LSKs spillere født etter 01.01.1990

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 6156

    LSKs spillere født etter 01.01.1990

    Det har vært (og er) mye rart i LSKs spillerstall, men de spillerne vi har i dag som er født på nittitallet, er rett og slett helt fantastiske. De utenlandske holder internasjonal toppklasse i sine årskull, mens de norske gutta er nøkkelspillere på aldersbestemte landslag som gjør det veldig, veldig bra, selv mot de beste nasjonene i Europa.

    Ja, de varierer i prestasjonene, men det er fordi de er TENÅRINGER. De er født på nittitallet, og kan således ikke sammenlignes med "unggutter" som Huseklepp (84) og Moa (85). Det er selvfølgelig uvant for oss LSK-supportere å skulle vurdere kvaliteten til så unge spillere, for vi har jo aldri opplevd noe lignende. Jeg er dessuten litt lei av dette maset om at de ikke får sjansen, for det får de. Det kommer skader, det kommer suspensjoner og det kommer spillersalg. Dette vet trenerteamet, og derfor er de tålmodige. Og ikke minst blir ungguttene etter hvert gode nok til å forsvare en plass på laget, uavhengig av alder. Se bare på Nosa, Ujah og Björn, som for øvrig er 1-2 år eldre enn de beste norske ungguttene våre.

    Kort vurdering av denne herlige gjengen, her rangert etter fødselsdato:

    Nosa Igiebor (90): Tippeligaens kanskje beste spiller. Dominerer til tider så kraftig at man må gni seg i øynene. En herlig mix av teknikk, balanse, fysikk og overblikk. Til tider litt lat og ukonsentrert, men det forander ikke det faktum at han kan gå inn i en hvilken som helst liga og ta nivået på et blunk. Hadde han hatt skuddfot, hadde det vært feige lag hver gang han entret banen i norsk liga.

    Mathis Bolly (90): Det er for tidlig å avskrive Bolly, slik mange har gjort. Han har en spesiell og delvis manglende fotballbakgrunn, og trenger av den grunn mye mer tid enn de fleste andre. Jeg sier ikke at han nødvendigvis blir god nok, men får han et par års trening med de beste, samt regelmessig spill for LSK 2 og en del tid på A-laget (mot enklere motstand enn Lustig!), så kan det bli bra. Det er nok av eksempler på spillere som ikke slår gjennom før de er 22-23 år, og Bolly kan meget vel være en av disse.

    Anthony Ujah (90): En kraftpakke av de sjeldne. Sterk som en okse og besitter enorm hurtighet. Selv om det ikke ble mål, var situasjonen på slutten av kampen i går helt utrolig, og veldig typisk for Ujah som spiller. (Der han skaper en gigasjanse ut av ingenting, ved først å vinne en hodeduell med RBKs stoppere, for så å vinne kampen om sin egen stuss.) Dessuten scorer han mål når han får sjansen, en egenskap som er helt uvurderlig.

    Björn Bergmann Sigurdarson (91): Guds gave til islandsk fotball (og Lillestrøm). En komplett spiller, som får brukt ferdighetene sine enda bedre i "Sundgot-rollen" enn helt på topp. Har et utrolig teknisk reportoar, bra overblikk, stor hurtighet, enorm arbeidsinnsats og er målfarlig både med hodet og begge bein. Hvis folk var fornøyde med ham som fremste spiss, er det bare å glede seg til å se ham videre i tilrettelegger-rollen, der han er enda bedre.

    Kristoffer Tokstad (91): Hardtarbeidene local lad som det er umulig å mislike. Jobber så knallhardt og målrettet at han er dømt til å bli god, uansett om det er som back, kant eller sentral midtbane. Ekstremt gode holdninger + gode basisferdigheter = god fotballspiller. Fast på et meget godt landslag.

    Stian Ringstad (91): Uff. Kampen i går kom helt i skyggen av den forferdelige skaden til Stian. Har alt som skal til for å bli en back av internasjonal toppklasse. Fart, teknikk og en herlig venstrefot. Gjør det veldig, veldig bra på alderbestemte landslag, og var i ferd med å slå gjennom for fullt for LSK. God bedring, Stian!

    Ruben Gabrielsen (92): LSKs mest undervurderte talent. Rett og slett en herlig spiller, som dessverre har vært maksimalt uheldig med timingen på sine muligheter i Tippeligaen. I går måtte han inn og spille venstreback (ikke akkurat hans beste posisjon), og det uten å ha varma opp. Utrolig nok skjedde nøyaktig det samme (!) på Brann stadion i fjor, den gangen mot Huseklepp. (Dessuten måtte han bytte side etter 15 min hjemme mot Enga i fjor, i hans debut fra start.) Ukomfortabel i en del situasjoner defensivt, men han har et enormt driv med ballen og ikke minst en utrolig fysikk. Kommer til å bli en fantastisk spiller, enten på høyre back, høyre kant eller sentral midtbane. Herjer på landslaget både som back, midtbaneanker og ving i 4-3-3.

    Fredrik Gulbrandsen (92): Herjer på samme landslag som Ruben. Ekstreme ferdigheter i form av hurtighet og timing av løp, og har også blitt bedre med ball. Først og fremst en opplagt kandidat som reserve for Ujah, men med kantalternativene vi besitter for tiden, bør han være høyaktuell der også. Han har noe erfaring fra vingspill i 4-3-3 for Lyn og landslaget, selv om den rollen er noe annerledes enn kantrollen i LSK. Intensiv i spillestilen og tar i et tak når det trengs.

    Framtida er gul og svart, folkens!

    PS: Vi har også en haug med interessante spillere født 92-95 på juniorlaget, så etterveksten er det ikke noe i veien med!
  • Lars
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 6156

    #2
    Beklager dobbelpost, men siden ingen har svart enda, må jeg svare meg selv.

    Det var rørende å åpne Romerikes Blad i dag og bli møtt med følgende overskrift over et bilde av Stian i sykesenga:

    - Jeg skal bli bedre enn noen gang!

    En sånn uttalelse dagen etter et forferdelig beinbrudd, vitner om en spiller med tøff psyke og en enorm vilje til å bli god. Dette er noe jeg ser på som et fellestrekk hos LSKs talenter. De er villig til å ofre veldig mye for å bli gode.

    I tillegg til denne saken med Ringstad, kan man se på Rubens LSK-karriere. Våren 2009, da han nettopp hadde fylt 17 år, ble han kastet inn i en rekke kamper, både fra start og som innbytter. For tidlig i forhold til hans utviklingsnivå, på posisjoner han knapt hadde trent på og med en særdeles dårlig timing (manglende oppvarming etc.)

    Så skjer det igjen. Ruben må inn etter 10 minutter, på en delvis uvant posisjon og uten oppvarming. De aller, aller fleste ville tenkt "ånei, ikke nå igjen" og prøvd å gjemme seg og slå fra seg ballen med en gang, men ikke Ruben. Han går på raid, slår de vanskelige pasningene og er totalt uredd. Selv om han gjør noen feil, så fortsetter han. Helt til han har driblet av halve RBK-laget og regissert LSKs utlikning. Plutselig skjønner man hvorfor han har vært landslagsspiller både i håndball og fotball. Plutselig skjønner man hvorfor Henning Berg stoler så enormt mye på gutten med det store håret.

    Den samme mentaliteten ser man igjen hos Tokstad. Selvsagt gjorde han noen småfeil, men alt i alt gjorde han en ekstremt imponerende kamp. Enda han aldri har vært noen høyreback. Enda han han ikke visste at han skulle spille før 5-10 minutter før kampstart. Dessuten veit vi at han leverer på nivå med Søgård og Pedersen på kondis-testene. Sykt!

    Kommentar

    • *46*

      #3
      Synes det er veldig betryggende å se utviklingen til de yngste på a-laget. Hadde de ikke gjort en feil i ny og ne, hadde de ikke vært på banen og spilt - de eneste som aldri gjør feil, er de som ikke gjør noe!

      Kommentar

      • ragnarrock
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Mar 2008
        • 937

        #4
        Opprinnelig skrevet av *46*
        de eneste som aldri gjør feil, er de som ikke gjør noe!

        Å fy faen så godt sagt, dette trengte jeg å lese nå, om å gjøre å huske iblandt at Berg jobber på en 5års plan!
        Takk, dette var digg
        *Kjempe gutta fighte gutta!!*

        -RagnarRock-

        Kommentar

        • erlando
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jul 2006
          • 858

          #5
          Skal jeg være så dumdristig å spille djevelens advokat da?

          Det er mulig jeg legger ord i munnen på trådstarter, men det er herlig optimistisk å slenge om seg med beskrivelser som "beste spilleren i Tippeligaen" og "back av internasjonal toppklasse".

          For å ta afrikanerne først. De er hentet inn for å ta nivået umiddelbart. Deretter skal de bli solgt for å styrke klubbkassa. Dra gjerne fram denne påstanden hvis noen av dem skulle vise seg å være i klubben i 2013, men at de er framtida på Åråsen tror jeg ikke på.

          Over til de norske. Hvis én eller to av dem utvikler seg til å bli faste i startoppstillinga har klubben gjort det uhyre bra. Å ha sterk tro på at samtlige kommer til å gjøre det er utopisk. Blant klubber verden over som driver talentutvikling samtidig som de forventer resultater på banen er sesongen en suksess hvis de får én ung spiller til å etablere seg med jevnlige inntredner på førstelaget.

          Den islandske guden havner tildels midt i mellom, men at ingen utenlandsk klubb legger sine svette pølsefingre på ham innen altfor kort tid kan ene og alene skyldes nye skadeproblemer - noe jeg for all del ikke håper skjer.
          Ja til pause i pausen!

          Kommentar

          • Lars
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 6156

            #6
            Opprinnelig skrevet av erlando
            Det er mulig jeg legger ord i munnen på trådstarter, men det er herlig optimistisk å slenge om seg med beskrivelser som "beste spilleren i Tippeligaen" og "back av internasjonal toppklasse".
            Jeg omtalte Nosa som Tippeligaens KANSKJE beste spiller. Det vil si at jeg ser på ham som en spiller i samme kategori som Annan, Lustig, Kara, Farnerud, Gunnarson, Fillo og et par andre.

            Videre skrev jeg at Ringstad har alt som skal til for å bli en back av internasjonal toppklasse. Jeg skrev ikke at han kommer til å bli det, jeg skrev kun at han har forutsetningene på plass for å bli det.

            Til slutt må det understrekes at innlegget selvfølgelig var gjennomgående positivt vinklet, da det delvis skulle virke som et friskt og positivt innspill dagen etter (nok) et surt tap.

            Kommentar

            • HSft
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2004
              • 6075

              #7
              Opprinnelig skrevet av erlando
              Skal jeg være så dumdristig å spille djevelens advokat da?
              Tommel ned fra meg. Ikke fordi det du skriver er feil, men fordi du er kjip som skriver det. I 2013 har vi fylt på med noen verdensstjerner på vingene og den nye Makelele på midten. Hvem av disse som er Tokstad som har utviklet seg voldsomt vet jeg ikke.

              Om vi klarer å beholde den utenlandske trioen gjennom vinteren tror jeg vi kan kose oss med mye fin fotball neste sesong.

              Kommentar

              • Ola
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2003
                • 1651

                #8
                Sportsklubben har dalende interesse og appell i nærmiljøet. Vi har flere år bak oss uten suksess i serien. Tilskuertallene våre taler det tydelige språk, vi er mindre attraktive enn storheter som Stabæk, Odd og Godset – til tross for at vi har lagt bak oss en rekke storkamper. Vi har betydelig utfordringer økonomisk og det er vel kun et tidsspørsmål før nye 25% av arvesølvet finner veien til banken for å frigjøre midler til drift.

                Heldigvis har vi unggutta, ett av få lyspunkt i det korte bildet. Støtter alle de optimistiske kommentarene om disse spillerne og tror minst to av de slår til skikkelig.

                Jeg merket en ny holdning på tribunen mot Rosenborg. Folk likte å la seg underholde av unggutta, og resultatet var lettere å leve med når man visste at dette var fremtidens spillere, som ikke tjener en mill i året, og som virkelig ofrer over evne for å vinne kamper. Hadde det vært opp til meg hadde vi dyttet utpå flest mulig unggutter resten av kampene og sett på 2010 som et konsolideringsår, en investering i fremtidens sportslige satsning og ikke minst en investering i LSK’s image. Ja, vi hadde (kanskje) tapt noen poeng på det, men dette hadde fans og omgivelser gitt beng i. 6. plass eller 10. plass, hvem bryr seg? Spiller vi med et ungt og sultent lag, potensiale og hurtighet, ungdommelig frekkhet og uforsiktighet – da får vi også engasjement og interesse rundt laget. Og ikke minst, drømmene lever.

                Sportsklubben har systematisk revet ned et bra fundament som var tilstede etter Uwe. Det har kostet en formue målt i penger, målt i image, målt i goodwill og målt i fraværende sportslig suksess. Å prioritere Tokstad foran Kiko ut sesongen er etter min mening et konkret og kraftig signal om, og et virkelig ønske om å endre retning og avskaffe ukulturen fra en historisk skyggedal.

                Jeg sier det igjen; jeg driter om vi får 6.plass eller om vi får 10.plass!

                Kommentar

                • HSft
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2004
                  • 6075

                  #9
                  Er ikke helt villig til å gi opp europa neste år enda. Hvor høyt må vi komme for å få prøve oss i europa?

                  Men jeg synes uansett Gabrielsen og Gulbrandsen burde få noen minutter i løpet av sesongen.

                  Kommentar

                  • KFL41
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2004
                    • 3648

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av HSft
                    Er ikke helt villig til å gi opp europa neste år enda. Hvor høyt må vi komme for å få prøve oss i europa?
                    Medalje, tror jeg. Vi har vel mistet en plass etter dårlige sesonger i europa.

                    Tror vi kun har fire lag med, ett i CL og tre i Euro league. CL til serievinneren selvsagt. Vinner av cupen pluss medaljelagene får euroleague. Hvis RBK vinner the double får taperen av cupfinalen e-cup. Dersom sølvvinner eller bronsevinner også vinner cupen, vil 4. plass i serien få e-cup. Enkelte år har vi i tillegg fått en fair-play plass.

                    Kommentar

                    • Lars
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2004
                      • 6156

                      #11
                      Nosa har klatret til 2. plass på VG-børsen. Mens han spiller for et lag midt på tabellen, sliter med avslutningene, mangler litt på kondisjonen og virker frustrert over å ikke få det helt til.

                      Og han er 19 år.

                      Trenger jeg si mer? Nosa er verdt inngangspengene alene!

                      Kommentar

                      • Jan Banan
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jan 2004
                        • 809

                        #12
                        Ja, han rekker nok akkurat å lære seg å score før han forsvinner gratis.
                        - Selv om Vålerenga tilbyr meg ti millioner, ville jeg ikke tatt jobben. Ryktet er viktig for meg. Det er ikke en sjanse for at jeg går til dem.

                        Stuart Baxter har forstått det.

                        Kommentar

                        • Lars
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2004
                          • 6156

                          #13
                          Denne tråden trengte litt patetisk oppgulp fra deg, Jan Banan!

                          Det løsner snart for Nosa foran mål, kanskje allerede på lørdag. Og da snakker vi ketchup-effekt utover høsten, det er jeg helt overbevist om. Det har mye med tilfeldigheter, stenger og tverrliggere å gjøre at Nosa ikke har scoret mye mer i år. Uansett er det ikke hans primæroppgave som en av to sittende midtbanespillere å score mål, for vi har 4 spillere på banen som, ut fra posisjon på banen, skal score mer enn Nosa.

                          Dessuten har han kontrakt ut 2012-sesongen, dvs i to og en halv sesong til. Er det ikke godt nok for deg at TLs kanskje aller mest verdifulle spiller* har en såpass lang kontrakt med Sportsklubben?

                          * Annan er over 4 år eldre og har 1 år kortere kontrakt, så det er ikke sikkert han er verdt så mye mer enn Nosa, til tross for VM-prestasjonen.

                          Kommentar

                          • Cruz
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Sep 2005
                            • 398

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Lars
                            Nosa har klatret til 2. plass på VG-børsen. Mens han spiller for et lag midt på tabellen, sliter med avslutningene, mangler litt på kondisjonen og virker frustrert over å ikke få det helt til.
                            Og han har til tider spilt paa kanten, som ikke er hans beste posisjon.
                            Fra legenden Tommy Lund til legenden Arild Gilbert Sundgot - 1000 kamper i toppen

                            Kommentar

                            • Jan Banan
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jan 2004
                              • 809

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Lars
                              Denne tråden trengte litt patetisk oppgulp fra deg, Jan Banan!
                              Til å være moderator oppfører du deg som en komplett idiot. Det er TYPISK vårt hell hvis han slår til for fullt uten at vi sitter igjen med en krone, og hvis du ikke takler innlegg om det kan du rett og slett drite i å svare.
                              - Selv om Vålerenga tilbyr meg ti millioner, ville jeg ikke tatt jobben. Ryktet er viktig for meg. Det er ikke en sjanse for at jeg går til dem.

                              Stuart Baxter har forstått det.

                              Kommentar

                              • knut
                                Make knut Great Again
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2006
                                • 9388

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Jan Banan
                                Til å være moderator oppfører du deg som en komplett idiot.
                                Du skulle treffi'n i virkeligheten

                                Kommentar

                                • Ola
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2003
                                  • 1651

                                  #17
                                  Nå har klubben en glimrende mulighet til å matche unggutta. Vi har lite å spille for, der vi er plassert midt på tabellen mellom Odd og Haugesund. Vi trenger ca. 10 poeng til for å overleve, noe som bør være overkommelig i en liga hvor tilfeldigheter grunnet bane og dommeravgjørelser er direkte avgjørende hver runde.

                                  Vi har "ett av de heteste navnene i tippeligaen" i Nosa, og en god gjeng unggutter med potensiale, men som har enda litt tilgode for å vise at de er fremtidige stabile tippeligaspillere på et topplag. Jeg vil se mest mulig av Gabrielsen, Tokstad, Guldbrandsen, Bergman og Ujah ut denne sesongen. Bolly, Edwin og Knutzon er jeg dessverre mer skeptiske til at det er forsvarlig å bruke mer spilletid på nå. Dette betyr dessverre at vi IGJEN står uten kantspillere.

                                  Kommentar

                                  • Lars
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2004
                                    • 6156

                                    #18
                                    Nå som Tokstad gjør det veldig bra i Sarpsborg, har det utrolig nok blitt kvalitetsspillere av hele denne gjengen. Nosa, Ujah og Björn var riktignok no-brainere, og Ringstad hadde begynt å vise seg frem på dette tidspunktet, men resten (Bolly, Tokstad, Gabrielsen og Gulbrandsen) var det betydelig tvil rundt.

                                    Morsomt at LSK har blitt en stabil leverandør av gode TL-spillere (og vel så det). Kjipt at ingen av dem spillere i gult og svart lengre.

                                    Kommentar

                                    • tullebukk
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2006
                                      • 5446

                                      #19
                                      Hente dem hjem til klubbens 100 år jubileum .

                                      Kommentar

                                      Working...
                                      😀
                                      😂
                                      🥰
                                      😘
                                      🤢
                                      😎
                                      😞
                                      😡
                                      👍
                                      👎