Treninger 2011

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Bukkenbruse
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2008
    • 515

    Opprinnelig skrevet av reka
    Hadde vi ikke nettopp en skitrener som assistent da? Trenger vi flere med parafinvoks mellom øra?

    Er sikkert greit for noen av disse treningsnarkomane individualistene å legge ned 40 timer i uka. Utøvere som samler på OL og VM-gull i individuelle kondisjonsidretter bør ikke sette standarden for en nokså variabel gruppe med utøvere som har en frisk 12. plass i serien som realistisk målsetning. Start anno 2005 bør være en pekepinn, holdt på å løpe seg til seriegull før de knela alle mann i 2006. Fotballspillere skal prestere i 15 år, og kan ikke ta seg et friår om man skulle gå på en smell.
    Har du i det hele tatt lest de siste innleggene? Det er ingen som snakker om å løpe seg ihjel. Vi snakker om at man burde brukt veldig mye mer tid på å trene ballferdighet. Når jobben din er å spille fotball, og du er så dårlig at du spiller for det 12 beste laget i den 26 beste ligaen i europa....du er så dårlig at du knapt nok klarer å føre ballen i stor hastighet, og ihvertfall ikke dra av en mann (har vi hatt andre enn Nosa som har driblet motspillere jevnlig i år) så synes jeg det er veldig merkelig at dedikasjonen til å bli bedre ikke er større enn at man bruker langt mere tid enn 1,5-2 timer med halvintensiv fellestrening for å bli bedre. Det må jo være en grunn til at grunnteknikken i Norge er så sinnsykt mye dårligere enn i så veldig mange andre ligaer.

    Kommentar

    • sigurdsen
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2006
      • 1818

      Hvordan er det med skadeforebyggende trening egentlig? Trener man mye skadeforebyggende?

      Ekstremt undervurdert treningsform

      Kommentar

      • Totti21
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Mar 2004
        • 3499

        Opprinnelig skrevet av Bukkenbruse
        Det må jo være en grunn til at grunnteknikken i Norge er så sinnsykt mye dårligere enn i så veldig mange andre ligaer.
        Her gjøres det viktigste jobben i tidligere alder, og der har vi definitivt ikke jobbet like godt som i en del andre nasjoner, selv om vi har hatt en positiv utvikling de siste årene. Som jeg skrev i ett tidligere innlegg har man helt andre ressurser tilgjengelig på de store akademiene rundt om i verden, og det er også årsaken til at jeg forstår 15-16 åringer fra Norge som går til disse akademiene fremfor å spille 2-3 divisjon i Norge.
        I tillegg har vi i Norge hatt ett altfor stor fokus på resultater i de yngre klassene, og ofrer gjerne enkeltspilleres utvikling for å vinne. Dette ser man typisk ved at man f.eks slår baller i bakrom på den gode, raske spissen sin gang på gang, eller at man benker den lille teknikeren, fordi han sliter fysisk.
        I England har de ikke noe resultatjag på f.eks G14 og G15, og spillere rullerer stort sett på posisjonene hele tiden, slik at man skal ha en bedre forståelse av hele spillet. Det vil si at man f.eks bruker midtstopperen sin som venstrekant, og spissen sin som høyreback for å ikke binde de opp mot posisjoner. Her i Norge tenker vi helt motsatt på dette området, og man setter tidlig spillere i faste posisjoner for at de skal bli trygge på dette.
        Fotball skal ganske enkelt være lek så lenge som mulig for å få frem individualistene, og Nosa er nok ett eksempel på dette fremfor at han nødvendigvis har brukt så mange timer på organisert teknisk trening.

        Kommentar

        • Ola
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2003
          • 1651

          Trenger ikke finne opp kruttet. Hvordan trenes det i Ajax, Sporting Lisabon og Rennes? Gjør vi det omtrent likt som disse så er det sikkert bra nok.

          Men jeg er enig i de som sier at det nesten ikke kan bli for mye lett teknisk trening med ball.

          Kommentar

          • Mynten
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Mar 2008
            • 484

            Jeg er svært enig i at det trenes alt for lite i norsk fotball generelt, og også i LSK. Tenker da spesielt på ferdigheter med ball. Spørsmålet jeg stiller meg er: Hvorfor er det slik, og hvorfor gjøres det ikke noe med det?

            Spillerne er heltidsansatt i LSK og har tid til å gjøre det. Vi har x antall trenere som er heltidsansatt. Tid er dermed ingen hindring.

            LSK har Norges beste treningsanlegg, og kan trene både inne og ute. Tilgang på anlegg er dermed heller ingen hindring.

            Spillere og trenere er allerede lønnet, anleggene driftes og eies av LSK. Dette medfører ingen ekstrakostnader utover kanskje noe småtterier på ekstra banevedlikehold. Økonomi er dermed ingen hindring.

            Hva står vi igjen med da som hindring for å trene mer? Sløve trenere og spillere, inkompetente trenere, umotiverte spillere, gammel vane... Jeg vet ikke, men skulle gjerne fått svar fra ansvarlige personer.

            Dersom det er slik at spillere ikke vil komme til LSK fordi vi plutselig begynte å trene mer enn alle andre, så fint. Dermed slipper vi de som kun gjør dette for penger. Da vil vi få tak i de dedikerte fotballspillerne, de som vil noe, de som vil bli gode.

            Kommentar

            • nebbjævel
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Mar 2009
              • 511

              Enig i det som er sagt om ferdigheter med ball her. Innøving av slik ferdighet har mye til felles med annen teknisk adferd der muskler er involvert. Bevegelsen må sette seg "muskelminnet". Det handler om komplisert samspill av flere muskelgrupper. Det er ikke sant at det for seint å øve inn slik ferdighet etter barne- og ungdomsalderen, selv om det utvilsomt er en fordel at læring starter tidlig. Det er heller ikke noe hokus-pokus ved dette, selv om "talent" også spiller inn. Øvelsene skal starte i sakte tempo, i så sakte film at utøveren behersker bevegelsene til fulle. Deretter er det bare å øke på farten etterhvert, og begynne på nytt i et hakk lavere tempo dersom det går galt. Rein og skjær terping. Jeg skjønner at sånne øvelser ikke kan gjennomføres på den knappe tida som fellestreningene gir rom for, men dette er faktisk den eneste veien til systematisk forbedring av ballbeherskelsen. En time hver dag i et år ville gjort underverker for alle, og da mener jeg absolutt alle.

              Kommentar

              • gilbert
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 3195

                Haglund om treningsmengde og -innhold

                I intervjuet OKB har med Magnus Haglund på lsk.no for et par dager siden sier Haglund at laget skal trene mer enn de har gjort hittil, én eller to økter ("treningspass") mer i uka. Dette skal først og fremst skal være mer "fotbolltrening". Styrke og kondisjon er også viktig, men det er ikke dér han vil legge den økte treningsmengden.

                Dette virker veldig klokt og gjennomtenkt ut fra behovene for

                (1) å spille sammen en stall - og en 11'er - med mange nye spillere;
                (2) å gradvis skaffe seg ferdigheter og rutine til å holde ballen i laget, blant annet for
                (3) å tette igjen i et gissent forsvarsarbeid.

                Det er vel også i tråd med den konsensus som har utvikla seg i denne tråden om at laget både kan og bør trene mer, men først og fremst trene mer fotballteknikk og samspill, ikke så mye mer på kondisjon og styrke.

                gilbert

                Kommentar

                • tonkro
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2009
                  • 338

                  Eggen, Rekdal og Hoff refser norsk fotballs treningskultur

                  Mener fotballspillere i Norge trener for lite.

                  Kommentar

                  • Folke
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jun 2008
                    • 5955

                    Opprinnelig skrevet av tonkro
                    Eggen, Rekdal og Hoff refser norsk fotballs treningskultur

                    Mener fotballspillere i Norge trener for lite.

                    http://www.tv2.no/sport/fotball/tipp...r-3669678.html
                    Rekdal har mer mellom øra enn folk tror!

                    Kommentar

                    • reka
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Aug 2005
                      • 13272

                      Opprinnelig skrevet av Folke
                      Rekdal har mer mellom øra enn folk tror!
                      Mer av hva?

                      Kommentar

                      Working...