Flaks at det jevner seg ut (straffestatistikk)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • andee
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2004
    • 1191

    Flaks at det jevner seg ut (straffestatistikk)

    Oversikt over antall straffer pr. klubb i tidsrommet fra seriestart 2000 til dagens dato, jeg oppdaterer innlegget etter hvert som de andre laga fortsetter å bli tildelt straffer utover i 2005 (ikke le av "slange-layouten" min, legg heller litt godvilje til)

    Klubbnavn--05--04--03--02--01--00---Totalt--Snitt

    Aalesund-----2---x----4---x----x-----x-------6----3,0
    Bodø/Glimt---2---4----8---2----6-----7------29---4,8
    Brann---------3----9---4---4----2-----2------24---4,0
    Bryne---------x----x---3---5----2-----3------13---3,3
    Fredrikstad---7---3---x---x----x-----x------10---5,0
    Ham-Kam-----2----4--x---x----x-----x-------6----3,0
    Lillestrøm---0---1--1--2---3----4----11---1,8
    Lyn------------5----3---2--6-----5----x-------21---4,2
    Molde---------2-----1--4--8------8---9--------32---5,3
    Moss----------x-----x--x--2------4---3--------9----3,0
    Odd-----------1-----4--7--2------7---4-------25---4,2
    Rbk-----------5-----4--4--4-----10---9-------36---6,0
    Sogndal------x-----5--2--6------5----x-------18---4,5
    Stabæk------x-----2--5--8------7----6--------28---5,6
    Tromsø------1-----5--8--x------2---11--------27---5,4
    Vif------------5-----7--5--2------x----3--------22----4,4
    Viking--------1-----1--6--4------3----2-------17----2,8

    Start har i løpet av denne perioden bare én sesong bak seg i det gjeveste selskapet, og fikk da kun én fattig straffe. Start er også det eneste laget i år, selvsagt sammen med Fugla, som ennå har til gode å bli tildelt straffe. Jeg har avrunda ned til én desimal, og et kjapt overblikk viser at nesten samtlige klubber snitter to og tre ganger så mange straffer pr. sesong som Lillestrøm. Alltid skal vi ha så uflaks. Rein skjer utur er det sikkert også at vi har tapt ni (9!!) kamper på rad med Tommy Skjerven som dommer. Hva er egentlig sjansen for at noe slikt kan skje?! (svar gjerne dere som har greie på den slags regning.) Dere må gjerne også i samma slengen leke litt mer med talla ovenfor, noe jeg med 3.7 i metode og dataanalyse liksom ikke helt har forutsetningene til, selv om jeg sikkert kunne skyldt på giddalaushet etter 2-3 hjemme mot Odd.

    Pr. dags dato har Lillestrøm SK blitt tildelt én (1!!) straffe på de siste 65 seriekampene. Noen bedre? Sannsynligvis ikke i ett eneste divisjonssystem i hele verden. Ser vi bort i fra Sundgots straffemål mot Sogndal i fjor, har ikke Sportsklubben fått straffe siden Petter Belsvik gjorde seg til datidens mestskårende i toppserien ved å dunke inn ei mot Tromsø en maikveld i 2003. Derimot har Vif fått 18 straffer på 74 seriekamper (håper det går greit at jeg siterer deg på den, Grusom B?). Ikke lat som dere er overraska. Søpla får med andre ord ei straffe servert på gullfat i snitt hver fjerde gang dem sparker, mens vi rekker å kapre oss to og en halv sjuendeplasser før vi får prøve oss fra ni-meter’n.

    andee – som registrerer at Espen Hoffs hands med begge arma ikke er nok til å få Tommy Skjerven til å blåse lillestrømstraffe. Ei heller at Myklebust blir felt av Jarstein etter ca. 20, eller da Riise går i bakken etter en duell med samme mann da timen var spilt. Sier ikke at vi skulle hatt tre straffer verken i dag eller noen annen serierunde, men litt pussig er det vel at vi bare har fått én på 65 serierunder og om lag 200 situasjoner?
    TS05 - Felt C
  • Grusom B
    Generalissimo Bellisimo
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 6248

    #2
    Jeg mangler ord. Jeg er faktisk så sint at det er like før det kommer røyk ut av øra på meg nå. Dette er sammen med den statistikken du viste i stad om dommeres syn på Lillestrøm det jævligste jeg noengang har sett innen fotball. Jeg tør ikke tenke på hva vi har blitt FRASTJÅLET(!!!!!) av denne jævlige og korrupte dommerstanden. FY FAEN!!!
    Ni principe ni rey...

    D10S!

    Kommentar

    • Hamburg & Kanari
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2005
      • 3006

      #3
      Jeg tror våre spiller ville blitt helt forvirret hvis vi skulle få en straffe igjen. Sånn "hva er det som skjer" følelse. Vi får jo ikke straffe.

      Når vi en gang likevel skulle få en straffe igjen, i 2012-sesongen, etter at en motspiller gjør et overlagt mordforsøk på en av våre spillere som en innleid utenlandsk dommer faktisk både ser OG dømmer for, så er det vel en da den aldrende veteran-spissen Arild Sundgot som får prøve seg fra krittmerket (vi kunne jo slutte å kritte opp straffemerke på Åråsen, hadde det ikke vært for at gjestene jo skal ha straffe av og til...)

      Noen burde ta dette STORE og nå etterhvert så åpenbare problemet opp i NFF's såkalte dommerkomite.

      På VG idag hadde en forståelig nolså frustert AaFK-tilhenger skrevet dette meget gode innlegget på diskusjonssiden:

      "Jeg var imponert over VIFs 12. mann idag...og da tenker jeg ikke på Klanen..men Ditlefsen...Klanen var forsåvidt grei nok..men når en blir invitert på fest så er det noen kjøreregler som vertskapet har satt som også gjelder gjenstene... ...også for oslo-borgere...CLS er og skal være en RØYKFRI stadion...aksepter det alle i Klanen,, og når der nå fester i byen etterpå så er det i Ålesund ikke vanlig folkeskikk å gå rundt å knuse halvliterglass i gatene...mulig det er vanlig folkeskikk på Oslos østkant..men i mer siviliserte strøk holder vi oss for god til det...men ellers nyt festen og poengene...

      Men tilbake til Ditlefsen...jeg har sagt det før i år; VIF får i år en 8-10 poeng med dommerne som RBK tidligere har fått...Idag blåste Diftelsen fordel VIF hver gang ei hvit hånd var i været ,,,straffa var av den billige sorten..en slik gode hjemmelaget pleier å få, men i år får også VIF slike på bortebane...både Wæhler, Iversen og Grindheim hadde 3-4 tilsvarende taklinger som de som Halli får to gule for...uten at noen av de tre får kort...hvor er en konsekvent linje...? 2 ganger bryter Ditlefsen AaFK-kontringer å "sentrer" ballen til VIF spillere i farlig posisjon...(det så nesten bevist ut fra Ditlefsens side, men tillegger han ikke slike pasningsegenskaper så skriver dette på kontoen for "ubevist handling"...)..En klar hands på Freddy dos Santos i straffefeltet blir glatt oversett i 1. omgang ...ser og han overser en på Fredriksen rett etter det røde korte til Halli...i slutten av 2. omgang...

      Start er det desidert bete laget jeg har sett i Tippeligaen i år, men frykter at VIFs 12. mann (dommerne) gjør at gullet havner i Oslo istedenfor i Krsand..."

      Personlig har jeg mange ganger lurt på hva VIF betalte for dømmingen i kvalik-kampen mot Sandefjord. Det er det værste jeg har sett siden Norge-Jugoslavia i EM
      LSK Norges beste lag

      Kommentar

      • Hamburg & Kanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2005
        • 3006

        #4
        Lager man en glidende skala ser det ennå verre ut, trenden er nemlig klar: vi får færre og færre straffer (fra 4, til 3, 2, 1, 1, og 0).
        Det er om mulig ennå mer illevarslende. Og det har lite med spillestil eller sjanseskaping å gjøre, der er vi jo bra med på statistikken. Og på tabellen ligger vi jo som alltid nesten på øvre halvdel. Så det skyldes definitivt ikke at vi er et dårlig lag. Det skyldes dommernes innstilling til Lillestrøm Sportsklubb og dens fans.

        Nå er det helt tørket ut. Vi får ikke straffer uansett hva som skjer på spillefeltet.

        Jeg har sendt tallmaterialet til NFF, og til Aftenposten.
        Det er nokså signifikant.

        Kanskje skal vi lage et banner til neste hjemmekamp.
        "Ikke døm straffe for oss-Vi trenger ikke straffer !" ???
        Eller bare tallene 200-65-1, så kan folk som ser det (pressen) selv få spørre hva tallene står for ?

        Hvis VIF får en billig straffe mot oss på Ullevoll, går jeg bananas tror jeg
        LSK Norges beste lag

        Kommentar

        • Hamburg & Kanari
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 3006

          #5


          Man kan godt si at 6000 er lite for å bli utsatt for så mye mediasøkelys.
          Samtidig vet jeg om noen kampledere som glatt burde blitt frakrevet 6 laken omgående. Han tosken fra Levanger som dømte seriekampen Viking-LSK er ett eksempel
          LSK Norges beste lag

          Kommentar

          • heidar
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2004
            • 2121

            #6
            Jonny ditlefsen ( da sandefjord rykka opp, men en viss herr dommer ville det annerledes) og t. skerven burde ikke fått 6 lapper, men en runde med moskva-marit!!!! (edit: de fikk jo ikke 6000, leste i Dagens Næringsliv at de fikk 600 000 fra et firma som kaller seg V I F hver gang de dømte. Rart...)
            En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

            Endelig er mørketida over.

            Kommentar

            • vaadahl
              Seniormedlem
              Forumonanist
              • Feb 2004
              • 156

              #7
              Takk for statistikken jeg har lett masse etter.Dette er jo helt utrolig.Ingen lag i verden kan ha fått så lite straffer på så mange kamper,dette burde jo bli et stort oppslag i pressen.Skjerven er igjen skandaløst dårlig,sammen med inkompetente linjemenn,så blir det vanskelig å vinne kamper.Jeg er helt sikker på at barter og søppel hadde fått 2 straffer i går.Vi i fansen må nok ta enda mer ansvar og hyle frustrasjon i straffesituasjoner
              Jeg har sett alt.Tom lunds 4 mål mot clausnengen 73,solomålet mot Mjøndalen,Norges raskeste hat.trick av Erik Karlsen.Grønlunds Brassespark mot Rbk.og redningene til St.Claus

              Kommentar

              • Grusom B
                Generalissimo Bellisimo
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 6248

                #8
                Fasitten skulle vel da bli noe sånt som 11 straffer på 148 kamper. Mens visse andre har spilt 122 kamper og fått 22 straffer. Det betyr at vi får straffe hver 13,45 kamp. Visse andre har fått straffe hver 5,45 kamp.

                Hvis vi ser på utviklingen de siste tre årene, som jo er de årene dette virkelig har eskplodert, får vi disse tallene:
                Lillestrøm har 80 seriekamper, har fått to straffer. Dette betyr at vi får straffe hver 40. kamp! Visse andre har spilt 79 i samme periode, og har fått 17 straffer. Det betyr at de har fått straffe i hver 4,65. kamp.

                Nå har jeg selvsagt trukket frem en viss annen klubb, men det er bare å gjøre det samme som jeg gjorde på de andre lagene. Resultatet vil uansett bli at antallet vi har fått er urimelig lite, og derfor ekstremt suspekt.
                Ni principe ni rey...

                D10S!

                Kommentar

                • Mor_10
                  Seniormedlem
                  Forumsadist
                  • Jun 2004
                  • 131

                  #9
                  Når man så hvordan trøndra bruker storskjermen bevisst for å påvirke dommeren så trur jeg ikke man har noen valg på Åråsen eller.

                  Neste år så må det komme en storskjerm.....

                  Man kan si hva man vil men dommeren blir påvirket når man spiller situasjonene i reprise på reprise.......
                  --------------------------------------------
                  Mor10

                  Kommentar

                  • pal
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Apr 2004
                    • 422

                    #10
                    Jeg er enig i at tallene er alarmerende, men samtidig er jeg på en måte litt stolt av klubben vår også; vi har en gjeng som spiller knalltøft, men som er til de grader fair-spillende. Ingen av våre gutter slenger seg i feltet og forsøker å filme seg til straffe uten grunn. Vi ser det mot slutten av kampene også. Greit at der Uwe er taktisk og har bedt spillerne om å drøye tida nede ved corner-flagget, men dette er faktisk helt lovlig. Da er det noe annet når halve Lyn-laget får "krampe" den siste halvtimen på Ullevål, og blir skadet bare en Fugla-spiller ser hardt på dem. Jeg tror vi er det laget i hele serien som kan ha reinest samvittighet, og det varmer mitt LSK-hjerte!
                    hilsen pål

                    Kommentar

                    • andee
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2004
                      • 1191

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Fra en annen tråd: Do'h
                      UNDERSØKELSE GJORT AV NORSKE DOMMERE (hentet fra Aftenposten):

                      UNDERSØKELSEN:

                      Hvilke av lagene i tippeligaen er
                      MEST fairplayspillende?
                      Vennligst sett kryss utenfor tre av lagene:

                      Rosenborg 63%
                      Brann 29%
                      Tromsø 27%
                      Fredrikstad 25%
                      Viking 20%
                      Odd Grenland 20%
                      Ham-Kam 14%
                      Bodø/Glimt 12%
                      Vålerenga 12%
                      Sogndal 8%
                      Stabæk 6%
                      Lyn 6%
                      Molde 4%
                      Lillestrøm 0%

                      I alt 100 prosent.


                      Hvilke av lagene i Tippeligaen er etter ditt syn de MINST fairplayspillende? Vennligst kryss av for tre av lagene:

                      Lillestrøm 34%
                      Molde 32%
                      Sogndal 32%
                      Stabæk 25%
                      Vålerenga 25%
                      Bodø/Glimt 21%
                      Ham-Kam 21%
                      Lyn 14%
                      Brann 11%
                      Odd Grenland 11%
                      Tromsø 9%
                      Viking 9%
                      Rosenborg 7%
                      Fredrikstad 0%

                      I alt: 100%
                      Sakser inn denne undersøkelsen fra en annen tråd så alle kan se svart på hvitt hvilke fordommer norske dommere har mot Lillestrøm SK.

                      andee - som ikke kan skjønne at dominansen vår på 70- og 80-tallet gjorde så vondt at alle oppvoksende dommere måtte legge oss for hat.
                      TS05 - Felt C

                      Kommentar

                      • LSK-supp.
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Dec 2003
                        • 1023

                        #12
                        Det der med at dommerne favoriserer vif er noe jeg har irritert meg over lenge. De får jo alltid straffer, noe vi nesten ALDRI får.

                        På tide å importere profesjonelle dommere fra utlandet, så slipper vi slik favorisering av enkelte lag(vif og rbk),som vi ser i TL i dag.
                        I år så tar vi alt- i år så tar vi alt!(som har puls)

                        Kommentar

                        • demian
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Apr 2005
                          • 228

                          #13
                          Jeg har to tips:

                          1) Hvorfor kan ikke vi forsøke å bestikke en dommer i ny og ne, da?

                          2) Legg inn fall innenfor 16-meteren på treningsøktene.



                          PS! Tenk om vi får straffe i hver eneste kamp fremover i sesongen! Da vil jo statitikken jevne seg ut.
                          ULTRAS FELT C

                          Kommentar

                          • HSft
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2004
                            • 6075

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av demian
                            1) Hvorfor kan ikke vi forsøke å bestikke en dommer i ny og ne, da?
                            Må i så fall bli kanarifansen som prøver på det, så sportsklubben slipper straff om noen ikke er intresert. Om noen starter innsamling til bestikking av dommere er det klart vi må bidra så det monner. Vi kan satse på folkets dommer istedenfor odds folkets spiller.

                            Kommentar

                            • demian
                              Seniormedlem
                              Forumonanist
                              • Apr 2005
                              • 228

                              #15
                              Innsamling? Glem det!

                              Er vel bare å gjøre som BI gutta i Stabæk og Lyn det. Opprette et selskap på Malta, Færøyene eller St. Tropez. Sette kapitalen på et fly uten navn og gi dommern en lapp "gi LSK en straffe i morra".
                              ULTRAS FELT C

                              Kommentar

                              • murbrekkern
                                Juniormedlem
                                Bøffel
                                • Aug 2005
                                • 24

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av demian
                                Innsamling? Glem det!

                                Er vel bare å gjøre som BI gutta i Stabæk og Lyn det. Opprette et selskap på Malta, Færøyene eller St. Tropez. Sette kapitalen på et fly uten navn og gi dommern en lapp "gi LSK en straffe i morra".

                                Kommentar

                                • HSft
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2004
                                  • 6075

                                  #17
                                  Overskrifften er at det er flaks at det alltid jevner seg ut. Det er utrolig fint at det alltid jevner seg ut for da får vi jo 25 straffer i de siste kampene i år, kanskje er ikke seriegullet ute av rekkevidde uansett.
                                  I tillegg må vi selvfølgelig få en straffe mer enn de 25 for hver straffe rosenborg blir tildelt i resten av sessongen. Litt kjipt å se at rosenborg hadde 10 straffer og vi 3 i den sessongen vi tapte gullet med et bittert poeng. 7 straffer betyr nok mer enn 1. poeng..

                                  Kommentar

                                  • demian
                                    Seniormedlem
                                    Forumonanist
                                    • Apr 2005
                                    • 228

                                    #18
                                    Men overskriften tolkes vel først og fremst ironisk?
                                    ULTRAS FELT C

                                    Kommentar

                                    • blue
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Aug 2004
                                      • 1429

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av demian
                                      Men overskriften tolkes vel først og fremst ironisk?
                                      Jepp!

                                      Riktignok jevner det seg ut, men da må man se det over 50 år...
                                      Fugla 4 Life!

                                      Kommentar

                                      • HSft
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2004
                                        • 6075

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av demian
                                        Men overskriften tolkes vel først og fremst ironisk?
                                        Nå synes jeg du/dere er litt vel pesimistiske..
                                        Tror på den jeg, folk sier jo alltid at det jevner seg ut, og det blir jo aldri for seint for det?

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎