Talentarbeid og speiding

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ginola
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jul 2010
    • 549

    Talentarbeid og speiding

    De siste sesongene har vi sett noen såkalte talenter komme til klubben, men det er mange som ikke kommer også.

    Ta f.eks. Martin Trøen på Eidsvoll Turn. Han er spiss, spiller fast på Turn og er på U17 landslaget. Hvorfor er ikke han i rekruttstallen til LSK? Jeg har blitt fortalt at han har trent et par ganger med juniorlaget vårt, men ikke fått noe tilbud. VIF har derimot tilbudt denne spilleren kontrakt, har jeg blitt fortalt, som han takket nei til. En lokal spiller som spiller på U-landslag burde definitivt vært plukket opp for lengst, og i det minste blit tilbudt en plass på Junior/rekrutt. Synes dette er merkelig. Hvor er LSK?

    Hva er filiosofien i talentarbeidet og hva er det LSK ser etter når de speider etter nye spillere? Hvilke ferdigheter skal de inneha? Spisskompetanse? Det var svært vanskelig å f.eks. se spisskompetansen til Tokstad.

    Juniorlaget virker svakt i år. De senere årene har vi hentet Ruben, Tokstad, Ohi, Ringen og Bolly og skrytt dem opp i skyene som talenter. Disse spillerne er nå i en alder hvor de burde ta steget og etablere seg i TL'en. De virker som nesten samtlige har stagnert etter at de kom til klubben, og kun Ohi viser god fremgang. De andre er ikke avskrevet, bortsett fra Tokstad, men tiden begynenr å renne ut for dem. Og en fellesnevner for dem alle er at de sliter med basisferdigheter, noe som er ganske utrolig. dette må en da ha sett og kunen gjort noe med? Men dette gjelder til tider for hele laget vårt, hvor det til tider virker utfordrende å slå en innsidepassning eller klarere en ball lenger enn 10 meter eller inn i farlig sone.

    De spillerne vi har hatt suksess med å hente har kommet via agenter. Jeg har inntrykk av at søpla er milevis foran oss når det gjelder å finkjemme markedet for 14-15 åringer og få dem inn i klubben, og heve dem opp mot a-lags nivå. Det er mange som ikke kommer opp til A-laget hos Søpla, men spillere som Mos, Moa, Singh, fellah, Nilesen osv. viser at de gjør mye riktig når de speider spillere. Det virker som om søpla satser mye på kvantitet, mens vi setter mye ressurser og håp i noen få spillere. Ser en på de utenlandske klubbene så har de stooore akademier, og da er det klart at det kommer en spiller eller to hvert år som tar steget opp. Greit at vi ikke har all verdens ressurser, men det er tydelig at vi gjør mye feil når vi speider etter nye talenter og deretter utviklingen av dem, om vi i det hele tatt får dem til Åråsen.
  • nebbjævel
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Mar 2009
    • 511

    #2
    Lillestrøm Videregående Fotballskole. Iverksett.

    Kommentar

    • HSft
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2004
      • 6075

      #3
      Jeg har goså stussa på at Trøen ikke er her. Han har sagt i intervju tidligere at den store drømmen i fotballkarrieren hans er å spille på LSK.

      Det ble nevnt på forumet for litt siden at han takka nei til LSK sitt opplegg og heller gikk for Vang tror jeg??

      Kommentar

      • holmiz
        The kjøkken-kanariz
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2006
        • 6064

        #4
        Opprinnelig skrevet av nebbjævel
        Lillestrøm Videregående Fotballskole. Iverksett.

        Litt på siden av overskriften til tråden, men jeg finner Nebbjævel sitt forslag som veldig spennende!

        Som tidligere lærer ved et toppidrettsgymnas så har jeg litt kjennskap til dette fra 'innsiden'. HTG (Haugesund Toppidrettsgymnas) har et tett samarbeid med klubbene (Vard, FKH, Haugar, Avaldsnes mfl.) som sikrer at de unge talentene får faglig oppfølging samtidig som det legges best mulig til rette for at de skal kunne drive toppidrett og utvikle seg. Skolen tar hensyn til at elevene må reise på kamper også midt i uka og kommuniserer tett med trenere til de ulike lagene, slik at langturer rundt om aldri kommer som noen stor overraskelse. Det skal også sies at skolen drives av flere ildsjeler, med lang fartstid fra både nasjonale og internasjonale arenaer, og slike ressurser vokser ikke på trærne.

        Jeg ser mange paralleller til et eventuelt toppidrettsgymnas i Lillestrøm, vi har minst like mange om ikke flere potensielle samarbeidsklubber, det gror godt i de yngre plan fotballen på Romeriket som nær sagt alltid, og spillerne på A-laget kan her komme med uvurderlige bidrag. De fleste som hadde Frode Grodås som gymlærer husker det.

        Lillestrøm Videregående Fotballskole kunne virkelig blitt spennende. Selv om veien for å komme seg inn under Olympiatoppen er lang, så er jeg sikker på at dette kunne gitt god avkastning på lang sikt, og ikke minst være med på å gjøre Sportsklubben til en langt mer atraktiv klubb for potensielle unge tallenter på Romeriket.
        Last edited by holmiz; 23.05.2012, 16:01. Begrunnelse: la til siste avsnitt
        Hilsen Anders

        Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
        Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

        Kommentar

        • Fugl1120
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2005
          • 3528

          #5
          Opprinnelig skrevet av Ginola
          De spillerne vi har hatt suksess med å hente har kommet via agenter. Jeg har inntrykk av at søpla er milevis foran oss når det gjelder å finkjemme markedet for 14-15 åringer og få dem inn i klubben, og heve dem opp mot a-lags nivå. Det er mange som ikke kommer opp til A-laget hos Søpla, men spillere som Mos, Moa, Singh, fellah, Nilesen osv. viser at de gjør mye riktig når de speider spillere. Det virker som om søpla satser mye på kvantitet, mens vi setter mye ressurser og håp i noen få spillere. Ser en på de utenlandske klubbene så har de stooore akademier, og da er det klart at det kommer en spiller eller to hvert år som tar steget opp. Greit at vi ikke har all verdens ressurser, men det er tydelig at vi gjør mye feil når vi speider etter nye talenter og deretter utviklingen av dem, om vi i det hele tatt får dem til Åråsen.
          Både Mos og Moa er Skeid-produkter og ikke VIF-produkter. Singh, Fellah og Nielsen er definitivt gode, unge fotballspillere. Samtidig må man også huske på at VIF i en årrekke har støvsugd samtlige talenter i ung alder fra Oslo fordi de er den eneste toppklubben i byen. Jeg synes ikke å hoste fram 3 egenproduserte spillere er til å få bakoversveis av, mange av de norske spillerne som har slått gjennom i VIF har kommet fra Skeid i relativt "voksen" alder.

          Man kan selvsagt diskutere hvorvidt LSK burde hente inn unge talenter tidligere, men husk at mange av spillerne kan få vel så god matching i sine lokale klubber. Det som er viktig er at LSK følger opp de beste i sin aldersgruppe. At unge spillere glipper skjer fra tid til annen, men det er ingen garanti for at talenter fra Romerike vil til LSK. Carew, Abdisalam Ibrahim for å nevne noen fra LSKs side, men også brødrene Leckaj (Sheffield United) og Flamur Kastriati (FC Twente) som glapp for Vålerenga. LSK må fortsette å holde øynene oppe for gode unggutter, holde god kontakt med de lokale klubbene og gjøre LSK til en attraktiv klubb for unge, talentfulle spillere. Jeg tror Magnus Haglunds fotballfilosofi vil appellere til dagens unge talenter som er oppvokst på kunstgress og som har bedre basisferdigheter enn hva unge spillere hadde for bare 5-10 år siden.
          Lauken er vår venn!

          Kommentar

          • perrern80
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2006
            • 603

            #6
            LSK ble vel så vidt jeg husker tilbudt Moa før han gikk til vif, men Fjøra og Nordli trengte ikke fler spisser, så noe slett talent arbeid har det vært.
            Dette tok seg betraktelig opp når T.B og H.B kom, men ser nå ut til og ha stagnert litt.
            Kjenner jeg T.B og fårhåpentligvis Haggis rett, så vil dette ta seg opp betraktelig.
            De er vel i disse dager, mest opptatt med og scaute ferdig materiale, for og sikre stabilitet i troppen denne sesongen.

            Kommentar

            • brisbane-kanaris
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Aug 2006
              • 595

              #7
              Opprinnelig skrevet av nebbjævel
              Lillestrøm Videregående Fotballskole. Iverksett.
              Hadde ikke Skedsmo vgs ett slags samarbeid med LSK for noen år (eller endel år) tilbake? Mener å huske at det var en "LSK fotball-linje" der når jeg gikk der for 10 år siden. Kan ikke si jeg husker at det ble noe store greier ut av dette - virket kanskje litt halvveis gjennomført (??)

              Kommentar

              • *46*

                #8
                Opprinnelig skrevet av brisbane-kanaris
                Hadde ikke Skedsmo vgs ett slags samarbeid med LSK for noen år (eller endel år) tilbake? Mener å huske at det var en "LSK fotball-linje" der når jeg gikk der for 10 år siden. Kan ikke si jeg husker at det ble noe store greier ut av dette - virket kanskje litt halvveis gjennomført (??)
                Samarbeider vel i dag med Rælingen VGS.

                Kommentar

                • knut
                  Make knut Great Again
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2006
                  • 9403

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av brisbane-kanaris
                  Hadde ikke Skedsmo vgs ett slags samarbeid med LSK for noen år (eller endel år) tilbake? Mener å huske at det var en "LSK fotball-linje" der når jeg gikk der for 10 år siden. Kan ikke si jeg husker at det ble noe store greier ut av dette - virket kanskje litt halvveis gjennomført (??)
                  Stemmer. Men var visst nærmere Hotel Cæsar enn noe anna.

                  Kommentar

                  • antikris
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Oct 2005
                    • 520

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av perrern80
                    LSK ble vel så vidt jeg husker tilbudt Moa før han gikk til vif, men Fjøra og Nordli trengte ikke fler spisser, så noe slett talent arbeid har det vært.
                    Dette tok seg betraktelig opp når T.B og H.B kom, men ser nå ut til og ha stagnert litt.
                    Kjenner jeg T.B og fårhåpentligvis Haggis rett, så vil dette ta seg opp betraktelig.
                    De er vel i disse dager, mest opptatt med og scaute ferdig materiale, for og sikre stabilitet i troppen denne sesongen.
                    Det er riktig at vi hadde Moa på prøvespill, men så vidt jeg vet, sa han vel selv at det kun var æsj-bæsj som var akutelt. Derfor var det heller ingen vits i å tilby han en kontrakt. Når det gjelder Carew, veit jeg ikke helt. Der var nok LSK bare litt treige mener jeg å huske.

                    Vi er dessverre ikke så heldige at alle talenter i 150 km omkrets drømmer om å spille for klubben vår som i andre deler av landet. Vi har konkurranse fra alle kanter; 2010, bydels-æsj, godset, stabæk, ull/kisa etc..

                    Et toppidrettsgymnas i Lillestrøm ville helt klart bidratt sterkt til vår talentutvikling. Veldig god idè, hvor realistisk det er, er jeg mer usikker på..

                    Kommentar

                    • brisbane-kanaris
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Aug 2006
                      • 595

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av antikris
                      Vi er dessverre ikke så heldige at alle talenter i 150 km omkrets drømmer om å spille for klubben vår som i andre deler av landet. Vi har konkurranse fra alle kanter; 2010, bydels-æsj, godset, stabæk, ull/kisa etc..

                      Et toppidrettsgymnas i Lillestrøm ville helt klart bidratt sterkt til vår talentutvikling. Veldig god idè, hvor realistisk det er, er jeg mer usikker på..
                      Det er vel nettopp dette som blir problemet. Det er flere etablerte talentskoler rundt omkring i området vårt som har opparbeidet seg er veldig godt rykte over tid. NTG, Wang etc og disse har vel et langvaring samarbeid med andre klubber. Hvis Lillestrøm skal ordne noe må det være 100% gjennomført og satses hardt. Hvorfor ellers skal talentene velge talentprogrammet vårt framfor nærliggende talentskoler med et etablert og godt rykte?
                      Jeg er redd den investeringen som kreves blir i drøyeste laget. Er ikke vits å sette igang et halvveis prosjekt igjen der bare de som ikke får plass på NTG eller Wang ender opp...

                      Kommentar

                      • *46*

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av antikris
                        Når det gjelder Carew, veit jeg ikke helt. Der var nok LSK bare litt treige mener jeg å huske.
                        Betalte ikke vif spillegjelda til pappa Carew under bordet? Mener å ha lest noe om det...

                        NTG - samarbeider ikke dem med Stabæk? De forsvinner nok snart fra fotballkartet. Hadde vært en drøm med samarbeid med dem.

                        Kommentar

                        • Funchaloe
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Oct 2011
                          • 511

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av brisbane-kanaris
                          Hadde ikke Skedsmo vgs ett slags samarbeid med LSK for noen år (eller endel år) tilbake? Mener å huske at det var en "LSK fotball-linje" der når jeg gikk der for 10 år siden. Kan ikke si jeg husker at det ble noe store greier ut av dette - virket kanskje litt halvveis gjennomført (??)
                          Stemmer det. Det var én klasse på allmennlinjen på Skedsmo VGS som ble kalt fotballklassen/LSK akademiet pga sin tilknytning til LSK. Du har nok rett i at det er halvveis gjennomført, for søstra mi gikk i den klassen og hun spilte ikke fotball. Eneste var at de samlet de gutta som spilte på "LSK akademiet" i samme klasse. Christian Myklebust (spiller på AaFK, spiller kanskje i morgen) gikk der før familien flyttet til Aalesund.

                          Lillestrøm har nok et samarbeid med Rælingen VGS' idrettslinje og, for der gikk Lunan Ruben Gabrielsen. Husker dette spesielt godt siden jeg og noen kompiser ble bedt av TV2 om å fjerne oss fra en tilfeldig benk utenfor skolen fordi de skulle intervjue Ruben. Dumt å be russ om dét, for TV2 bilen ble et heftig offer for kreativ TP'ing. Men det var en digresjon. Nå er dette dog en del år siden, så hvordan status er med avtalene de har er usikkert. Mener jeg hørte et sted at han ene læreren på idrettslinjen på Rælingen også var speider for LSK.
                          Custodes
                          Contra o futebol moderno!

                          Kommentar

                          • Ginola
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jul 2010
                            • 549

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                            Både Mos og Moa er Skeid-produkter og ikke VIF-produkter. Singh, Fellah og Nielsen er definitivt gode, unge fotballspillere. Samtidig må man også huske på at VIF i en årrekke har støvsugd samtlige talenter i ung alder fra Oslo fordi de er den eneste toppklubben i byen. Jeg synes ikke å hoste fram 3 egenproduserte spillere er til å få bakoversveis av, mange av de norske spillerne som har slått gjennom i VIF har kommet fra Skeid i relativt "voksen" alder.

                            Man kan selvsagt diskutere hvorvidt LSK burde hente inn unge talenter tidligere, men husk at mange av spillerne kan få vel så god matching i sine lokale klubber. Det som er viktig er at LSK følger opp de beste i sin aldersgruppe. At unge spillere glipper skjer fra tid til annen, men det er ingen garanti for at talenter fra Romerike vil til LSK. Carew, Abdisalam Ibrahim for å nevne noen fra LSKs side, men også brødrene Leckaj (Sheffield United) og Flamur Kastriati (FC Twente) som glapp for Vålerenga. LSK må fortsette å holde øynene oppe for gode unggutter, holde god kontakt med de lokale klubbene og gjøre LSK til en attraktiv klubb for unge, talentfulle spillere. Jeg tror Magnus Haglunds fotballfilosofi vil appellere til dagens unge talenter som er oppvokst på kunstgress og som har bedre basisferdigheter enn hva unge spillere hadde for bare 5-10 år siden.

                            Poenget mit er at LSK på ingen måte imponerer når det gjelder talentuvikling, og heller ikke når det gjelder å spiede etter nye talenter. Kanskje på tide at LSK finner seg nye talentspeidere?

                            Flere ganger i året dukker det opp lister i de største avisene hvor de "kårer" de største norske talentene i TL'en. Og så og si utenn unntak er disse listene fri for LSk spillere. Etter min mening er de talentene vi har satset på i LSk de seneste årene noe overvurdert. Flere av dem kan fremdeles bli ordinært gode TL spilelre, men ikke noe mer.

                            Inntrykket mitt er at i andre klubber dukekr det opp spillere i alderen 18-22 år hvert eneste år som spiller seg inn på laget og er med og preger det.
                            I RBK har man spillere som Selnæs, Midtsjø og Svensson, og for ikke å glemme Henriksen.
                            I Viking har du spillere som De Lanlay, Landu-Landu og Berisha brødrene.
                            I Tromsø finner du Thomas Drage, Remi Johansen og bendiksen.
                            I Aafk har du unge spillere som Grytebust, Tollås Nation, Ulvestad, Orry Larsen...
                            I Brann har du barmen, Øvretveit og Haugen.

                            Hos oss er det kun de utenlandske importene som klarer å ta steget i relativt ung alder. jeg skulle ønske at også de norske gutta gjorde det samme. Det er begrenset hvor lenge Bolly, Ringstad, Ruben, Bukken og de andre er talenter...

                            Kommentar

                            • kunden
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jun 2005
                              • 2315

                              #15
                              Norske gutter i Oslo-området i den alderen har for mange alternativer. Stor risiko å satse alt på et (fotball-)kort.
                              Mye sikrere å satse på utdannelse. Det gir ikke særlig høy sosial status å være en "halvgod" spiller
                              i 3.divisjon som loffer rundt i treningstøy halve dagen. Rett og slett en konsekvens at vi lever
                              i et ekstremt høykostland.
                              Kan tenke meg dette også går utover motivasjonen for å satse maksimsalt. Går fotballkarrieren
                              ad undas kan man alltids begynne å studere.
                              Statistisk sett er det vel ikke mange fra egen stall som har tatt steget fullt ut. A-laget, landslaget, proff i utlandet.

                              Etter det jeg har hørt Erling legge opp som 18-åring, men ble overtalt til å prøve seg videre i Lyn.

                              I provinsene er dessuten mindre å ta seg til. Mindre konkurranse fra andre aktiviteter. Jmfr Island som produserer talenter i "alle" idretter på løpende bånd.

                              Sånn sett kan det være greit å satse på yngre utenlandske spillere. Spillere som har kun en utvei vekk fra fattigdom
                              og elendighet.
                              Litt kynisk men det er sikkert også en mer økonomisk gunstig løsning for LSK også.

                              Men ser selvsagt at vi hadde stilt med så mange lokale gutter som mulig, men er sikker på at tendensen vil vise
                              at færre og færre tar steget opp. Og hverken Ruben, Bolly, Fredrik eller Ohi er det man kalle etablerte Eliteseriespillere,
                              selvom de har spilt relativt mye mtp alder.
                              Godt å ha i baktankene som man ikke luller seg inn i en drømmeverden og ser seg blind på prestasjoner på gutt- og juniornivå.

                              Kommentar

                              • Ginola
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jul 2010
                                • 549

                                #16
                                .....at færre og færre tar steget opp. Og hverken Ruben, Bolly, Fredrik eller Ohi er det man kalle etablerte Eliteseriespillere,
                                selvom de har spilt relativt mye mtp alder.
                                Godt å ha i baktankene som man ikke luller seg inn i en drømmeverden og ser seg blind på prestasjoner på gutt- og juniornivå.[/QUOTE]



                                Jeg er forsåvidt ikke så opptatt av om gutta kommer fra Lillestrøm, Drammen eller Gjøvik, bare LSk klarer å se talentet og utvikle det. Det er den jobben jeg mener er for dårlig. Det er positivt at vi har tatt tak i dette, men jeg kan ikke se at de til nå har gitt veldig gode resultater.

                                Kommentar

                                • OppsalKanari
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2008
                                  • 1881

                                  #17
                                  Ikke for å peke ut noen her, men var ikke Magnus Powell ansvarlig for "talentutvikling" samt Erlend Johnsen?

                                  Mener at LSK bør ta en gjennomgang av trenerteamet når sesongen er ferdig fordi det som er blitt produsert så langt er bekymringsfult lite og svakt.
                                  Nå bosatt på Rasta !!!!!

                                  Alltid Celtic og LSK

                                  Kommentar

                                  • Xavi
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • May 2008
                                    • 1275

                                    #18
                                    Uenig at gutta ikke kan ta steget. De for fortsatt relativt unge, og viser fortsatt preg av å kunne holde god tippeliga standard.
                                    Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                                    Anders, Tidligere styremedlem KFL

                                    Kommentar

                                    • Grusom B
                                      Generalissimo Bellisimo
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6248

                                      #19
                                      At dagbladet ikke hadde med FG på lista si over norske talenter sier JÆVLIG mye mer om dem enn det gjør om LSK og FG. Jeg tror ikke noen forestilte seg at Ruben og Tokstad kom til å bli world-beatere, men man forventet at de skulle bli TL-spillere. Ringstad, FG og Bolly var nok litt annerledes, man forventet/forventer at de skal bli stjerner, og bortsett fra Bolly, som sansynligvis aldri blir mer enn en ok back-up/superreserve i tunge kamper), mener jeg det er rimelig å forvente at både ringen og fg blir viktige spillere for LSK det neste tiåret. Det tror jeg også Ruben blir, men han kommer til å være en squadplayer. Har vi da to stallspillere av ok kvalitet og to a-lagsspillere av den gjengen vi henta opp, har vi ingenting å sutre over. Når det er sagt er scouting og satsinga på det under enhver kritikk, det holder bare ikke at sportsdirektøren har eneansvar for dette uten at noen er ansatt som faktiske speidere.
                                      Ni principe ni rey...

                                      D10S!

                                      Kommentar

                                      • Ginola
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jul 2010
                                        • 549

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Grusom B
                                        At dagbladet ikke hadde med FG på lista si over norske talenter sier JÆVLIG mye mer om dem enn det gjør om LSK og FG. Jeg tror ikke noen forestilte seg at Ruben og Tokstad kom til å bli world-beatere, men man forventet at de skulle bli TL-spillere. Ringstad, FG og Bolly var nok litt annerledes, man forventet/forventer at de skal bli stjerner, og bortsett fra Bolly, som sansynligvis aldri blir mer enn en ok back-up/superreserve i tunge kamper), mener jeg det er rimelig å forvente at både ringen og fg blir viktige spillere for LSK det neste tiåret. Det tror jeg også Ruben blir, men han kommer til å være en squadplayer. Har vi da to stallspillere av ok kvalitet og to a-lagsspillere av den gjengen vi henta opp, har vi ingenting å sutre over. Når det er sagt er scouting og satsinga på det under enhver kritikk, det holder bare ikke at sportsdirektøren har eneansvar for dette uten at noen er ansatt som faktiske speidere.
                                        Det som jeg mener er bekymringsverdig at de talentene vi snakker om i dag er de samme talentene vi pratet om for 3-4 år siden! Synes det er skremmende at vi ikke har nye talenter å snakke om enn Ruben, Bolly, Ohi, FG, Ringstad, og forsåvidt Tokstad.

                                        Jeg tolker det som at vi har altfor liten bredde i talentarbeidet. Marius Høybråten er den eneste nye som har banket på døra de siste par sesongene. Skulle ønske det vgar mange flere, og at noen viste at de kunne bli mer enn en ok TL'spiller.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎