Romerikes Blad - svar fra Svesengen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • LørenskogKanari
    Juniormedlem
    Bøffelpromp
    • May 2013
    • 14

    Romerikes Blad - svar fra Svesengen

    Jeg har lest mye ris og ros her på KFL når det gjelder RB dekningen/behandlingen når det gjelder LSK fra gang til gang.

    Jeg abonerer til RB og etter fiaskoen mot Sogndal så tenkte jeg at nok var nok. Leste bl.a. hvor mye guts laget hadde i seg for å kunne reise kjerringa fra 0-2 til et poeng. For den alle første gang så skrev jeg et brev til Morten Svesengen;
    Innholdet lydet slik; På tida til å bli kvitt Haglund, hans klippekort på A-laget for enkelte spiller, hans " ene renspiss" formasjon som han nekter å gjøre om uansett motstander og kampens stilling (etterlyser diamanten med PVM bak to angripere" hans "moneyball-aktig" rekruttering, osv... Hvorfor har ikke bladet begynt å stille spørsmål til hans nåværende posisjon som trener i LSK.

    To dager senere fikk jeg svar fra Morten. Jeg har lyst til å dele dette med dere.


    Hei!
    Tok litt tid å svare, men det er fordi jeg ønsker å gi deg et grundig svar på et så viktig spørsmål. Hadde først tid til det nå.
    Har forståelse for at mange supportere ønsker et LSK helt i toppen av tabellen i Tippeligaen, og mye av det er basert på historien klubben har. Forstår også at fem sesonger langt nede på tabellen er frustrerende. Jeg er selv Liverpool-supporter og vet hvordan det føles ;-)
    Det er også naturlig i en slik situasjon at mange retter sitt skyts mot treneren, noe du åpenbart mener er riktig. Misnøyen med Magnus Haglund har vært der hos enkelte supportere siden den svake starten på 2012-sesongen, og det kan virke som mange har bestemt seg for at han er feil mann og benytter en hver anledning å gi ham skylda for alt man mener er galt på banen. Også en naturlig reaksjon.

    Men som supporter er det også lett ikke å se hele bildet. Skal gi deg min vurdering av både Haglunds jobb og LSKs sportslige situasjon pr. nå.
    Først et lite innblikk i hva som har skjedd i klubben før og etter at han overtok som trener. Han arvet et mannskap med en kraftig ubalanse aldersmessig. Noen spillere var født på 70-tallet, ingen på 80-tallet og de aller fleste på 90-tallet. Det var hovedgrunnen til at stallen måtte renskes opp i et slikt omfang som den måtte i fjor. Når man i tillegg bommet på et par overganger, ble det ekstra mye utskifting. Uansett: Med samme mannskap som LSK hadde ved utgangen av 2011, ville LSK garantert rykket ned i 2012. Tror de ville havnet bak Stabæk.

    Signeringene som ble gjort før og under 2012-sesongen rettet opp denne balansen i stallen og den økte også entusiasmen. Men samtidig satt LSK med et mannskap hvor nesten ingen spillere hadde spilt sammen. Selv ikke Frode Kippe hadde spilt sammen med mange av dem han startet sesongen med.
    Den tøffe starten laget fikk i 2012, gjorde det ikke lettere å spille inn mannskapet. Husk også at LSK ikke vant på de 11 siste kampene i 2011. Det betydde 19 kamper uten seier etter 8 serierunder i 2012. Håpet om en topplassering var på mange måter allerede kjørt på det tidspunktet. Men det mange ikke tenker på var at LSK var det 6. beste laget i de 22 siste serierundene. Rett bak flere av lagene foran. Altså med i medaljekampen i en såpass lang periode som 22 kamper tross alt er.

    Den trenden har LSK fortsatt denne sesongen og ligger nå på 7. plass. Tre poeng bak Rosenborg på medaljeplass og seks poeng bak Strømsgodset som leder. Det er IKKE en katastrofe selv om jeg forstår at du er skuffet over at laget ikke slo Sogndal torsdag. Det er riktig å forvente at LSK skal slå lag som Sarpsborg og Sogndal på hjemmebane. Samtidig er de aller fleste kampene i Tippeligaen helt jevne. Flere «underdogs» har slått antatte favoritter.

    Foruten at LSK fortsatt henger godt med på tabellen, så ser i hvert fall jeg åpenbare forbedringer i lagets spill. Måten LSK spilte på mot Sogndal i årets 2-2 kamper er for eksempel betydelig bedre enn da de slo samme lag 1-0 på overtid for ett år siden. 1-2 målet kom etter meget godt spill mot et Sogndal som hadde alle mann rundt egen 16-meter. Den delen av spillet er det vanskeligste, og på det området er LSK flere klasser bedre i år. Det kan ikke bety annet enn at laget har hatt en positiv utvikling, men det er noe Haglunds kritikere ser helt bort fra. LSK satte vel også Tippeliga-rekord i ballinnehav i den kampen (74-26).

    Forsvarsmessig er også LSK klart bedre enn i fjor, men etter at Kippe ble skadet har laget mistet bautaen i forsvaret, spesielt på defensiv dødball. 6 av 11 baklengs har kommet på tre kamper uten Kippe. Det er ikke Høibråtens skyld. Han har gjort en meget god innsats, men forsvaret totalt savner kapteinen som er mange reiser bedre. Vi får aldri bevist det, men vil våge å komme med påstanden at både kampen mot Odd og Sogndal ville endt med tre poeng om Kippe hadde vært med.

    En annen ting som Haglunds kritikere heller ikke tar med i sine betraktninger av treneren er utviklingen klubbens unge spillere har hatt etter at han kom. Mathis Bolly, Stian Ringstad og Ruben Gabrielsen har alle tatt enorme steg under Haglunds ledelse. Omoijuanfo og Gulbrandsen det samme, men begge har dessverre hatt skadeperioder. Flere av disse var nærmest avskrevet av mange på slutten av Bergs tid som trener. Så noe må Haglund ha gjort riktig som har fått dem til å heve seg.

    Du kritiserer i mailen også at det ble brukt én spiss mot Sogndal. LSK har spilt med Petter Vaagan Moen bak enten Helstad eller Gulbrandsen nesten hele sesongen. Vanskelig å si at det har vært mislykket når Vaagan Moen har scoret 6 mål og Helstad 3 mål. De har også forsøkt seg med to rene spisser noen ganger uten hell. LSK har pr i dag utelukkende bakromspisser, og foreløpig har de ikke fått det til å fungere med to av de på banen samtidig. Det jobbes med å få på plass en annen type spiss i tillegg, men anstrengt økonomi gjør at det tar tid.

    Jeg mener som du sikkert har skjønt at Haglund fortsatt må gis tid til å utvikle dette laget. Uansett ut sesongen, kanskje også lenger dersom klubben ikke får til en langsiktig avtale med et bedre alternativ som kan bygge videre på den jobben han har startet (Les: Ståle Solbakken).

    I Elfsborg fikk han også tid på seg. Ble nummer ni første året og nummer sju andre året. Det tredje året tok de gull. Etterpå var de eneste klubb som alltid var topp 4 og kvalifiserte seg til Europa hvert år. Ja, Elfsborg tok gull igjen i fjor etter at han dro. Men det gjorde de med ett poeng mer enn Haglunds mannskap tok i 2011.

    Det er ikke noe tema i RB nå at Haglund må vekk. Er ganske sikker på at det ikke er noe tema på Åråsen heller. Hans kontrakt går uansett ut etter sesongen, og hvis det skal være aktuelt å gjøre noe i løpet av sesongen må tabellsituasjonen forverres betydelig.

    Spillergruppa på Åråsen er mer samlet enn den har vært på mange år. Spillet er i klar framgang. Klubben er inne i en tøff kampperiode med nøkkelspillere ute, og kan selvfølgelig gå på noen flere poengtap før de tar pause i slutten av mai. . Men LSK har god mulighet til å ta poeng i alle de gjenværende kampene før ferien. Mot Aalesund mangler de fire spillerne som ligger øverst på RB-sportens spillerbørs. Likevel tror jeg de kan ta poeng. Kanskje Fredrik Gulbrandsen får sin revansje etter filmingen og scorer sesongens første…

    Takk for mailen. Selv om du ikke er enig med meg, så håper jeg svaret ga deg litt mer innsikt i hvordan jeg ser på Haglunds jobb så langt og hvordan jeg vurderer nå-situasjonen i klubben du er glad i.

    Mvh.
    Morten Svesengen
    Sportsleder
    Romerikes Blad









    Jeg er overhodet ikke enig med halvparten av det som Morten sier. Forsvarsmessig er vi en katastrofe (særlig fra dødballer tom Kippe på plass) og jeg mener at IKKE ALLE unge spillerne har blitt så mye bedre (ser lite forskjell med Ohi 2011 og 2013 modellen og juryen er ut på Lunan etter lang skadeperiode for eksempel.)

    Men uansett. Kudos til Svesengen for svaret...
  • Kay
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jan 2004
    • 763

    #2
    Det de burde lage en sak på er at vi snart ikke har tilskuere igjen på Åråsen, og det som nevnes i den forbindelse, både blandt folk på åråsen og hjemmesittere er svake sportslige resultater, og at det vi viser på banen ikke trekker folk. Vi ligger vel noen hundre tusen under budsjett pr hjemmekamp så langt ?

    Kommentar

    • xeR
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Jan 2004
      • 11206

      #3
      Opprinnelig skrevet av LørenskogKanari

      Jeg er overhodet ikke enig med halvparten av det som Morten sier. Forsvarsmessig er vi en katastrofe (særlig fra dødballer tom Kippe på plass) og jeg mener at IKKE ALLE unge spillerne har blitt så mye bedre (ser lite forskjell med Ohi 2011 og 2013 modellen og juryen er ut på Lunan etter lang skadeperiode for eksempel.)

      Men uansett. Kudos til Svesengen for svaret...
      Hva er egentlig agendaen din? Du har lest ett sted at RB har utført trenerskifter tidligere og du tror Svesengen bare sitter å venter på grønt lys fra en random leser? Svaret fra Svesengen er et meget godt svar og jeg synes han beskriver situasjonen godt.
      Det er bedre å væra døv enn vålenga.

      Kommentar

      • LørenskogKanari
        Juniormedlem
        Bøffelpromp
        • May 2013
        • 14

        #4
        Opprinnelig skrevet av xeR
        Hva er egentlig agendaen din? Du har lest ett sted at RB har utført trenerskifter tidligere og du tror Svesengen bare sitter å venter på grønt lys fra en random leser? Svaret fra Svesengen er et meget godt svar og jeg synes han beskriver situasjonen godt.
        Agendaen min er at ting raser nedover for LSK. Stemningen bl. tilskuerne og oppmøte på Åråsen er pissedårlig. Haglund er helt urokelig ift enkelte valg av spiller, formasjon og pasningsstilen....

        Kommentar

        • xeR
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Jan 2004
          • 11206

          #5
          Opprinnelig skrevet av LørenskogKanari
          Agendaen min er at ting raser nedover for LSK. Stemningen bl. tilskuerne og oppmøte på Åråsen er pissedårlig. Haglund er helt urokelig ift enkelte valg av spiller, formasjon og pasningsstilen....
          Du har rett i at oppmøtet er for dårlig. Denne i fjor hadde vi vår beste sesong siden 2007? i år så ligger vi greit til på tabelle, skulle ønske vi lå høyere, men vi har da på ingen måte en katastrofesesong. Hvem er det som har klippekort i år da og hvem skulle de ha vært byttet med? Eneste jeg kommer på er Riise, men hva har vi som er bedre?
          Det er bedre å væra døv enn vålenga.

          Kommentar

          • LørenskogKanari
            Juniormedlem
            Bøffelpromp
            • May 2013
            • 14

            #6
            Opprinnelig skrevet av xeR
            Du har rett i at oppmøtet er for dårlig. Denne i fjor hadde vi vår beste sesong siden 2007? i år så ligger vi greit til på tabelle, skulle ønske vi lå høyere, men vi har da på ingen måte en katastrofesesong. Hvem er det som har klippekort i år da og hvem skulle de ha vært byttet med? Eneste jeg kommer på er Riise, men hva har vi som er bedre?
            Østli bl.a.?

            Kommentar

            • Kanarivogel89
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2006
              • 4446

              #7
              Opprinnelig skrevet av LørenskogKanari
              Østli bl.a.?
              Klager du seriøst på at vi bruker Østli når fire av sju i forsvarsrekka er ute med skade?

              Kommentar

              • xeR
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Jan 2004
                • 11206

                #8
                Opprinnelig skrevet av LørenskogKanari
                Østli bl.a.?
                Jeg har latt tvilen komme deg til gode, men der overbeviste du meg...
                Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                Kommentar

                • Lars
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2004
                  • 6156

                  #9
                  Totalt uenig med trådstarter på de fleste punkter. Og har ingen problemer med å stille meg bak Svesengen sitt svar.

                  PS: Se innleggshistorikken min hvis du trenger begrunnelser. Har skrevet veldig mye av det samme som Svesengen skriver, og litt til.

                  Kommentar

                  • trigz
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2004
                    • 7055

                    #10
                    For min egen del kan jeg bare si at jeg startet sesongen som ekstremt kritisk til Haglunds posisjon i klubben. Den spillemessige fremgangen laget har vist har imidlertid gjort at jeg langt på vei har snudd: Han bør få ut sesongen. Det er ingen tvil om at laget er i fremgang.
                    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                    Kommentar

                    • Rune
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Aug 2008
                      • 1229

                      #11
                      Uenig i det han skriver om de unge spillerne. Gir det forrige regimet all ære for at de har blitt skikkelige fotballspillere.
                      "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

                      Kommentar

                      • andersmm
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2006
                        • 5764

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Rune
                        Gir det forrige regimet all ære for at de har blitt skikkelige fotballspillere.
                        Jeg gir det forrige regimet en stor del av æren... Helt urimelig å nekte å annerkjenne den jobben Haglund har gjort. Nei - han har ikke plukka disse spillerne selv og lagt grunnlaget. Derimot har han klart å shape dem opp mentalt etter en 2011-høst som nok kan ha gjort ett og annet med psyket til en gjeng relativt unge gutter.

                        Husk at han tok ut Bolly en periode da det ikke funket. Når Bolly igjen fikk spilletid var det som han hadde tatt syvmilssteg og presterte veldig, veldig bra ut sesongen. Såpass bra at en Bundesliga-klubb punga ut basert på en ganske kort periode med stabile prestasjoner.

                        Ringstad - Begynte endelig å stabilisere seg i utover året i fjor. I år har han vært helt rå. Det er ikke automatisk slik at man fortsetter å ta steg. En viktig brikke er oppfølgingen man får fra trenerteam.

                        Ruben - Også han stabiliserte seg godt utover fjoråret. Skadefri er han nå mitt førstevalg på høyre stopperplass.

                        Høibråten - Ja, gutten er et aldri så lite fenomen, men selv et sånt talent behøver rett oppfølging. Noe rett må vi ha gjort her, da Marius har gått inn og seriøst vist seg fram de siste kampene.
                        "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                        Kommentar

                        • HolterKanaris
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • May 2006
                          • 1603

                          #13
                          Fjern tråd...! Håpløs skrivefeil i tittelen, håpløst åpningsinnlegg, håpløs agenda for tråden. Flytt til backstage eller søppeldunken.
                          ***Større baller enn vett***

                          Kommentar

                          • xeR
                            Seniormedlem
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Jan 2004
                            • 11206

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                            Fjern tråd...! Håpløs skrivefeil i tittelen, håpløst åpningsinnlegg, håpløs agenda for tråden. Flytt til backstage eller søppeldunken.
                            Sitter med en følelse av at dette er dobbeltnicking.. Tittelen, skrivefeilene, håpløse analyser, manglende innsikt og tåpelige rykter minner meg veldig om en annen bruker her på forumet..
                            Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                            Kommentar

                            • HolterKanaris
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • May 2006
                              • 1603

                              #15
                              Noe er det hvertfall som er feil her. Jeg har lirt av meg mye rart på det forumet her selv, men detta ble litt for rart selv for meg. Hva er poenget med tråden? Den har fått en tittel som overhodet ikke samsvarer med åpningsinnlegget. Det inviteres ikke til diskusjon av noe spesifikt tema. Det er bare en ny tirade mot Haglund (og tildels Svesengen) som baserer seg på svada. Jeg synes det er tøft av RB-journalisten å klare å gi et så seriøst svar på en såpass tåpelig Mail.
                              ***Større baller enn vett***

                              Kommentar

                              • ulfpulf
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2004
                                • 2506

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                                Fjern tråd...!

                                Opprinnelig skrevet av xeR
                                Sitter med en følelse av at dette er dobbeltnicking..
                                Jeg er uenig med begge.

                                Svaret fra Svesengen var grundig og godt og ga i hvert fall meg mye bedre forståelse av hvordan man tenker i Romerrikets Blad. Et veldig informativt innlegg som godt kan få ligge i hovedforumet for min del. At det er noen skrivefeil i tråden, har jeg ingen problemer med. Det viktigste er at man skrever, ikke at man skrever perfekt.

                                Hvis man slutter å bruke et nick, uten å være utestengt, og tar i bruk et annet, er det vel strengt tatt ikke dobbeltnicking? Jeg synes også jeg kjenner igjen stil og innhold, men tror det er snakk om en FlyttetKanari.

                                Kommentar

                                • trigz
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2004
                                  • 7055

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                                  Romerrikets Blad.
                                  Romerrikets blad? Du spøker, ikke sant?
                                  Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                  Kommentar

                                  • Rune
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Aug 2008
                                    • 1229

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av andersmm
                                    Jeg gir det forrige regimet en stor del av æren... Helt urimelig å nekte å annerkjenne den jobben Haglund har gjort. Nei - han har ikke plukka disse spillerne selv og lagt grunnlaget. Derimot har han klart å shape dem opp mentalt etter en 2011-høst som nok kan ha gjort ett og annet med psyket til en gjeng relativt unge gutter.

                                    Husk at han tok ut Bolly en periode da det ikke funket. Når Bolly igjen fikk spilletid var det som han hadde tatt syvmilssteg og presterte veldig, veldig bra ut sesongen. Såpass bra at en Bundesliga-klubb punga ut basert på en ganske kort periode med stabile prestasjoner.

                                    Ringstad - Begynte endelig å stabilisere seg i utover året i fjor. I år har han vært helt rå. Det er ikke automatisk slik at man fortsetter å ta steg. En viktig brikke er oppfølgingen man får fra trenerteam.

                                    Ruben - Også han stabiliserte seg godt utover fjoråret. Skadefri er han nå mitt førstevalg på høyre stopperplass.

                                    Høibråten - Ja, gutten er et aldri så lite fenomen, men selv et sånt talent behøver rett oppfølging. Noe rett må vi ha gjort her, da Marius har gått inn og seriøst vist seg fram de siste kampene.
                                    Forsåvidt enig, men når RB på en ryddig og god måte forsvarer Haglund, synes jeg det er litt unødvendig av dem å benytte muligheten til å (implisitt) rakke ned på det forrige trenerregimet. I hvertfall med tanke på at talentutvikling faktisk var noe de var ganske gode på.

                                    Rune
                                    "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

                                    Kommentar

                                    • DoubleHi5
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2011
                                      • 3975

                                      #19
                                      Aner ikke hvem trådstarter er eller hvilken agenda han har. Det interesserer meg heller ikke så mye.

                                      Mye mer interessant er svaret fra Svesengen. Dette oppfatter jeg nærmest som et slags halvoffisielt svar fra klubben på en del kritikk og spørsmål som har kommet. Bra! Når klubben selv ikke er mer åpen, er dette tross alt mye bedre enn fortsatt full taushet.

                                      Nå håper jeg at LSK ved Svesengen også gir oss som ikke har C-trenerutdannelse en grundig innføring og forklaring på hvordan LSK under Haglund ønsker å spille. Det tror jeg ville ha gjort at flere i (enda) større grad ville ha sett at det - tross all frustrasjon fra deler av fansen - er en rød tråd i det Haglund driver med!
                                      Elska þetta félag

                                      Kommentar

                                      • RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

                                        #20
                                        Moderatormelding:
                                        Trådtittel endret. Det grundige svaret fra RB rettferdiggjør plassering på hovedforumet, hvor tråden blir værende.

                                        Kommentar

                                        Working...