Tråden for Anita Westbys Blogg om "Nye" LSK

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • DoubleHi5
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2011
    • 3967

    Tråden for Anita Westbys Blogg om "Nye" LSK

    Jeg har nettopp lest dagens blogg fra daglig leder i LSK, Anita Westby. Det gjorde meg glad!

    Ikke fordi utfordringene er ryddet av veien eller problemene løst. Men fordi jeg nå, faktisk for første gang på det jeg kan huske, føler at klubben tar meg på alvor. Den åpenheten som vises gjennom at hun forteller oss såpass detaljert om utfordingene, gjør at jeg føler en større delaktighet og et større eierskap til klubben. Når vi vet mer om det som skjer i klubben, er det også lettere å forstå de begrensninger som finnes og de beslutninger som tas.

    Jeg synes dagens blogg er så viktig at jeg mener den fortjener en egen tråd. Jeg limer derfor teksten inn i sin helhet.

    Snurr debatt!


    Det er fredag og ny blogg fra daglig leder Anita Westby. Denne gangen om økonomi, organisasjon, marked og strategi.

    To tanker i huet samtidig

    Det er nettopp det vi har om dagen - minst! Vi jobber med å få kontroll på kostnadene samtidig som vi jobber med å øke inntektene. Det er mye god jobbing om dagen og jeg er sikker på at alle som bryr seg om klubben kommer til å se resultatene av det framover.

    Vi har fått et nytt styre med spennende kompetanse fra flere fagområder og masse engasjement som klubben trenger! I den korte tiden jeg har jobbet her i LSK har jeg møtt så utrolig mange lidenskapelig engasjerte folk som bryr seg om klubben. Dere skal ha ros for alt dere gjør for å markedsføre LSK, dere er våre viktigste ambassadører og jeg er stolt av å kunne jobbe med et produkt som engasjerer så mange. Vi gjennomførte vårt første styremøte i går og selv om vi brukte en del av tiden på å bli kjent med hverandre, ble anledningen også brukt til å dele mye informasjon om klubben og alle aktivitetene vi jobber med mot seriestart. Jeg presenterte følgende punkter:

    1. Organisasjon: ansatte og roller
    Vi har som kjent gjennomført en omorganisering, og står for øvrig midt oppe i en prosess hvor alle må tilpasse. Enten til ny rolle, nye oppgaver, ny avdeling, andre samarbeidsformer og ny arbeidsmetodikk. Det kommer til å ta litt tid før dette får satt seg, men vi har trua på at organisasjonen skal bli mer markeds og salgsorientert enn tidligere og at dette vil vise seg i aktivitetene våre både til samarbeidspartnere og publikum.

    2. Budsjett 2014
    Hovedføringene for budsjettet er at vi har tatt utgangspunkt i faktisk påløpte kostnader og inntekter for 2013. På inntektssiden har vi, sammenlignet med 2013, redusert med nesten 7 MNOK. Vi budsjetterer som kjent ikke med spillersalg, og når vi trekker fra for inntekter på spillersalg i 2013, betyr det reelt sett at vi budsjetterer med en inntektsøkning på ca 1,5 MNOK.

    Alle klar over at vi er midt i en prosess hvor vi jobber med å kutte faste kostnader. I budsjettet har vi lagt opp til en kostnadsreduksjon på ganske nøyaktig 13 MNOK sammenlignet med 2013. Over halvparten er allerede kuttet og det resterende jobber vi med å få på plass. Vi kommer til å ha månedlig og tøff oppfølging, og må jobbe kontinuerlig med dette gjennom hele året.

    Budsjettet for klubben legger opp til et underskudd på 3,2 MNOK. Konsolidert i konsernet gir det et overskudd på 1,8 MNOK, og overskuddet drives fram av Åråsen Eiendom som drifter med ca 5 MNOK i overskudd.

    3. Økonomi – likviditet.
    Den største utfordringen akkurat nå er likviditeten vår. Vi kjemper hver dag mot bunken av ubetalte regninger, og prioriterer så godt vi kan. Lønn til de ansatte har vi alltid klart, men må dessverre innrømme at vi ikke alltid klarer å overholde forpliktelsene våre til leverandører og myndigheter. «Cash is king» heter det på godt norsk, og vi er langt fra konge på nåværende tidspunkt.

    4. Marked
    Inntektene våre kommer hovedsakelig fra samarbeidspartnerne våre og billettinntekter. Vi får også midler gjennom NTF, men hovedsakelig er det markedet som styrer handlingsrommet vårt økonomisk. På reklame og sponsorinntekter er vi godt på vei. Sesongen nærmer seg med stormskritt og det jobbes knallhardt med å få på plass hovedsponsor og nye samarbeidspartnere. Publikumsinntektene er det knytta stor spenning til, og de er alltid vanskelig å spå. Her er vi avhengig av alt fra kamptidspunkt, motstander, været, andre arrangementer i tillegg til sportslige resultater. Utgangsposisjonen vår fra de første kampene er avgjørende for hvordan utviklingen blir resten av sesongen. I planleggingen av markedsaktiviteter forsøker vi å frigjøre oss fra alt vi ikke kan påvirke, og er kreative på alt det vi KAN gjøre. 12.juli kampen mot Sarpsborg 08 vet vi at det kommer mindre folk enn på 16.mai kampen mot Molde, og vår oppgave blir å sørge for at vi gjennomfører gode arrangement for dere som kommer, slik at dere gleder dere til neste gang og snakker varmt om gode opplevelser på Åråsen. Vi tenker muligheter i alt vi gjør!

    5. Strategiarbeid
    I februar startet vi et strategiarbeid for å peke ut retning for de 3 neste årene. Vi har gjennomført 4 av 5 samlinger med deltakere fra administrasjonen, spillere, ungdomsavdelingen, kanarifansen, styret og LSK kvinner. Vi er i ferd med å samle oss om klare mål og kreative og konkrete tiltak for å komme dit. Det ferdige arbeidet gleder vi oss til å presentere om kort tid – følg med!

    Sport ikke på agendaen, tenker du nå?
    Nei, formelt sett ikke denne gangen. Men jeg kan forsikre dere om at sport er på agendaen – hele tiden. Alt vi gjør i administrasjonen og styret skal tilrettelegge for at sport får mest mulig rammevilkår for å prestere på toppnivå. Og fra de som har skikkelig greie på det sportslige sies det at vi har trua på det grunnlaget vi har for sesongen.

    Sportsdirektøren er optimistisk og han mener at laget vårt har gode muligheter for å hevde seg i toppen av norsk fotball (igjen). Om det så ikke holder til seriegull og norgesmesterskap skal vi hvertfall være med på å prege norsk fotball (igjen). Vi skal starte med å gi Åråsen tilbake til folket og vi trenger at dere møter oss med åpne armer. Alle kanarifugler der ute – fortsett å spre det gule budskap, sammen skal vi sørge for at LSK viser seg fram (igjen)!
    Elska þetta félag
  • klippen
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Aug 2009
    • 251

    #2
    Dette er meget bra lesing!

    Om det kan produseres innlegg av samme kvalitet hver uke og kanskje litt til, bør dette kunne være et fast innslag i Romerikes Blad hver uke, alla "Anitas hjørne" eller lignende.

    Kommentar

    • Fugl1120
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2005
      • 3528

      #3
      Dette er steinbra av Anita! Fantastisk at hun er så åpen og deler aktiviteten på Åråsen med oss som er interesserte i klubben, og ikke minst at dette publiseres på LSK.no slik at det ligger åpent for almenheten. Hun kaller en spade for en spade, da er det mye enklere for oss å forstå situasjonen og svelge skuffelser på overgangsmarkedet. Jeg har veldig tro på snuoperasjonen vi gjennomfører og jeg er veldig glad for at LSK har gått for en daglig leder som er tydelig på at hun ønsker å inkludere supporterne i klubbens hverdag. Dersom hun klarer å engasjere sportslig ansvarlig og hovedtrener til å bli like flinke til å kommunisere ut til publikum, tror jeg vi kan forvente et skikkelig løft i engasjement i fremtiden.
      Lauken er vår venn!

      Kommentar

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎