Hva kan LSK gjøre for å snu trenden?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • StevieG
    Juniormedlem
    Ferskenpels
    • May 2014
    • 2

    Hva kan LSK gjøre for å snu trenden?

    Hei,

    og takk for at jeg får ta del i forumet deres. Har lest masse innlegg her som imponerer meg mht objektivitet, saklighet og grad av refleksjon – ikke at jeg er noen bedreviter, men av de forumene jeg holder meg på (Liverpool-relaterte) så sklir det fort ut i usaklige poenger og krangel.

    Jeg meldte meg ikke inn i forumet fordi jeg er LSK supporter. Jeg er egentlig begrenset interessert i norsk fotball generelt sett. Jeg meldte meg inn fordi forretningssiden av fotballen interesserer meg, og er et tema som er økende diskutert både i styrerom og blant supportere om dagen – spesielt hos dere, vil jeg tro.

    Fremfor å diskutere generelt om LSK sin økonomiske situasjon, håpet jeg å kunne starte en tråd for å diskutere HVA klubben kan gjøre (enten på kort eller lengre sikt) for at flere skal komme på kamp. Jeg tenker da ikke på ting som «vinne flere kamper», men konkrete tiltak som vil gjøre LSK mer attraktivt for dere eller andre potensielle tilskuere.

    Gleder meg til å diskutere
  • Folke
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2008
    • 5955

    #2
    Gratis inngang til barn ved kjøp av voksen bill e.l. Gevinst på kort sikt er mulig økning av tilskuertall, mulig økte billettinntekter og ikke minst økte inntekter i kiosk/shop. Langsiktig kan man være med på å bygge "gå på kamp" kultur blant våre yngste, som igjen vil generere nye muligheter til repetisjon av de kortsiktige gevinstene.

    En slags "buddy" ordning på bedriftsmarkedet. Der bedrifter i sponsorpool kan invitere andre bedrifter med på kamp, helt uten forpliktelser/ekstra kostnad for sponsor eller "buddy". Gevinst på kort sikt er mulige nye bedrifter inn på sponsorsiden, langsiktig kan dette gi en enda bedre sponsorpool/b2b muligheter som vil gjøre det enda mer attraktivt å være en del av LSK sin sponsorpool.

    Skoleklasser reiser rundt om på østlandet for å besøke severdigheter, historiske steder osv. Hva med egne dager der skoleklasser blir invitert ned på Åråsen, for en dag sammen med en proff fotballspiller. 1-3 stk spillere/trenere møter klasse, tar med på omvisning og lar klasse overvære en trening. Før man avslutter med lunsj på (elevene tar med matpakke selv, så koster ingen ting) Åråsen der noen spillere/trenere gjør en liten seanse hvor man til slutt gir alle gratis inngang til neste hjemmekamp (pluss signert LSK ball o.l.). Gevinst her handler mest av alt om å bygge opp tilhørighet til sportsklubben hos våre yngste, sånn at man sikrer seg flest mulig LSK supportere i fremtiden.

    Bedriftsbesøk av spillere/ledere i lokalmarked. Rett og slett sende LSK ut på rundtur i nærområdet til bedrifter der man ønsker å selge inn LSK. Medlemskap i sportsklubben, billetter til neste hjemmekamp (tilbud på sesongkort i forkant av sesong, kjøp 3 bill betalt for 2 osv), selge inn sponsor muligheter/#VIERLSK osv. Gevinst handler om økt tilskuertall og økte sponsorinntekter.

    Mer engasjement, økt tilskuertall og tilslutt økte inntekter!

    Kommentar

    • vermu
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2008
      • 1729

      #3
      Opprinnelig skrevet av Folke
      Gratis inngang til barn ved kjøp av voksen bill e.l. Gevinst på kort sikt er mulig økning av tilskuertall, mulig økte billettinntekter og ikke minst økte inntekter i kiosk/shop. Langsiktig kan man være med på å bygge "gå på kamp" kultur blant våre yngste, som igjen vil generere nye muligheter til repetisjon av de kortsiktige gevinstene.

      En slags "buddy" ordning på bedriftsmarkedet. Der bedrifter i sponsorpool kan invitere andre bedrifter med på kamp, helt uten forpliktelser/ekstra kostnad for sponsor eller "buddy". Gevinst på kort sikt er mulige nye bedrifter inn på sponsorsiden, langsiktig kan dette gi en enda bedre sponsorpool/b2b muligheter som vil gjøre det enda mer attraktivt å være en del av LSK sin sponsorpool.

      Skoleklasser reiser rundt om på østlandet for å besøke severdigheter, historiske steder osv. Hva med egne dager der skoleklasser blir invitert ned på Åråsen, for en dag sammen med en proff fotballspiller. 1-3 stk spillere/trenere møter klasse, tar med på omvisning og lar klasse overvære en trening. Før man avslutter med lunsj på (elevene tar med matpakke selv, så koster ingen ting) Åråsen der noen spillere/trenere gjør en liten seanse hvor man til slutt gir alle gratis inngang til neste hjemmekamp (pluss signert LSK ball o.l.). Gevinst her handler mest av alt om å bygge opp tilhørighet til sportsklubben hos våre yngste, sånn at man sikrer seg flest mulig LSK supportere i fremtiden.

      Bedriftsbesøk av spillere/ledere i lokalmarked. Rett og slett sende LSK ut på rundtur i nærområdet til bedrifter der man ønsker å selge inn LSK. Medlemskap i sportsklubben, billetter til neste hjemmekamp (tilbud på sesongkort i forkant av sesong, kjøp 3 bill betalt for 2 osv), selge inn sponsor muligheter/#VIERLSK osv. Gevinst handler om økt tilskuertall og økte sponsorinntekter.

      Mer engasjement, økt tilskuertall og tilslutt økte inntekter!
      Meget bra innlegg. Dette bør videresendes til LSK.

      Kommentar

      • StevieG
        Juniormedlem
        Ferskenpels
        • May 2014
        • 2

        #4
        Enig med vermu; godt svar!

        For å forsøke å bryte opp hva du sier, så tenker du at LSK må prioritere:
        1. Tiltak for å sikre rekruttering i fremtiden - på kort sikt vil ikke dette gi store gevinster på billettinntekter, men de totale inntektene på kampdag vil øke
        2. Mer aktivitet mot bedriftsmarkedet

        Synes det høres fornuftig ut - eneste jeg lurer på er om det er tilstrekkelig for å løfte LSK sine inntekter. Spesielt på kort/mellomlang sikt (1-5 år).

        Aktiviteter mot yngre er nok noe en hver klubb har mye å hente for å sikre fremtidig rekruttering. Man ser også i andre ligaer - kanskje til og med i større grad - at "rekrutteringen" av supportere tas for gitt. En viss tilstrømming av nye supportere vil det alltid være fordi dette er noe som nesten går i arv, men jeg føler likevel at klubbene kan gjøre mer - som poengene du drar opp.

        Interessant at du er så rask til å henvende deg til bedriftsmarkedet, så la meg spille djevelens advokat her og spørre det vanskelige spørsmålet uten å ha svaret selv; hvorfor skal egentlig en virksomhet sponse LSK? Hvilken posisjon bygger et selskap oppunder ved å være assosiert med klubben? Jeg ser at man får en viss grad av eksponering (økt kjennskap), og det er sikkert fint å kunne ta med gode kunder på Åråsen, men hvis dette er det eneste man får igjen som bedrift så vil det begrense betalingsvilligheten.

        Strømsgodset er et godt eksempel ettersom de har landet en lukrativ avtale med DNB - mye på bakgrunn av spillerutvikling. Strømsgodset har et "verdiforslag" som matcher DNB sin sponsorstrategi. Hva er LSK sitt verdiforslag? Eller rettere sagt; hvilke forutsetninger har LSK for å utvikle et attraktivt verdiforslag mot bedriftsmarkedet, som også supportere og andre kjenner seg igjen i? Hva er identiteten til LSK?

        Kommentar

        • Lillestrøm Kirke
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Oct 2004
          • 1470

          #5
          Opprinnelig skrevet av StevieG
          Hva er identiteten til LSK?


          GULL - Generøs Uredd Lojal Leken
          "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

          Kommentar

          • Xavi
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • May 2008
            • 1275

            #6
            Opprinnelig skrevet av StevieG
            Strømsgodset er et godt eksempel ettersom de har landet en lukrativ avtale med DNB - mye på bakgrunn av spillerutvikling. Strømsgodset har et "verdiforslag" som matcher DNB sin sponsorstrategi.
            Kan umulig stemme da Godset sin versjon av spillerutvikling er å hente andre sine talenter (ref Marius Høibråthen) og kjøpe unge spillere som Kovacs, Kjetil Wæhler og Ramovic.

            Trur heller europaspill fristet mer for DNB.
            Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
            Anders, Tidligere styremedlem KFL

            Kommentar

            • G-Man
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2011
              • 3161

              #7
              StevieG har helt rett. For store, seriøse sponsorer holder det ikke med muligheten til å kunne ta med venner og forbindelser på VIP-treatment på Åråsen. Misforstå meg rett - for mindre sponsorer er dette en fantastisk mulighet som gir stor opplevd følelse av tilhørighet og "value for money" i forhold til sponsoratet. Min erfaring er at større sponsorer kommer når de opplever samhørighet mellom sponsorobjektet og egen (ønsket) oppfatning i markedet.
              Overforenklet sagt: En bedrift som ønsker å bli oppfattet som nyskapende sponser helst et lag som tør å gå egne veier osv.
              Derfor er det helt avgjørende for LSK å definere en håndgripelig posisjon. Hva er USP (Unique Selling Point) for LSK? Hvordan kan en sponsor inkorporere dette USP i sin virksomhet?
              LSK må rendyrke sin posisjon i alle kanaler og synliggjøre hvordan denne verdien igjen skal gi merverdier i forhold til sponsorens virksomhet. Min erfaring fra sponsorsiden er at norsk idrett med få unntak er totale amatører på dette området.

              Min påstand er at også LSK fremstår som meget ulne i forhold til det budskapet de ønsker å assosieres med. Desverre.

              Det er også tragisk å se hvordan en håndfull tullinger klarer å lage hindringer for klubben de hevder å elske. At de ikke skjønner at LSK nå for mange først og fremst forbindes med bråk og kriminelle supportere. "Jamen vi har har jo en bøtekasse og betaler selv…" Makan. Da har du skjønt særdeles lite av hvilken verdi som ligger i omdømme.

              Vi er i nærheten av å kunne erobre en posisjon hvor LSK blir kjent for å ha landets beste supportere. Det ligger det en vanvittig verdi i, og det er noe en sponsor kunne ta tak i. En bedrift som ønsker seg norges mest engasjerte kunder kan se verdien i å sponse et lag med norges mest engasjerte supportere. Jeg forutsetter selvfølgelig da at selvjustisen luker ut de som like gjerne kunne støtte engen. Skal vi ta denne posisjonen må alle, fra daglig leder til enhver av oss i alle situasjonen si at LSK har landets beste supportere. Over alt og alltid.

              Eksempel: DDE var et middelmådig band fra Namsos. Så tok de en beslutning om å ALLTID betegne seg selv som norges beste liveband. Etter en tid begynte pressen å referere til DDE som Norges beste liveband. Jobben var gjort, og DDE kunne fortsette å leve godt som et høyst middelmådig liveband. For posisjonen var erobret. Et godt ordtak; Har du først ord på deg for å stå tidlig opp, så kan du sove så lenge du vil.

              Kommentar

              • Bibaboy
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Mar 2008
                • 712

                #8
                Opprinnelig skrevet av G-Man
                Eksempel: DDE var et middelmådig band fra Namsos. Så tok de en beslutning om å ALLTID betegne seg selv som norges beste liveband. Etter en tid begynte pressen å referere til DDE som Norges beste liveband. Jobben var gjort, og DDE kunne fortsette å leve godt som et høyst middelmådig liveband. For posisjonen var erobret. Et godt ordtak; Har du først ord på deg for å stå tidlig opp, så kan du sove så lenge du vil.
                Dette er igrunn et strålende eksempel i sammenligningen med LSK. LSK har av en eller annen merkelig grunn fått merkelappen "norges beste dødball lag". At vi muligens var det for 15 år siden er en ting, men at vi er det nå er så feil som det får blitt selv om Kippe forsatt er god i lufta. Dette forteller meg at din hypotese om DDE stemmer også i fotballsammenheng.
                Er også helt enig i din betraktning angående våre fantastiske supportere som etter min mening er de beste i norge, men som har fått et ufortjent dårlig rykte pga, noen tullinger som synes det er morsommere å slåss en å se på fotball.

                LSK må komme frem med et klart budskap på hvordan de vil bli oppfattet, og deretter leve og ånde for det.
                LSK fremstår fra tid til annen identitetsløse. Her har ledelsen en stor oppgave foran seg.
                Fugla Forever

                Kommentar

                • GIFKanari
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2009
                  • 8243

                  #9
                  Hvordan man kan snu trenden? Slutte å levere kamper som sist mot RBK! Det gjør narr av dette GULL-konseptet man kjører, der Uredd og Leken er to av ordene. Går man for statistrollen i Tippeligaen så får man ikke mer enn man fortjener. Fremstår LSK som lag på en positiv og god måte så kommer resten av seg selv, og da må man bruke muligheten som kommer når man først får tv-kamper på riksdekkende fjernsyn.

                  Å snu trenden handler mye om å gi et annet inntrykk av klubben enn det de fleste forbinder den med. Når selv eksperter som Drillo kan sitte å si at det innledende kampbildet mot RBK ikke bare var forventa, men noe han mente ville prege hele kampen, så sier det litt om hvilke myter LSK kjemper imot. Og det er myter som ikke bidrar til å gjøre klubben mer attraktiv i dagens marked.

                  Kommentar

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎