Åpen kveld med klubben 17.02.15

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ulfpulf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2004
    • 2504

    Åpen kveld med klubben 17.02.15

    Opprinnelig skrevet av Stray Cat
    Gidder ikke å lage ny tråd for denne siden folk oftest ikke bobler over av fortellerlyst etter slike møter, men det hadde vært fint om noen kunne gi et kort referat til oss som ikke kunne være der.
    Opprinnelig skrevet av Xavi
    Vet det ble referert så regner med at noe dukker opp om ikke så alt for lenge.
    Jeg lager en egen tråd fordi det er mye lettere å finne tilbake siden.

    Det BLE sagt at det var en referent. Mens han skriver ferdig, kan jeg si noe av det jeg husker.

    Det var bra oppmøte på Martin's, kanskje 75-100 tilhørere. På podiet satt fra starten av møtet:
    Spillere: Bjørn Helge Riise og Arni Vilhjalmsson
    Trenere: Rúnar Kristinsson og Sigurdar Ragnar Eyolfsson ("Siggi")
    Fra administrasjonen: Sportsadministrator Simon Mesfin
    Fra styret: Fungerende styrleder Bjørnar Sollie

    Etter ca. en time kom kvinnene, trener Monica Knudsen og spiller Isabell Herlovsen.

    Konferansier Patrick Ween åpnet med å la alle presentere seg.
    Det ble litt godmodig buing da Vilhjalmsson sa at han måtte gjøre det på engelsk. Han svarte med å si noe på islandsk, som jeg antok var "Å, skal jeg gjøre det på islandsk da?", til allmen latter.
    Eyolfsson snakket også engelsk, mens Kristinsson snakket norsk, med noen svenske ord innimellom.

    Etter presentasjonen gikk Patrick rett på spørsmål som hadde kommet inn, og spurte Kristinsson hva som var forskjellene mellom hans og Haglunds spillestil. Kristinsson mente at det ikke var store forskjeller, men at han var opptatt av at spillet ikke skulle presses gjennom midten, han vil ha mange innlegg fra kanten inn i boksen. Backene skal komme fram på siden og legge inn. "Det vil kreve at Bjørn (Helge Riise) løper som faen."
    "At Bjørn Helge ikke løper er vel ikke det vi bekymrer oss mest for", svarte Patrick.
    Ellers er Kristinsson glad i høyt press, og vil at ballen skal vinnes tidlig. På spørsmål senere i møtet svarte han at han også er opptatt av at LSK skal være gode på dødball begge veier. Som Patrick påpekte har Rúnar spilt under Erlandsen så akkurat det var ikke noen bombe, men populært blant de som hørte på.

    Jeg prøver ikke å gjøre dette kronologisk, men skriver løst og fast jeg kommer på, så får heller andre fylle inn det jeg mangler og rette det jeg misforsto.

    Bjørn Helge fikk gjennomgå for alderen og ble kalt både "etablert" og "erfaren". Da det ble antydet at karrieren hans egentlig er over, så han seg nødt til å påpeke at det var han som var assistkonge sist sesong. "Det er bedre med ti innlegg som treffer enn hundre som går over."
    Han sa ellers at treningene var mye intensere enn under Haglund, og at han likte det sånn, med mer innsats og konkurranse. Spillerne blir testet "hele tiden", det vil si annenhver uke og det er et mål at de skal være utholdende og orke mye. Siggi skrøt av at Bjørn Helge hadde kommet tilbake etter ferien i veldig bra form, og fortsatte å vinne testene etter det.

    Siggi sa ellers at han hadde hatt et tilbud fra det australske forbundet og hadde vært ei uke i Sydney, men at jobben han ville fått der innebar mye reising, som er vanskelig å kombinere med familieliv, og at han foretrakk å være trener under Kristinsson heller enn å lære opp trenere.

    Arni ble spurt hva slags spiss han var, og sa at han alltid hadde scoret mye mål, og hadde tenkt å fortsette med det. Kristinsson sa at han regnet Arni som et stort talent, som kunne score med begge beina og med hodet. Det virket som han tok et lite forbehold om at Arni var ung, og kunne trenge litt tid til å tilpasse seg spillet i Norge. Det ble også en del snakk om vår andre nye islending, midtbanespilleren Finnur Margeirsson, som Rúnar helt tydelig mente var en direkte forsterkning, som spilte nesten alle kampene mens han var på Island.
    Det kom opp at Lillestrøm liker islendinger, og Simon Mesfin bekreftet det. "Vi liker islendinger og afrikanere. Spesielt afrikanere." (Med et glis, som jeg tok som en kommentar til egen hudfarge.)
    Mesfin ble spurt om Cyril Idemokon fortsatt er aktuell, og sa vel mer eller mindre at han ikke er det, og snakket mer generelt om utfordringene med afrikanske spillere. I tillegg til språkproblemer kommer de fra en annen kultur og trenger tettere oppfølging enn for eksempel islendinger. Opplæring i å bruke vaskemaskin ble nevnt som eksempel. Før har klubben hatt ansatte som har fulgt opp enkeltspillere, men det er det ikke økonomi til for tiden.
    Noen nevnte Heiðar Helguson som et eksempel på en islandsk spiller vi har savnet, og gjerne vil ha tilbake, men en annen brøt fort inn med at han heller ville ha tilbake Eik. Kristinsson kunne fortelle at Heiðar hadde flyttet tilbake til Island, er skilt fra Eik, og har gitt seg helt med fotball. Han har kjøpt en fiskebåt som han tar med kompiser ut i for å fylle fiskekvoten han også har kjøpt.

    Både Riise og Kristinsson ble spurt om hva de synes om alderssammensetningen i stallen for tiden, og begge var veldig fornøyd med å ha et ungt lag. Det stallen har mistet av erfaring i de som forsvant, har den fått igjen i ungdommelig entusiasme og pågangsmot. Begge nevnte Jørgen Kolstad og Fredrik Krogstad som to som gjør det bra på treninger og som vil bli gode.

    Bjørnar Sollie fikk mest spørsmål om ting som ikke var hans område, men han kunne fortelle at det er mer enighet og harmoni i styret nå, og at det uoverraskende nok er en hovedoppgave å finne en hovedsponsor, eller generalsponsor, som skal være den riktige betegnelsen. Han sa ikke hvor nær det var.

    Dette ble litt lengre enn jeg egentlig hadde tenkt, så veldig kort om damene:
    Monica Knudsen fortalte om de nye spillerne som har kommet, og som hun var veldig fornøyd med. Hun var ikke så fornøyd med at laget har scoret lite i treningskampene, og sa at det er noe de vil gjøre noe med framover. Både hun og Isabell Herlovsen gledet seg til Champions League, som ikke er en liga for damene. LSK vil komme rett inn i 16-delsfinale, så trekningen blir avgjørende for hvor bra de kan gjøre det. Stabæk trakk Wolfsburg i fjor og røk rett ut, men det er også mulig å trekke Brøndby, som LSK har slått.

    Det ble spurt om kvinnene og herrene i Norges beste fotballby for tiden har noe å lære hverandre, og Mesfin kunne fortelle at det hadde vært møter mellom trenerne allerede. Noen foreslo at herrene kunne lære å score mål av damene, og Herlovsen sa at de var hjertelig velkommen til å møte opp på dametreningene.

    Det er mye mer jeg vet jeg kunne tatt med, men siden dette er KFL-forumet, avslutter jeg med litt av det som ble sagt om tribuner og publikum.
    Bjørnar Sollie mente at det viktigste supporterne kan gjøre for klubben nå er å kjøpe sesongkort og komme på kamper. Et fullt kanarifelt har veldig mye å si for stemmningen på resten av stadion, og for om andre tilskuere trives og kommer tilbake. Simon Mesfin sa at de brukte Kanari-Fansen som et av argumentene når de prøver å overtale spillere til å skrive under. De viste video av feltet og sa at det er landets beste supportere. For noen spillere kan det tippe avgjørelsen i riktig retning. Både Monica Knudsen og Isabell Herlovsen skrøt av støtten i sesongen som var. Damene har ikke vært vant til mye, og syntes det er stort å ha noen å juble sammen med og som støtter dem i motgang. De håper alle kommer tilbake i år, og helst enda flere.
    Bjørn Helge Riise skrøt også, og hadde en innstendig oppfordring om å støtte de unge spillerne. Å føle at man har tribunen i ryggen gjør underverker for selvtilliten. Tilsvarende kan buing og piping fullstendig ødelegge en fersk spiller. Han ble også spurt om det gjør forskjell for ham om feltet er fullt når spillerne kommer ut til oppvarming, og det gjør det. Når han kommer ut av spillertunnelen giret opp fra garderoben, og møter en lydvegg, får han et vanvittig adrenalinkick som virkelig motiverer. Han oppfordret alle til å komme tidlig og være med å støtte under oppvarmingen.

    Ah, heeelt til slutt, uttalelsen som fikk mest applaus på møtet:
    Kristinsson ble spurt om hva som var hans beste minne fra tiden han hadde hatt i LSK, og hva han trodde ville være det om tre år. Han måtte tenke på det første, men kom med litt hjelp til at det måtte være kampen mot Vålerenga på Ullevål i 2000 da han spilte fram Powell som scoret vinnermålet. Så fortalte han at han hadde gått inn på Åråsen og sett at klubben fyller hundre år 2. april 2017. "Da bør vi ha et seriegull å ferie." Jubel.
    Last edited by ulfpulf; 19.02.2015, 14:42. Begrunnelse: Mer enn 50-60 tilhørere
  • 007
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2013
    • 271

    #2
    Opprinnelig skrevet av ulfpulf
    Det er mye mer jeg vet jeg kunne tatt med ...
    Tusen, tusen takk! Synes "takke-tommelen" ble alt for lite.

    Vær så snill og skriv mer!

    Takk på forhånd!

    Ps.: Jeg synes at denne tråden burde flyttes til Hovedforumet.

    Kommentar

    • GIFKanari
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2009
      • 8243

      #3
      Riise løper vel ræva av seg som vanlig han, men jeg håper vi skal spille med to backer også under Runar. Fra spøk til revolver, jeg føler egentlig Runar sakte men sikkert bekrefter at man vil spille nokså likt slik rekruttlaget gjorde under Powell. Som han er inne på, langt mer offensive backer enn under Haglund og flere vendinger av spillet. Det betyr et mer åpent spill også, så det er ingen automatikk et det resultatmessig blir noen forbedring, men det henger jo på gjennomføringsevnen. Det betyr samtidig at Ringstad kanskje virkelig også kan ta steget fullt ut nå, og gjøre seg selv til et udiskutabelt landslagsvalg. En mann med hans nærmest gudegitte evner mann mot mann offensivt bør kunne være en mye større faktor i spillet vårt, men han har ting å jobbe med ennå. Hva det betyr for en solid back up som Kind Mikalsen blir spennende å se, for han har en dødelig innleggsfot og er villig med fremover. Det kan bli et bikkjeslagsmål om den plassen.

      Med styrken vi har på backsida, og nye spisstyper som gir oss en helt annen dimensjon i boksen, så er jeg svært spent på hva fremtida bringer.

      Kommentar

      • Serbern
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2006
        • 5496

        #4
        Opprinnelig skrevet av ulfpulf
        Han måtte tenke på det første, men kom med litt hjelp til at det måtte være kampen mot Vålerenga på Bislett i 2000 da han spilte fram Powell som scoret vinnermålet.
        Kampen var på Ullevål vel? Ellers takk for supert referat

        Kommentar

        • ulfpulf
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2004
          • 2504

          #5
          Opprinnelig skrevet av Serbern
          Kampen var på Ullevål vel?
          Da jeg var ung, spilte skyllene på Bislet, og det kostet under en speciedaler å komme inn.

          Kommentar

          • mrognan
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Aug 2008
            • 845

            #6
            Opprinnelig skrevet av ulfpulf
            Mesfin ble spurt om Cyril Idemokon fortsatt er aktuell, og sa vel mer eller mindre at han ikke er det, og snakket mer generelt om utfordringene med afrikanske spillere. I tillegg til språkproblemer kommer de fra en annen kultur og trenger tettere oppfølging enn for eksempel islendinger. Opplæring i å bruke vaskemaskin ble nevnt som eksempel. Før har klubben hatt ansatte som har fulgt opp enkeltspillere, men det er det ikke økonomi til for tiden.
            Dette er vel en grei oppgave som kan utføres av frivillige? Litt som en utvidet "støttekontakt"-funksjon.
            Alternativt at noen i spillergruppa, som allerede er lønnet av klubben, kan hjelpe til med dette?
            Morten

            Kommentar

            • ulfpulf
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2004
              • 2504

              #7
              Opprinnelig skrevet av mrognan
              Dette er vel en grei oppgave som kan utføres av frivillige? Litt som en utvidet "støttekontakt"-funksjon.
              Alternativt at noen i spillergruppa, som allerede er lønnet av klubben, kan hjelpe til med dette?
              All frivillig hjelp blir sikkert tatt godt imot, men skal det gjøres ordentlig, er det en krevende oppgave. Jeg husker at LSK for 7-8 år siden hadde Gunnar Falkum i en deltidsstilling for å drive språkopplæring og integrering. Unge spillere, som Ciise, ble fulgt opp tett og regnet Falkum som en far.
              Den oppfølgingen har ikke klubben råd til akkurat nå, og derfor er det begrenset hvor mange unge, ikkeselvgående spillere man kan ha samtidig.

              Kommentar

              • glasgow
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2007
                • 1251

                #8
                Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                Det var bra oppmøte på Martin's, kanskje 50-60 tilhørere.
                .
                Hmmm.
                Mener dette er tragisk oppmøte.
                Rb skrev jo om dette i forkant også.
                Var dessverre syk så måtte bli hjemme.
                Men at 50/60 stykker møter opp er jo langt i fra bra

                Kommentar

                • Håkon Henriksen
                  Administrator
                  • Nov 2003
                  • 6411

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av glasgow
                  Hmmm.
                  Mener dette er tragisk oppmøte.
                  Rb skrev jo om dette i forkant også.
                  Var dessverre syk så måtte bli hjemme.
                  Men at 50/60 stykker møter opp er jo langt i fra bra
                  Jeg tror dette er et forsiktig estimat.
                  Det stod folk forbi biljardbordet. Jeg ville anslått mellom 75 og 100
                  Håkon Henriksen
                  -
                  Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                  -
                  ALT FOR FUGLA

                  Kommentar

                  • ulfpulf
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2004
                    • 2504

                    #10
                    50-60 var mitt anslag, basert på øyemål, uten telling.
                    Det var såpass mange at det var passe fullt i konsertdelen av Martin's, og nok til at Bjørn Helge Riise åpnet med å si at det var hyggelig at så mange kunne komme.
                    Utragisk, synes jeg.

                    Kommentar

                    • glasgow
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jan 2007
                      • 1251

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                      50-60 var mitt anslag, basert på øyemål, uten telling.
                      Det var såpass mange at det var passe fullt i konsertdelen av Martin's, og nok til at Bjørn Helge Riise åpnet med å si at det var hyggelig at så mange kunne komme.
                      Utragisk, synes jeg.
                      ok. 50 HØRTES I UTGANGSPUNKTET LITE UT.
                      Minner litt om vinterkamper i moss tidlig 90 tallet.

                      Trekker det tilbake.

                      Kommentar

                      • sholen
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Sep 2009
                        • 381

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av glasgow
                        Hmmm.
                        Mener dette er tragisk oppmøte.
                        Rb skrev jo om dette i forkant også.
                        Var dessverre syk så måtte bli hjemme.
                        Men at 50/60 stykker møter opp er jo langt i fra bra
                        er jo idiotisk å legge et slikt møte til vinterferien.

                        Kommentar

                        • Uwes disippel
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2006
                          • 6039

                          #13
                          Jeg er aldrende og gretten, men makan til surmuling da!

                          Fantastisk at dem gidder i det hele tatt.

                          Kommentar

                          • Oldtimer
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Feb 2011
                            • 316

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                            Jeg er aldrende og gretten, men makan til surmuling da!

                            Fantastisk at dem gidder i det hele tatt.
                            Jeg ville sagt greit nok, ikke fantastik

                            De møter dem som betaler lønna deres, altså en "vanlig dag på jobben"

                            Kommentar

                            • Fat P
                              Medlem
                              Hoffnarr
                              • Jan 2015
                              • 64

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                              Riise løper vel ræva av seg som vanlig han, men jeg håper vi skal spille med to backer også under Runar. Fra spøk til revolver, jeg føler egentlig Runar sakte men sikkert bekrefter at man vil spille nokså likt slik rekruttlaget gjorde under Powell. Som han er inne på, langt mer offensive backer enn under Haglund og flere vendinger av spillet. Det betyr et mer åpent spill også, så det er ingen automatikk et det resultatmessig blir noen forbedring, men det henger jo på gjennomføringsevnen. Det betyr samtidig at Ringstad kanskje virkelig også kan ta steget fullt ut nå, og gjøre seg selv til et udiskutabelt landslagsvalg. En mann med hans nærmest gudegitte evner mann mot mann offensivt bør kunne være en mye større faktor i spillet vårt, men han har ting å jobbe med ennå. Hva det betyr for en solid back up som Kind Mikalsen blir spennende å se, for han har en dødelig innleggsfot og er villig med fremover. Det kan bli et bikkjeslagsmål om den plassen.

                              Med styrken vi har på backsida, og nye spisstyper som gir oss en helt annen dimensjon i boksen, så er jeg svært spent på hva fremtida bringer.
                              Gode refleksjoner og tanker her...det blir vel ikke bare på VB posisjonen vi får en spennende vår. Tror mange av gutta er klare for å bevise at de er verdige en første elver...og det er, slik jeg vurderer p.t., relativt åpent på flere plasser...

                              Kommentar

                              • knut
                                Make knut Great Again
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2006
                                • 9370

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Oldtimer
                                Jeg ville sagt greit nok, ikke fantastik

                                De møter dem som betaler lønna deres, altså en "vanlig dag på jobben"
                                Tommler ned for denna altså?

                                Er vel fair enough å hevde at det ikke bør ha kosta altfor mye for LSK å være med på denne happeningen med tanke på #vierlsk, ny trener, nye spillere, ny sesong og ferske forventninger rett rundt hjørnet. Fordelene med møte må da veie tyngre enn ulempene - for klubben?

                                Så vil ikke kalle det "fantastisk at de gidder", men heller mer fornuftig

                                Kommentar

                                • Stray Cat
                                  Moderator
                                  • Aug 2008
                                  • 5914

                                  #17
                                  Noen gidder å arrangere noe for fansen.
                                  Noen finner noe å klage på.
                                  What else is new?
                                  For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                                  Kommentar

                                  • Tvilling
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Nov 2006
                                    • 1465

                                    #18
                                    Når man sitter 50 mil fra Lillestrøm, er det
                                    1. Veldig kjekt at det arr. slik at det (for)blir dialog. Klubb og fans er avhengig av hverandre.
                                    2. Veldig kjekt å få lese referat slik at litt inside-info blir tilgjengelig. Flott å kunne bli enda mer kjent med nye spillere, trenere osv. Det er med å skape forventning.
                                    (3. Og det er litt underlig at diskusjonen så langt ikke handler mer om innholdet.)
                                    - Heldigvis er vi som bor så langt fra Lillestrøm i mindretall, men herved fra oss i "utkanten" en takk til de som arr. og alle som møtte!

                                    Kommentar

                                    • ulfpulf
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2004
                                      • 2504

                                      #19
                                      Jeg påsto i åpningsinnlegget at det var mye mer jeg kunne tatt med, men det var skryt. Jeg glemmer fort, og når jeg tenker etter nå, kommer jeg egentlig bare på to konkrete ting:
                                      - Kristinsson ble spurt om hvordan han ville bruke Erling Knudtzon, og sa klart at han ser på ham som spiss.
                                      - Den siste treningskampen før seriestart, mot Strømsgodset, skal spilles på Åråsen, hvis banemesteren mener at gresset tåler det.

                                      Andre som var på møtet må bare fylle på med det jeg har glemt.

                                      Kommentar

                                      • Oldtimer
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Feb 2011
                                        • 316

                                        #20
                                        For å unngå enhver misforståelse:

                                        Jeg synes selvsagt at tiltaket er POSITIVT (har gitt tommel opp), det jeg reagerer på er at det kalles fantastisk (tviler på at noen i fansen får høre det for å MØTE på jobb ?)

                                        Jeg synes det burde være mye mer slik utadrettet aktivitet, ikke minst fra spillerne, de burde ha tid til det

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎