Historiske perler

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • vermu
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2008
    • 1729

    Historiske perler

    Siden tråden om klubblegender ble så bra, kom jeg på at jeg skulle prøve en tråd med gode historier om gamle eller nåværende LSKere på og utenfor banen.

    Min historie er om legenden Bård Bjerkeland.

    Året er 1988. Hatkamp mellom Strømmen og LSK på Strømmen st. På tribunen står det like foran meg en strømmling ( Boffen?) som konstant slenger dritt til Bjerkeland under kampen.

    I det øyeblikket dommeren blåser av kampen løper Bjerkeland opp på rad fem på tribunen, tar fysisk tak i strømlingen samtidig som han ristern godt og kjefter på han. Da blei det stille gitt.
  • fredpet76
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Feb 2004
    • 1211

    #2
    Muligens ingen perle, men historisk er den

    Kommentar

    • vermu
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2008
      • 1729

      #3
      Året er 2003. LSK møter Odd i Skien i den siste kampen før ferien. Vi tar bilen nedover. På vei ut av stadion etter en begredelig kamp, dukker Pål Strand opp. "Kan je sitta på hem tel Lillestrøm". Jo, selvfølgelig, men hva med lagbussen?, spør vi. "Den er treg og je e tørst", svarte Påsan.

      Kommentar

      • Ivailo Kirov
        Medlem
        Hoffnarr
        • Jul 2012
        • 62

        #4
        Kamp på Åråsen mot RBK en gang på 80 tallet.

        Mini kom på en av sine mange løp oppover siden, da man kan høre Bjerkland rope" han er min".Bjerkland vant ballen og Mini rulla bortover.
        "Det er de gule som spiller spillet"

        Sitat : Kong Haakon

        Kommentar

        • vermu
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2008
          • 1729

          #5
          Opprinnelig skrevet av Ivailo Kirov
          Mini kom på en av sine mange løp oppover siden, da man kan høre Bjerkland rope" han er min".Bjerkland vant ballen og Mini rulla bortover.
          Kanskje det var samme kamp som da Bjerkeland tackla Mini over reklameskiltene på Åråsen.

          Kommentar

          • vermu
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2008
            • 1729

            #6
            I tråden om "klubblegender" var det en som hadde Arne Erlandsen oppe på 2.plass på favorittspiller-lista. Dette er er vel den eneste gangen jeg har sett han så høyt oppe om på ei slik liste. Arne Erlandsen var nemlig min første favorittspiller på LSK, så her er ei lita historie om Arne.

            Året er 1992. På ungdomskolen dukker plutselig Arne Erlandsen opp som vikarlærer i flere av våre timer. Min favorittspiller. På drømmelaget i skoledagboka og greier. Arne var omtrent som han er nå. Halvarrogant, hissig, glimt i øyet og kunne alt om fotball. Så timene for min del gikk for det meste å diskutere fotball med Arne. Humoristisk slenging med leppa var normalt fra begge sider.

            Under en tentamen satt Arne vakt i klasserommet. Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en liten juks. Men dette oppdaget Arne relativt greit. Så jeg blei jo nervøs. Juks på tentamen var styk. Arne kom bort, så på meg og rista på hue, før han gikk tilbake og satte seg med beina på bordet. Arne Erlandsen - hedersmann.

            Senere samme år fiksa han meg to billetter til cupfinalen mot RBK. Jeg nevnte aldri til han hvem som var sist på ballen som førte til 2-3 tap.

            Kommentar

            • Felt C
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Mar 2004
              • 776

              #7
              Opprinnelig skrevet av vermu
              Kanskje det var samme kamp som da Bjerkeland tackla Mini over reklameskiltene på Åråsen.
              Bak denne historien ligger det faktum at bare noen minutter tidligere prøvde Mini å filme til seg straffe mot Bjerkeland.Bård dytter han i ryggen da det lille kreket jogger bort etter situasjonen.Han lovte visstnok å ta Mini neste gang han har ballen.
              Dvergen får ballen ved sidelinjen og tidenes deiligste takling på Åråsen er et faktum.Idag hadde den medført soleklart rødt kort.Mini filmet ikke i duell med vår jernmann igjen.Rart han i det hele tatt reiste seg.Deilige Bård Bjerkeland!

              Kommentar

              • LasseN
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2005
                • 1610

                #8
                Opprinnelig skrevet av Felt C
                Bak denne historien ligger det faktum at bare noen minutter tidligere prøvde Mini å filme til seg straffe mot Bjerkeland.Bård dytter han i ryggen da det lille kreket jogger bort etter situasjonen.Han lovte visstnok å ta Mini neste gang han har ballen.
                Dvergen får ballen ved sidelinjen og tidenes deiligste takling på Åråsen er et faktum.Idag hadde den medført soleklart rødt kort.Mini filmet ikke i duell med vår jernmann igjen.Rart han i det hele tatt reiste seg.Deilige Bård Bjerkeland!
                Er det noen som har denne episoden på film?
                LasseN

                Kommentar

                • fredpet76
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Feb 2004
                  • 1211

                  #9
                  Det refereres til Bjerklands takling av mini, da samme mann ble takla av Kippe under showkamp på Norway Cup

                  VGTV er Norges største web-tv-kanal. Nyheter, sport og underholdning.

                  Kommentar

                  • vermu
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2008
                    • 1729

                    #10
                    Året er 1995. LSK spiller hjemme mot Strindheim. Etter kampen er det relativt stor pipekonsert fra Åråsen rettet mot hjemmelaget. Kaptein og midtstopper Torgeir Bjarmann uttaler seg omtrent slik etter kampen. " Vi gjorde ikke noen stor kamp spillemessig, så publikum har rett til å si sin mening".

                    Så hvorfor denne pipekonserten lurer kanskje noen på. Vi vant bare 3-0!!!
                    Det var tider det!

                    Kommentar

                    • Oddis
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2006
                      • 2744

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av fredpet76
                      Det refereres til Bjerklands takling av mini, da samme mann ble takla av Kippe under showkamp på Norway Cup

                      http://www.vgtv.no/#!/video/31442/se...-taklingen-her
                      Herlig kommentar som tar det veldig på kornet:

                      "Det var en spiller på svart lag som gikk ned for telling, Frode Kippe var i nærheten og da blir det ofte frispark, men jeg tror ikke det var kroppskontakt denne gangen".
                      Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.

                      Kommentar

                      • scages
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Nov 2003
                        • 1292

                        #12
                        Har hørt en historie fra en gang da dommeren skal ha blitt truffet av et kronestykke som ble kasta fra tribunen. Mannen i svart skal visstnok ha kjente det ganske godt i planeten. En av spillera (var det Bård Bjerkland?) skal da etter sigende ha replisert: " Ta med en femmer neste gang a". (Det var den gangen femmern var svær og tung). Noen som kjenner detaljene?

                        Kommentar

                        • Felt C
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Mar 2004
                          • 776

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av scages
                          Har hørt en historie fra en gang da dommeren skal ha blitt truffet av et kronestykke som ble kasta fra tribunen. Mannen i svart skal visstnok ha kjente det ganske godt i planeten. En av spillera (var det Bård Bjerkland?) skal da etter sigende ha replisert: " Ta med en femmer neste gang a". (Det var den gangen femmern var svær og tung). Noen som kjenner detaljene?

                          Mjølner hjemme og mannen i sort var skandale som vanlig.Tror det var Roy Helge.Ble hvertfall truffet av en mynt og silblødde.Etter kampen løp Bård bort til Bøffelberget og ba om at vi brukte jubileumsfemmer neste gang.
                          Den var en smule større og tyngre enn en vanlig femmer.

                          Kommentar

                          • scages
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Nov 2003
                            • 1292

                            #14
                            Lillestrøm – Bodø/Glimt, en juli kveld i 2000. Kihlberg var bl a Gud, og vi leda komfortabelt 2-0 til pause.
                            Litt ut i andre putta vi på til 3-0, lekende lett og god stemning. I tidlig seiersrus gikk «tromma skal dø» mot skarptrommene til tannbørstegjengen. (Den gang trommer var for bønder). Ved kampslutt viste tavle 3-3, og vi holdt kjeft…

                            Kommentar

                            • rælingen kanaris
                              Kaptein Reketråler
                              Myklebust Light
                              • Jul 2005
                              • 1445

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av scages
                              (...) (Den gang trommer var for bønder). Ved kampslutt viste tavle 3-3, og vi holdt kjeft…
                              Trommer er vel fortsatt for bønder [emoji4]
                              Custodes
                              I med og motgang

                              Kommentar

                              • vermu
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Aug 2008
                                • 1729

                                #16
                                Året er 1986. Rune Richardsen løp som vanlig opp og ned høyresida med karakteristiske nedbretta strømper. En rappkjefta tilskuer like ved siden av meg på sittetribunen slang mye dritt, spesielt til Richardsen som jo var nærmest tribunen. Mot slutten av omgangen var Richardsen rimelig lei alle kommentarene og ropte tilbake til tilskueren: "Du får komma ned å spella sjæl, eller så holder du kjeft". Da ble det stilt.

                                Kommentar

                                • vermu
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2008
                                  • 1729

                                  #17
                                  I 2013 møtte jeg en tidligere LSK-trener på butikken og slo av en kort prat. Som normalt var trenerspørsmålet i Lillestrøm oppe til diskusjon blant supportere og i media etter svake resultater. Mannen hadde på dette tidspunkt ikke noen trenerjobb og jeg spurte om han hadde noe på gang, noe han ikke hadde. Da sa jeg på halvt spøk og halvt alvor at nå var det snart en ledig trenerjobb på Åråsen. Svaret kom kjapt " Mine lag vinner i hvert fall kamper". Hvem dette var? Arne Erlandsen.

                                  Kommentar

                                  • vermu
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2008
                                    • 1729

                                    #18
                                    Året er 1997. LSK er ræva - noe som var uvanlig før i tida. Hadde dårlige spisser. Vi hadde tenkt en stund på dette, det var en slags trend i fotballen: Vi trenger en "svær jævla n.... " på topp (på den tida tror jeg det ordet var akseptablet å bruke.)

                                    En dag var han er. På sensommeren tror jeg. LSK skulle møte Skeid på Åråsen. Vi hadde avspark. Det aller første han gjorde i LSK trøya - hans første spark på ballen i sin nye klubb: Han skøyt fra midtbanen direkte fra avspark. Slik presenterte han seg og blei en av mine absolutte favorittspillere - Mamadou Diallo.

                                    NB! Han scoret også i debuten, selv om vi kun spilte 2-2

                                    Kommentar

                                    • ynnor
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • May 2008
                                      • 857

                                      #19
                                      Den sykeste første omgang av noen LSKspiller. Hakeslepp. Kommer aldri til å glemme ansiktene til midtsopperene til Skeid når han startet raidene sine

                                      Kommentar

                                      Working...
                                      😀
                                      😂
                                      🥰
                                      😘
                                      🤢
                                      😎
                                      😞
                                      😡
                                      👍
                                      👎