Erik Solér - kan han bidra til at LSK igjen blir en faktor i norsk fotball?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • DoubleHi5
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2011
    • 3973

    Erik Solér - kan han bidra til at LSK igjen blir en faktor i norsk fotball?

    Erik Solér er engasjert frem til 11. september 2016 for å prøve å bidra til å snu den negative trenden for Sportsklubben.

    Jeg er enig med dem som mener at dette kan virke som altfor kort tid. Jeg er også enig med dem som mener at dette tiltaket kan virke som en tåkelegging av de egentlige problemene i klubben. La nå det ligge i denne omgang.

    I stedet vil jeg prøve å dra i gang en meningsutveksling om dette kan være det første lille steget som kanskje kan føre til at Solér kan komme inn og bidra i klubben med et mer langsiktig perspektiv.

    Jeg kjenner ham ikke personlig, men jeg har levd så lenge at jeg har hatt mange interessante og hyggelige samtaler med Erik over en øl, det være seg på Sinclair kro i Lillestrøm eller på Bukken på Strømmen. Det var på 1980-tallet, den gangen vi begge var unge og lovende. Han for øvrig både yngre og mer lovende enn undertegnede! Jeg traff også såvidt Erik da jeg for rundt 15 år siden var på vei til et møte i hans hodejegerfirma. Som sagt kjenner jeg ham ikke noe særlig i dybden, men mitt inntrykk av ham er at han alltid har vært positiv, smilende, oppmerksom og interessert, de gangene jeg har møtt ham. Mitt inntrykk er at Erik er flink til å se mennesker – en egenskap man ikke skal undervurdere. Jeg skynder meg å legge til at det selvfølgelig ikke er nok å kunne se mennesker, man må også inneha evnen til å kunne analysere, konkludere, kommunisere på en måte som gjør at det rette budskapet når frem og kunne arbeide målrettet og systematisk. På bakgrunn av det han har oppnådd, tror jeg at han også har disse egenskapene.

    Erik Solér ønsket for en del år siden å gå inn som investor i LSK. Det fikk han ikke lov til. Om jeg ikke husker feil, ble han i stedet nærmest latterliggjort for dette. Kanskje tiden er moden til at han nå kan bli en del av Sportsklubbens gjenreising? Jeg tenker ikke primært som investor, da jeg tror at han kanskje kan bidra mer som en del av organisasjonen.

    Noen har etterlyst personer i klubbens ledelse som er er mer fortrolige med media og som på den måten kunne "selge" klubben på en bedre måte. Erik Solér vil etter alle solemerker kunne utføre den stadig viktigere oppgaven på en langt bedre måte enn noen som er i klubben i dag.

    I 1993 etablerte han Solér AS, som han bygget opp til å bli et ganske suksessrikt rekrutterings- og hodejegerselskap. Dette solgte han til amerikanerne som han tidligere hadde hentet inn som partnere. (Solér, senere Hudson-Solér, i dag Hudson - se hudson.no.)

    På slutten av 1990-tallet var han en av Norges mest profilerte spilleragenter. Han hadde blant annet Myggen og Steffen Iversen i sin stall.

    Fra 2009 til 2014 var han General Manager og Sportsdirektør for New York Red Bulls i Major League Soccer i USA.

    Erik Solér hadde en lang og ganske vellykket karriere som spiller. Som Børge skriver i en annen tråd, har nok Solér hatt mer gress under fotballstøvlene enn de fleste av spillerne i dagens LSK-stall. Han har også internasjonal erfaring som spiller og leder og han har dokumentert at han har klart å tilpasse seg og kommunisere og samarbeide med personer fra andre kulturer og under andre rammebetingelser.

    Han er en ganske godt kjent person i Norge. Selvfølgelig først og fremst grunnet sin spillerkarriere og sine roller som spilleragent, leder og investor innen fotballen, men senere også på grunn av sin kjendisstatus. At han på et tidspunkt ble kåret til Norges mest sexy mann er kanskje ikke noe argument for en rolle i LSK. Det er likevel liten tvil om at dette har medført at han også er et ansikt mange kvinner vil gjenkjenne, også blant de som ikke er spesielt fotballinteressert. At han har vært med på diverse TV-programmer som har gått i beste sendetid, for eksempel Mesternes mester, har ytterligere bidratt til å gjøre ham kjent.

    Gjennom sine forskjellige roller innen fotballen mener jeg det ikke kan være noen særlig tvil om at Erik Solér har opparbeidet seg et stort nettverk. Jeg tror heller ikke at han ville ha oppnådd det han har gjort uten å være særdeles flink med mennesker.

    Legg så til at Erik Solér er ekte Lillestrømgutt, han har vokst opp i naboblokka til Tom Lund og hadde Tommy som sitt store forbilde. (Var det Vestbygata?)

    Etter et langt innlegg som sikkert kunne ha vært mer strukturert, skal jeg endelig komme til poenget:

    For meg kan det se ut som om Erik Solér har flere av de egenskapene mange av oss har etterlyst i Sportsklubben.

    - Kjenner fotballen, som spiller og leder i forskjellige settinger
    - Vil ha stor troverdighet på flere nivåer pga sin bakgrunn, både hos spillere og i egen organisasjon, og hos mange andre klubben har samarbeid med eller ønsker å samhandle med
    - Er (antageligvis) veldig flink med mennesker
    - Kan bidra til å få det beste ut av klubbens ressurser, både på det menneskelige plan og organisatorisk
    - Har både utdannelse og erfaring med å jobbe med mennesker og organisasjoner
    - Har internasjonalt snitt og erfaring
    - Har godt omdømme og er godt likt
    - Er et kjent ansikt og er utadvendt
    - Har et stort nettverk nasjonalt og internasjonalt
    - Kjenner mange i norske medier og vil dermed lettere komme til orde der
    - Er ekte Lillestrømgutt
    - Har et stort hjerte for LSK
    - Ønsker å bidra til å gjenreise klubben (?)

    Det vil helt sikkert være delte meninger rundt dette, og jeg synes jeg allerede hører argumentet om at han visstnok i sin tid kom med en positiv omtale av Luke Rogers. Det er veldig lett, ikke minst etter flere valg og utspill klubben har gjort i det siste som kan synes merkelige for mange av oss, å harselere med og latterliggjøre det meste. Jeg går selv i den fella noen ganger. Jeg tror det for mange av oss er en slags forsvarsmekanisme for å beskytte oss mot enda flere skuffelser.

    Men kjære alle felles Fugla-supportere: La oss prøve å ha en saklig meningsutvikling rundt dette! La oss prøve å diskutere denne saken løsrevet fra det at mange av oss mener at klubben burde ha gjort andre tiltak nå på kort sikt!

    Jeg har ikke noen fasit, men personlig synes jeg det kan se ut som om Erik Solér har mange av de egenskapene klubben så sårt trenger.

    Snurr debatt!



    http://kfl.no/wiki/index.php?title=Erik_Sol%C3%A9r (trenger oppdatering!)
    Elska þetta félag
  • runarM
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jan 2004
    • 565

    #2
    Hadde dette skjedd i starten av sesongen; tipp topp tomler opp og ned og i mente. På 14 dagers engasjement i tidenes krisesituasjon blir som å leie en gartner for å fikse litt opp i blomsterbed etter Tsjernobyl.
    runarM

    Kommentar

    • DoubleHi5
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2011
      • 3973

      #3
      14 dager er altfor lite. Det tror jeg veldig mange er enige om. Men det behøver ikke bety at det er slutt med de 14 dagene!

      Det kan jo tenkes at engasjementet forlenges eller gjentas. Men det jeg prøver å få frem ved bruk av litt for mange ord, er:

      Kan Erik Solér være kandidat til å velges inn i styret eller gå inn i en langsiktig jobb i klubben?
      Elska þetta félag

      Kommentar

      • Tvilling
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2006
        • 1468

        #4
        Klart Erik har noe å tilføre. Han sier selv at han ikke er noen "redningsmann".
        Grepet er bra, og skulle vært gjort seinest i mai.
        Men når han nå er her, la oss hente ut mest mulig - om det er 1 eller 14 dager.
        Det er sagt at han skal nå først jobbe med Runar og Bjarmannn.
        Jeg har oppfattet at Bjarmann skal "jobbe tettere" med Runar. Innebærer det at han skal være mer "sparringspartner" for Runar? Og/eller bidra mer på treningsfeltet?
        Dette er i så fall en rolleendring, og må fungere omgående - jfr den situasjon vi er i. Og der kan Erik fungere som en katalysator.. få prosessen til å komme raskere på plass. Det å få Bjarmann i en mer aktiv rolle er unektelig et grep.
        Om Erik også vil kunne bidra til enkeltspillere som sliter, så er det glimrende. Også om det er noen som har en "dårlig"(?) dialog med hverandre.
        Håper på flere treningsrapporter.. kanskje det vil kunne fortelle mer.

        Kommentar

        • CFC1976
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jul 2015
          • 341

          #5
          Mannen er en klyse. En ekkel, ekkel type.

          Ps. Han anbefalte klubben Luke Rodgers.

          Kommentar

          • fjacob82
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2005
            • 1507

            #6
            erik er utdanna psykolog så kan sikkert komme med ett tips eller to.
            så forøvrig nettopp ett program på NRK her, de nevne at selv-hjelps-bøker og "motivasjonskurs" ikke hadde dekning av vitenskapen. I enkelte tilfeller kunne det faktisk virke mot sin hensikt.

            Er litt skeptisk til styret sin tro på at en motivator skal redde skuta på så kort sikt, men Erik har ihvertfall en utdannelse i motsetning til mange av disse andre motivatorene.
            Alle man hopper, hopper for fugla. Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøøøøøm.....
            *Brasseberget*

            Kommentar

            • 10theri
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Oct 2010
              • 438

              #7
              Opprinnelig skrevet av CFC1976
              Mannen er en klyse. En ekkel, ekkel type.

              Ps. Han anbefalte klubben Luke Rodgers.
              Rart. De som faktisk kjenner Erik personlig sier det stikk motsatte. De må ha tatt feil.
              Heia Lillestrøm......

              Kommentar

              • LS89
                Kamptrådkongen
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2013
                • 3338

                #8
                Opprinnelig skrevet av CFC1976
                Mannen er en klyse. En ekkel, ekkel type.

                Ps. Han anbefalte klubben Luke Rodgers.
                Kjenner du han personlig når du kommer med dette? Når jeg så intervjuet ned Erik på Face så ble jeg hvertfall ikke mer bekymret. Vi må gi han en sjanse, selv om to uker er noe snaut.

                Kommentar

                • Stray Cat
                  Moderator
                  • Aug 2008
                  • 5914

                  #9
                  Det er i hvert fall fint at folk er positiv til noe her. Og det er antakelig det mest positive jeg kan si om tiltaket.
                  For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                  Kommentar

                  • nebbjævel
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Mar 2009
                    • 511

                    #10
                    Som psykolog besitter Erik en oversikt over alle verktøy som står til menneskehetens disposisjon for adferdsendring. Og det er dette redningsaksjonen går ut på, adferdsendring ute på banen i kamp. Jeg har vansker med å forestille meg en bedre mann for oppgaven, men er usikker på om de forestående tiltakene biter på stallen på kort sikt. Men meninga må jo være at det iverksettes prosesser som fortsetter også etter 11.9., da Eriks engasjement avsluttes. Uten å ane noe som helst om hva opplegget går ut på, gir jeg tiltaket full tilslutning og håper det beste !

                    Kommentar

                    • plantemiddel
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Feb 2012
                      • 802

                      #11
                      Nå er han da ikke psykolog

                      Kommentar

                      • Rune
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Aug 2008
                        • 1229

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av plantemiddel
                        Nå er han da ikke psykolog
                        Hva tenker du på da? Han har vel de seks årene som skal til i hvert fall. Vet ikke helt hvordan psykologløpet fungerer, men mener du at han ikke har noen spesialisering eller noe sånt?
                        "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

                        Kommentar

                        • reka
                          Seniormedlem
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Aug 2005
                          • 13272

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av plantemiddel
                          Nå er han da ikke psykolog
                          Har embetseksamen i psykologi fra UiO, så jo - det er han. Lå vel ikke i øverste segment mtp. karakterer etter det jeg har hørt, men kom seg greit igjennom. Han har nok svært lite klinisk praksis hva gjelder terapi og atferdsendring, men har plenty innen organisasjonspsykologi og rekruttering. Er nok på organisasjons- og personalfronten han har mest å bidra med - og der klubben trenger ham mest. Forhåpentligvis kan han bidra til at vi får en fungerende organisasjon hvor langsiktige målsetninger, virkemidler og retningslinjer for samarbeid og måloppnåelse er tydelig definert.

                          Kommentar

                          • Trooond
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Mar 2015
                            • 1039

                            #14
                            Tror Erik er et bra tiltak, så er positiv til det. Kanskje man med det klarer å hanke inn poeng til og med med treningsteamet de har i dag, så man greier å holde seg, og få det til å humpe og gå.
                            Men det er en tåkelegging av problemet som det så treffende ble sagt tidligere.
                            Runar viser gang på gang at han ikke har nivået for å være trener i tippeligaen, nå sist med innspillet om Mattew som bare er en av 10 ting siste uker.

                            Kommentar

                            • Gjedda
                              Seniormedlem
                              Forumsadist
                              • Apr 2015
                              • 147

                              #15
                              Selv en liten mann kan kaste stor skygge!
                              Virket som om spillerne var veldig mentalt innstilt på å vinne kampen i går. Og jeg likte å høre at Runar snakket varmt om den jobben Erik har gjort hittil.
                              I den store sammenhengen betyr dette kanskje ikke all verden, men det kan også være den litte biten som gjør at den negative trenden snur. Hvem vet.

                              Kommentar

                              • Funchaloe
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Oct 2011
                                • 511

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Gjedda
                                Selv en liten mann kan kaste stor skygge!
                                Virket som om spillerne var veldig mentalt innstilt på å vinne kampen i går. Og jeg likte å høre at Runar snakket varmt om den jobben Erik har gjort hittil.
                                I den store sammenhengen betyr dette kanskje ikke all verden, men det kan også være den litte biten som gjør at den negative trenden snur. Hvem vet.
                                Sterkt å sammenligne Erik Solér med Tyrion Lannister.
                                Hva gårsdagen gjelder tror jeg ikke det var noen enorm forskjell på det mentale hos spillerne. Jeg tror deres egne prestasjoner former deres selvtillit på så kort sikt, ikke Erik Solér. På lang sikt kan han være langt mer nyttig enn på kort sikt, men et to ukers engasjement tror jeg vil ha minimal effekt.
                                Custodes
                                Contra o futebol moderno!

                                Kommentar

                                • Gjedda
                                  Seniormedlem
                                  Forumsadist
                                  • Apr 2015
                                  • 147

                                  #17
                                  Hehe. Det var en dobbel bunn i den, og det var ikke den noe lave høyden til Erik jeg først og fremst siktet til. Mer det at selv en enkelt mann, den lille mann her i verden, som vi alle faktisk er stort sett, i noen sammenhenger kan sette dypere avtrykk enn en stor flokk. Det var vel også det Tyrion siktet til vil jeg tro, hehe. Herlig figur denne Tyrion!

                                  Kommentar

                                  • knut
                                    Make knut Great Again
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2006
                                    • 9413

                                    #18
                                    Som tidligere headhunter mente han altså at han sjøl var den rette personen til denne håpløse casen?

                                    Kommentar

                                    • knut
                                      Make knut Great Again
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2006
                                      • 9413

                                      #19
                                      Nei faen. Glemte han var "bedriftspsykolog" og skulle hjelpe ledelsen.

                                      Top fuckings kek.

                                      Kommentar

                                      • forzafugla!
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Apr 2008
                                        • 461

                                        #20
                                        Hvor mange poeng har vi egentlig tatt under dette engasjementet? Vi kunne vel egentlig like godt funnet nr til en spåkone?

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎