RB: Uønsket i Norge (LSK-aktuelle Diomande / NFFs nye regel)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    RB: Uønsket i Norge (LSK-aktuelle Diomande / NFFs nye regel)



    UØNSKET I NORGE

    Alassane Diomandes høyeste ønske er å spille fotball for LSK. Etter Norges Fotballforbunds vedtak i sist fredag, er han uønsket på norske fotballbaner.

    NEDTUR: Etter en oppløftende treningsleir med LSK kan det bli nedtur både for Allasane Diamonde og LSK – om NFFs vedtak om nekt av spilletillatelse blir stående. FOTO: GORM KALLESTAD, SCANPIX
    Av: KOMMENTAR Per Kristian Torvik journalist i Romerikes Blad
    LA MANGA

    NFF har bestemt at spillere fra alle kontinenter må ha spilt a-landskamper, vært med i Champions League i sin verdensdel eller spilt i en av de store ligaene i Europa.

    Alassane Diomande har spilt U17-VM for Elfenbenskysten og spiller nå på U21-landslaget. Han var på Åråsen i oktober, og viste så lovende takter at han ble bedt med på klubbens treningsleir på La Manga.

    Forbundet ser ut til å ro seg i land med å inkludere alle kontinenter i sitt forbud. Men alle skjønner jo at hovedgrunnen er, at de vil stoppe importen av unge afrikanske spillere på jakt etter et sportslig og økonomisk eventyr, og som ser fotball som sin vei ut av fattigdom og elendighet.

    Uten sidestykke
    Egentlig er det Mikel-saken og Lyn det handler om. Den er en sak uten sidestykke i europeisk fotball, som ikke lukter særlig godt. I den forbindelse har heller ikke NFF kommet særlig heldig ut:

    Forbundet ga John Obi Mikel tillatelse til å spille fotball i Norge fordi han skulle gå på Lyns fotballgymnas (NTG). Problemet var at gutten ikke var 18 år da han fikk oppholdstillatelse, noe som er ulovlig ifølge FIFA.

    NTG har fått penger for skolegangen, muligens fra Chelsea eller agenter – uten at Mikel var særlig mye å se i klasserommet.

    Det er forståelig at det topper seg med bekymringer når agent John Shittu overvåker Mikel og to andre nigerianere 24 timer i døgnet, mens Morgan Andersen i Lyn uttaler seg i hytt og vær om saken, og proffagent Rune Hauge lurer i kulissene.

    Når den unge nigerianeren er blitt midtpunkt i en strid mellom Manchester United, som skrev kontrakt med ham, og Chelsea, som mener at de har rettighetene til ham, er det plutselig blitt en internasjonal affære.

    Mister drømmen
    Mikel-saken er så spesiell at den ikke kan sammenlignes med noe annet. Han er så god, at her er det klubber som vil tjene penger på ham, og agenter som har lyst til å stikke sine lange finger ned i lønningsposen hans.

    Men er det dermed rettferdig at Alassane Diamonde, og andre unge afrikanere, skal lide fordi fotballedere har mistet grepet på saken? Selv reagerte jeg da han ankom sammen med en annen afrikaner til trening på Åråsen, barbeint med slippers på godt norsk slapseføre. Men det ordnet seg naturligvis ganske kjapt med sko og sokker.

    I dag har Alassane funnet seg til rette med sine nye venner. Han ser mulighet til å oppnå sin store drøm – å få komme til Europa og spille fotball.

    Greier han det, vil ha være i stand til å livnære fra 30 til 50 lutfattige slektninger i Elfenbenskysten. Han vil være deres helt for all tid. Blir han god nok, kan han utvikle seg til en storspiller og bli solgt til en av de store ligaene.

    Kan det være noe poeng i å stoppe ham i hans drøm om å bli proff i Europa?

    Burde ikke heller myndighetene og NFF oppfordre norske klubber til å hente unge afrikanere fra fattige land og gi dem en sjanse til å få et bedre liv?

    Full stopp
    Blir vedtaket stående, er det full stopp i utenlandske spillere inn til Norge. Ingen, selv ikke Rosenborg, vil ha mulighet til å konkurrere om a-landslagsspillere fra de afrikanske landene. Prisen for landslagsspillere fra Kamerun og Elfenbenskysten ligger på 70-80 millioner. Resten blir stoppet ved grensen.

    Unge, lovende spillere som spiller aldersbestemt fotball for sine afrikanske land, vil ikke ha lov til å spille i Norge. Isteden vil de fylle opp spillerstallene i svenske og danske klubber, der agenter vil rette inn sitt arbeid fra nå av, med de konsekvenser det får for underholdningsverdien av norsk fotball.

    Spørsmålet er om styret i Norges Fotballforbund er sikre på at de vet hva de har vedtatt.
    RoyVaadal.
  • TorTor
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2004
    • 335

    #2
    Kan se ut som det likevel er mulighet for å hente han til Norge!

    Kommentar

    • RoyVaadal
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2004
      • 4055

      #3
      Re: RB: Uønsket i Norge (LSK-aktuelle Diomande / NFFs nye re

      Opprinnelig skrevet av RB
      http://www.rb.no/lokal_sport/article1939273.ece
      Forbundet ser ut til å ro seg i land med å inkludere alle kontinenter i sitt forbud.
      Denne setningen i RB har det vært lite fokus på.
      Her står det jo at det ser ut til at regelendringen kommer til å gjelde også for Europa. Her har enten RB fått med seg noe sensajonelt, eller så er det ikke riktig.

      Dersom det gjelder alle land i Europa også så blir det ikke lett å hente verken latviere, slovenere, islendinger eller svensker.

      Skal vi hente svensker så må de ha spilt A-landskamper eller Champions League. Da er det mange som ikke blir aktuelle.
      RoyVaadal.

      Kommentar

      • Fritz
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2004
        • 1033

        #4
        Re: RB: Uønsket i Norge (LSK-aktuelle Diomande / NFFs nye re

        Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
        Dersom det gjelder alle land i Europa også så blir det ikke lett å hente verken latviere, slovenere, islendinger eller svensker..
        Dette kan jo ikke stemme. En slik begrensning av fri flyt av arbeidskraft vil ikke EU akseptere.

        Kommentar

        • RoyVaadal
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2004
          • 4055

          #5
          Re: RB: Uønsket i Norge (LSK-aktuelle Diomande / NFFs nye re

          Opprinnelig skrevet av Fritz
          Dette kan jo ikke stemme. En slik begrensning av fri flyt av arbeidskraft vil ikke EU akseptere.
          Det har du helt rett i,
          men det gjelder vel da alle europeiske land som ikke er med i EU/EØS.
          RoyVaadal.

          Kommentar

          • Torolf
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2004
            • 9574

            #6
            Re: RB: Uønsket i Norge (LSK-aktuelle Diomande / NFFs nye re

            Jeg synes det er merkelig at ikke NFF har publisert de nye retningslinjene på sine nettsider. Nå må man basere diskusjonen på unøyaktige avisreferater istedenfor fakta. Klubbene må vel i hvert fall ha fått et skriv fra NFF om saken?

            Kommentar

            • 10.09.50
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Oct 2005
              • 1410

              #7
              Re: RB: Uønsket i Norge (LSK-aktuelle Diomande / NFFs nye re

              Opprinnelig skrevet av Torolf
              Jeg synes det er merkelig at ikke NFF har publisert de nye retningslinjene på sine nettsider. Nå må man basere diskusjonen på unøyaktige avisreferater istedenfor fakta. Klubbene må vel i hvert fall ha fått et skriv fra NFF om saken?
              Ja, dette dreier seg nettopp om et brev fra NFF til klubbene der NFF redegjør for sine nye retningslinjer. Klubbene skal derfor ha mottatt dette, men jeg er enig med deg i at det er merkelig at NFF ikke legger ut brevet på sine egne nettsider.

              Jeg tror for øvrig ikke at det dreier seg om nye regler, og langt mindre om noe nytt forbud, som RB hevder. Det dreier seg heller ikke om "spilletillatelse", slik sistnevnte også skriver. Det dette - iallfall formelt - dreier seg om er arbeidstillatelse fra utlendingsmyndighetene etter de alminnelige krav i utlendingsforskriften. For idrettsutøvere finnes disse kravene i utlendingsforskriften § 3:

              "Tilsvarende er det et vilkår for arbeidstillatelse at søkeren ... er idrettsutøver som selv skal delta i utøvelse av idrett på høyt nivå, eller skal være trener for idrett på høyt nivå. Det er et vilkår at kompetansen anses som absolutt nødvendig for virksomheten. Uttalelse skal innhentes fra Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité."

              Som dere ser er ett vilkår for arbeidstillatelse at vedkommende spillers kompetanse anses absolutt nødvendig for klubben. Utlendingsmyndighetene (UDI) tar konsekvensen av at deres spesialitet ikke er fotball, og ber om en uttalelse fra NFF på dette punkt (på vegne av NIF). Det er - så vidt jeg forstår - NFFs praksis i henhold til denne forskriften Forbundstyret besluttet å endre i forrige uke. Forbundsstyret mener mao at en spiller kun har en kompetanse som kan anses absolutt nødvendig der det kan dokumenteres at vedkommende har deltatt på øverste nivå, hvilket kan skje ved at han har enten a) spilt CL (ikke nødvendigvis i Europa, tror jeg), b) spilt A-landskamper for sitt land eller c) spilt i en av de store ligaene i Europa.

              Dersom det ikke på en av disse måter dokumenteres at spilleren har deltatt på høyeste nivår, vil altså ikke NFF gi en uttalelse til UDI om at spilleren har "en absolutt nødvendig kompetanse", med den sannsynlige virkning at UDI vil avslå søknaden om arbeidstillatelse.

              At det dreier seg om vilkårene for arbeidstillatelse etter utlendingsforskriften § 3, innebærer også at endringene er helt uten betydning for spillere fra EØS-land. Her gjelder det helt andre regler, nettopp for å ivareta prinsippet om fri flyt av arbeidskraft, som det vises til tidligere i denne tråden.

              Selv om det altså formelt dreier seg om de alminnelige krav til arbeidstillatelse, og ikke idrettens eget regelverk, er det interessant å merke seg at NFF er pådriveren for en streng praksis på dette området - og ikke utlendingsmyndigheten. I et rundskriv fra KRD (som dette regelverket tidligere sorterte under, etter regjeringsskiftet er det lagt til Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Pølse-Hansen) fra mars ifjor fremkommer følgende:

              "Departementet foreslo i høringsbrevet å fjerne vilkåret om at søkerens kompetanse må anses som absolutt nødvendig for virksomheten. Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité har imidlertid vedlagt en høringsuttalelse fra Norges Fotballforbund hvor det er understreket at idrettsutøvere bør ha kvalifikasjoner som ligger nær opp til det nivå vedkommende skal delta på. Det er videre advart mot en utvikling som man ser i andre europeiske land, hvor unge utenlandske spillere fra land utenfor EØS-området, hentes inn på korttidskontrakter som ”brikker i økonomisk spekulasjon”. Med bakgrunn blant annet i denne argumentasjonen – som også er gjengitt i høringsuttalelsen fra NHO – har departementet besluttet å beholde vilkåret om at søkerens kompetanse må anses som absolutt nødvendig for virksomheten."

              Dette sitatet tyder på at utlendingsmyndighetene er åpne for en praksis som er mer liberal til og med enn den som ble ført allerede før innskjerpingene i forrige uke, men at den strenge praksis føres på grunn av idrettens egne ønsker.

              Kommentar

              • gamle-perta
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2004
                • 2418

                #8
                Kuvending fra NØFF igjen. Men gjelder det bare for de to som nevnes i saken, eller på generelt grunnlag?


                Mvh
                Gammer`n
                Mvh
                Gammer´n (Per T)

                Kommentar

                • RoyVaadal
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2004
                  • 4055

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                  Kuvending fra NØFF igjen. Men gjelder det bare for de to som nevnes i saken, eller på generelt grunnlag?


                  Mvh
                  Gammer`n
                  Jeg går ut fra at dette bare gjelder de som hadde nesten ferdigforhandla kontrakter med spilleren. Så langt har nok dessverre ikke vi kommet.

                  Men nå må vi følge med for å få klarhet i dette.
                  RoyVaadal.

                  Kommentar

                  • 10.09.50
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Oct 2005
                    • 1410

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                    Jeg går ut fra at dette bare gjelder de som hadde nesten ferdigforhandla kontrakter med spilleren. Så langt har nok dessverre ikke vi kommet.
                    Jeg tror som RoyVaadal at dette kun dreier seg om en presisering av ikrafttredelsestidspunktet for de nye retningslinjene, og ikke en endring av dem. Det støtter også denne lille artikkelen i BA oppunder:

                    Kommentar

                    • Torolf
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2004
                      • 9574

                      #11
                      Re: RB: Uønsket i Norge (LSK-aktuelle Diomande / NFFs nye re

                      Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                      I et rundskriv fra KRD (som dette regelverket tidligere sorterte under, etter regjeringsskiftet er det lagt til Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Pølse-Hansen) fra mars ifjor fremkommer følgende:

                      "Departementet foreslo i høringsbrevet å fjerne vilkåret om at søkerens kompetanse må anses som absolutt nødvendig for virksomheten. Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité har imidlertid vedlagt en høringsuttalelse fra Norges Fotballforbund hvor det er understreket at idrettsutøvere bør ha kvalifikasjoner som ligger nær opp til det nivå vedkommende skal delta på. ... Med bakgrunn blant annet i denne argumentasjonen – som også er gjengitt i høringsuttalelsen fra NHO – har departementet besluttet å beholde vilkåret om at søkerens kompetanse må anses som absolutt nødvendig for virksomheten."
                      Med denne historikken i bakhodet var det en selsom opplevelse å høre Karen Espelund skyve UDI foran seg på TV2 Sporten. Hun fikk det til å høres ut som om det var UDI som hadde innskjerpet kravene. For en gangs skyld kom det noe fornuftig fra Kjetil Siem, som sammenliknet situasjonen med at UDI skulle blandet seg inn i kvalifikasjonene til en utenlandsk ingeniør som var ønsket av en norsk bedrift.

                      Kommentar

                      • RoyVaadal
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2004
                        • 4055

                        #12
                        Det minste NFF burde gjøre er å gi en erstatning for utgifter brukt til å kartlegge spillere som nå er helt uaktuelle. LSK har vel i tillegg til masse tid hatt fly-, kost- og hotell-utgifter på en del tusen kr.
                        Det samme gjelder flere av de andre toppklubbene.
                        RoyVaadal.

                        Kommentar

                        • 10.09.50
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Oct 2005
                          • 1410

                          #13
                          Re: RB: Uønsket i Norge (LSK-aktuelle Diomande / NFFs nye re

                          Opprinnelig skrevet av Torolf
                          Med denne historikken i bakhodet var det en selsom opplevelse å høre Karen Espelund skyve UDI foran seg på TV2 Sporten. Hun fikk det til å høres ut som om det var UDI som hadde innskjerpet kravene.
                          Jeg så det samme, og tenkte det samme. Men hun hadde også et poeng. Iallfall tror jeg at hun hadde et poeng, men jeg må ta forbehold om at jeg forsto henne riktig. Hun sa noe i retning av at arbeidstillatelser som hovedregel gis for ett år ad gangen, og at de kun vil bli fornyet dersom spilleren i det første året har spilt minst halvparten av de kamper han har vært tilgjengelig for. Så vidt jeg forsto er altså systemet at UDI etter det første året på nytt vurderer om spilleren er absolutt nødvendig, og at vurderingsgrunnlaget denne gangen er hvordan spilleren er benyttet i Norge, og ikke tidligere meritter. Jeg forsto det også slik at det var utlendingsmyndigheten som satte dette kravet om spill i minst halvparten av kampene, og ikke NFF.

                          Hvis dette er riktig - men jeg understreker hvis - er det ganske gode grunner for å stille strenge krav allerede ved den opprinnelige tillatelse. Ingen er tjent med en situasjon der unggutter hentes inn nærmest på prøve, for deretter å bli sendt ut igjen allerede etter ett år fordi de ikke har spilt nok kamper. Da tror jeg NFF har rett i at det er bedre å ha strenge krav fra starten av, slik at man sikrer at det kun er støttespillere som importeres, og ikke simpelt stallfyll.

                          Kommentar

                          • Rubinho
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2005
                            • 1501

                            #14
                            Satser på at Nøff kommer til hektene igjen og begynner å puste..
                            Dette er idioti og kvaderbabbel :evil:

                            Blir irritert når Gestapo ledelsen skal diktere på et barnehage nivå hva klubbene skal og ikke skal gjøre mht å hente spillere :!:

                            Gi dem en femmer hver -til frimerke og konvolutt - og la dem søke på nye jobber :!:

                            Kommentar

                            • 10.09.50
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Oct 2005
                              • 1410

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                              Det minste NFF burde gjøre er å gi en erstatning for utgifter brukt til å kartlegge spillere som nå er helt uaktuelle. LSK har vel i tillegg til masse tid hatt fly-, kost- og hotell-utgifter på en del tusen kr.
                              Det samme gjelder flere av de andre toppklubbene.
                              Slik dette ble utlagt på TV2-sporten skulle de nye retningslinjene ikke gjelde overgangssaker som "allerede var i gang". Dette er jo mildt sagt et ullent uttrykk. Kan Sportsklubben hevde at vår sak var "i gang" nettopp fordi det allerede var foretatt investeringer som dem du nevner da brevet ble sendt ut?

                              Vi er egentlig tilbake til Torolfs poeng fra i ettermiddag: Det er merkelig at NFF verken offentliggjør det opprinnelige brevet eller de senere presiseringer. Det er håpløst for omverdenen å forholde utelukkende til det som refereres i pressen. Vi trenger primærkildene!

                              Kommentar

                              • RoyVaadal
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2004
                                • 4055

                                #16
                                Etter denne saken


                                så hevder RB at NFF har gått tilbake på sitt vedtak.

                                Det er i strid med de andre opplysningene, og det er også både sensasjonelt og historisk. NFF har vel aldri gått tilbake på noe de har gjort noengang?

                                Så hva er riktig?

                                Det må da også finnes noen i LSK-administrasjonen eller ledelsen som har tilgang på dette brevet fra NFF og som kan legge ut hele denne saken for Forumet.

                                Jeg prøvde personlig å ringe Roger Solheim(NFF) to ganger tidligere i dag for å få klarhet i dette, men uten å få svar.
                                RoyVaadal.

                                Kommentar

                                • 10.09.50
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Oct 2005
                                  • 1410

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                                  Etter denne saken


                                  så hevder RB at NFF har gått tilbake på sitt vedtak.

                                  Det er i strid med de andre opplysningene, og det er også både sensasjonelt og historisk.
                                  Det er særlig dette sitatet fra artikkelen som gjør meg usikker:

                                  Det beste er likevel det han ikke vet: Norges Fotballforbund bråsnudde med sitt vedtak om å stoppe spillerimporten fra land utenom EU, med mindre de hadde landskamper. Det ville gjort det umulig for ham å komme til LSK.
                                  Alt vi har sett så langt i dag tyder på at NFF har gitt uttrykk for at retningslinjene ikke skal få anvendelse på allerede pågående overgangssaker, og ikke at de har gjort full retrett og gått tilbake på retningslinjene.

                                  For Diomande kan for så vidt begge deler være godt nok - hvis man definerer pågående saker så vidt at hans sak omfattes - men det hadde vært greit å få større klarhet i dette.

                                  I artikkelen vises det også til nye opplysninger. Hvilke er det?

                                  Kommentar

                                  • veiron
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 6267

                                    #18
                                    Diomande høres ut som en meget lovende spiller! Og så lenge Uwe og Fjøra er så begeistret for han så høres det meget bra ut! Han sier jo også at han vil til LSK og spille i november. Jeg antar at det er da han fyller 18??
                                    Får håpe ikke noen andre klubber begynner å snuse på han i mellomtiden da...

                                    Kommentar

                                    • Hamburg & Kanari
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2005
                                      • 3006

                                      #19
                                      Hvor god / talentfull er Diomande, og hva er det egentlig NFF driver med ?
                                      LSK Norges beste lag

                                      Kommentar

                                      • Rubinho
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2005
                                        • 1501

                                        #20
                                        Hvordan ligger saken ann for LSK- Brann fikk jo sin spiller og det gjorde RBK også..får vi Diamond(e) :?: :shock:

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎