GP: Blåvitt lottades mot Erlandsens gamla klubb

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

    GP: Blåvitt lottades mot Erlandsens gamla klubb



    FOTBOLL: IFK Göteborg möter norska Lilleström i kvartsfinalen i Royal League.
    - Den klubben känner jag bra till, säger tränaren Arne Erlandsen.

    Blåvitts norrman blev huvudtränare i Lilleström redan 1995, assisterande de två efterföljande säsongerna för att på nytt bli ansvarig mellan 1998 och 2004.
    - Jag känner naturligtvis väldigt många i klubben och jag har även kvar huset i stan, så det skall bli jättekul att komma tillbaka säger han. Men jag kan inte säga att det är en drömlottning.
    Det behövs kanske ingen spionresa?
    - Vi har väldigt bra koll på alla de stora lagen i Norge och Sverige, så några stora överraskningar blir det väl inte och självklart känner jag till Lilleström ext-ra bra. Samtidigt är det ett tag sedan jag lämnade klubben. Det kommer att bli en riktigt tuff kamp, det är bara att titta vad laget har presterat.
    Lilleström gick obesegrat genom gruppspelet i Royal League, två segrar och fyra oavgjorda blev utfallet. I ligan i fjol slutade klubben på fjärde plats, fyra poäng efter seriesegrarna Vålerengen. När Arne Erlandsen skall beskriva laget nämner han fart flera gånger.
    - Generellt har norska lag ett rakare spel, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda längre bollar men jag vill påstå att tempot är högre i många fall.
    IFK Göteborg lyckades säkra avancemang till kvartsfinalen via det mållösa mötet mot Ålborg i torsdags kväll. Dessförinnan blev det seger på Ullevi mot de regerande svenska mästarna Djurgården.
    - I båda matcherna har vi spelat väldigt stabilt bakåt, säger Arne Erlandsen. Mot Ålborg såg det lite tungt ut, men man kan inte förvänta sig att vi skall gå ut och styra matcherna på bortaplan.
    I fjol tjänade IFK Göteborg runt nio miljoner kronor på Royal League när laget kom till final, där det blev förlust på straffar mot FC Köpenhamn. I år är prispotten höjd och med kvartsfinalplatsen säkrad har Blåvitt hittills kommit upp i ungefär tre miljoner kronor.
    Noterbart från övriga kvartsfinaler är att far och son Linderoth träffar på varandra när Hammarby (Anders är tränare) och FC Köpenhamn (Tobias är lagkapten) möts.


    ULF NIKLASSON
Working...
😀
😂
🥰
😘
🤢
😎
😞
😡
👍
👎