Halvveis i sesongen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3173

    Halvveis i sesongen

    Før serien starter opp igjen, en liten status:

    Fugla tok litt tid på å finne hverandre, midt i et generasjonsskifte, med flere nye spillere, og hadde stang-ut i flere uavgjort- og tapkamper de første seks-sju kampene. Deretter har det svingt av fugla, og ikke minst målforskjellen de siste kampene lover godt for høstsesongen. Tre faktorer ligger bak framgangen:

    Mange vil nok her først nevne de nye spillerne, Andersson, Koren og Stefanutto. Jeg er også svært fornøyd med disse, både prestasjoner i kamp, og deres bidrag til økt kvalitetet og intensitet på treningene og til bredden i laget, kort sagt til konkurransen om plassene og til trenernes valgmuligheter.

    Men også to andre faktorer har vært avgjørende for framgangen: En skadefri og mer erfaren tropp (som også i fjor høst viste sitt potensiale, rett nok med flere spillere som nå er borte, jf generasjonsskiftet). Bedre treningsforhold og klokere treningsopplegg i vinter slo ut alt i treningskampene, og bidro også kraftig til bredden i den aktive stallen og til konkurransen. Kampen mot Molde i går starta for eksempel uten både Andersson og Stefanutto. Werni og en skadefri Kristoffersen (på backplass), og en Wehrman i godt slag i slutten av kampen, viser at det slett ikke bare er de nye spillerne som utgjør forskjellen på 2003 og 2004.

    Den tredje faktoren er nok den mest overraskende: Trenerteamet Erlandsen/Thoresen har sjokkert (og gledet) de fleste av oss med en 4-3-3 formasjon, som likevel beholder typiske LSK-trekk i spillet og gir rom for bedre å få fram de egenskapene og det potensialet spillergruppa har. Dette betyr bl.a. at knappheten på spisser ikke lenger er så påtrengende: Med dette kan en klare seg med én midtspiss (det var jo det som tvang fram formasjonsskiftet), og nå med både Sundgot (som med to "sidespisser" kan være enda mer "ego"), Powell, og en Mato som viste fine takter i andre omgang mot FFK er ikke spissjakta så kritisk (selv om jeg gjerne tar i mot enda en god spiss).

    I denne formasjonen blir kanskje (?) offensive backer ikke så avgjørende. Når både Strand og Winsnes/Berget (og sannsynligvis Michael Owen, sorry: Mifsud), OG Gylfi og Espen føler seg friere til å gå i angrep, MÅ det bety større defensivt ansvar for backene. Selvsagt vil også backene bidra i angrep når spillet innbyr til det, men kanskje ikke fullt så mye som i 4-4-2 ? (Formasjonene spiller egentlig ikke så stor rolle, det som er viktig her er at Fugla framfor alt har vist at de behersker flere varianter og har større variasjon i spillet enn mytene tidligere har fastslått.)

    gilbert

    som ser fram til høstsesongen med forventning og nerver; jeg blir enda mer nervøs når jeg tror jeg har grunn til å være optimistisk
  • Grusom B
    Generalissimo Bellisimo
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 6248

    #2
    Takk for et godt og velskrevet innlegg. Er enig i det meste du sier, men du kunne kanskje lagt inn litt kjeft til styret som ikke har klart å skaffe oss noen nordbaggar.

    Jo mer lovende, jo mer nervøs, javisst!
    Ni principe ni rey...

    D10S!

    Kommentar

    • general
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Apr 2004
      • 1150

      #3
      et godt skrevet innlegg som summerer vårsesongen vedlig bra! En viktig faktor som jeg ta meg den frihet til å nevne er en Sundgot i bedre form en det han har vært i på mange sesonger.

      Veldig bra at du tok med gennerasjonskiftet vårt, det har nok mye å si(sultne spillere,spillerer som må bevise for mulighet til Europa)

      jeg også sitter med en litt nervørs følelse 1 uke før kickoff igjen. Med et vaklende Ræv og et TIL som bare trenger noen skader så ligger vi der rett rundt hjørnet. En sesong som egentlig skulle vært brukt til å spille inn de nye spillerene og klare et gennerasjonskifte har utviklet seg til en medalje sesong
      Seriegull 2016!!!

      Kommentar

      • King_Raymond
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 4987

        #4
        Har vært en spesiell sesong hittil. Før sesongen hadde "alle" store forhåpninger å forventet at vi skulle være med å kjempe om gullet. Men etter bortekampen mot Hamkam hvor vi nok en gang hadde mistet ledelsen og spilt nok en uavgjort kamp så hadde de fleste mistet troen, og mange av oss begynte heller å snakke å glede oss til neste sesong med nye trenere.

        MEN så snudde det. På de 5 neste kampene vant vi 4 kamper, spilte 1 uavgjort, slo ut Tromsø i cupen og scorte ca 50 mål :wink:

        Nå er forhåpningene tilbake der dem var før sesongen. 15 års ventetid er mer enn nok synes jeg, så det passer i grunn ganske bra med "the double" i år...
        Ultras Felt C Lillestrøm

        Kommentar

        • eLSKe
          Seniormedlem
          Forumsadist
          • Dec 2003
          • 136

          #5
          Håpet på "The Double" er der, men jeg må innrømme at jeg ikke er så sikker på at vi klarer det. Men jeg føler meg ganske sikker på at vi tar et gull i år. Men for all del ikke misforstå meg, håper jo på "The Double" jeg også.
          Født i Oslo, oppvokst på Lørenskog, bor i Molde, og eLSKer Lillestrøm!

          Kommentar

          • Vegar Hjermundrud
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2003
            • 423

            #6
            LSK spilt mye 4-3-3 de siste kampene - noe som har vist seg å være helt riktig med det spillermateriellet vi har hatt til rådighet. Det betyr at vi nå både kan spille 4-4-2, 4-3-3 og 4-5-1 og det gjør oss mye vanskeligere å lese for motstanderne. De siste årene har LSK vært enkel kost for Stabæk og VIF fordi de har tilpasset sitt spillesystem etter vårt rigide 4-4-2. Nå er den tida fordi(?) og jeg har store forhåpninger til en ganske annerledes og mer åpen kamp på Ullevaal i slutten av august. Før den tid skal vi selvsagt gjennom mange andre viktige kamper og evnen til å kunne forandre system underveis kan vise seg å bli utslagsgivende.

            Vegar - analytisk
            Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!

            Kommentar

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎