Esten O. Sæther klarer det igjen... (kritikk av LSKs mange utlendinger)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Leif A
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 3962

    Esten O. Sæther klarer det igjen... (kritikk av LSKs mange utlendinger)

    LSK er en god serieleder, men det kommer ikke norsk suksess fra Åråsen. Esten O. Sæther kommenterer.


    Mannen må jo ha alvorlige problemer i forhold til LSK:

    LSK er en god serieleder, men det kommer ikke norsk suksess fra Åråsen. Esten O. Sæther kommenterer.

    DET ER slett ikke Lillestrøms skyld alene at Tippeligaen domineres av utenlandske spillere. Ansvaret er jevnt fordelt mellom de fleste lagene, men rekrutteringssvikten synes bare så mye bedre nå som både Vålerenga og Start svikter.

    For ett år siden så det helt annerledes ut. Da kom Tom Nordlies lag med en ny fotballstil og med ferske norske profiler som løftet optimismen helt inn til VM-kvaliken mot Italia på Ullevaal.
    Så overtok etter hvert VIF; også det med en sterk nasjonal treningsgruppe.
    Sesongen endte med Kristofer Hæstad, Alex Valencia, Fredrik Strømstad, Marius Johnsen og Christian Grindheim som landslagsspillere og en god kvalikkamp borte mot Tsjekkia.
    Siden har landslaget bare tapt og alt det nasjonale fotballtalentet stort sett haltet.
    DET kommer til å fortsette med LSK som serieleder. For mye av suksessen på Åråsen er utenlandsk basert:
    • • De utvidete taktiske rammene til Uwe Rösler som har gjort LSK til et helt annet og mer variert lag enn den tradisjonelle kraftutgaven til forgjenger Arne Erlandsen.
    • • Det skarpe blikket under krøllene til Robert Koren og den lekne teknikken hans som gjør han stadig mer aktuell for enda større klubber.
    • • Trøkket og farten til Michael Mifsud som gjør malteseren til en perfekt spissmakker for sterke Oliver Occean.
    Bare de to gode stoppere og Bjørn Helge Riise på høyrekanten er aktuelle til troppen når Åge Hareide skal sette sammen mannskap til høstens EM-kvalik. Det virker spedt fra en solid norsk serieleder.
    FOR selvsagt kan den gode trenden fortsette gjennom hele sesongen for denne LSK-utgaven. Etter omleggingen i den første Rösler-sesongen og framgangen i Royal League i vår, var laget tippet i gullkampen. Det startet tafatt hjemme mot Rosenborg, men etterpå har det vært bra nok.
    Nå synger Kanarifansen lovsanger til klubben sin med en innlevelse og rytme som antyder at det de siste årene er kommet mer enn penger fra sponsoren Oslo Kristne Senter.
    BAK SUKSESSEN på banen går det an å kjenne igjen en av de viktigste årsakene fra Starts fornyelse av klubbfotballen. Dette LSK-mannskapet flytter seg også fort, og trenger ikke hjelp fra de vante dødballene for å fylle motstanderenes straffefelt med mange spillere.
    Tempoet er drevet opp i de fleste norske Tippeliga-klubbene, men det er altså ikke de nasjonale spillerne som behersker farten best.
    I HVERT FALL foreløpig.
    For midt i Start-trøbbelet er det tross alt framgang. Kristoffer Hæstad har begynt å vinne duellene igjen. Innledningen på Åråsen var strålende med et trøkk i nærkampene som kunne løftet et jevnere Start-mannskap.
    Men fjorårskvalitetene er fortsatt for få. Dødballene til Alex Valencia mangler noen centimeter på presisjonen, det offensive hodespillet er ikke like aggresivt og hverken Todi Jonsson eller Bala Garba er i form til å fungere som spillpunkt helt på topp.
    Til sammen gjør det at Start allerede er for langt bak teten.
    MEN HVEM er egentlig teten bortsett fra LSK? Sikkert Rosenborg på tross av vedvarende forsvarstrøbbel, kanskje Brann om hjemmefansen håndterer medgangen smartere enn å pipe ut byttene til Mons Ivar Mjelde, men neppe Odd selv om laget fortsetter å levere fine enkeltkamper.
    I beste fall skulle det vært Lyn preget av sine mange U-landslagsspillere, Stabæk på egen spillerutvikling uten den formidable svenskehjelpen eller Vålerenga bygget rundt utviklingen til unge Daniel Fredheim Holm og Christian Grindheim.
    Slik er det ikke blitt.
    Dermed er det for lite norsk i Tippeligaen.
    Knurr...
  • Fugla- patriot83
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jan 2005
    • 1241

    #2
    ...Ikke noen vits i å levne dette noe oppmerksomhet. Det er vel akkurat det han ønsker.

    LSK er på topp og da må vi regne med at det blåser litt på toppen. LSK er landets beste på banen og KFL er Norges beste utafor banen, de andre er... tja, ikke like gode
    -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
    Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

    En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

    Kommentar

    • veiron
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 6267

      #3
      Synes egentlig ikke det var SÅ ille. Det er jo ikke ensidig negativt. LSK og Kanarifansen får jo også skryt i artikkelen.

      Kommentar

      • gilbert
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 3172

        #4
        Dette er jo til Esten å være ganske balansert....

        Og at både Dagbladet og VG (Truls Dæhli i dag på forsida av sportsbilaget) gjør sitt beste for å være negative om norsk fotball, i en situasjon der LSK tar en klar tabelltopp (ikke bare på målforskjell), er vel heller ikke egna til å overraske.

        gilbert

        Kommentar

        • okb
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 2377

          #5
          Opprinnelig skrevet av gilbert
          Og at både Dagbladet og VG (Truls Dæhli i dag på forsida av sportsbilaget) gjør sitt beste for å være negative om norsk fotball, i en situasjon der LSK tar en klar tabelltopp (ikke bare på målforskjell), er vel heller ikke egna til å overraske.
          Selv er jeg personlig veldig glad for at LSK slipper mediefokuset som serieledere. Klart, opp mot fredagens kamp på Ullevaal blir det vel nok journalister på Åråsen, men likevel kan for mye mediefokus bare føre til høye skuldre og anspente kropper. Vi snakker ekstra press for omgivelsene om at man er Norges beste lag.

          Nå er i stedet fokuset på andre ting. I tillegg ligger det vel i korta at Vålerengens Idrettsforening får all fokus i dagene som kommer, om Kjetil Rekdal trekker seg eller ikke.

          -okb!
          Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

          Kommentar

          • Hamburg & Kanari
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 3006

            #6
            Med tanke på at vi har Kippe og Rambekk som burde vært banker, og også Søgård og Andresen som burde vært i diskusjonen på landslaget, fremfor de kokossspillerne Hareide til stadighet velger, samt 1/4 av U-21 laget, så burde Esten ( "mine foreldre hadde dysleksi, jeg ble selvfølgelig mobba for det teite navnet mitt, nå tar jeg igjen som skribent. Ha!" ) visst bedre og holdt kjeft for en gangs skyld.

            LSK kan utvikle 11 nordmenn i landslagsklasse, men ville da gått konk på hva de spillerne ville kostet i transfer og lønn, og Hareide ville ikke tatt de med likevel fordi de ikke spiller i favoritt-klubben hans.

            Sånn er det når du som spiller har vært med å tape for LSK X antall ganger og har litt komplekser.
            LSK Norges beste lag

            Kommentar

            • Leif A
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2003
              • 3962

              #7
              Opprinnelig skrevet av gilbert
              Dette er jo til Esten å være ganske balansert....

              Og at både Dagbladet og VG (Truls Dæhli i dag på forsida av sportsbilaget) gjør sitt beste for å være negative om norsk fotball, i en situasjon der LSK tar en klar tabelltopp (ikke bare på målforskjell), er vel heller ikke egna til å overraske.

              gilbert
              Til han å være er det relativt balansert, ja.

              Men hvorfor i all verden MÅ han lete med lys og lykter etter noe å klage over? Han begynner greit med at "LSK er en god serieleder" og så kommer det et forferdelig "men."

              Som sportsreporter burde han kanskje fullført det han begynte på: at norske spillere er så dyre at klubben må ha en relativt tykk lommebok for å handle. Det beste eksempelet er vel Jan-Kjell Larsen som LSK sikla på lenge, men som av en 2. divisjonsklubb ble priset til 5 mill.

              Kanskje han heller burde lagt støtet inn på hva som er grunnen? Det blir litt Holberg: Alle sier at Jeppe drikker, men ingen spør om hvorfor Jeppe drikker.

              Og sånt skal være sportsredaktør i en av norges største aviser?
              Knurr...

              Kommentar

              • mooph
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Aug 2005
                • 1496

                #8
                Artikkelen er helt grei, for en gang skyld har mannen rett.

                Men om det er negativt om det er mye utlendinger på norske lag (så også fugla) er jo en helt annen diskusjon enn om laget er godt eller dårlig.

                Se på Arsenal - de har startet uten Engelskmenn i det hele tatt noen ganger.
                Fugla mot nye høyder

                Kommentar

                • trigz
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 7028

                  #9
                  Synes ikke Esters artikkel er helt på bærtur. Derimot Truls Dæhli har bare dritt og dårlig karma å spre. Med et stort bilde av Miffe øverst på sida forteller han alle om hvor ræva Tippeligaen er. Implisitt: LSK topper Eliteserien ikke fordi vi er best, men fordi resten av ligaen er elendig. Er det mulig. Vi er Norges Millwall. Får aldri noe kred, og ingen liker oss.
                  Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                  Kommentar

                  • Fjeller'n
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Nov 2003
                    • 905

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av trigz
                    Synes ikke Esters artikkel er helt på bærtur. Derimot Truls Dæhli har bare dritt og dårlig karma å spre. Med et stort bilde av Miffe øverst på sida forteller han alle om hvor ræva Tippeligaen er. Implisitt: LSK topper Eliteserien ikke fordi vi er best, men fordi resten av ligaen er elendig. Er det mulig. Vi er Norges Millwall. Får aldri noe kred, og ingen liker oss.

                    Det er vel ikke bare oss han er ute etter. Det er det samme sytekoret hver gang Rosenborg ikke leder med 12 poeng. Virker som om at "Rosenborg topper ikke suverent - ergo må norsk fotball ha blitt dårligere" er en opplest og vedtatt sannhet i den mer tabloide delen av pressen. Hvorfor har jeg aldri skjønt.


                    Stian
                    "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                    Kommentar

                    • Sem
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2005
                      • 1626

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av trigz
                      Vi er Norges Millwall. Får aldri noe kred, og ingen liker oss.
                      Av ren nysgjerrighet: Hvorfor Millwall?

                      Kommentar

                      • Fritz
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Nov 2004
                        • 1033

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Sem
                        Av ren nysgjerrighet: Hvorfor Millwall?
                        Mottoet til Millwall-fansen er "No one likes us, we don´t care". I motsetning til oss, er det dårlige ryktet til Millwall velfortjent (må jeg nesten si, siden jeg er gammel Hammers-fan).

                        Kommentar

                        • Grusom B
                          Generalissimo Bellisimo
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 6248

                          #13
                          Hva faen! Du også? Da er vi jo jaggu minst tre stykker. West Ham-gutter, altså.
                          Ni principe ni rey...

                          D10S!

                          Kommentar

                          • 10.09.50
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Oct 2005
                            • 1410

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Grusom B (Lasse Kongo)
                            Hva faen! Du også? Da er vi jo jaggu minst tre stykker. West Ham-gutter, altså.
                            Her også. Fire. Stor helg i vente.

                            Kommentar

                            • Hamburg & Kanari
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 3006

                              #15
                              LSK-Start 2-0 mål: Rambukk (NOR), Riise (NOR)
                              Viking-Molde 3-1 mål Kovacs (HUN), Nhleko (RSA), Konate (SEN), Nhleko (RSA)

                              Så hva er det Esten "foreldrene mine hadde dysleksi" driver å bichter om egentlig? Gå hjem og vogg! Kjøp deg lim, ei fille og dop deg så hardt at det ser ut som at VIF spiller bra.
                              LSK Norges beste lag

                              Kommentar

                              • bøllefrø
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Sep 2004
                                • 462

                                #16
                                For én gangs skyld får vi se at han har et poeng. Det ER få norske spillere i laget til den norske serielederen. At han hugger løs på oss som et eksempel, må vi skrive på kontoen serieledelse og at vi er gode. Jeg digger det!

                                Men på sikt er det selvsagt et problem at så mange utlendinger fortrenger norske talenter fordi utlendingen på kort sikt virker tryggere å satse på. Problemet bunner jo bare i som andre sier at norske klubber priser ut spillere.

                                I vårt tilfelle synes jeg imidlertid at Uwe bevisst har handlet inn spillere som tilfører ferdigheter, og ikke bare er stallfyll, eller like gode som en nordmann som blir skjøvet ut. Ingen kan si at Koren, Mifsud, Occean, Andersson eller Stefanutto har fotrengt like gode norske spillere i LSK. De tilfører egenskaper som vi enten ikke har, eller måtte betalt mange ganger mer for å få (i norske spillere).

                                Kommentar

                                • Leif A
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2003
                                  • 3962

                                  #17
                                  Av de du nevner, så er det faktisk kun Occean som har blitt handlet inn etter at Uwe overtok. Koren, Mifsud, Andersson og Steffanuto var i stallen da han overtok.
                                  Men Heinz, Kiko, Kali og Reitmeier ble hentet med Uwe ved roret.
                                  Det ble også Olsen, Riise, Berthiniussen og Rambekk om jeg ikke tar feil.
                                  Knurr...

                                  Kommentar

                                  • pal
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Apr 2004
                                    • 422

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av bøllefrø
                                    For én gangs skyld får vi se at han har et poeng. Det ER få norske spillere i laget til den norske serielederen. At han hugger løs på oss som et eksempel, må vi skrive på kontoen serieledelse og at vi er gode. Jeg digger det!

                                    Men på sikt er det selvsagt et problem at så mange utlendinger fortrenger norske talenter fordi utlendingen på kort sikt virker tryggere å satse på. Problemet bunner jo bare i som andre sier at norske klubber priser ut spillere.

                                    I vårt tilfelle synes jeg imidlertid at Uwe bevisst har handlet inn spillere som tilfører ferdigheter, og ikke bare er stallfyll, eller like gode som en nordmann som blir skjøvet ut. Ingen kan si at Koren, Mifsud, Occean, Andersson eller Stefanutto har fotrengt like gode norske spillere i LSK. De tilfører egenskaper som vi enten ikke har, eller måtte betalt mange ganger mer for å få (i norske spillere).
                                    Helt enig i at Esten har et poeng denne gangen. Han har skrevet mye tull før, men denne synes jeg var grei. Ikke er han vel spesielt kritisk mot oss heller.

                                    Da er det verre med debatten som Dæhlie(?) i VG startet, den om at nivået på Tippeligaen er så forferdelig dårlig. Hva bygger man dette på? Det virker som "ekspertene" var mer fornøyd med nivået i den øverste divisjonen da rosenborg vant med 10-15 poeng. Helt latterlig. Og kanskje ikke helt tilfeldig at denne diskusjonen kommer når LSK leder ligaen for første gang siden 2001(?). Og at antall mål (og antall 0-0-kamper) brukes som et mål for kvalitet - HÆ??? Tidligere har man jo snakket om det motsatte - at mange mål tyder på dårlig kvalitet. Nå får de bestemme seg!
                                    hilsen pål

                                    Kommentar

                                    • mr.Jordbakke
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jun 2005
                                      • 3845

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av Eksil-kanari
                                      Av de du nevner, så er det faktisk kun Occean som har blitt handlet inn etter at Uwe overtok. Koren, Mifsud, Andersson og Steffanuto var i stallen da han overtok.
                                      Men Heinz, Kiko, Kali og Reitmeier ble hentet med Uwe ved roret.
                                      Det ble også Olsen, Riise, Berthiniussen og Rambekk om jeg ikke tar feil.
                                      Jeg mener bevisst at Uwe hadde en bedvirkende rolle med i kjøpet av Mifsud. Dette var vel også en grunn til at Erlandsen vegret seg i å benytte han.
                                      NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                                      Mvh
                                      Mr.Jordbakke

                                      Kommentar

                                      • Hamburg & Kanari
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2005
                                        • 3006

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
                                        Jeg mener bevisst at Uwe hadde en bedvirkende rolle med i kjøpet av Mifsud. Dette var vel også en grunn til at Erlandsen vegret seg i å benytte han.
                                        Utvilsomt. Begge har vært innom Kaiserslautern, så Uwe var nok "connected" i den overgangen.
                                        LSK Norges beste lag

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎