Etter seks kamper: Mye å gå på offensivt

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3173

    Etter seks kamper: Mye å gå på offensivt

    Etter seks kamper ligger vi bedre an enn på lange tider, og de fleste av oss vil vel være enige i at vi ikke, til forskjell fra på samme tid i fjor, kan klage veldig mye på dommeravgjørelser. Kanskje det aller mest positive hittil i år er evnen og viljen til å avgjøre jevne og tette kamper til vår fordel, samt til å komme tilbake etter å ha ligget under. Mye kan tyde på at laget er blitt tøffere mentalt. Royal League, spesielt bortekampene, har opplagt vært viktig her.

    Men spillemessig har vi MYE å gå på før vi tar ut potensialet vi viste i enkelte kamper i RL. Defensivt er det ikke så gærnt, selv om vi bare har holdt nullen i én kamp, men offensivt er det mye som kan forbedres. Occean har i grunnen ikke vist mye annet enn at han, som Sundgot, er et godt oppspillspunkt og en god hodespiller, men har ikke Sundgots andre egenskaper: Ro, pasningslegger, smarte bevegelser. Som goalgetter har han hittil i serien vært langt svakere enn Sundgot på sitt beste. Jeg tror det er to årsaker til dette:

    For det første: I Odd i fjor spilte Occean langt bedre og var mye farligere sammen med en tilsvarende spiss (Suffo), enn aleine på topp. Samspillet med en liten, rask spiss har bare delvis fungert: Mifsud og Occean har slett ikke funnet tonen, noe som delvis er Mifsuds feil, siden samspillet med Myklebust har vært langt bedre. Når vi har spilt uten Sundgot, med Koren foran på midtbanen, blir Occean sørgelig aleine som oppspillspunkt, pakka inn, passa på og feilvendt. Jeg tror ikke jeg var den eneste som syntes både Occean og Riise heva seg etter pause da Sundgot kom inn i går. Han bidro til ro og til å holde ballen og laget høyere opp, avlasta Occean som oppspillspunkt slik at han kunne være mer rettvendt, og ga Riise litt ro og rom på sin kant.

    For det andre har innlegg fra kantene i år vært mangelvare. Shane og Andersson har kommet med innleggene, i går var Andersson aleine med innleggsfot. Verken Kiko eller Robbie har sin sterke side på innlegg, og Riise har, som han ærlig sier til Rønnern i går kveld, vært sliten, noe vi alle har sett. Det er derfor ikke overraskende at skåringene våre er kommet på dødballer og på initiativ fra Koren, fra sin posisjon til venstre eller sentralt like utafor seksten. I tillegg har vi ikke hatt smarte pasninger og stikkere framover (fra Kasey): Espen har vært et solid anker, men spiller "trygt" og legger heller pasningene ut på sida til back og kant (men da blir det også noen skumle tversover) enn han slår smarte stikkpasninger framover.

    Når Riise nå ser ut til føle seg i bedre form og har fått selvtillit etter gårsdagens perle, og Pål forhåpentligvis er tilbake (på venstre KANT, takk) etter noen få lovende minutter i går (og når Olsen blir mer aktuell), bør vi kunne spille på et langt større register offensivt. Likevel bør nok Rösler og Halle også vurdere sammensetninga foran, dels ved å kunne bytte Occean med Sundgot, dels ved å bruke begge to, iallfall i noen kamper eller deler av kamper, og ikke sverge til "en-liten-og-en-stor" formelen i hver eneste situasjon.

    gilbert
  • Rønnern
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 6690

    #2
    Opprinnelig skrevet av gilbert
    Defensivt er det ikke så gærnt, selv om vi bare har holdt nullen i én kamp...
    Som du sier, ikke verst defensivt. Vi har fremdeles litt trøbbel med dødballer i mot og her savner jeg en Baron. Offensiv keeper som var flink til å skaffe seg rom og plukke baller i hele feltet og skulle det gå til helvete falt han slik at LSK ofte fikk frispark. Heinz har rekkevidden til Baron, men kan bli enda mer offensiv i tankegangen.

    Ellers er det verdt å merke seg at gårsdagens mål ikke var et resultat av strukturfeil, men individuelle tabber. Det samme mot Viking, mens Brann sitt mål var et resultat av en meget god enkeltprestasjon.

    Opprinnelig skrevet av gilbert
    Pål forhåpentligvis er tilbake (på venstre KANT, takk)
    Jeg forstår ikke aversjonen mot Pål som back. Dersom Pål ikke gjennomgår en liten forvandling, er hans tid som venstrekant av toppklasse over. Ja, han har fremdeles mer kantspiller i seg enn f.eks. Kiko, men en Påsan på back er et offensivt våpen sammen med en god venstrekant. Venstrekanten kan gjerne være Olsen, dersom han får skikk på jobbingen defensivt. Ikke det at jeg forventer at han skal være som Søgård, men litt jobbing uten ball bør kunne kreves. Det er en våt drøm med en venstreside bestående av Strand og Olsen. Innleggsfot fra begge av klasse, Olsens fart og skuddfot samt Påsans gode arbeidsinnsats kan bli like bra som den legendariske siden vi hadde med Schiller og Pedersen.
    Mvh Ronnie "The Runner"
    LSK for alltid

    Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

    Kommentar

    • gamle-perta
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2004
      • 2418

      #3
      Opprinnelig skrevet av Rønnern
      Jeg forstår ikke aversjonen mot Pål som back. Dersom Pål ikke gjennomgår en liten forvandling, er hans tid som venstrekant av toppklasse over.
      For en gangs skyld, veldig enig med Rønner`n. Påsan som back er nok det beste vi kan få ut av ham - med tanke på lagets totale styrke. Dessuten vil han fortsat kunne ta cornere og frispark - den mest ekstreme kvaliteten han har.

      Mvh
      Gammer`n
      Mvh
      Gammer´n (Per T)

      Kommentar

      • iL
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Jan 2004
        • 10771

        #4
        Hvordan blir bakre firer når Andersson forsvinner? Såvidt jeg har skjønt er ikke Cyril klar enda.
        Kanarifugla flyr høyt i år!

        Kommentar

        • RoyVaadal
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2004
          • 4055

          #5
          Opprinnelig skrevet av gamle-perta
          For en gangs skyld, veldig enig med Rønner`n. Påsan som back er nok det beste vi kan få ut av ham - med tanke på lagets totale styrke.
          Jeg er (som vanlig) ikke enig med den slagkraftige duoen Rønnern/gamle-perta. Nettopp pga. at vi ikke har en eneste naturlig venstrekantspiller (så lenge Olsen ikke har tillitt), så bør Påsan få denne rollen. Før Rösler begynte å bruke Påsan som back hørte jeg ingen mase om at han ikke kunne spille midtbane. Hva har skjedd med Påsan siden da?
          RoyVaadal.

          Kommentar

          • Rønnern
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 6690

            #6
            Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
            Nettopp pga. at vi ikke har en eneste naturlig venstrekantspiller (så lenge Olsen ikke har tillitt), så bør Påsan få denne rollen. Før Rösler begynte å bruke Påsan som back hørte jeg ingen mase om at han ikke kunne spille midtbane. Hva har skjedd med Påsan siden da?
            Dersom du hadde lest innlegget mitt, ville du sett at jeg mener at Påsan pr. dags dato er vår beste venstrekant! Etter Robbie selvsagt.....

            Påsan som midtbanespiller har lenge hatt sine begrensninger, rett og slett fordi han har mistet mye av farten og rykket som en toppspiller på kanten bør ha. I tillegg har han ikke verdens største finteregister, men nok til at han får godkjent.


            Jeg ønsker meg en Olsen i godform eller en annen knallgod venstrekant som spille sammen med Påsan på back.
            Mvh Ronnie "The Runner"
            LSK for alltid

            Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

            Kommentar

            • pal
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Apr 2004
              • 422

              #7
              Ingen tvil om at vi spilte bedre fotball i Royal League enn det vi gjør nå om dagen. Sikkert mange grunner til dette fenomenet, men én ting som slår meg er norske tippeliga-lag sin evne og innsats når det gjelder å være tidlig inne i motstanderlagets spillere. Vi så det seinest mot Start i går; sørlendingene er inne i beina på LSK-spilleren med en gang han mottar ballen. På den måten drepes mye av småspillet vi fikk til i RL. Svenske og danske lag er nok ikke like ekstreme på denne fronten. Nå skal det jo forøvrig sies at mye av LSKs spill de siste årene er blitt basert på akkurat denne typen kjemping (spesielt under Erlandsen). Det er nok også litt derfor at fallhøyden i kvalitet har vært så stor - mangler innsatsen, så blir det lite igjen. Godt derfor å se at vi i dag har flere strenger å spille på!
              hilsen pål

              Kommentar

              • hoyt
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2004
                • 2850

                #8
                Jeg må si jeg måtte smile når jeg leste gjennom denne tråden..
                Vi leder tippeligaen, er det mestscorende laget i tillegg, og allikevel har vi mye å gå på offensivt! Det er moro å være fugl om dagen!
                "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
                - Nosa

                Kommentar

                • gilbert
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2003
                  • 3173

                  #9
                  1. Pål Strand som back eller kant:

                  Jeg har vært åpen for at Strand havner som back, ingen uvanlig karriere med alderen for verken spisser eller kanter, selv om jeg i fjor syntes vi fikk lite ut av dette forsøket: tre dødballer rett i kassa, dels pga keepertabber, men ikke én eneste målgivende pasning. Rett nok var Pål mye skada i fjor, men jeg hadde faktisk et håp om at han da "gjennomgikk en liten forvandling" etter et treningsopplegg som la mer vekt på en litt slankere Påsan med fart og rykk, og mindre på bodybuilder-overkropp. Det kan godt være at han bør bli back i løpet at et år eller to, det utelukker jeg ikke. Det er mye riktig i at hans force er og blir dødballene. Men sånn situasjonen er nå, hvor vi lider (mitt andre hovedargument, som ingen har kommentert) av mangel på en venstrekant med innleggsfot, var jeg glad for å se Pål på venstre KANT i går, og gjerne i noen kamper framover. Kommer Trond Olsen inn på laget, deler jeg gjerne alle våte drømmer om TO eminente innleggsbein på venstresida. Men inntil det skjer...

                  2. Royal League og norsk tippeliga:

                  Jeg tror også vi overrumpla de svenske og danske lagene (trass i norsk trener for IFK) med duellspillet, mens de på sin side ikke gikk så tett på som norske lag gjør, og som Start gjorde spesielt de første ti-femten i går. Et av Solbakkens mest vellykkede mottrekk mot Fugla i finalen var nettopp å ikke gi oss tid og rom.

                  3. Andre kommentarer:

                  Ingen som har kommentarer til mine to hovedpunkter, om Occean/spissrollen og om manglende innlegg fra kantene ? Det er kanskje for opplagt og for selvfølgelig til at noen gidder å være verken uenig eller enig ?

                  4. Mestskårende og flest målsjanser:

                  Ja, vi skårer flest mål og Dagbladet og VG har vel henholdvsis 35 og 43 målsjanser for Fugla, uten konkurranse også der. Men likevel mener jeg vi har en del å gå på, så her kan det bli mye moro med Fugla framover, som til og med Dagbladet skriver i dag...


                  gilbert
                  Last edited by gilbert; 08.05.2006, 15:34.

                  Kommentar

                  • RoyVaadal
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2004
                    • 4055

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av gilbert
                    Occean har i grunnen ikke vist mye annet enn at han, som Sundgot, er et godt oppspillspunkt og en god hodespiller, men har ikke Sundgots andre egenskaper: Ro, pasningslegger, smarte bevegelser. Som goalgetter har han hittil i serien vært langt svakere enn Sundgot på sitt beste.
                    Du etterlyser kommentarer, gilbert. Mye av det du skriver er jeg enig i, og det virker som jeg er enig med deg om Påsans plass. Som vanlig så sier jeg ikke så mye jaha, og helt enig osv. for det synes jeg blir for kjedelig. Derfor hopper jeg over mange av punktene der vi er enig.

                    Occean-kommentarene er jeg ikke helt enig i.
                    Sundgot er klart bedre som møtende spiss, med mann i rygg. Der Sundgot har full kontroll på ballen på lange oppspill og med mann tett i ryggen, så har Occean mer problemer med mottaket. Ballen spretter noen meter vekk fra han og risikoen for at han mister ballen er større. På pasningssiden er jeg ikke like enig med deg i at Occean står så langt tilbake. Han gjør mye bra, og senest i går så hadde han noen utrolig fine pasninger, blant annet frispillingen av Riise mot slutten av 2.omgang. Som goalgetter så virker Occean farligere. Han skaper sjanser oftere på egenhånd og det kan virke som han er flinkere til å sette de opplagte. Så er sikkert Sundgot bedre til å skåre på de uopplagte volleysjansene utenfor 16-meteren. Det vi så av Occean i de tre første kampene var meget bra! Han skårte også tre mål (ja, jeg teller med Viking-handsen på streken). Men han har vært svakere i de tre siste.

                    Du er glad i lokale spillere, gilbert. Men er du i overkant streng mot de utenlandske? Det virker som du langt på vei foretrekker Sundgot foran Occean, Myklebust foran Mifsud, Søgård foran Khaled osv...
                    RoyVaadal.

                    Kommentar

                    • e.d
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2005
                      • 688

                      #11
                      Å ta ut sitt potensial.

                      Jeg er uenig at fugla ikke har tatt ut sitt potensiale. Hvis fotballspillet består av 50 elementer så har de prestert til toppkarakter på 45 av dem. Her er noen slik jeg vurderer dem:

                      Balanse i laget.
                      Her er de norges klart beste lag. Det å omstille seg defensivt både med midtbanen og forsvar har vært helt suverent. Det er dette som skaper det stabile spillet og som gjør at spillerne hele tiden er i gunstige posisjoner.

                      Avslutninger
                      Effektiviteten er svært god. vi har scoret flest mål. En del har kommet på dødballer. Vi har skapt veldig mange flere dødballer enn motstanderne, og vi har hatt flest avslutninger i samtlige kamper.

                      Pasningsspill.
                      Mener vi er det laget med flest antall pasninger som går til rett mann. Uansett har dette blitt betraktlig bedre jfr. ifjor og 100 ganger bedre enn det pasningsspillet som var under Erlandsen.

                      Ballvinnere
                      Også her har vi vært svært gode. Vi vinner ballen ofte i gunstige posisjoner på banen. Dette har vi blitt mye bedre på enn tidligere hvor midtbanen lett ble overspilt.

                      Skape sjanser.
                      Vi har scoret flest mål, Og er blandt de lagene som har skapt flest sjanser. Balansen i laget gjør at det ofte er farlige sjanser som skapes. . Vi skaper ikke så mye halvsjanser. Derfor er jeg eks uenig i påstanden om at det viktigste er at vi må til flere innlegg fra kantene. . Gjennombruddet skjer ofte inn mot midstopperne fordi da kommer man i direkte scoringsposisjon.

                      Dødballer for.
                      Her har vi vært gode.

                      keeper
                      Stabilt keeperspill.

                      spissparet
                      Etter å ha sett spissparet Mifsud/Occean er det for meg uforståelig at en annen spisskombianasjon skal være bedre. De har ekstreme kvaliter og utfyller hverandre. samsillet dem imellom kan bli bedre og det vil det bli med mer spilletid sammen. Det er farlig stort sett hver gang Mifsud har ballen, og det samme når Occean har ballen. Nettopp det at de spiller mer gjennombruddshissig inn mot midten av banen istedet for på kant med innlegg gjør at Sundgot ikke kommer til sin rett på samme måte som MIfsud/Occean.

                      Stabilt spill.
                      Fugla har vist jevnt og stabilt spill i alle kampene bortsett fra siste 20 mot Rosenborg hvor de ble slitne. Hadde spillet variert under kampene og fra kamp til kamp kunne man kanskje ha snakket om at de ikke fikk ut potensialet sitt i de dårlige periodene. Men nettopp det at spillet har vært så stabilt og av ganske god kvalitet hele tiden så betyr jo det nettopp at de får ut potensialet sitt. Det blir sammenliknet med kampene i Royale leauge, men bortsett fra bortekampen mot Djurgården synes jeg samtlige kamper i i Royale leage ligger på samme stabile nivå som i serien. Jeg tror de som venter på at fugla skal få ut sitt potensial blir skuffet. Potensialet ser vi nå. Det er jo også nettopp dette Røsler er så god til når det gjelder å motivere spillerne til å prestere maksimalt.

                      For meg spiller fugla en svært effektiv og god fotball. At man savner ting ved det offensive spillet tror jeg skyldes at man har visse forutintatte meninger om hva som er god angrepsfotball, uten at dette nødvendigvis er mer effektivt, og uten at man ser dette i forhold til helheten ved spillet.
                      synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                      Kommentar

                      • veiron
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 6267

                        #12
                        Hva skjer egentlig med Haddad?? Er han helt ute av bildet?

                        Kommentar

                        • Fugl1120
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2005
                          • 3528

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av e.d
                          Jeg tror de som venter på at fugla skal få ut sitt potensial blir skuffet. Potensialet ser vi nå.
                          Jeg kan ikke riktig se hva du mener, når Rösler sier at vi fortsatt har mye å gå på. Da har vi vel et større potensiale enn det vi ser nå?
                          Lauken er vår venn!

                          Kommentar

                          • Leif A
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2003
                            • 3962

                            #14
                            Når det gjelder Occean, så begynner jeg å tvile en smule på om han blir brukt riktig. Det kan på mange måter virke som om han bruker veldig mye krefter på det defensive arbeidet (som han forøvrig utøver på en særdeles bra måte), og da blir det mange lange løpeturer opp til motsatt ende av banen igjen.
                            I tillegg tror jeg at Occean blir stående for mye feilvendt som oppspillpunkt. For å score bør han komme rettvendt mot mål.
                            Knurr...

                            Kommentar

                            • Sem
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2005
                              • 1626

                              #15
                              Når Occean er rettvendt, er det jo farlig med en eneste gang. Synes det ville vært fornuftig å benytte kvalitetene han har der litt oftere!

                              Kommentar

                              • gilbert
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 3173

                                #16
                                1. Mye å gå på fortsatt:

                                Jeg har notert meg at Rösler og andre i ledelsen også mener vi slett ikke har tatt ut potensialet ennå, selv om jeg naturligvis er fornøyd med poenga, målsjansene og mye av spillet. Når enkelte for et par kamper siden sa at LSK var de eneste av forhåndsfavorittene som hadde tatt ut potensialet, er jeg helt uenig. Det en kan si er at LSK (og Brann) er de eneste av "favorittene" som har innfridd forventningene når det gjelder resultater og plassering.

                                2. Enkeltspillere:

                                Jeg prøver å se de sterke og svake sidene ved alle spillere, og vil i mange situasjoner (posisjoner. formasjoner) klart foretrekke Occean foran Sundgot, Wehrman foran Søgård og Mifsud foran Myklebust. Jeg har mange ganger i det siste skrivi at jeg savner Kasey i ankerrollen, blant annet fordi han har pasninger framover Espen ikke eller meget sjelden kan levere. Jeg foretrekker også Michael hvis det kan bli sjanser for bakrom. Noe av hovedpoenget i innlegget mitt var at Occean er best, og bedre enn Sundgot, rettvendt, og hva en kan gjøre for å få ham mer rettvendt. En av mulighetene her er å bruke Sundgot i tillegg, hengende eller i tospann med Occean på topp. Samtidig ser jeg at Søgård har egenskaper (løpskapasitet, ballvinner) en trenger på laget, som ingen andre har på samme måte. Myklebust utfordrer, har bedre samspill med både Sundgot og Occean enn Mifsud, og er den beste avslutteren. Jeg ser også at Sundgot er bedre på mottak og servering enn Occean, selv om Occean er farligere, og har større utviklingspotensiale, enn Sundgot en-mot-en og inne i seksten.

                                gilbert

                                Kommentar

                                • veiron
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 6267

                                  #17
                                  Ingen som veit om Haddad er aktuell for noe mer enn 2. laget etterhvert?

                                  Kommentar

                                  • gilbert
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 3173

                                    #18
                                    Haddad har levert en god og en mindre god hjemmekamp for andrelaget. Innsatsen og Röslers kommentarer under den siste kampen (mot Ull/Kisa) og det at han ikke satt på benken de to siste seriekampene (det gjorde f.eks. Cyril Kali), hvis jeg ikke så feil, tyder ikke på at han er veldig nær 11'ern. Om han får innhopp, nettopp nå som Rösler skal rullere mer, vil nok blant annet avhengig av innsatsen i cupkampen mot Høland i morra.

                                    Personlig er jeg redd for at Haddad fortsatt har en del å bevise når det gjelder lagspill og arbeidsinnsats. Det blir vel mye egospill og til dels daff innsats. På den positive sida gjorde han en god prestasjon i den første andrelagskampen, med to fine mål og brukbar innsats, og han glimter til med ekstreme ferdigheter og enkeltprestasjoner. Men for å få spille for Rösler må en nok vise innsats hele veien, det holder ikke "å dukke opp fra intet i noen magiske øyeblikk", som andre trenere kanskje hadde tolerert fra spillere med primadonna-nykker.

                                    gilbert

                                    Kommentar

                                    • veiron
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6267

                                      #19
                                      OK, takk gilbert. Da var det som jeg fryktet...

                                      Kommentar

                                      • soont
                                        Medlem
                                        Møteplager
                                        • Feb 2004
                                        • 97

                                        #20
                                        Så Ocean i 3-4 kamper for Odd der han holder internasjonal klasse.
                                        Synes han var best i 2004 sesongen og da var han 22. Og dette er ikke en spiller som blir plutselig dårlig.

                                        I odd varierte han med 1) å være møtende 2) Sette fart og utfordre stopperne og 3) Stikke i bakrom. Han holder høy standard på alle disse 3 områdene.

                                        Oppgavene hans i LSK virker til å være mere låst. Det kan se ut som hans hovedoppgave er og være møtende og i den rollen blir han lett å fange opp.
                                        Og spess fordi han har fått veldig mye oppmerksomhet etter en bra forsesong.

                                        Enig i at han i TL ikke har levd helt opp til forventningene,men sammenligningen med Arild er skikkelig skivebom. Vi snakker flere divisjoner i forskjell og det kommer vi til å få se i løpet av sesongen såfremt han er skadefri.

                                        OG NÅ MÅ VI IKKE SURRE MED VIKTIGE TING: HAN SKAL SPILLE ALLE KAMPER FRA START!

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎