FXT: Cyril Kali er en flopp.

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sparwasser
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 3185

    FXT: Cyril Kali er en flopp.

    Fra FXT.no:


    Bomkjøp på rekke og rad



    Verken Cyril Kali, Levan Melkadze, Josef Miso, Yssuuf Kone eller Janez Zavrl har ikke levd helt opp til forventningene.
    (Foto: SCANPIX, Montajse: TV 2 Nettavisen)

    Utlendingene strømmer til Tippeligaen som aldri før. Men svært få av årets utenlandske nykommere gjør seg positivt bemerket.

    Av Bengt Magnus Dyrkorn

    Utlendingene i norsk fotball blir stadig flere. Like før seriestart passerte tallet 100. Siden den gang har noen forsvunnet, mens atter andre har kommet til. Siden årsskiftet har 55 utlendinger meldt overgang til Tippeliga-klubber, mens 22 spillere uten norsk pass har sagt takk for seg.

    Innfrir ikke
    Svært få av de 55 som har meldt overgang til norske klubber i løpet av 2006 har innfridd forventningene. Tvert i mot har floppene stått i kø. Og mens det er hele ti utlendinger blant de 25 beste spillerne på TV 2 Nettavisens spillerbørs, må man helt ned til 33. plass for å finne den beste av årets nykommere.
    Det er Juha Pasoja, som har startet 16 av HamKams 18 seriekamper og vist seg som en solid tilvekst på Briskeby. Den 29 år gamle finske stopperen har vært en verdifull spiller i begge ender av banen, og står bokført med fire fulltreffere.

    Men bortsett fra Pasoja, er det ikke all verden som har kommet fra utlandet til Tippeligaen i år. Ole Tobiasen, Nat Borchers og Allan Jepsen har vært nyttige tilvekster og sentrale spillere i henhodsvis Sandefjord, Odd og Vålerenga, og Rami Shaaban har fått fart på sin svenske landslagskarrieren etter overgangen til Fredrikstad.

    Det har også kommet en del nykommere i sommer som så langt virker lovende. Blant annet synes Start å ha skutt blink med David Nielsen, og Rasmus Daugaard har vært god for Lyn. Men for de fleste av spillerne som kom til Norge i sommerens overgangsvindu er det for tidlig å konkludere.

    - Kalkulert risiko

    Felles for de fleste utenlandsfloppene er at de er rimelige investeringer kjøpt uten risiko. Brann-trener Mons Ivar Mjelde, som har Janez Zavrl, Maynor Suazo og Arnaud Monkam på «flopp-listen», sier det slik:
    - De var ikke veldig store investeringer, så for oss var det var på mange måter en kalkulert risiko. Det er ikke alltid du treffer like godt. Sånn er det i Brann, og sånn er det i andre klubber. Dette er en del av gamet.

    Brann har for øvrig også tre utenlandske spillere i troppen som er blant de 16 beste på årets spillerbørs.

    Men Brann er ikke alene om å gjøre bomkjøp. Det var hard konkurransen om å komme med på TV 2 Nettavisens ti på topp-liste over de utelandske floppene.

    Til grunn for listen ligger spillerbørs, spilletid og betydning for klubbene vurdert opp mot forventningene som var stilt på forhånd.

    Flopplisten ser slik ut - i alfabetisk rekkefølge:

    Denni Conteh 31 år, Molde
    Spissen kom til Molde fra danske Odense i timene før overgangsvinduet stengte. Ble hentet da Rob Friend signerte for Heerenveen, men var aldri i nærheten av å kunne fylle kanadierens sko. Forsvant tilbake til Danmark etter ni serierunder, uten å starte en eneste kamp. Fem innhopp, 68 spilleminutter og null mål.

    Christopher Joyce 24 år, Odd Grenland
    Engelskmann som bøttet inn mål på collegenivå i USA. Odd gamblet på at han kunne fylle tomrommet etter Olivier Occean, men så langt har han ikke vært i nærheten av å leve opp til forventningene. Har startet elleve kamper og scoret to mål, men har til gode å vise at han er en mann for fremtiden.

    Cyril Kali 22 år, Lillestrøm
    Da Christoffer Andersson ble klar for Bundesliga, så Lillestrøm til Frankrike i jakten på en erstatter. I b-stallen til Lille fant romerikingene Cyril Kali. Så langt har ikke 22-åringen spilt ett minutt med førstelagsfotball på Åråsen. I stedet hentet Uwe Rösler Dan Anton Johansen i sommer.

    Yssouf Kone 24 år, Rosenborg
    Mange trodde Rosenborg hadde skutt gullfuglen da trønderne hentet Yssouf Kone i vinter. 24-åringen fra Elfenbenskysten scoret på bestilling i treningskampene, men scoret ikke i Tippeligaen før i 15. serierunde. Har bare startet én kamp, og står med to seriefulltreffere.

    Levan Melkadze 26 år, Vålerenga
    Nok en spiller som snek seg inn akkurat i det overgangsvinduet ble lukket med et smell. Scoret i bøtter og spann i Georgia, men var et helt ubeskrevet blad for Vålerenga-ledelsen, som innrømmet at de gamblet med kjøpet. I ettertid er det ikke vanskeligå konkludere med at de tapte. Debuterte med å bli matchvinner i treningskampen mot Stabæk. I serien ble det med 44 minutter som innbytter før han ble fristilt.

    Josef Miso 32 år, Sandefjord
    Slovaken med ti år i Costa Ricas toppserie var et av Sandefjords mange kjøp før sesongen, men spissen fant seg aldri til rette i Norge. Dro tilbake til Slovakia med bare ett innhopp på 21 minutter. Er nasjonalhelt i Costa Rica, men ble aldri en favoritt i Hvalfanger-byen.

    Arnaud Monkam (20), Brann
    Unggutten fra Kamerun ble av Brann-trener Mons Ivar Mjelde spådd å ta Tippeligaen med storm, men har så langt vært en stor flopp. Snakker ikke engelsk, og når ingen i Brann behersker fransk blir det vansklig for en unggutt på fremmed kontinent. Har ikke vært i nærheten av en plass på den sentrale midtbanen, og med Ardian Gashi og Eirik Bakke på plass er trolig Monkam ferdig på Brann Stadion etter sesongen.

    Ruberth Moran (33), Odd Grenland
    En større stjerne i Venezuela enn Odd-kompis Fernando de Ornelas, men i Skien fikk han det aldri til å stemme. «Venezuelas Maradona» floppet fullstendig i Odd-trøyen. Den 33-årige spissen forlot Odd med en solid pengebunke i lomma, men uten ett eneste minutts førstelagsfotball. Er nå tilbake i Sør-Amerika.

    Maynor Suazo (27), Brann
    Kom i likhet med Melkadze og Conteh rekende på en fjøl minuttene før overgangsvinduet stengte. «En klassespiller med ekstreme kvaliteter, som hadde kommet på kant med Salzburg-treneren» var forhåndsomtalen. I Bergen viste han aldri disse kvalitetene. Tippeliga-eventyret var over etter 29 minutter som innbytter mot Lillestrøm. Etter vårsesongen dro han tilbake til Østerrike for å ta opp kampen om en plass på laget under Salzburgs nye trener.

    Janez Zavrl (23), Brann
    Sloveneren imponerte nok på prøvespill på La Manga at Brann valgte å gi ham en ettårskontrakt med opsjon på forlengelse. Det er en opsjon Brann for to uker siden bestemte seg for ikke å benytte seg av. 23-åringen viste gode takter da han fikk sjansen som innbytter mot Molde og Rosenborg på bortebane, men falt fullstendig gjennom borte mot Lillestrøm og i hjemmemøtet med Start. Forlater Brann etter sesongen. Per i dag har han startet to kamper, kommet inn i fem og står bokført med én scoring - i eget nett.

    PS! Blant de beste Tippeliga-spillerne er det mange utlendinger. Felles for de ti beste på børsen, er at ingen av dem kom i år.

    Her de ti beste utlendingene på Nettavisens børs:

    2. Charlie Miller, Brann. 14 kamper, 6,07 poeng i snitt på børsen
    3. Per Nilsson, Odd. 16 kamper, 6,06 poeng
    7. Michael Mifsud, Lillestrøm. 17 kamper, 5,88 poeng
    9. Veigar Páll Gunnarsson, Stabæk. 18 kamper, 5,78 poeng
    11. Kristján Örn Sigurdsson, Brann. 17 kamper, 5,76 poeng
    15. Robert Koren, Lillestrøm. 18 kamper, 5,61 poeng
    16. Robbie Winters, Brann. 18 kamper, 5,56 poeng
    17. Raio Piiroja, Fredrikstad. 17 kamper, 5,53 poeng
    21. Jan Michaelsen, HamKam. 14 kamper, 5,50 poeng
    24. Daniel Nannskog, Stabæk. 18 kamper, 5,44 poeng
    08.09.06
  • Lars
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 6156

    #2
    Cyril Kali var gratis og ble aldri hentet som en erstatter for Christoffer Andersson. Jeg synes han har svart til forventningene, han har gjort det bra når han har fått sjansen.

    Kommentar

    • Ballkunstneren
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • May 2006
      • 780

      #3
      Trening i dag

      Jeg så på treninga i dag og mener helt klart at han er bedre enn Dan, burde snart få sjansen! Har også veldig god teknikk og innlegg... skjønner ikke helt jeg... :???: naja

      Kommentar

      • MagnetMagne
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jun 2004
        • 446

        #4
        Sabla godt gjort å meddele at han ikke har spelt et minutt med førstelags foppall for fugla... Pussig at jeg så han spelle gode 87 min mot n'castle da... Er forøvrig vanskelig å spille kamper når man er nyoperert!

        Nå var du lur FXT! Nå var du jæææææævelig lur!

        Edit: Skal nevnes at det står at han ikke spilt på Åråsen da.. Hmm.. Men har han ikke fått noen småminutter der også, eller tar jeg sabla feil?
        Snart neste hælj.....

        Always Hardcore
        TS05

        Kommentar

        • TheFugl
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Sep 2006
          • 346

          #5
          Jeg har ikke sett han en gang jeg , men etter det jeg hører her å det jeg har hørt , så høres det posetivt ut! :lsk:Tror der han spiller mot start ?

          Kommentar

          • Ballkunstneren
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • May 2006
            • 780

            #6
            Treninga i dag

            Sånn det så ut i dag var det Dan Anton som ble foretrukket på trening, så jeg regner med at rösler går for det...

            Kommentar

            • larsbøffel
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Sep 2005
              • 1028

              #7
              ganske enig med dere, kanskje kippe burde brukes men.

              uansett hva har dette med " Cyril Kali er en flopp?":P

              Kommentar

              • RoyVaadal
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2004
                • 4055

                #8
                Opprinnelig skrevet av sverdfisk
                ganske enig med dere, kanskje kippe burde brukes men.

                uansett hva har dette med " Cyril Kali er en flopp?":P
                Godt observert, sverdfisk!

                Dette sklei også over i kamp-tråd-diskusjoner. Åtte innlegg er flytta til kamptråden. Vær litt kritiske folkens. I kveld hadde vi tre "kamptråder".
                RoyVaadal.

                Kommentar

                • Snerten
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Aug 2006
                  • 458

                  #9
                  Jeg syntes det er og ta i når man kaller Cyril Kali for en flopp. Han er ny operert. Og det er ikke smågutter i lillestrøm han kjemper med når det gjelder en plass i start 11ern.

                  Jeg så han da han spilte mot Lørenskog i cup'n. Han fikk jo hele andreomgangen der. Så vidt jeg husker hadde han en assist også(noen som kan fortelle meg om jeg tar feil eller ikke?) Han hadde også mange gode offensive løp i den kampen. Jeg personlig blei fornøyd med det jeg så av vår franskmann, om alle deler min oppfatning derimot får så stå sin prøve

                  Jeg trur vi får se mye posetivt fra Cyril når han får sjangsen
                  Evig LSK

                  Kommentar

                  • Ola
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2003
                    • 1651

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Snerten

                    Jeg trur vi får se mye posetivt fra Cyril når han får sjangsen
                    Med to måneder igjen av kontrakten tviler jeg på at vi får se noe som helst.

                    Kommentar

                    • Ballkunstneren
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2006
                      • 780

                      #11
                      Fornyelse

                      Jeg håper virkelig de fornyer den kontrakten...! Han er en ung spiller som vi kan ha med oss lenge...

                      Kommentar

                      • trigz
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 7055

                        #12
                        Artikkelen er feilaktig. Cyril spilte 84 minutter mot Newcastle borte og var direkte glimrende i den kampen. Spilte også i cupkampen på Rolvsrud.
                        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                        Kommentar

                        • RoyVaadal
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2004
                          • 4055

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av trigz
                          Artikkelen er feilaktig. Cyril spilte 84 minutter mot Newcastle borte og var direkte glimrende i den kampen. Spilte også i cupkampen på Rolvsrud.
                          Neida. Artikkelen har begrensa sin uttalelse til å gjelde Åråsen-kamper.

                          Opprinnelig skrevet av fxt.no
                          Så langt har ikke 22-åringen spilt ett minutt med førstelagsfotball på Åråsen
                          RoyVaadal.

                          Kommentar

                          • StovnerKanari
                            Seniormedlem
                            Forumsadist
                            • May 2005
                            • 102

                            #14
                            Det jeg har sett av Cyril har vært utelukkende positivt. Han blei overspelt en gang mot Lørenskog. Det er det eneste. Jeg syns han har en fin touch, bra ballmottak, fine pasninger og greit blikk. Han er tydeligvis offensivt innstilt også. FXT burde (som andre medier) gjøre litt research før de skriver sånne ting.
                            Lever etter laga regler hipp som happ

                            Kommentar

                            • TheFugl
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Sep 2006
                              • 346

                              #15
                              Har han to måneder igjen av kontrakten?!?!?!?!?!?!?!? isåfall , har Fjørtoft tenkt til å forlenge eller? noen som vet .... Etter det jeg har hørt fra dere virker han som en god spiller , så det blir vel ikke så lenge til han får sjansen ? eller?:lsk:

                              Kommentar

                              • Stone
                                Seniormedlem
                                Forumonanist
                                • Sep 2006
                                • 225

                                #16
                                Har heller ikke hørt noen som har snakket nedlatende om Cyril, har tvert imot KUN hørt det motsatte. At dette er en spiller som vi forhåpentligvis kan vente oss mye av når han får trent skikkelig, og kommet ordentlig i gang... :lsk:

                                Kommentar

                                • Gullstrupa
                                  Seniormedlem
                                  Forumonanist
                                  • Sep 2005
                                  • 190

                                  #17
                                  syntes dan anton virker mer som en flopp. Mannen har ikke fart og spiller på et alt for høyt risikonivå.
                                  Vålrenga gutta ække som andre, driter i fitta og puler hverandre.

                                  Kommentar

                                  • Kay
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jan 2004
                                    • 763

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Gullstrupa
                                    syntes dan anton virker mer som en flopp. Mannen har ikke fart og spiller på et alt for høyt risikonivå.
                                    Nå er vel ikke Cyril den som er mest kjent for å spille med lav risiko...

                                    Kommentar

                                    • Ballkunstneren
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • May 2006
                                      • 780

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av Kay
                                      Nå er vel ikke Cyril den som er mest kjent for å spille med lav risiko...
                                      Men han rekker i hvertfall å løpe tilbake...

                                      Kommentar

                                      Working...
                                      😀
                                      😂
                                      🥰
                                      😘
                                      🤢
                                      😎
                                      😞
                                      😡
                                      👍
                                      👎