Utfordre Rosenborg?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KFL41
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2004
    • 3648

    Utfordre Rosenborg?

    Under Molde kampen satt jeg med en følelse at denne kampen burde vi vunnet ganske lett dersom spillerne hadde vist samme innsats, nøyaktighet og fandenivoldskhet som det de viste mot RBK i cupkampen. Jeg er ganske sikker på at den fandenivoldskheten som normalt kjennetegner LSK ville vært nok til å vinne kampen mot Molde, sammen med de klassespillerne vi har. Molde hadde kun to klassespillere (Rudi og Gustavson) resten var middels tippeliganivå. Jeg mener at det er minst like viktig å vinne slike kamper dersom vi skal klare å utfordre RBK om noen år. Dersom man skal ha som mål og ta RBK er det to ting som er viktig. Internasjonal matching og økonomi.

    Tippeligaen i Norge har utviklet seg til å bli en liga som varer i 26 runder og tilslutt så vinner Rosenborg (fritt sitert etter Gary Lineker). Hovedårsaken til at RBK vinner år etter år er på grunn av at de får topp INTERNASJONAL MATCHING samt den gode økonomien. Jeg vet ikke hva som er viktigst men jeg tror begge delene er veldig viktige. Når norske lag møter RBK i toppkamp har RBK ballasten som skal til for å vinne slike kamper gjennom europacup. Flere lag har prøvd å slå dem når det virkelig gjelder om seriegullet. Tromsø, LSK (to ganger) Lyn, Molde, Bodø/Glimt… osv. Alle har tapt når ”seriefinalen” på høsten går av stabelen og RBK vinner. Året etter at et lag har kjempet mot RBK om seriegullet, kjemper laget på nedre halvdel. Gjennom sin gode prestasjon året før har laget kvalifisert seg til e-cup men da er laget i så dårlig forfatning at de taper mot middelmådige lag og blir slått ut. Samtidig er det andre norske lag som er i kalasform som ikke deltar i e-cup (med unntak av RBK). En opptelling fra de som har tatt medalje de siste fire årene viser at det kun er ett (1!) lag som har tatt medaljer to ganger. Det er Viking, med to bronsemedaljer. Alle vet hvor de ligger hen i dag og da skjønner vi at det er snakk om en jo-jo-liga, med unntak av RBK. Ivar Hoff kalte Bodø/glimt-spillerne for ”rockekonger på byen ” da de slet i vår etter fjoråret med overraskende sølvmedalje og cupfinale. Dette syndromet er det ikke bare Bodø-Glimt som har men alle andre norske lag med unntak av RBK. Dersom noen skal klare å ta RBK må dette ”rockekongesyndromet ” vekk og den første klubben som gjør det, kan være det laget som tar RBK.

    Så til poenget. Dersom et lag skal klare å kjempåe mot RBK MÅ laget være STABILT topplag i Norge, kvalifisere seg til e-cup og samtidig får laget gode inntekter som laget kan bruke til å forsterke stallen. Laget må kvalifisere seg for E-cup HVERT ÅR i flere år på rad og få erfaring fra internasjonal fotball. Laget må selvsagt komme et stykke i e-cupen også. Det hjelper jo ikke å bli slått ut av lag fra Nord-Irland og Albania. RBK og VIF kom langt i fjor og fikk bra motstand i internasjonal målestokk. Det er slike kamper som gir den erfaringen som må til for å vippe RBK av pinnen . Det hjelper ikke bare med penger fra Per Berg og kamper mot Sogndal og Hamkam. Nils Arne Eggen sa ganske klokt: Det er laget som skaper penger ikke penger som skaper laget. Pengene må hentes i europa hvert år sammen med erfaringen som trengs for å ta RBK. Molde ligger like dårlig plassert som de lagene vi hvert år sender ut i Europa sammen med RBK. Det Molde-laget vi så på mandag hadde fått GRISEBANK i Europa. Det hjelper ikke å få internasjonal matching når laget er i så dårlig forfatning. I år hadde det lureste vært å sende TIL, Brann og LSK til e-cup men disse lagene havnet på 6 plass og nedover i fjor. Tromsø kjempet om nedrykk…

    Hva har dette med kampen mot Molde og gjøre?? Jo. Det er nettopp slike oppgjør som MÅ vinnes for at vi skal kvalifisere oss til e-cup. Tromsø har solgt Kovacs og er iferd med å selge Gamst Pedersen. Da hadde vi en gylden mulighet til å knappe innpå 2.plassen og ta den plassen som gir mesterligakvalifisering. Isteden så ser vi et sløvt LSK- mannskap som langt fra viser den fandenivoldskheten som preget spillerne mot RBK. Selv om det ikke føles slik får man kun tre poeng i kamper mot RBK (man sitter med en følelse om at kampen er verdt mer en som så…) Kamper mot dårligere lag gir like mange poeng å da er det sinnsykt irriterende at de sløser bort slike muligheter! Arild Sundgot sa etter kampen at dette var utilgivelig av oss å ikke vinne. Hvorfor tenker ikke spillere på det FØR kampen? Hvorfor spiller vi som guder mot RBK og møter sløve opp mot de middelmådige? For at vi skal kvalifisere oss til e-cup HVERT år så er alle kamper like viktige!, Det hjelper ikke at vi vinner lørdagskamper mot Norges beste lag i direktesendt kamp på TV, flomlys og fulle tribuner når vi taper like viktige poeng i mandagskamper (bokstavelig talt) mot middelmådige lag for halvtomme tribuner. Det er når vi har slått storheter som RBK at vi skal bli SULTEN på mer og ikke METT slik som vi fremsto mot Molde. Her har LSK mye og lære av Bjørn Dæhlie, Kjetil Aamodt og ja, nettopp RBK. Disse bare vinner og vinner selv om de har vunnet det som kan vinnes kan og blir sulten på mer når de står med gullet i handa. Det er slik mentalitet som må innbarkes i LSK også. Etter seieren mot RBK skulle guttene bli giret på å ta enda et steg videre men da vi hadde sjansen til å legge oss to poeng bak Tromsø som selger seg ned i stedet for å forsterke laget, sløver spillerne bort kjempemuligheten de hadde. Vi opptrer som de utøverne som kun satser på OL og VM, mens Bjørn Dæhlie stilte opp for å vinne hvert løp han stilte opp i og vant ikke bare når det var feststemning på tribunene.

    Hadde vi møtt opp med like fandenivoldsk innstilling i de 24 andre seriekampene som når vi møter RBK hadde vi faktisk hatt større sjanse til å ta gullet… Taper vi mot Enga er vi foreløpig hektet av i medaljekampen og dersom vi ikke klarer å kvalifisere oss til e-cup neste år vil jeg si at satsingen til Berg hittil har vært mislykket. Røssler vil også få en vanskeligere start på sin oppgave som trener. Derfor er det så utrolig viktig å komme til e-cup neste år.

    Den norske klubben som kvitter seg med ”rockekongesyndromet”, kvalifiserer seg til e-cup og spiller mot topp internasjonalmotstand og får gjennom disse inntektene økonomi til å handle inn spillere, vil være det laget som står først i køen til å ta RBK. Det hjelper ikke å være nære ett år for deretter synke helt sammen, bli slått ut i 1 runde e-cup og prøve seg igjen tre år senere. Man må komme blant topp 3 i Norge HVERT år og måle seg mot gode lag i Europa flere år på rad. Når man da står mot RBK i en seriefinale har man den ballasten som skal til for å vinne denne kampen. Derfor er det min bønn at LSK tar dette hintet før noen andre norske lag gjør det.

    SLIKE KAMPER SOM MOT MOLDE SKAL VINNES!!!!
  • Guling
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jun 2004
    • 484

    #2
    Bra post. Kunne ikke vært mer enig. Vi MÅ til e-cup.

    Fortsetter vi som mot Molde, kan faktisk cupen bli redninga vår sånn sett.

    Kommentar

    • Ketil Cantona
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2004
      • 6813

      #3
      Kunne ikke sagt det bedre selv, meget bra skrevet!!!

      Kommentar

      • ErikB
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • May 2004
        • 360

        #4
        Hadde det vært copyright på tanker, skulle jeg saksøkt deg!
        Mine innlegg kan siteres hvor som helst.

        Kommentar

        • Liakanari
          Seniormedlem
          Forumonanist
          • May 2004
          • 181

          #5
          Utrolig bra innlegg. Deler akkurat de samme tankene som deg, som også en annen nevnte her, hehe.

          Kommentar

          • CocaJerry
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 2532

            #6
            Enig i mye av det du sier men jeg mener kampen mot molde gikk som den flere ganger har gått før i liknende situasjoner på grunn av av Erlandsens feighet og dårlige taktiske evner.

            Han lot offensive Mifsud som er kjøpt inn som forsterkning for laget (og han er det) slite benken nok en kamp fordi han enten" følte det var slemt av han og sette Winsnes ut av laget " :lol: (jaaaaa riktig) eller så er turte han ikke satse offensivt ved å la Mifsud spille fra start mot ett molde-lag som GARANTERT kom til å legge seg bakpå, dette til tross for at Pål Strand som er et av våres beste angrepsvåpen ikke kunne spille den kampen.

            Da Mifsud endelig kom inn så i det 77 minutt så ble han satt på topp som spiss imens Powell tok Winsnes`s plass og Sundgot trakk ned i midten.
            Molde som står med nesten alle mann i forsvar har ikke store vanskeligheter med å forsvare seg da de fleste langballene som pumpes opp fra LSK`s 16 meter sjelden eller aldri kommer til en LSK spiller.
            Om vi vant første-ballen så var Mifsud allerede pakket inn av molde spillere før han kunne vinne andre-ballen.


            LSK er på vei, vi har store muligheter til å gå til finalen i cup`n og kvalifisere oss til Uefa-cup og Royal leauge allerede i år.
            Guts og vilje er Uwe Røsler, med han som trener og kanskje en forsterkning til (spørs om Gylfi går) + de to nye lynraske spillerne Mifsud og Myklebust til neste år, så tviler jeg på at LSK havner i Rockekongesyndromet-klubben, men heller kommer til å kjempe om seriegull og gjøre det godt i Royal leauge og europacup om vi klarer å kvalifisere oss i år, i flere år fremover.

            Kommentar

            • haavarl
              Rbk-Supporter
              Bøffelpromp
              • Apr 2004
              • 15

              #7
              Re: Utfordre Rosenborg?

              Opprinnelig skrevet av KFL41
              Hvorfor spiller vi som guder mot RBK og møter sløve opp mot de middelmådige?
              Du har et godt poeng her.

              RBK vinner ikke fordi laget alltid slår topplagene i to kamper; vi vinner fordi vi er minst like skjerpa mot bunnlagene som mot våre nærmeste konkurrenter.

              Drit i RBK-kampene, si at "ja, disse to kampene kan godt RBK vinne"... Hvis dere vinner alle kamper men taper to mot RBK, så vinner dere faktisk serien også.

              Vi vinner fordi vi er stabile, ikke fordi vi er best i alle kamper.
              Trofast svart & hvit

              Kommentar

              • chrissp
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2004
                • 2403

                #8
                Re: Utfordre Rosenborg?

                Opprinnelig skrevet av haavarl
                Opprinnelig skrevet av KFL41
                Hvorfor spiller vi som guder mot RBK og møter sløve opp mot de middelmådige?
                Vi vinner fordi vi er stabile, ikke fordi vi er best i alle kamper.
                Helt enig. LSK må være mer stabile og klare å vinne på antatt "dårlige" dager. Slik som den mot Molde...
                Bølerkanaris

                Kommentar

                • Grusom B
                  Generalissimo Bellisimo
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2003
                  • 6248

                  #9
                  Eh...Når man ser på resultatene våre de siste to sesongene så er det vel nettopp i rockekongeklubben vi hører hjemme. Eller i alle fall "føkkeoppetter2.plassklubben".
                  Ni principe ni rey...

                  D10S!

                  Kommentar

                  • Ola
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2003
                    • 1651

                    #10
                    Situasjonen er enkel:

                    *Kommer vi til cup-finale OG tar fjerdeplass i serien så er sesongen en suksess.

                    *Ryker vi ut i semi'n og tar femteplass i serien så er sesongen en gedigen nedtur.

                    Det er så små marginer og detaljer som avgjør at det er skummelt å tenke på. NÅ MÅ ALLE DRA LASSET FOR Å SIKRE FJERDEPLASS OG CUPFINALE!

                    Kommentar

                    • trigz
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 7029

                      #11
                      Moldekampen understreket bare forskjellen mellom Rosenborg og alle andre i norsk fotball, effektiviteten. Så lenge vi ikke klarer å vinne en kamp der vi har fem hundreprosentsjanser kan vi bare glemme å ta opp kampen med Rosenborg.
                      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                      Kommentar

                      • CocaJerry
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Feb 2004
                        • 2532

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Grusom B (Lasse Kongo)
                        Eh...Når man ser på resultatene våre de siste to sesongene så er det vel nettopp i rockekongeklubben vi hører hjemme. Eller i alle fall "føkkeoppetter2.plassklubben".
                        vi var rockekonger i 2002 , 2003 sesongen gikk som forventa.

                        Egentlig så skreiv jeg "så tviler jeg på at LSK havner i Rockekongesyndromet-klubben IGJEN" men jeg klarte å slette det da jeg dreiv å retta litt på innlegget. Ut ifra hva jeg skreiv så er det nesten utrolig at du klarte og henge deg opp i akkurat det.

                        Kommentar

                        • bøffelkanari
                          Medlem
                          Hoffnarr
                          • May 2004
                          • 45

                          #13
                          en bra post, coca, selv om du kunne spart deg for omtrent halvparten da det hovedpoengene ble gjentatt et par ganger

                          uansett, min eneste innvending er at jeg synes det er en myte at Erlandsen er så dårlig som taktisk disponent. riktignok har vi sluppet inn en masse mål på slutten av kampene (ja, det skulle ikke forundre meg om vi har sluppet inn 80% av målene etter det 65. minutt), så der har spillerne gjort det horribelt i år. Erlandsen er en god trener. han har min fulle tillit. selv om det kan være kjedelig å se på winsnes i blant, bør han ikke undervurderes, slik som f.eks sundgot alltid har blitt. se bare på mannen i dag, som han har blomstret!

                          Mifsud har jeg ikke sett så mye til. men å skåre 10 mål mot lag som færøyene, albania og ungarn på 30 kamper gjør ham ikke automatisk til en mye bedre spiller en winsnes. Men bevares, at Kaiserslautern viste interesse for ham er imponerende. håper han slår til i LSK drakta.

                          Kommentar

                          • CocaJerry
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2004
                            • 2532

                            #14
                            Kan ikke se jeg gjentar meg selv i det forrige innlegget, men nå begynner jeg å gjøre det.

                            Det er ingen Myte at Arne er kjent for å være en dårlig taktikker, tro det eller ei men han er kjent for å være en god taktikker.
                            Som du sier så har vi slippi inn altfor mye mål på sisten av kampene og missta verdifulle poeng på det, men dette er i år og er ikke bare Arne`s feil, så i min vurdering av Arne som taktikker, så tok jeg ikke med hva han har gjordt og ikke gjordt i år.

                            Kaiserslautern viste ikke bare interesse for Mifsud men han var benkers der i ett par år.
                            I 2002/2003 sesongen så konkurerte han om 2, kanskje 3 plasser (er ikke sikker på formasjon det året) imot disse: Olaf Marschall, Silvio Adzic, Branko Boskovic, Vratislav Lokvenc, Jorgen Pettersson, Josè Dominguez, Miroslav Klose.
                            I 2003/2004 sesongen så konkurerte han om 2 plasser imot disse: Miroslav Klose, Christian Timm, Halil Altintop, Vratislav Lokvenc,Selim Teber.
                            Det er ikke så rart at han ikke fikk no særlig spilletid der.

                            Winsnes har spilt ganske bra i år, men han er ignen kantspiller.
                            Kantspillere må være litt raske ,tekniske og helst ha en god pasningsfot, IHVERTFALL da man spiller med møtende spisser som det vi gjør. Han har ikke Mifsud`s ekstreme hurtighet, er ikke så god teknisk, og jeg tviler sterkt på at han er no spesielt bedre enn Mifsud til å legge innlegg.

                            Kommentar

                            • Guling
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jun 2004
                              • 484

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av bøffelkanari
                              uansett, min eneste innvending er at jeg synes det er en myte at Erlandsen er så dårlig som taktisk disponent. riktignok har vi sluppet inn en masse mål på slutten av kampene (ja, det skulle ikke forundre meg om vi har sluppet inn 80% av målene etter det 65. minutt), så der har spillerne gjort det horribelt i år.
                              Bare for å ha statistikken på plass. I den siste fjerdedelen av kampene har Lillestrøm sluppet inn 9 av 21 innslupne.

                              Kommentar

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎