Lønner det seg med Royal League?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • heidar
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2004
    • 2120

    Lønner det seg med Royal League?

    Etter at gullet røyk, har det meste vært sorgen for Fugla. Og med den formen vi er i nå, kan RL-plassen fort også ryke. Men kanskje det allikevel kan være en fordel?

    Lillestrøm satsa knallhardt på RL sist sesong, noe som ga resultater iform av finaleplass, og selvfølgelig økonomisk gevinst. Men mye tyder på at man bygde opp en tidlig formtopp, som også varte første halvdel av sesongen i TL. Etter det har resultatene vært magre. Blir det ikke litt enkelt å skylde på at spillerne ikke vil/gidder å blø for drakta? Kan ikke forklaringen være at man rett og slett ikke orker mer, at mange av spillerne har spilt fler kamper enn noensinne, og at psykisk og fysisk utmattelse ligger til grunn for de svake resultatene i det siste.

    Man burde selvfølgelig ha vært oppmerksomme på dette fra start og hvilt flere spillere i begynnelsen av sesongen, slik at de hadde krefter igjen til den tøffe innspurten. Ingenting tyder på at vi ikke skal satse for fullt på (evt.) RL i år igjen, og da kan situasjonen være den samme året etter. Ryker RL-plassen nå, vil vi iallefall ha en ting å fokusere på, nemlig serien. Dermed kan vi ha muligheten til å holde løpet ut neste sesong, med mindre en eventuell cupfinale tar fokus bort fra alle serieprestasjoner igjen (ref. 2004).

    RL har sine klare økonomiske fordeler, men med tanke på virkningen den har hatt på den hjemlige serieformen, er det ingen krise om plassen ryker. Kanskje vi da klarer å hente en pokal hjem til Åråsen igjen...
    En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

    Endelig er mørketida over.
  • kimmern
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jun 2005
    • 1173

    #2
    ja rl lønner seg, da jeg har planer om å dra på danmarkstur å se fugla å være mest skitings

    Kommentar

    • Bolsen3
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jan 2004
      • 1061

      #3
      Tja, synes det er viktig å komme med i RL jeg da. Men er enig i at man kanskje satset litt vel mye på dette i 2005-2006. Håper ikke man bruker fullt så mye energi på denne turneringen i år, da det er tydelig at formtoppen kom litt vel tidelig sist vinter. Men det er penger og god match-trening å hente, så håper da gutta er innstilt på å vinne hver kamp de spiller! Det er jo en perfekt anledning til å gi benksliterne og de unge talentene mer kamperfaring på høyt nivå. Forvnter at spillere som Myklebust, Pål Steffen, Påsan osv får mer tillit. Synes også Uwe bør begynne å benytte seg av alternative formasjoner, feks 4-3-3. Det er greit å hvertfall ha en ekstra formasjon "på lager".

      Kommentar

      • KimFL
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2003
        • 1410

        #4
        Veit ikke om jeg kan si meg enig i dette. Hvis LSK skal ha som mål og bli et stabilt topplag (dvs medaljekandidat hvert år), så vil Royal League være viktig, rett og slett for å få erfaring, med "litt mer internasjonale" kamper. Selvfølgelig vil UEFA-kamper være viktigere, siden det er bedre motstandere, både sportslig og økonomisk sett, men inntil vi kommer dit (som fortsatt er mulig, allerede til nå), så trur jeg Royal League vil være verdifullt.

        At spillerne får "for mange" kamper, skal ikke være noen unnskyldning, for et lag som ønsker å være et topplag. Profesjonelle spiller skal heller ønske å spille flere kamper. Hvis gutta ikke orker, så burde de kanskje heller finne på noe annet å gjøre. Er tross alt å spille kamper de lever av. Mange lever også ganske bra av det.

        Og hvis vi en eller annen gang skulle klare den bragden, å nå gruppespillet i Champions League, så trur jeg denne match-erfaringen fra RL være gull verdt. Ikke at vi nødvendigvis skal knuse de store laga, men ihvertfall kunne få flere gode resultater.


        mvh
        KimFL

        Kommentar

        • Kanarizz2
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Oct 2005
          • 355

          #5
          enig i det der, klart d lønner seg
          ------Sørum kanaris------

          100% Støtte

          Kommentar

          • larsbøffel
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Sep 2005
            • 1028

            #6
            nei tror det hadde vært lurt å tape restn av kampene i tippeligaen så vi ikke kommer i royal league. det hadde nok vært veldig lurt!

            (ironisk til de som ikkke skjønner det.. har vært endel diskusjon om ironi her på forumet..)

            Kommentar

            • heidar
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2004
              • 2120

              #7
              Opprinnelig skrevet av KimFL
              Veit ikke om jeg kan si meg enig i dette. Hvis LSK skal ha som mål og bli et stabilt topplag (dvs medaljekandidat hvert år), så vil Royal League være viktig, rett og slett for å få erfaring, med "litt mer internasjonale" kamper. Selvfølgelig vil UEFA-kamper være viktigere, siden det er bedre motstandere, både sportslig og økonomisk sett, men inntil vi kommer dit (som fortsatt er mulig, allerede til nå), så trur jeg Royal League vil være verdifullt.
              Vel, erfaringen er en ting, men om det er sammenlignbart å spille borte mot Kalmar og borte for 30 000 mann i Øst-Europa er en annen sak. Den internasjonale erfaringen er ikke den samme, når trøkket rundt kampene ikke er det. Samtidig er det mulig at innsatsen og energien som ble brukt på turneringen ifjor, kan være en årsak til at vi ikke klarer UEFA-cup denne sesongen heller. Kanskje ikke spørsmålet er "både og", men "enten eller"...

              Opprinnelig skrevet av KimFL
              At spillerne får "for mange" kamper, skal ikke være noen unnskyldning, for et lag som ønsker å være et topplag. Profesjonelle spiller skal heller ønske å spille flere kamper. Hvis gutta ikke orker, så burde de kanskje heller finne på noe annet å gjøre. Er tross alt å spille kamper de lever av. Mange lever også ganske bra av det.
              Nettopp, men det er et faktum at ikke mange av spillerne som banker på døra på A-laget ble brukt i RL. Lillestrøm stilte konsekvent med det sterkeste laget hele veien, noe som kan være en årsak til at flere spillere sliter med formen nå. De er rett og slett ikke vant til å spille så mange kamper. At viljen er der, tviler jeg ikke på, men er de slitne hjelper det lite med vilje. Se bare på Occean nå, som det virker som brukte opp alt han hadde av krutt i RL og i sesongstarten.

              Opprinnelig skrevet av KimFL
              Og hvis vi en eller annen gang skulle klare den bragden, å nå gruppespillet i Champions League, så trur jeg denne match-erfaringen fra RL være gull verdt. Ikke at vi nødvendigvis skal knuse de store laga, men ihvertfall kunne få flere gode resultater.
              Ingen av kampene i RL, vil vel ha det samme trykket som en CL-kamp uansett, så jeg ser ikke helt hvordan det kan hjelpe oss der. At viktige kamper på vinteren kan bidra til å holde trøkket oppe i den perioden tviler jeg ikke på, men jeg tror fremdeles at det går på bekostning av sesongen for øvrig.
              En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

              Endelig er mørketida over.

              Kommentar

              • Fugl1120
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2005
                • 3528

                #8
                Tror dette bare er vissvass. Formtopp er noe vi burde ha sesongen gjennom, og at vi starter serien i flyten etter RL er utelukkende positivt. I Premier League er det omtrent like mange kamper i ligaen som LSK spiller i løpet av en sesong innkludert liga, cup og RL. Disse spillerne klarer fint å vinne kamp på kamp, og det er ingen grunn til at våre spillere ikke skal kunne gjøre det samme, selv om de ikke har samme ferdighetene. Å bygge opp en formtopp er uansett håpløst, hvor skal formtoppen komme? Kommer den på slutten av sesongen taper vi mye i begynnelsen, kommer den i midten ryker den de siste kampene. Royal League er utelukkende positivt, både sportslig og økonomisk. Forskjellen er bare at gutta får langt morsommere kamper som betyr noe enn ubetydelige treningskamper som hverken gir oss økonomisk gevinst eller samme type matching.
                Lauken er vår venn!

                Kommentar

                • Ballkunstneren
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2006
                  • 780

                  #9
                  Kamp oppsett

                  Hvis vi ser på kamp oppsettet i år så spilless nesten alle Royal League kampene før jul, og dermed blir det ikke så mange kamper etter jul og dermed vil ikke spillerne bli like slitne som de var i begynnelsen av årets sesong.

                  Formtoppen blir nok mot juletider også rundt sesongstart vil jeg tro...

                  Årets Royal League blir bedre på den måten...

                  Kommentar

                  • Bolsen3
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jan 2004
                    • 1061

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                    Tror dette bare er vissvass. Formtopp er noe vi burde ha sesongen gjennom, og at vi starter serien i flyten etter RL er utelukkende positivt. I Premier League er det omtrent like mange kamper i ligaen som LSK spiller i løpet av en sesong innkludert liga, cup og RL. Disse spillerne klarer fint å vinne kamp på kamp, og det er ingen grunn til at våre spillere ikke skal kunne gjøre det samme, selv om de ikke har samme ferdighetene. Å bygge opp en formtopp er uansett håpløst, hvor skal formtoppen komme? Kommer den på slutten av sesongen taper vi mye i begynnelsen, kommer den i midten ryker den de siste kampene. Royal League er utelukkende positivt, både sportslig og økonomisk. Forskjellen er bare at gutta får langt morsommere kamper som betyr noe enn ubetydelige treningskamper som hverken gir oss økonomisk gevinst eller samme type matching.
                    Formtopp er noe vi burde ha sesongen gjennom???? Her har du nok missforsått kraftig! Å være i like god form gjennom en hel sesong er helt umulig! Det lar seg enkelt og greit ikke gjøre! Verken for enkeltspillere eller lag.

                    Jeg mener formtopp er veldig undervurdert i fotballen. Det snakkes sjeldent om det, og det forventes at spillerne er i toppslag til hver kamp, noe som med største selvfølgelighet ikke kan la seg gjøre.

                    Men dette med formtopper skulle ikke være noe problem, da det er noe man med forholdsvis enkle grep kan regulere selv først og fremst gjennom treningen. Formtoppen LSK hadde sist vinter/tidelig vår kom ikke direkte pga Royal Leauge-kampene, men fordi man valgte å satse ekstra på turneringen. Både håper og tror Uwe ikke satser fullt så mye på RL i år. Men å delta, det skader ikke!

                    Kommentar

                    • Rønnern
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 6690

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av heidar
                      Kan ikke forklaringen være at man rett og slett ikke orker mer, at mange av spillerne har spilt fler kamper enn noensinne, og at psykisk og fysisk utmattelse ligger til grunn for de svake resultatene i det siste.
                      Det blir for enkelt. FCK som vant hele dritten, fulgte opp med seier i den danske serien og kvalifisering til CL. Et av de beste formlagene om dagen, bydelsklubben, ser ikke ut til å ha lidd av deltagelse i RL.

                      Trøndera har i "alle" år spilt CL og serie om hverandre uten at det ser ut som om den hjemlige serieformen har båret preg av det. Snarere tvert i mot.

                      Ja, enkelte av gutta har gitt uttrykk for at de er slitne mentalt etter en lang sesong, men det er jo noe laget er nødt til å lære seg å leve med. Fysisk er det ingenting som tyder på at laget er i dårlig form, at de slipper inn mye mål i andre omgang er antageligvis mentalt. I de fleste matcher hvor LSK har måttet jage scoring, så har laget hatt veldig mye ork. Det så vi i kampene mot Brann, Ham-Kam, Molde, Sandefjord, Stabæk og Tromsø.

                      Skal Fugla komme noe videre er de helt avhenhengige av å takle lengre sesonger og flere kamper. Og den beste medisinen er fortsatt spill i RL. Nytt år, nye læringsmuligheter.
                      Last edited by Rønnern; 27.10.2006, 23:35.
                      Mvh Ronnie "The Runner"
                      LSK for alltid

                      Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                      Kommentar

                      • Fugla-83
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jul 2006
                        • 282

                        #12
                        Kunne ikke sagt det bedre selv Rønnern!
                        ! Mitt hjerte banker LSK !

                        Kommentar

                        • Fugl1120
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2005
                          • 3528

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Bolsen3
                          Formtopp er noe vi burde ha sesongen gjennom???? Her har du nok missforsått kraftig! Å være i like god form gjennom en hel sesong er helt umulig! Det lar seg enkelt og greit ikke gjøre! Verken for enkeltspillere eller lag.

                          Jeg mener formtopp er veldig undervurdert i fotballen. Det snakkes sjeldent om det, og det forventes at spillerne er i toppslag til hver kamp, noe som med største selvfølgelighet ikke kan la seg gjøre.

                          Men dette med formtopper skulle ikke være noe problem, da det er noe man med forholdsvis enkle grep kan regulere selv først og fremst gjennom treningen. Formtoppen LSK hadde sist vinter/tidelig vår kom ikke direkte pga Royal Leauge-kampene, men fordi man valgte å satse ekstra på turneringen. Både håper og tror Uwe ikke satser fullt så mye på RL i år. Men å delta, det skader ikke!

                          Mente ikke at vi skal ha en formtopp gjennom hele sesongen, men at vi skal lige på et stabilt høyt nivå gjennom hele sesongen, selvfølgelig med unntak. Det burde være mulig for et lag å spille minst 22 av 26 kamper på sitt beste, at enkelte tror det ligger et hav av mental trening bak det hele tror jeg er overvurdert piss. At ikke spillerne skal tåle en sesong mentalt er en så drøy påstand at hvis det er tilfelle har vi skremmende lavt nivå i norsk toppfotball. Ja, mentalitet er en faktor i fotball, men at man skal bli utslitt mentalt av å drive med det er bare bullshit. Selvsagt kan ikke spillerne være på topp hver dag, du kan heller ikke være på topp hver dag på arbeid eller skole. Men det betyr ikke at hele bedriften eller skolen skal gå under av den grunn. Dette har vært en kollektiv kollaps, men at spillerne skylder på at de er slitne tror jeg er en ræva unnskyldning de leter fram for å lure seg selv til å tro at alt er som det skal være bare de får hvile.
                          Lauken er vår venn!

                          Kommentar

                          • gj
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 3359

                            #14
                            100% enig med Rønnern.

                            Gutta er fulltids-fotballspillere, og de bør bare være glade for at sesongen forlenges. At man har blitt slitne holder bare ikke.

                            Kommentar

                            • KimFL
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2003
                              • 1410

                              #15
                              Ingen av kampene i RL, vil vel ha det samme trykket som en CL-kamp uansett, så jeg ser ikke helt hvordan det kan hjelpe oss der. At viktige kamper på vinteren kan bidra til å holde trøkket oppe i den perioden tviler jeg ikke på, men jeg tror fremdeles at det går på bekostning av sesongen for øvrig.
                              Poenget mitt er at det kanskjer er litt "større" å spille kamper mot lag som Kalmar, IFK, FCK, Brøndby enn treningskamper mot Follo, Gjerdum og slike lag.
                              Om ikke annet, så er det ihvertfall matching på høyeste nordiske nivå.

                              Og den matchinga kan være greit å ha med seg når man evt. skal spille i det noe større cup'ene ute i Europa .

                              Det at vi spiller kamper i RL, bør absolutt ikke ha noen betydning for serien, som jo begynner et par uker (eller kanskje bare 1) etter RL. Hvis spillerne "brenner av kruttet" i 6-7 kamper i RL, så ville de vel uansett ha brent ut dette såkalte kruttet ganske tidlig i sesongen.

                              Se bare på Rosenborg. De siste 15 årene (med unntak av i år), så har de spilt kvalik og gruppespill i Champions League (sensommer og høst). I gruppespillet hadde de ofte 2 kamper i uka (CL tirsdag/onsdag) og serie (helga), og i tillegg har jo halve laget der oppe, vært på landslaget i denne perioden. Trur ikke de er/var så veldig mye bedre trent fysisk enn LSK.

                              Nei, all ære til Uwe, som gikk offensivt til verks i Royal League. Viser jo bare at han er en type som ønsker å vinne, og det er jo bare positivt.

                              At LSK ikke henger helt med i serien, spesielt på høsten, trur jeg har lite med RL å gjøre.....jeg mener...vi opplevde jo akkurat det samme i fjor. Vi lå tett opptil laga foran på tabellen, men klarte heller ikke da å vinne de nødvendige kampene....


                              KimFL

                              Kommentar

                              • Bolsen3
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jan 2004
                                • 1061

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                                Mente ikke at vi skal ha en formtopp gjennom hele sesongen, men at vi skal lige på et stabilt høyt nivå gjennom hele sesongen, selvfølgelig med unntak. Det burde være mulig for et lag å spille minst 22 av 26 kamper på sitt beste, at enkelte tror det ligger et hav av mental trening bak det hele tror jeg er overvurdert piss. At ikke spillerne skal tåle en sesong mentalt er en så drøy påstand at hvis det er tilfelle har vi skremmende lavt nivå i norsk toppfotball. Ja, mentalitet er en faktor i fotball, men at man skal bli utslitt mentalt av å drive med det er bare bullshit. Selvsagt kan ikke spillerne være på topp hver dag, du kan heller ikke være på topp hver dag på arbeid eller skole. Men det betyr ikke at hele bedriften eller skolen skal gå under av den grunn. Dette har vært en kollektiv kollaps, men at spillerne skylder på at de er slitne tror jeg er en ræva unnskyldning de leter fram for å lure seg selv til å tro at alt er som det skal være bare de får hvile.
                                Ok, trodde du ikke forstod at det ikke går ann å være 100% hele tiden gjennom en hel sesong. At man kan spille 22 av 26 kamper på sitt beste er jeg ikke enig i, men man kan absolutt prestere mye mer stabilt på et høyt nivå enn det LSK har gjort de siste par åra. Tror den manglende stabiliteten skyldes det mentale, som ikke er helt på topp blant spillera virker det som. Dette tror jeg igjen skyldes en forholdsvis ung og urutinert tropp...

                                Kommentar

                                • KristofferØ
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Aug 2005
                                  • 587

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Bolsen3
                                  Ok, trodde du ikke forstod at det ikke går ann å være 100% hele tiden gjennom en hel sesong. At man kan spille 22 av 26 kamper på sitt beste er jeg ikke enig i, men man kan absolutt prestere mye mer stabilt på et høyt nivå enn det LSK har gjort de siste par åra. Tror den manglende stabiliteten skyldes det mentale, som ikke er helt på topp blant spillera virker det som. Dette tror jeg igjen skyldes en forholdsvis ung og urutinert tropp...
                                  22 av 26 matcher, noe som tilsvarer ca. 26-27 uker (hvis vi regner med cuphelger, landskamper o.l.) er ganske mye.. Bruker dette som eksempel nå: Du er på et treningssenter og trener, hver dag i et år. Hva er sannsynligheten for at du klarer å yte 100% OVER halvparten av disse øktene?

                                  Det er en grunn til at Man Utd har Saha, Rooney, Solskjær og i tillegg til disse benytter Scholes som spiss en gang i mellom.. Man hører til stadighet dette med restitusjon.. *edit* Så skal det vel også legges til at det er litt flere kamper i england da */edit*

                                  Når det er sagt, mener jeg at en fotballspiller på toppnivå i Norge burde være i stand til å holde seg innenfor benkeplass i sin stall gjennom en hel sesong dersom han er skadefri.. Tror Occean ble rimelig ivrig i Royal League i fjor, og en såpass sunn og fysisk sterk mann som Occean fikk det så til de grader igjen på tampen av sesongen, det vet vi jo alle..
                                  I år så tar vi ostepop
                                  Vi elsker Lillestrøm
                                  HEI!

                                  Kommentar

                                  • Fuglefar
                                    Seniormedlem
                                    Forumonanist
                                    • Aug 2006
                                    • 202

                                    #18
                                    Et slit å komme videre til Royal Leage

                                    Alle heltids fotballspillere i en toppklubb, som LSK vil være. Må klare å holde motivasjonen oppe hele sessongen, og bonus sessongen som følger etter. Om det er RL. eller CL. Det er jo dette de har drømt om hele sin karriære.
                                    Å vinne Internsjonale turneringer.
                                    Det er ihvertfall det jeg håper på, og alle andre kanaris. Detta må gutta våre mestre.
                                    Sessong etter sessong
                                    Last edited by Fuglefar; 31.10.2006, 19:58. Begrunnelse: trykkleif
                                    Lillestrøm Kanaris........................................... .................................................. .........................

                                    Kommentar

                                    Working...
                                    😀
                                    😂
                                    🥰
                                    😘
                                    🤢
                                    😎
                                    😞
                                    😡
                                    👍
                                    👎