Trenger vi Royal League?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Øyvind
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2006
    • 292

    Trenger vi Royal League?

    Royal League har ikke blitt den suksessen arrangørene håpet på for to år siden da turneringen startet opp. Publikum strømmer ikke til stadion og trenere lyser ikke akkurat engasjement for turneringen.

    Når profilerte spillere som Basma går ut med en bønn om å slippe hele turneringen er dette ødeleggende. Nå skal det sies at LSK er en av de få klubbene som har tatt turneringen alvorlig, og fått gode resultater pga dette.

    Men, når de andre klubbene har et så slapt forold til Royal League undergraver ikke dette det LSK kan få ut av turneringen. Spørsmålet blir da; skal man fortsette med Royal League til neste år? Trenger vi Royal League, og hva skal til for å øke engasjementet for turneringen?
    Last edited by Øyvind; 23.11.2006, 10:55.
  • runarM
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jan 2004
    • 565

    #2
    Opprinnelig skrevet av Øyvind
    Trenger vi Royal League, og hva skal til for å øke engasjementet for turneringen?
    Dagen før og etter RL - matcher: INGEN av de store avisene nevner turneringen med et ord. Av en eller annen grunn har norske sportsjournalister bestemt seg for at RL suger. Eneste gang turneringen nevnes er når de kan skrive at "publikum svikter", "Basma vil ikke spille" osv. Hvorfor lager de ikke litt oppstuss rundt dette? Skandinavias beste lag skal kåres! Kunne jo begynnt med å sette av en 10.del av det de bruker på å skrive om hvor god Fergusson mener Solskjær er.

    Men man kan jo kanskje ikke forvente allverden av folk som på død og liv skal finne en utenomsportslig case de kan skrive om rundt hver match, fremfor å skrive litt om selve fotballkampen. "Koren vil til en større liga (og forresten, LSK vant)", "Roar strand flytter i nytt hus", "Miller og Mjelde krangler" osv osv osv osv.

    Så lenge drittavisene ikke gidder å engasjere seg, skal det litt til før andre enn de mer hardbarka supporterene blir veldig engasjert.
    runarM

    Kommentar

    • Torolf
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2004
      • 9574

      #3
      Opprinnelig skrevet av Øyvind
      Men, når de andre klubbene har et så slapt forold til Royal League undergraver ikke dette det LSK kan få ut av turneringen. Spøramålet blir da; skal man fortsette med Royal League til neste år? Trenger vi Royal League, og hva skal til for å øke engasjementet for turneringen?
      Jeg kan bare snakke for meg selv: Ja, jeg trenger Royal League for å komme meg gjennom en lang og meningsløs vinter.

      Kommentar

      • chrissp
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2004
        • 2403

        #4
        Trådstarter reiser flere relevante spørsmål.

        Selv har jeg i tidligere innlegg vært negativ til RL sett fra et sportslig synspunkt. Jeg skal ikke gjenta meg selv, men det gikk på at vi var i form for tidlig og sesongen ble vel lang for spillerne. Samtidig er det lett å bli lurt når noen lag er veldig seriøse, mens andre ikke bryr seg så mye.

        For min egen del, er jeg enig med Torolf. Ja, det er morsommere med RL enn totalt ubetydelige treningskamper. Gleder meg til søndag!!

        Sportslig tviler jeg på hva den gir av verdi slik den har blitt. Når RBK ved Basma og Henke, for å nevne de to jeg kjenner til, er negative så vil det slå negativt ut for flere enn bare de to. Samtidig sender ikke engang alle lag sine beste spillere på banen, og da blir turneringens status ødelagt rimelig fort.

        For å øke statusen, er det ikke nok med det nye turneringsoppsettet slik vi har sett i år, men klarer heller ikke se hva som kan fungere. Det er fortsatt litt "mot normalt" å spille fotball i Norge i desember.

        For å øke statusen bør man tilby en virkelig stor gulrot: Plass i UEFA-cupen eller Champions league til vinneren. Da snakker vi penger.
        Bølerkanaris

        Kommentar

        • Erickano
          Medlem
          Hoffnarr
          • May 2005
          • 45

          #5
          Klart vi trenger RL

          Både sportslig og økonomisk er RL en genial ting..
          Spillere får matching på høyt nivå, og lagene får bra med penger.

          Årets RL sesong tegner til å bli den beste noensinne, og kan da trolig blåse nytt liv i flammen. Foreløpig har tv-seerne vært mange flere enn i fjor, og slik tror jeg det vil bli værende.

          Videre så har RL ledelsen tatt flere grep for å bedre turneringen, blant annet ved å innføre bonus til lag som spiller alle kamper på eget gress (så slipper vi tønsberg blant annet).

          Det jobbes også med at vinneren av RL får en plass i Champions Leauge. Men dette blir ikke et alternativ før neste år evnt.

          Videre så er samtlige klubber posivit til turneringen, samme hva som blir sagt i media.. Om alle klubber satser like hardt det kan nok diskuteres, men de er hvertfall glade for den.
          Erickano
          \"I år fårru faen meg tru oss\"

          Kommentar

          • Fritz
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Nov 2004
            • 1033

            #6
            Opprinnelig skrevet av chrissp
            For å øke statusen bør man tilby en virkelig stor gulrot: Plass i UEFA-cupen eller Champions league til vinneren. Da snakker vi penger.
            Tror aldri UEFA vil gi vinneren av RL en plass i gruppespillet til noen av de to store europacupene, og da står man igjen med at vinneren kunne fått en plass i kvalifiseringen. Noe som ikke har så stor verdi, siden de aller fleste lagene i RL uansett skal ut i kvalifisering til Europa neste høst...

            Men dersom vinneren av RL hadde fått en plass i UEFA-cupens gruppespill hadde nok RL fått vesentlig høyere status.

            esverre tror jeg RLs dager er talte, og det er synd. Jeg personlig har hatt noen av mine morsomste opplevelser med LSK i RL.

            Kommentar

            • RoyVaadal
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2004
              • 4055

              #7
              Jeg tror et av Royal Leagues største problemer er troverdigheten. De bestemte selv, uten klare kriterier, hvem som skulle ha hjemmekamp i finalen de to første åra. I år gjør de vel det samme i kvarten og semin når det bare er en kamp.

              Også dette med tilskuerbonus får det til å framstå som en bananturnering. Hvilke andre seriøse turneringer driver med sånt?
              RoyVaadal.

              Kommentar

              • Erickano
                Medlem
                Hoffnarr
                • May 2005
                • 45

                #8
                Opprinnelig skrevet av Fritz
                Men dersom vinneren av RL hadde fått en plass i UEFA-cupens gruppespill hadde nok RL fått vesentlig høyere status.

                Som jeg sa, turneringsledelsen for RL jobber med at vinneren skal få en plass i Champions Leauge.
                Planen var å få det til i år, men ingen av landene (danmark, norge, sverige) ville gi opp en av plassene sine (logisk nok). Men dialogen mellom UEFA og RL ledelsen er god, og det ventes at det blir en CL plass neste år.
                Erickano
                \"I år fårru faen meg tru oss\"

                Kommentar

                • Erickano
                  Medlem
                  Hoffnarr
                  • May 2005
                  • 45

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                  Jeg tror et av Royal Leagues største problemer er troverdigheten. De bestemte selv, uten klare kriterier, hvem som skulle ha hjemmekamp i finalen de to første åra. I år gjør de vel det samme i kvarten og semin når det bare er en kamp.

                  Kriteriene for å få finalen var ganske enkel, den med flest tilskuere. Seertallene for tv hadde også noe å si.

                  Dessverre så er RL fortsatt en ganske så liten turnering, og derfor må man ordne "bonuser" for å trekke tilskuere.. Dette er jo konkrete tiltak for å bedre turneringen, så å gå ut imot det er høl i huet.
                  Erickano
                  \"I år fårru faen meg tru oss\"

                  Kommentar

                  • Fritz
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Nov 2004
                    • 1033

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Erickano
                    Som jeg sa, turneringsledelsen for RL jobber med at vinneren skal få en plass i Champions Leauge.
                    Så ikke innlegget ditt før jeg postet mitt eget.

                    Men det er gode nyheter, dersom de får det til. Hvor har du dette fra, forresten? Har ikke sett dette noe sted.

                    Kommentar

                    • dIsTurBeD
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2004
                      • 668

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Erickano
                      Som jeg sa, turneringsledelsen for RL jobber med at vinneren skal få en plass i Champions Leauge.
                      Planen var å få det til i år, men ingen av landene (danmark, norge, sverige) ville gi opp en av plassene sine (logisk nok). Men dialogen mellom UEFA og RL ledelsen er god, og det ventes at det blir en CL plass neste år.
                      Jeg er litt skeptisk til at UEFA går med på dette, det høres litt spesielt ut.
                      Har du noen kildehenvisninger til disse uttalelsene, eller finnes det noe dokumentasjon på det du sier (jfr. "Men dialogen mellom UEFA og RL ledelsen er god osv")?

                      Den dagen vinneren av RL får en billett i påfølgende års gruppespill i CL, ja da hadde termosligaen fått bein å stå på.

                      Kommentar

                      • RoyVaadal
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2004
                        • 4055

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Erickano
                        Kriteriene for å få finalen var ganske enkel, den med flest tilskuere. Seertallene for tv hadde også noe å si.
                        Det er feil. De har sagt at det skal gå på rundgang mellom landene. Og vi har visstnok banet vei for at et norsk lag skal få hjemmekamp i finalen. Tenk hvis Søpla skulle ta seg til finalen i år. Da snakker vi dobbelt straff!

                        Hadde det vært noe rettferdighet så skulle vi fått garantert at et annet norsk lag ikke skulle fått hjemmekamp.
                        Last edited by RoyVaadal; 23.11.2006, 11:29.
                        RoyVaadal.

                        Kommentar

                        • Erickano
                          Medlem
                          Hoffnarr
                          • May 2005
                          • 45

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Fritz
                          Så ikke innlegget ditt før jeg postet mitt eget.

                          Men det er gode nyheter, dersom de får det til. Hvor har du dette fra, forresten? Har ikke sett dette noe sted.

                          Jeg jobber med RL.
                          Erickano
                          \"I år fårru faen meg tru oss\"

                          Kommentar

                          • Fritz
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Nov 2004
                            • 1033

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Erickano
                            Jeg jobber med RL.
                            Bra, da får vi håpe du har rett.

                            Kommentar

                            • Erickano
                              Medlem
                              Hoffnarr
                              • May 2005
                              • 45

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av dIsTurBeD
                              Den dagen vinneren av RL får en billett i påfølgende års gruppespill i CL, ja da hadde termosligaen fått bein å stå på.

                              Å få dem rett inn i gruppespillet er lite trolig, men kvalikk er planen i første omgang. Det er UEFA som bestemmer hvem som er seedet.
                              Erickano
                              \"I år fårru faen meg tru oss\"

                              Kommentar

                              • dIsTurBeD
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • May 2004
                                • 668

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Erickano
                                Å få dem rett inn i gruppespillet er lite trolig, men kvalikk er planen i første omgang. Det er UEFA som bestemmer hvem som er seedet.
                                Det vil uansett være et stort steg i riktig retning for at Royal League som turnering også vil eksistere i fremtiden.

                                Kommentar

                                • RoyVaadal
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2004
                                  • 4055

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Erickano
                                  Å få dem rett inn i gruppespillet er lite trolig, men kvalikk er planen i første omgang. Det er UEFA som bestemmer hvem som er seedet.
                                  Man kan kritisere UEFA for å ha seedingregler som gjør det vanskelig for de små, men de har i hvert fall et reglement som er helt tydelig og der seeding f.eks. beregnes etter direkte matematiske kriterier.
                                  RoyVaadal.

                                  Kommentar

                                  • Henrik
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2006
                                    • 2110

                                    #18
                                    Vi trenger en av de store TV-kanalene til å dekke det. Med all respekt til TV-Norge klarer de ikke å lage like mye oppstuss rundt RL som det ville fått dersom det hadde gått på TV2/NRK. Dessuten tier de det ihjel i og med at de selv ikke har rettighetene.

                                    Bedre arenaer og baneforhold kan nok også være med på å hjelpe turneringen i fremtiden, dersom den fortsetter. Også global oppvarming da :P

                                    Kommentar

                                    • chrissp
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2004
                                      • 2403

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av Erickano
                                      Som jeg sa, turneringsledelsen for RL jobber med at vinneren skal få en plass i Champions Leauge.
                                      Planen var å få det til i år, men ingen av landene (danmark, norge, sverige) ville gi opp en av plassene sine (logisk nok). Men dialogen mellom UEFA og RL ledelsen er god, og det ventes at det blir en CL plass neste år.
                                      Dette er noe jeg tror virkelig kan gi turneringen en "boost". Lagene som har vunnet sine nasjonale serier er jo allerede i CL, mens for de andre lagene vil dette være noe veldig stort å kjempe for tror jeg. Da vil alle lag være intessert i å stille sine beste lag, og man har også noe som vil skape oppmerksomhet for andre publikummere.

                                      Jeg er også enig i at TVN er for dårlig til å skape blest om dette. Man må "hause" opp turneringen gjennom tv-kamper som starter kl. 20 og ikke kl 15 på en lørdag eller søndag. I tillegg har RL gjort det riktig i år ved at de har komprimert gruppespillet.
                                      Bølerkanaris

                                      Kommentar

                                      • Fridtjof
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Feb 2005
                                        • 2120

                                        #20
                                        Jeg føler at det er mye å ta tak i med Royal League. Men, det er to ting som fra mitt synspunkt ser ut til å skille seg ut som kanskje de største problemene.

                                        For det første er medieoppmerksomheten til turneringen alt for dårlig. TV-Norge er amatører på ftballsendinger, og riksavisene vier turneringen lite eller ingen spalteplass. Mens Tippeligasesongen pågår står det hver eneste dag flere sider i aviser som VG, Dagbladet og Aftenposten som kun handler om Tippeligaen. På den måten framstår også Tippeligaen som noe viktig. I tillegg vier nevnte aviser en vesentlig mengde plass til blant annet Premier League og Champions League. Dette skjer samtidig som det pågår en turnering her i Skandinavia der norske lag er med, og gjør det bra. Hvorfor i all verden vies det ikke no oppmerksomhet til dette? Det går ikke ann å skylde på at folk ikke er interessert, fordi det er etter all sannsynlighet mangelen på medieoppmerksomhet som er grunnen til at folk ikke bryr seg. Eksempelvis kan man se på hva som skjedde med Tippeligaen da TV2 begynte med sine fotballsendinger i 1999. Uten at jeg har tallene på det kan jeg si at publikumsoppsluttningen har økt dramatisk. Jeg husker selv at jeg stod på Åråsen i 2000 og så LSK spille uavgjort mot Bryne med ca. 1700 tilskuere. Det står i stor kontrast til da Frank Grønlund omtalte Tromsøkampen på Åråsen i høst som en kamp med lav oppsluttning, da han omtalte publikumsboomen på Åråsen. Denne kampen ble sett av 6724 tilskuere.

                                        Samtidig er det også et problem som Øyvind og flere andre adresserer, med spillere som uttaler seg negativt til denne turneringen. Her om dagen kunne vi lese om Christer Basma som helst vil slippe Royal League. Før turneringen startet uttalte Henke at han ikke så poenget og i fjor presterte André Bergdølmo å foreslå at turneringen skulle avholdes på La Manga. Hvordan i all verden skal man få publikum til å engasjere seg for en turnering som spillerne selv ikke tar på alvor.

                                        Jeg trur altså at en god gammeldags holdningsendring er det som skal til, både hos media og hos spillerne selv. Det finnes enkeltpersoner i begge de to gruppene som burde innse at når det kommer godt over 1000 mennesker for å stå i minusgrader og se på 22 unge mann sparke en ball i 90 minutter, flere ganger i løpet av en vinter, ja da kan man vise det produktet såpass respekt at man tar det litt på alvor. Slik jeg ser det er Royal League inntil videre et offer for arroganse fra enkeltpersoner.
                                        Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎