Nordlies ellever

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3191

    Nordlies ellever

    Jeg har prøvd meg på en veldig foreløpig oppsummering av hvordan Tom Nordlie legger opp spillet, basert på de fem treningskampene som hittil er spilt:



    Siden jeg som før nevnt ikke har noe særlig greie på fotball utenom Fugla, og dermed ikke på 4-3-3, er jeg overbevist om at det må være mange av dere som veit mye mer om dette og har notert seg hva det kan ha å si for måten vi prøver å spille på nå. Kommentarer og utdyping mottas derfor med takk.

    gilbert
  • Smukken
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Dec 2004
    • 718

    #2
    En fryd og fornøyelse å lese - keep up the good work
    Bada bing - bada bong. Bjørn rulez

    Kommentar

    • LSK-supp.
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Dec 2003
      • 1023

      #3
      Som vanlig; jævlig bra skrevet.

      For oss som knapt kan vente til seriestarten er "rapportene" dine herlig lesning.
      I år så tar vi alt- i år så tar vi alt!(som har puls)

      Kommentar

      • Kimito
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 2600

        #4
        Jeg synes du gjør en bra vurdering av stallen, og hvordan formasjonen kommer til å se ut. Under kampen mot Rosenborg nettopp, la jeg også til at Occean hele tiden ble forsøkt spilt opp rettvendt. Det vil si at vi har to forskjellige midtspisstyper på plass, og jeg vil tro at Occean får spille mer i vanskelige bortekamper, med kontringsfotball (selv om Nordlie hevder at det ikke er noen forskjell på hjemme og borte...OK, vanskelige kamper da). Sundgot er glimrende som møtende spiss, i kamper hvor Sportsklubben dominere banespillet.

        Når det gjelder Husàr, så tror jeg ikke du trenger å gi opp enda. Nordlie er såpass formasjonsfiksert, at Husàr nok må vente litt til, da han nok har minst forutsetninger til å lære alt det nye fort. I tillegg er det vanskelig å finne plass til han på banen, men jeg har et lite håp om han skal utfordre Shane på venstrebacken etter hvert. Husàr kan således være et offensivt våpen i forhold til Shane, som er mer begrenset fremover på banen (om enn villig).

        Jeg er også enig i at keeperne ser ut til å ha fått et løft, og jeg er spesielt fornøyd med å se Heinz sette i gang angrep lynraskt, etter å ha tatt ned ballen (mange ganger mot RBK i dag). Det kommer til å bli et bra kontringsvåpen fremover.
        Ferdigskåra

        Kommentar

        • Lars
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 6156

          #5
          Jeg vedder 100 kroner på at Espen Søgård starter mot Fredrikstad. Noen som vedder imot?

          Kommentar

          • xeR
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Jan 2004
            • 11206

            #6
            Opprinnelig skrevet av Lars
            Jeg vedder 100 kroner på at Espen Søgård starter mot Fredrikstad. Noen som vedder imot?
            Jeg vedder ikke imot.. Føler meg trygg på at rånern starter.
            Det er bedre å væra døv enn vålenga.

            Kommentar

            • Canário
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Sep 2005
              • 1471

              #7
              Har inntrykk av når det gjelder 4-3-3 at det kreves mer løpskraft og ork i laget kontra andre formasjoner. Skal vel ikke se bortfra at det er derfor Nordlie har vært så opptatt av spillerenes fysiske form, nettopp fordi god kondisjon er en viktig forutsetning for å gjennomføre spillet slik Nordlie ønsker i 4-3-3. Nordlie har jo også skissert at laget skal presse hardt i de to fremste leddene og gjennvinning av ball pluss mye bevegelse er det viktigste, og da er det jo innlysende at Nordlies spillestil krever spillere med ork. I tilegg er mye av kjennetegnet på 4-3-3 etter min bok at presset er aggresivt/høyt og det er jo en offensiv formasjon som også gjør at de tre på midten får mer å dekke osv. i forhold til f.eks midtbanespillere i 4-4-2/4-5-1/3-5-2 osv. Ergo så er løpskraft viktig. Fordeler med 4-3-3 kan fort bli til svakheter hvis ikke det kriteriet er oppfylt, i tilegg som det naturligvis kreves spillertyper som passer inn i systemet. Angående riktige spillertyper har jo LSK gjort en bra jobb med å blankpusse profilen i forhold til formasjonen.

              Det virker hevet under enhver tvil at 4-3-3 gir mer offensive muligheter, fordi formasjonen fører med seg flere angrepsspillere. Tror blandt annet at Myklebust kan bli en farlig ving fordi han har gjennombruddhissighet og Myklebust er god på å komme til sjanser/avslutninger. Ditto med Essediri og Gundersen, da begge har kjennskap til 4-3-3 og spesielt da Gundersen fordi Kongsvinger er kjent for å spille ekstrem 4-3-3. Dersom man ser på klubber som har vært gjennomsyret av 4-3-3, er det jo ofte slik at vingen ofte blir toppscorer i klubben eller i alle fall havner langt oppe på lista.

              På sentral midtbane blir det spennende å se om Nordlie velger en mer defensiv midtbanespiller (Werhman) eller en som kan "ødelegge" motstanderens spill og ta ut viktige motspillere (Søgård) eller Kiko som er mer konstruktiv/skapende med kula.

              Offensive backer er også et viktig poeng med 4-3-3. En Dorsin-type i RBK eller Marius Johnsen/Bertelsen/Ruud-type f.eks. som kan komme til innlegg og skape overganger på vingene. Ikke at Shane ikke kapabel til det, for det er han dersom innleggskvaliteten holder seg på kvalitetsnivå, men på høyreback mener jeg det er bedre å benytte Rambekk mot lag som har offensive kantspillere enn Danton som ikke har vært stabil defensivt. Opimalt burde det vel muligens ha vært hentet inn en spiller som hadde utført en backs "krav" i 4-3-3 bedre, men mener en forsvarssjef per i dag er mer tiltrengt.

              Kommentar

              • Ola
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2003
                • 1651

                #8
                Må prøve meg på en liten analyse jeg også da... Mine meninger er nok kanskje en tanke mer kritist, skeptisk (eller mulig negativ vil nok noen mene), i forhold til hva andre har ytret om samme tema:

                Keeper:
                Vi har desverre ingen topp keeper. Ja, vi har to OK keepere, men ingen sjef og klokkeklar nr. 1. Jeg rangerer RBK, VIF og Brann klart foran oss på keeperplassen.

                Midtstoppere:
                Kippe holder udiskutabel landslagsklasse. Rambekk er solid. Pål Steffen er strålende på sitt beste, men desverre litt usikker med ball i bein. Bertheussen har jeg trua på, han virker veldig sterk og lovende. Dette er godt nok for et gullag.

                Backene:
                Shane var jeg usikker på, men han viste seg som en av våre beste i fjor. Danton tror jeg vil koste oss litt for mange poeng. Han er svak i duellene, og har ikke hurtighet i tillegg til manglende plasseringsevne. Ingen god kombinasjon som back. Backup'en i JPW, Rambekk, Søgård, Husar og eventuellt andre holder heller ikke høy nok klasse.

                Indreløpere:
                Søgård har rutine, innsats og tæl. Han er OK med ball i bein, løper opp feilene han gjør, jobber bra defensivt. Brenne er udiskutabelt bra nok. Victor har jeg faktisk trua på, og Riise - vel, han holder klasse uansett hvor han blir plassert. Dette er godt nok for et gullag.

                Sentral midtbane:
                Dette er en nøkkelposisjon i 4-3-3. Altså, dette er hjernen og hjertet, og denne posisjonen vil avgjøre om vi kan ta steget helt opp i år. Beklageligvis tror jeg ikke vi er godt nok representert på denne plassen. Hadde vi tatt det beste fra Kasey og det beste fra Kiko så hadde vi vært der. Da hadde vi hatt en Tommy Svindal Larsen eller en Martin Andresen.

                Vinger:
                Skal Pål Strand få en ny vår? På sitt beste er han perfekt i 4-3-3. Myklebust er ikke skikkelig innspilt på denne posisjonen, men den gutten er så proppfull av fotballforståelse så han tror jeg også holder mål. Essediri er jeg skeptisk til. Det er ikke uten grunn at RBK slapp han for småpenger til en konkurent. Husar har jeg heller ikke trua på, han har faktisk ikke bevist noe på sitt først halvår i Norge. Med forbehold om at Strand er i form og skadefri hele sesongen, vil jeg strekke meg til å si at vi under tvil er godt nok forspent på vingplassene.

                Midtspiss:
                Sundgot holder høy klasse, ikke skyhøy klasse, men god nok. Occean har jeg sett i så mange kamper nå, gjøre så elendige valg, vise så manglende klasse og klokhet, at han har jeg gitt opp. Han er så ubalansert, klønete og usikker at jeg kan ikke skjønne at han noen gang kommer tilbake til gammel storhet. (En storhet som faktisk mange Odd-fans heller aldri har sett selv om han puttet en del mål for dem.) Og andre reelle valg på midtspissplassen har vi vel egentlig ikke? Jeg rangerer Myklebust foran Occean hvis Sundgot skulle være ute, under forutsetninger at dette ikke går ut over kvaliteten på vingplassene.

                Basert på dette mener jeg at kryssene(bruk av X) skiller oss fra et gullag:

                ------------------ X --------------------
                X----Kippe----Pål Steffen----Shane
                -----Søgård-----X-----Brenne-------
                Riise---------Sundgot--------Strand

                Konklusjon: Vi mangler en klassespiller på keeperplass, høyre back og sentral midtbane for å være en seriøs og soleklar favoritt til gullet. I tillegg er vi utsatt på venstreving og spissplassen. Hadde vi fått på plass en klassespiller på minst en av disse plassene ville jeg vurdert LSK på høyde med RBK og Brann. Men pr i dag er jeg redd Sportsklubben må kjempe sammen mot VIF, Stabæk, Viking og Start om tredjeplassen.

                Kommentar

                • haggisb
                  Medlem
                  Hoffnarr
                  • Feb 2007
                  • 51

                  #9
                  Meget interessant å lese mange meget gode og konstruktive inlegg i denne tråden.
                  Jeg skal ikke utgi meg på vurdering av hele laget men jeg ønsker å ta opp to plasser der jeg føler vi har problemer(ikke godt noke for gull på de plassene)

                  Første plass jeg mener vi ikke holder mål er på sidebackene Dan Anton holder ikke mål for en tittelutfordrer enkelt og greit!, Shane er ok men heller ikke mer. Ser heller ikke for meg Rambekk som en toppback mener at han blir for treg å kan få problemer.
                  Litt avhengig om hvordan det blir med Riise om han spiller på midt eller framme er Søgård også et backalternativ men her mener jeg at vi bør satse på å ha Søgård på midten. Om han mot formodning ikke får plass på midten mener jeg han er vårt beste HB alternativ.

                  Den andre plassen jeg mener vi har problem er sentral midt. Ser 2 klare alternativer (kiko, Kaysey) Så kanskje Sundgodt????
                  Ingen av disse spillerne føler jeg har ferdigheter nok til å bekle denne rollen.
                  Så jeg ønsker å lansere følgende ide ,hva med å bruke Brenne sentralt??????
                  Med Riise og Søgård som indreløpere
                  BRGDS

                  Hallgeir

                  Kommentar

                  • xeR
                    Seniormedlem
                    --==FORUMRUNKER==--
                    • Jan 2004
                    • 11206

                    #10
                    Brenne sentralt tror jeg vil fungere dårlig da den sentrale posisjonen vil bli noe for defensiv for han. Tror Kiko er den som vil passe best i den rollen som den defensive spilleren på midten. Kunne vært gøyalt å la Rambo prøve seg i den rollen også. Han har vel litt erfaring med lignende rolle i Odd.
                    Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                    Kommentar

                    • Fugl1120
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2005
                      • 3528

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Ola
                      Keeper:
                      Vi har desverre ingen topp keeper. Ja, vi har to OK keepere, men ingen sjef og klokkeklar nr. 1. Jeg rangerer RBK, VIF og Brann klart foran oss på keeperplassen.
                      Av hva jeg så på La Manga mellom RBK og LSK var Heinz langt tryggere enn Hirschfeldt, som blandt annet var usikker når han skulle ta ball og hadde elendige utspill. Jeg var selv skeptisk til Müller tidligere, men jeg synes han har hevet seg, og hvis han får luket bort de totalt noldus-feilene han gjør av og til (Les: Storbæk's frispark på Åråsen ifjor) så tror jeg Heinz kan bli en av de aller beste keeperne i Tippeligaen. Otto ser jeg på som en meget habil andrekeeper, det er en grunn til at han og Heinz blir matchet omtrent 50/50.

                      Forøvrig synes jeg det er verdt å legge til at Wehrman og Kiko gjorde en fantastisk jobb i sin sentrale midtbanepossisjon igår, begge var gode ballfordelere OG ballvinnere. Her tror jeg overhode ikke vi har et problem, kanskje tvert imot et luksusproblem foran neste sesong.
                      Lauken er vår venn!

                      Kommentar

                      • Ola
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2003
                        • 1651

                        #12
                        Etter å ha sett VIF-kampen så måtte jeg bare ta opp igjen denne tråden, da jeg mener det er mer synlig enn noe gang at vi har klare svakheter i spillerstallen.

                        Keeperen vår er ikke bra nok. Han holder rett og slett ikke medalje-klasse og det bekymrer meg noe grenseløst 3 uker før seriestart. Etter min mening burde Otto være høyaktuell som førstekeeper, men selvfølgelig aller helst ønsker jeg meg en ny klassekeeper. Noe våre største konkurrenter har.

                        Sentral midtbane er mer naken enn noen gang og det er skummelt synlig mot VIF. Kasey gjør så håpløst klønete valg, og enda verre - han gjør livsfarlige tversoverpassninger, nøler i pressede situasjoner og er ikke i stand til jobbe opp igjen feilene sine. Jeg foretrekker Kiko i denne rollen, eventuellt prøve Viktor, Rambekk eller Søgård.

                        Det positive i går var Danton og Winsnes! Vi kan håpe på at begge har klart å ta et steg opp. I såfall betyr det at jakten på høyreback kan komme i andre rekke.

                        Må samtidig benytte oppmerksomheten til å slenge inn en liten freidig apell til Nordlie:

                        Bruk Riise som ving!
                        Bruk Strand som ving!
                        Tørr å bruke Berthe og Martin!

                        Og en apell til Fjøra:

                        Kjøp Tommy Svindal!
                        Kjøp Rune Jarstein!
                        Kjøp Espen Ruud!
                        (Kjøp hele Odd! )

                        Kommentar

                        • kimmern
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jun 2005
                          • 1174

                          #13
                          dytt rambekk ut på h back, sats på bertheussen/kippe i midten

                          Kommentar

                          • P0P_Corn
                            Seniormedlem
                            Forumonanist
                            • Apr 2004
                            • 168

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av kimmern
                            dytt rambekk ut på h back, sats på bertheussen/kippe i midten
                            Det blir et spillende forsvar ja

                            Keepern får ikke noe å gjøre når vi kjører over alle lag. På midten blir sammensetningen viktigere enn enkelt spillere. På topp har vi mange strenger å spille på

                            Kommentar

                            • Canário
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Sep 2005
                              • 1471

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Ola
                              Kasey gjør så håpløst klønete valg (...) nøler i pressede situasjoner og er ikke i stand til jobbe opp igjen feilene sine. Jeg foretrekker Kiko i denne rollen, eventuellt prøve Viktor, Rambekk eller Søgård.
                              Overvar kun andre omgang, men er enig i at Kasey må bli mer løsningsorientert og komme mye tettere oppi sin mann defensivt. Ellers synes jeg Rambekk i en sentrale rollen virker spennende. Siden Nordlie har uttalt at forsvaret i år skal spille seg ut mer bakfra og være et mer konstruktiv og delaktig ledd i spillet, er det naturlig å tro at vi i år ikke er avhengig av et så spillende/teknisk anker. Det kan man vel underbygge med RBK som er viden kjent for å starte angrepende/frispille bakfra og har hatt stor suksess med Riseth i ankerrollen. RBK har vel knapt tapt en kamp etter at Riseth steppet inn på ankerplass. Og Riseth kan man vel ikke akkurat kalle teknisk...

                              Nordlie er jo også den treneren i serien med mest "rosenborgsk" fotballfilosofi, i tillegg som jeg anser Rambekk og Riseth som relativt like spillertyper (ikke misforstå...). Med andre ord er det flere punkter i mine øyne som gjør at Rambekk virker unektelig interessant å teste i ankerrollen.
                              Last edited by Canário; 24.03.2007, 14:48.

                              Kommentar

                              • Serbern
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2006
                                • 5496

                                #16
                                Så på lsk-dvd`en fra 2006 sesongen igår, og jeg håper virkelig Tom har gitt klar beskjed om at vi skal ha menn ved stolpene på cornere i år. Slapp inn en del mål ifjor som kunne vært avverget hvis bare noen hadde stått ved stolpene. En annen ting som var skremmende var å se keeper-spillet til Heinz ifjor. Her var det mye rart. Vi trenger en ny klasse-keeper!

                                Kommentar

                                • Canário
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Sep 2005
                                  • 1471

                                  #17
                                  Jepp, enig at en keeper som innbyr med større trygghet i sine involveringer er tiltrengt hvis skal vi ta gullet, iallfall hvis Heinz ikke legger fra seg de verste feilvurderingene. Hadde gjerne sett en keeper à la Reitmaier som brer selvsikkerhet hos spillerene. En som skaper tro og trygghet i rekkene som også forplanter seg framover. Trygghet skapes bakfra. Heinz har jo ikke akkurat spredd trygghet og det har jo òg påvirket forsvarsrekka ved at de ofte ikke tør å flytte oppover. Heinz er jo nå ett år eldre, ett år mer rutine osv. og har det som trolig er Norges beste keepertrener i Grodås, der han rimelig sikkert vil ta et steg framover i år. Ingenting hadde vært bedre enn om Heinz hadde opptrådt mer stabilt på det nivået som i utgangspunktet gjorde han til LSK-spiller, og med de prisene som har verset rundt i fotballmiljøet nå for å få tak i en klassekeeper, hadde det vært bra om "keeperproblemet" hadde løst seg selv og vi isteden kunne bruke penga på det som virkelig er lagets akilleshæl, sentral midtbane, eventuelt mangel på en lederskikkelse.

                                  Med Grodås i kulissene og med en like bra fortsettelse som Heinz har vist tidligere i vinter, om man seg blind på ekstraomgangene mot OB, tror jeg keeperplassen i år er i trygge hender.

                                  Kommentar

                                  • mr.Jordbakke
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jun 2005
                                    • 3845

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Serbern
                                    En annen ting som var skremmende var å se keeper-spillet til Heinz ifjor. Her var det mye rart. Vi trenger en ny klasse-keeper!
                                    Like greit at det ikke ble Myhre...
                                    NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                                    Mvh
                                    Mr.Jordbakke

                                    Kommentar

                                    • kimmern
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jun 2005
                                      • 1174

                                      #19
                                      heinz - rambekk,bertheussen,kippe,shane - riise,wehrmann,brenne - essediri,sundgot,mykle


                                      sats på bertheussen han har potensial til å bli noe skikkelig

                                      Kommentar

                                      • reka
                                        Seniormedlem
                                        --==FORUMRUNKER==--
                                        • Aug 2005
                                        • 13272

                                        #20
                                        Vi har gode spillere i stallen som kanskje ikke er opplagte førstevalg når fløyta går i år. Det som bekymrer meg er at i panikken for å vinne noe (hva som helst.. nåå) kan det legges en naturlig demper på viljen til å bruke disse spillerne i kamp. Ingen spillere har blitt oppdaget på trening, og selvtillit skapes ikke på andrelaget - uansett hvilke målsetninger man har blitt forespeilet.

                                        Jeg håper uansett at Bertheussen, Gundersen og kanskje diomande får spilletid i år av nordlie - da basert på positive prestasjoner og ikke frykt for å bli holdt ansvarlig som trener etter tap.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎