Eksterne vurderinger av LSK før 2007-sesongen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    Eksterne vurderinger av LSK før 2007-sesongen

    Studvest (Studentavisa i Bergen) tipper årets tippeliga, med LSK på sølvplass:

    "2. Lillestrøm.

    Tom Nordlie er en av Norges aller beste trenere. Sterk stall og spennende nyervervelser som Simen Brenne og Karim Essediri, men har mistet Michael Mifsud og Robert Koren fra forrige sesong. Vi tror likevel mannskapet er sterkt nok til å ta sølv i årets Tippeliga."

    For resten av tabelltipset:

    Last edited by Håkon Henriksen; 29.03.2007, 21:56. Begrunnelse: flyttet & undeleted ....
  • hoyt
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 2850

    #2
    Eksterne vurderinger av LSK før 2007-sesongen

    Stabæk support vurderer Lillestrøm: http://www.stabaek.no/index.lasso?s=nyhet&ID=5545



    Dagens TIPS


    I dag er turen kommet til Kanarifuglene fra Romeriket.
    LILLESTRØM SK

    Hjemmebane:Åråsen Stadion
    Publikumsrekord: 13 652, mot Vålerenga 2002.
    Adresse: http://www.lsk.no/
    Plassering 2006: 4. plass
    5 seriemesterskap: 1959, 1976, 1977, 1986, 1989
    4 cupmesterskap: 1977, 1978, 1981, 1985
    Budsjett 2007: 60 MNOK (8.plass - Konsernet omsetter for 100 mill)

    BILLETTPRIS BORTESUPPORTERE: kr. 170,-
    Det er i overkant dyrt selv på en grei arena som Åråsen.

    SLIK GIKK DET SIST

    LSK var i gang med det 2. året i sin 3 års plan for å bringe seriegullet tilbake til Åråsen. 4. plassen og cupfinalen (Tap mot MFK) fra året før, var fulgt opp met RL finale (tap mot FCK) rett før seriestart. Nå var kanarifuglene klar til å ta nok et sted mot toppen av tabellen. Det startet meget bra. På de 8 første rundene sikret laget seg 20 av 24 mulige poeng. Men Fugla høstet mye kritikk for å ha blitt velsignet med i overkant vennligsinnede dommere under vårsesongen. 16 mai var det bråstopp for dommerhjelpen og på de neste 18 kampene klarte laget kun å sikre seg 24 poeng. Det holdt til å repetere foregående sesongs 4. plass på tabellen. Mange av poengene ble tapt i sluttminuttene. Trener Uwe Rösler ble anklaget for å være for defensiv i taktikken, og fikk beskjed om å finne seg annet å gjøre.

    SPILLEROVERGANGER

    INN

    Viktor Bjarki Arnarson (midtbane, Vikingur, Island)
    Simen Brenne (midtbane, Fredrikstad)
    Karim Essediri (angrep, Rosenborg)
    Alassane Diomande (angrep, Stella Club) NB Avventer arbeidstillatelse
    Tore Andreas Gundersen (angrep, Kongsvinger)
    Lasse Bergan-Foss (forsvar, egen ungdomsavdeling)

    UT

    Michael Mifsud (angrep, Coventry, England)
    Robert Koren (midtbane, West Bromwich Albion, England)
    Per Magne Misund (keeper, legger opp, blir keepertrener i Molde)
    Cyril Kali (forsvar)
    Lasse Bergan Foss (forsvar, Kongsvinger, utlån til 30. juni)

    KEEPER

    LSK har en bra duo i Müller og Fredriksson, førstnevnte en liten keeperhanske foran i den interne duellen om jobben som burvokter. Bra dekning uansett hvem som står og Frode Grodås bør være en kapasitet som Keepertrener. Sterk lagdel.

    FORSVAR

    Kippe er klippen i forsvaret. Rambekk en naturlig makker så lenge Pål Steffen Andresen er ute med skader. Laget mangler kanskje et alternativ til den sentrale posisjonen og har signalisert at de jakter en ytterligere stopper. Danske Dan Anton Johansen har ikke imponert siden overgangen fra Brøndby, men er likefullt et førstevalg på høyreback. I det minste frem til PSA er tilbake fra skade eller LSK finner en ny midtstopper. Da tar Rambekk høyrebacken. Stefanutto har sett bra ut i vinter og er et naturlig valg på venstre back. Erik Bertheussen og Johan Petter Winsnes er back up i lagdelen.

    MIDTBANE

    Lillebror Riise og nykommer Simen Brenne er naturlige førstevalg i indreløperrollene i 433 systemet. Søgård back-up til begge. Khaled "Kiko" Mouelhi og Kasey Wehrmann kjemper om den viktige ankerrollen. Vi tror Wehrmann vinner duellen på bedre defensive kvaliteter. Kiko kan også spille indreløper hvis det kniper. Viktor Bjarki Arnarsson er et ubeskrevet blad på dette nivået og vil nok mest kle en reserverolle i laget.

    ANGREP

    Vil Olliver Occean levere varene i år? Kanadieren hadde ingen stor sesong etter overgangen fra Odd Grenland i fjor. Det ble mye albuer og lite mål. "Veteran" Arild Sundgot er nærmeste utfordrer til midtspissrollen. Karim Essediri er hentet inn for å være førstevalg på høyrevingen, var veldig god i TIL for to sesonger siden, falt helt igjennom i RBK i fjor. Har svingt mye i prestasjonene tidligere i karrieren også. Usikkert valg av fugla. Det kan fort være slik at Riise må flyttes frem fra midtbanen. Magnus Myklebust her begynt å vise fine takter, det er på tide med et gjennombrudd nå. Kan benyttes i flere posisjoner i angrepet. Pål Strand er en klassespiller på venstre flanke når han er skadefri og i form, problemet er at han så sjelden er nettopp det. Martin Husar har ikke rukket å etablere seg, men høster ofte brukbar kritikk blant Kanari Fansen. Kongsvinger opprøreren Tore Andreas Gunderssen er en måltyv, men spørsmålet er om han får mange sjansene til å vise seg frem med denne konkurransen.


    TRENER:

    LSK-eier Per Berg fikk viljen sin og byttet ut Uwe Rösler med Tom Nordli. Det er alltid knyttet stor spenning til Nordlie. Han en glimrende i medgang og en katastrofe i motgang. Samtidig så er han av en eller annen grunn uangripelig. Han har kommet i den kategorien hvor manglende folkeskikk og fullstendig mangel på sosial-intelligens, blir omtalt som "Tom er en farveklatt". Det er her viktig å huske på at i en stor klubb som LSK så skal det mye mindre til før ordet "krise" viskes i korridorene enn i småklubber som Start og Sandefjord. Nå skal han også samarbeide med en annen velprofilert og sterk person i Jan Åge Fjørtoft. Det kan fort gå riktig galt. Men vi tror uansett Nordlie sitter tryggere enn JÅF. Per Berg har nemlig investert betydelig prestisje i ansettelsen av Nordlie.

    SÅ BRA BLIR LSK

    Lillestrømledelsen kastet en 2/3 ferdig 3 års plan på dunken for så å erstatte den med en ny 3 års plan. Det er sikkert flere årsaker til at Rösler ikke fikk fortsette i jobben. Men etter hva vi har forstått så var det en avgjørende faktor at laget rotet bort mange poeng i sluttminuttene. Nå tror vi ikke at Röslers lagdisposisjoner var avgjørende for at LSK spillerne ble passive og tapte poeng i fjor. Noe spillerne selv også har bekreftet. Det er sikkert flere årsaker, men vi tror LSK stallen mangler noen rutinerte spillere som ikke så lett lar seg stresse når det blåser som verst. Med et par rutinerte gubber ute på banen kunne nok flere av avgjørelsene i sluttminuttene bikket LSK sin vei.

    Det er vanskelig å lage en LSK omtale uten å nevne Robert Koren og Michael Misud, de to stod til sammen for snaut halvparten av målene og 1/3 part av de målgivende pasningene til LSK i fjor. Kritikerne vil hevde at LSK er kraftig svekket uten disse to, mens Kanarifansen vil tone ned betydningen deres og da kanskje særlig betydningen til Mifsud. Malteseren gjorde seg med sin oppførsel noe upopulær på Romeriket forrige sesong. Sannheten ligger nok et sted midt i mellom. Koren var hjernen i LSK laget og i tilegg til å score samt legge opp til mange mål var han ofte igangsetteren til mye av Lillsterøms offensive spill. Alle lag i Tippeligaen ville savnet en spiller som Koren. Nå har LSK dog gjort grep både strukturmessig og ved rekrutteringen av Brenne for å minimere tapet av Koren. Men det er vanskelig å ikke vurdere LSK stallen som svekket offensivt etter tapet av Koren og Mifsud.

    Vi har fulgt LSK tett de siste årene og sett laget både i treningskamper og seriekamper. Vi føler derfor at vi har relativt god kontroll på lagets kvaliteter. Vinteren 2005 ble vi mektig imponert over det vi så fra Fugla. Det var helt klart en ny giv i laget og spillestilen var spennende. I vinter synes vi derimot at Fugla har sett skuffende svake ut. Det løpes mye, og det føres mye ball med det resultat at spillet går tregere en hva vi har vært vant med fra den kanten de siste par årene. Det kan derfor se ut som om Nordlie vil trenge litt tid på å få satt spillestilen sin. Med Nordlie har også de beryktede langpasningene kommet tilbake i LSK repertoaret. Alt i alt føles det derfor som om LSK har tatt et par steg tilbake før årets sesong og at de kan komme til å trenge tid på å ta steget frem igjen. Vi tror også at Rösler er en bedre trener enn Nordlie, og vi er spent på hvem som skal score målene for Fugla i år. LSK blir nummer 5.
    Last edited by Håkon Henriksen; 29.03.2007, 07:02. Begrunnelse: flyttet over i egeng tråd, vi trenger ikke alle vurderingene i nyhetstråden, men vi tar dem her.
    "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
    - Nosa

    Kommentar

    • Grusom B
      Generalissimo Bellisimo
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 6248

      #3
      God vurdering med et par unntak; Rösler er ikke en bedre trener en Nordlie, og vi blir ikke nr. 5. Vi vinner, hovedsakelig fordi jeg er i Afrika hele høstsesongen, og fotballens/universets lover tilsier at jeg ikke kommer til å få det med meg når store ting endelig skjer. Dette kommer forøvrig til å bli etterfulgt av Rosenborgopptreden i Royal League, for da har jeg kommet hjem igjen. Tror du meg ikke? Jeg holder med West Ham. Det sier alt.

      Genial tråd, by the by.
      Ni principe ni rey...

      D10S!

      Kommentar

      • ChriZza
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2005
        • 4265

        #4
        Enig i vurderingene, men tør ikke uttale meg om hvilken trener jeg synes er best -enda-.

        Men ingenting lavere enn topp 3 er godt nok, så 5te er jeg ikke med på!

        Kommentar

        • glasgow
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jan 2007
          • 1251

          #5
          Vuderingen er bra den.
          Enig i mesteparten.
          Har vel lest mye av de samme meningene før, andre steder.
          Håper selvfølgelig at lsk tar gull hvert år.
          Men blir det jevnt i toppen så tror jeg desverre vi kan risikere og bli alt fra nr 1 - 5.

          Kommentar

          • fotball_marthe
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Sep 2005
            • 1069

            #6
            At de tror vi kommer på 5. plass det var ganske overraskende! Tror så absolutt vi ikke havner som nr 5! Vi skal vinne
            Lillestrøm Sportsklubb for evig og alltid

            Kommentar

            • Rathsmeister
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • May 2006
              • 561

              #7
              Etter min mening er alt mellom 1 og 4 plass realistisk. Vi har innført ny spillestil, ny trenerr, nye spillere.

              Det er gjevnt i toppen, men tror at "de 4 store" uansett har så stort forsprang ned til de andre at det står mellom oss, RBK, Brann og vIF.
              Mvh
              Martin Raths

              Kommentar

              • Dole
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2004
                • 1538

                #8
                Opprinnelig skrevet av fotball_marthe
                At de tror vi kommer på 5. plass det var ganske overraskende! Tror så absolutt vi ikke havner som nr 5! Vi skal vinne
                Jeg vil bli langt mer overrasket dersom vi vinner enn om vi blir nummer 5.

                Forøvrig en veldig godt skrevet analyse fra Stabæk-fansen. På samme måte som i fjor. De følger tydeligvis godt med.

                Kommentar

                • Ghostwriter
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2006
                  • 254

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av glasgow
                  Men blir det jevnt i toppen så tror jeg desverre vi kan risikere og bli alt fra nr 1 - 5.
                  Ja, det hadde vært noe dritt å bli nummer 1 gitt...

                  Kommentar

                  • WAK
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jul 2006
                    • 960

                    #10
                    Må si at de har et stort poeng i at de er usikkre på hvem som skal score måla for LSK i år. Jeg nevnte det tidligere og er ganske sikker på det ennå. Vet vi har spillere som Brenne, Occean og Mykle men tror ingen av de er noe stor scorere.

                    Kommentar

                    • gj
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 3359

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Grusom B
                      Vi vinner, hovedsakelig fordi jeg er i Afrika hele høstsesongen, og fotballens/universets lover tilsier at jeg ikke kommer til å få det med meg når store ting endelig skjer.
                      Det tror faktisk jeg også. Av samme grunn, nemlig at jeg sannsynligvis sitter og ser feiringa av gullet på en liten dataskjerm på web-tv i Montréal (Occean er fra andre sida av elva), Canada. Første gull siden 1989, og neste kommer sikkert først i 2025 igjen. Skjer det, kan ingen komme til meg og snakke om å være snurt igjen.

                      Kommentar

                      • RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

                        #12
                        . Vi tror også at Rösler er en bedre trener enn Nordlie.
                        Hvem av de to som er best trener tror jeg ikke det er mulig å si - i all fall ikke i dag. Uansett: For meg blir en rangering uinteressant. Jeg har enorm respekt for Uwe Rösler og det han har gjort for sportsklubben, både som spiller og trener. Og ikke minst for måten han tacklet sparkingen som trener på. Men nå er det Nordlie som gjelder; jeg er litt bekymret for forsvaret, men har klart trua på at fugla vil slåss om medaljer til siste kamp i år - muligens gull...

                        Kommentar

                        • chrissp
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2004
                          • 2403

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av RSP
                          Hvem av de to som er best trener tror jeg ikke det er mulig å si - i all fall ikke i dag. Uansett: For meg blir en rangering uinteressant. Jeg har enorm respekt for Uwe Rösler og det han har gjort for sportsklubben, både som spiller og trener. Og ikke minst for måten han tacklet sparkingen som trener på. Men nå er det Nordlie som gjelder; jeg er litt bekymret for forsvaret, men har klart trua på at fugla vil slåss om medaljer til siste kamp i år - muligens gull...
                          Helt enig med deg. Hvem av de to som er best blir en vanskelig vurdering, og akkurat nå uinteressant.
                          Bølerkanaris

                          Kommentar

                          • RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

                            #14
                            Tromsø-trener Steinar Nilsen tipper at gullet i 2007 står mellom LSK og RBK.

                            Fra Radio Tromsø:

                            "Tror ikke på seriegull

                            TIL-trener Steinar Nilsen er nøktern når han bedømmer Tromsøs medaljesjanser i år. Nilsen tror seriegullet for 2007-sesongen havner Lerkendal eller Åråsen.Publisert: 09:49 30.03.2007 - oppdatert 09:50 30.03.2007
                            Skrevet av: Tom Rune Lian

                            - Lillestrøm og Rosenborg er klare gullfavoritter, og så er det en del andre lag som kan blande seg i medaljekampen, men Lillestrøm og Rosenborg vil prege kampen om gullet, sier Nilsen til Radio Tromsø.

                            Han vil ikke spå noe om hvor Tromsø kommer til å havne på tabellen, men at han har fått de svar han vil ha om kvaliteten på laget i sesongoppkjøringen."

                            Kommentar

                            • pondus73
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Feb 2004
                              • 612

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Dole
                              Jeg vil bli langt mer overrasket dersom vi vinner enn om vi blir nummer 5.

                              Forøvrig en veldig godt skrevet analyse fra Stabæk-fansen. På samme måte som i fjor. De følger tydeligvis godt med.
                              Han har ikke noe valg stakkar, han har mange FUGLA-kompiser
                              Så derfor blir det både treningskamper og annet på han.
                              ------eLSKe-------

                              Kommentar

                              • kunden
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 2307

                                #16
                                Det er ihvertfall en meger sakling analyse fra de blaah, som vanlig får en si.
                                Det er også en sann fryd å lese kampanalyse før og etter fra den kanten.

                                Det kan fort vise seg å gå troll i ord, men det kan selvfølgelig gå hele veien
                                med gull.

                                Det jeg er litt skeptisk til er Nordlis tvangstanker å holde seg til 4-3-3 uansett
                                hva slags mannskap man rår over. Jeg mener en sånn tallkombinasjon må avspeile hvilke spillere man har.

                                Vi har muligens et sentral midtbaneproblem
                                Vi har muligens et spissproblem
                                Vi har muligens backproblemer
                                Vi har muligens et keeperproblem

                                Vi har derimot de beste kantspillerne/indreløpere og et solid stopperpar.

                                Vi har potensiale på sentralt på midten.
                                Jeg tror faktisk Bjakri kan bekle den rollen, selvom jeg aldri har sett han
                                i aksjon. Krigersk og rask og relativt teknisk høres bra ut.
                                Kiko mangler krigerinstinket, og Wehrman er altfor treg for eliteserien.
                                Ev må Søgård gå inn sentralt, selvom jeg mener han ikke er pasningssikker nok.

                                Hadde også sett at Husar kunne tatt plassen til Danton.

                                Kommentar

                                • hoyt
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2004
                                  • 2850

                                  #17
                                  http://www.tips.as/default.asp?menu=6&id=948

                                  Bladet TIPS har vurdert LSK:

                                  NORDLIE-EFFEKTEN: Lillestrøm håper Tom Nordlie kan føre laget helt til topps.
                                  2. plass: Lillestrøm
                                  (01.04.2007 13:05)

                                  Det stilles store forventninger til Tom Nordlie på Åråsen. Vi tror Lillestrøm kommer til å kjempe helt i toppen.


                                  av Tips

                                  Tom Nordlie ble applaudert inn på feltet til sin første treningsøkt med Lillestrøm av over 100 fremmøtte supportere midt i januar. Det sier mye om forventingene som stilles til den kontroversielle treneren som endelig har kommet ”hjem” til Åråsen.

                                  - Man skal huske på at Lillestrøm ikke har vunnet siden 1989. Vi har også mistet to av de beste spillerne våre fra forrige sesong, sier Nordlie til TIPS.

                                  - Men jeg har en målsetting om å vinne gull innen tre år.

                                  Lillestrøms førsteellever ser meget sterk ut uten noen klare svakheter. Men troppen mangler dybde til å fravriste Rosenborg seriegullet. Dessuten kan man forvente at det tar litt tid å legge om fra et system som har vært innarbeidet i Lillestrøm i veldig mange år. Men Tom Nordlie er en av de dyktigste trenerne i hele Norden rent faglig, og er det en som kan klare den omleggingen så er det han.

                                  - Det tar tid å legge om systemet så radikalt. Derfor har jeg måttet prioritere, og tatt det jeg har ment vært viktigst først. I tillegg har vi droppet en del formasjonstreninger til fordel for fysiske økter, og dermed har ikke progresjonen vært så stor som håpet, forteller han.

                                  - Men det er en veldig ivrig og lærevillig gjeng. Så etter forholdene har de tatt det nye systemet veldig bra, legger han til.

                                  Vi tror Tom Nordlie-effekten er så sterk, og spillerne han har til rådighet er så gode, at Lillestrøm kan gi Rosenborg kamp om gullet. Men til slutt ender nok gullet ”som vanlig” i Trondheim.

                                  Men det skjer spennende ting på Åråsen, og Lillestrøm vil fortsette å være en faktor i toppen av norsk fotball i lang tid fremover.

                                  1. ...
                                  ----------------------
                                  2. Lillestrøm
                                  3. Vålerenga
                                  4. Brann
                                  5. Stabæk
                                  6. Viking
                                  7. Start
                                  8. FC Lyn Oslo
                                  9. Tromsø
                                  10. Strømsgodset
                                  11. Aalesund
                                  -----------------------
                                  12. Fredrikstad
                                  -----------------------
                                  13. Odd Grenland
                                  14. Sandefjord
                                  "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
                                  - Nosa

                                  Kommentar

                                  • Torolf
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2004
                                    • 9574

                                    #18
                                    Kan ta med at Dagfinn Enerly mente at gullkampen ville stå mellom LSK og Rosenborg. Dette uttalte han på TV2-sporten her om dagen.

                                    Kommentar

                                    • RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

                                      #19
                                      Dagsavisens vurdering av LSK



                                      5 Lillestrøm SK

                                      Hjemmebane: Åråsen stadion. Hovedtrener: Tom Nordlie.

                                      VURDERING: Lillestrøm har mistet to sentrale spillere i Robert Koren og Michael Mifsud, som sto bak svært mange scoringer i fjor.

                                      Laget har til gjengjeld fått inn spennende erstattere i Simen Brenne og Karim Essediri. De vil ikke nødvendigvis score like mange mål, men vil trolig passe bedre inn i Tom Nordlies 4-3-3-formasjon. LSK har en av seriens beste staller og ligaens mest omfattende støtteapparat. Spørsmålet er hvor lang tid det tar å spille seg varm i Nordlie-stilen.

                                      PLUSS:
                                      "Har fått en av Norges dyktigste trenere i Tom Nordlie. Han har alltid lykkes første året i ny klubb.
                                      "Flere alternativer i alle de offensive rollene.
                                      "Har sterk økonomi og kan handle om det trengs.

                                      MINUS:
                                      "Mangler noe dekning bakover på banen. Savner også en matchvinner i mål.
                                      "Har få duellsterke spillere i forsvar. Slapp inn mange mål på innlegg og dødball i fjor.
                                      "Kan ta tid å spille inn en helt ny stil.

                                      OBS!
                                      En 20 år lang tradisjon med svensker er nå brutt i LSK. For første gang siden Dennis Schiller kom til klubben i 1987, starter LSK en sesong uten en svenske i stallen.
                                      Lillestrøms siste 10 sesonger

                                      Kommentar

                                      • Serbern
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2006
                                        • 5496

                                        #20
                                        En sikker kilde forteller meg at vg har oss på 3.plass i sitt tips... Bak Brann og trøndra

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎