Taktikken mot slutten av kampene: Nordlie vs. Rösler

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    Taktikken mot slutten av kampene: Nordlie vs. Rösler

    Det er kjempeforskjell på Nordlie og Rösler i hvordan de velger å spille mot slutten av kampene. Spesielt når vi leder så satser Nordlie offensivt for å få enda et mål. I går avsluttet vi kampen med tre målkåte spisser. Under Rösler ville vi prøvd å drøye tida ved cornerflagget, og hatt maks en spiller inne i feltet.

    At Nordlies opplegg er mer underholdende (i hvert fall for nøytrale) er det ingen tvil om, men det ser foreløbig også ut til å virke bedre. Tidligere la vi oss bakpå, i kamper med ettmålsledelse, og slapp motstanderen langt inn på vår halvdel. Motstanderen kunne i fred og ro rulle opp det ene angrepet etter det andre. Det var bare et tidsspørsmål om når utligningen skulle komme. Det motsatte eksperimentet, å angripe videre selv om vi leder har gjort at motstanderne har skapt mye mindre mot oss. Vi har skapt mange flere sjanser, noe som også har ført til at begge Åråsenkampene til nå har gitt mer enn ettmålsseire. Sliter vi ut motstanderen ved å fortsette å angripe? Øker sannsynligheten for Fuglaseier ved at vi fortsetter å jage flere scoringer?

    Angrep er det beste forsvar!
    RoyVaadal.
  • chrissp
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2004
    • 2403

    #2
    Helt enig, og ikke tvil om at jeg foretrekker Toms taktikk. Tror også at på sikt vil dette lønne seg.

    Samtidig syntes jeg i går at det til tider gikk veldig treigt fremover når vi hadde store rom å kontre i. Blant annet syntes jeg OO var utrolig treig med å sende ballen fra seg til spillere som kom på løp. Jeg undret over hva grunnen var; om det rett og slett var OO som ikke hadde overblikket eller om det var en bevisst taktikk.
    Bølerkanaris

    Kommentar

    • Canaria
      Medlem
      Møteplager
      • Sep 2004
      • 73

      #3
      Tidligere...mener du Godset kampen for en uke siden??


      Kommentar

      • rulfi
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Mar 2007
        • 982

        #4
        Som alle har sagt så var taktikken til Nordli mot Godset å kjøre på videre, mens spillerne blei passive. Dette kan henge igjen fra Røsler sin tid. Har en spilt 2 år med å legge seg bakpå, snur ikke spillerne den vanen med en gang.

        Så taktikken til Tom er å jage flere scoringer.

        Kommentar

        • Superstefan
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2006
          • 2180

          #5
          Vi kommer til og tape mye mindre poeng i sluttminuttene i år en i fjor.Når vi presser opp og de må forsvare seg kan de ikke komme til så mange avsluttninger som vi fikk mot oss ifjor.Vi kommer til og gå på smeller men langt ifra så mange som vi gjorde i fjor.
          Last edited by Superstefan; 01.05.2007, 23:12.
          Fotograf Kreativ Kanaris

          KK på youtube Subscribe,rate and appreciate

          Kommentar

          • Rønnern
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 6690

            #6
            Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
            Tidligere la vi oss bakpå, i kamper med ettmålsledelse, og slapp motstanderen langt inn på vår halvdel. Motstanderen kunne i fred og ro rulle opp det ene angrepet etter det andre. Det var bare et tidsspørsmål om når utligningen skulle komme.
            Det er en sannhet med modifikasjoner. Gang på gang kunne vi høre Uwe etter kampene fortelle at planen var å jage mål nr. 2 for å "kill off the match". Spillerne kunne jo også fortelle at planen aldri var å legge seg bakpå, men at det bare skjedde.
            Mvh Ronnie "The Runner"
            LSK for alltid

            Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

            Kommentar

            • Hexaphim
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2006
              • 2756

              #7
              Så langt ser det i hvert fall ut til at Nordlie er flinkere enn Rösler til å få spillerne til å ikke legge seg bakpå mot slutten av kampene, hvis vi ser bort fra matchen mot Strømsgodset. Jeg føler meg litt mindre nervøs i de siste ti minuttene nå enn jeg var i fjor, om ikke annet.
              "Debating creationists on the topic of evolution is rather like trying to play chess with a pigeon; it knocks the pieces over, craps on the board, and flies back to its flock to claim victory." - S. D. Weitzenhoffer.

              Kommentar

              • Rathsmeister
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • May 2006
                • 561

                #8
                Opprinnelig skrevet av Hexaphim
                Jeg føler meg litt mindre nervøs i de siste ti minuttene nå enn jeg var i fjor, om ikke annet.
                Dette har vel med en kombinasjon av supporteres sellektive hukommelse og "brent barn skyr ilden" å gjøre...
                Mvh
                Martin Raths

                Kommentar

                • Campless
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2006
                  • 772

                  #9
                  I fjor var de siste 10 minutta ofte helt jævli å se på. Motstanderlaget pressa på hele tia, vi hadde null sjanser. Man visste det ikke ville holde helt inn.

                  I går følte jeg meg ganske sikker på seier, fordi vi aldri la oss bakpå og ga Lyn sjanser.

                  Tror vi slipper å tape så utrolig mange poeng som i fjor med Nordlie. Synes 4-3-3 har funka OK, men det beste er at vi ikke legger oss bakpå.
                  Håper 4-3-3 funker bedre etterhvert, fordi jeg er ikke så veldig imponert over hva vi har gjort hittil. Blir spennende å se hvordan det går når vi møter Brann og RBK.

                  Kommentar

                  • BennyLem
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 2902

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av chrissp
                    Samtidig syntes jeg i går at det til tider gikk veldig treigt fremover når vi hadde store rom å kontre i. Blant annet syntes jeg OO var utrolig treig med å sende ballen fra seg til spillere som kom på løp. Jeg undret over hva grunnen var; om det rett og slett var OO som ikke hadde overblikket eller om det var en bevisst taktikk.
                    Helt enig. Jeg synes 2. omgang var dårlig, og gjorde de samme observasjonene angående treghet i kontringer. Kan ikke fatte at Nordlie mente 2. omgang var best. Da har Lyn kula mye, mens vi knapt skaper halvsjanser. I 1. derimot, hadde vi mye fine opprullinger og muligheter.

                    Jeg tror dette også skyldes at Påsan ble tatt ut, og vi dermed ikke spilte med noen rene kanter som kan ligge bredt og høyt for å utnytte rommet som oppstår. Samtidig synes jeg kombinasjonen Occean/Gilbert blir litt for treg, forutsigbar og stakkato. Jeg håper inderlig ikke Påsan blir satt ut mot Ålesund etter den fine comeback-matchen.

                    Et annet moment, var at vi i andreomgang fikk en del frispark i farlig posisjon på vår høyreside på Lyns halvdel. Dette er en posisjon det ville vært veldig bra å hatt Påsan sine innsvingere i. I stedet måtte vi ta til takke med Kasey sine lomper.
                    Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                    Kommentar

                    • gj
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 3359

                      #11
                      Det er forskjell på hva du sier og handlingen, Rønnern. Alle så cornerflagg-taktikken gjentas i kamp etter kamp i fjor.

                      En annen ting som kan være med og underbygge, er at Viking i år ikke har tatt det skrittet som det var forventet de skulle gjøre. De har 3 uavgjorte kamper, og 1 tap.

                      Kommentar

                      • Torolf
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2004
                        • 9574

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Rønnern
                        Det er en sannhet med modifikasjoner. Gang på gang kunne vi høre Uwe etter kampene fortelle at planen var å jage mål nr. 2 for å "kill off the match". Spillerne kunne jo også fortelle at planen aldri var å legge seg bakpå, men at det bare skjedde.
                        Var det derfor vi ikke gjorde noen forsøk på å score på hjørnespark og offensive frispark på tampen av kampene, men kun forsøkte å holde ballen i laget lengst mulig?

                        Kommentar

                        • Håkon Henriksen
                          Administrator
                          • Nov 2003
                          • 6411

                          #13
                          Jeg har virkelig tro på denne mentaliteten som Nordlie prøver å "prente" inn i gutta våre, det er så viktig å fortsette selv om man har fått ett eller to mål.
                          Som Nordlie sa i går : "Jeg tror vi kan gå på noen smeller, men i det lange løp vil vi tjene på det"
                          Håkon Henriksen
                          -
                          Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                          -
                          ALT FOR FUGLA

                          Kommentar

                          • Torolf
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2004
                            • 9574

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Håkon Henriksen
                            Jeg har virkelig tro på denne mentaliteten som Nordlie prøver å "prente" inn i gutta våre, det er så viktig å fortsette selv om man har fått ett eller to mål.
                            Som Nordlie sa i går : "Jeg tror vi kan gå på noen smeller, men i det lange løp vil vi tjene på det"
                            Vi så jo hvordan Start i sølvsesongen gang på gang avgjorde kamper på slutten. Hvis man skal ta gull, er det viktig alltid å gå for tre poeng - og aldri forsøke å safe inn ettmålsledelser.

                            Kommentar

                            • mooph
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Aug 2005
                              • 1496

                              #15
                              Tror vel egentlig at veldig få trenere vil gå for å safe inn en ledelse. Det er heller noe mentalt hos spillerne som fokuserer mer på det defensive i slike situasjoner (uvillighet til å gå fremover = blir liggende bakpå).

                              Det virker som Tom er flinkere til å få spillerne til å unngå denne defensive tankegangen enn hva Uwe var. Det hjelper seff. også på motivasjonen at en ekstra spiss settes inn mot slutten.
                              Fugla mot nye høyder

                              Kommentar

                              • Torolf
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2004
                                • 9574

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av mooph
                                Tror vel egentlig at veldig få trenere vil gå for å safe inn en ledelse. Det er heller noe mentalt hos spillerne som fokuserer mer på det defensive i slike situasjoner (uvillighet til å gå fremover = blir liggende bakpå).
                                Tror du det var spillernes påfunn ikke å forsøke å utnytte offensive dødballer på slutten av kamper vi ledet i fjor?

                                Kommentar

                                • BennyLem
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 2902

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Torolf
                                  Tror du det var spillernes påfunn ikke å forsøke å utnytte offensive dødballer på slutten av kamper vi ledet i fjor?
                                  Jeg har gått på Åråsen siden tidlig på åttitallet. Kan ikke huske å ha opplevd slik uthaling av tid tidligere. Tvert i mot, så var det som regel fullt trykk på alle dødballer. Selvsagt kan man ha tatt det roligere i en og annen cup-kamp hvis man var skikkelig presset, men det var aldri systematisk drøying ved cornerflagget.

                                  Dette er et vederstyggelig fenomen som kom, og forhåpentligvis forsvant, med Rösler.
                                  Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                                  Kommentar

                                  • mooph
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Aug 2005
                                    • 1496

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Torolf
                                    Tror du det var spillernes påfunn ikke å forsøke å utnytte offensive dødballer på slutten av kamper vi ledet i fjor?
                                    Ja.
                                    Tror ikke noen trener med 'litt' kunnskap gir instrukser som dette til forsvarsrekka:
                                    "Ikke gå opp dersom det er 10min igjen, vi leder med ett mål og får en dødball"
                                    eller
                                    "dersom det er 10min igjen, vi leder med ett mål og får en dødball så drøy tia umenneskelig lenge"
                                    Fugla mot nye høyder

                                    Kommentar

                                    • Torolf
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2004
                                      • 9574

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av mooph
                                      Ja.
                                      Tror ikke noen trener med 'litt' kunnskap gir instrukser som dette til forsvarsrekka:
                                      "dersom det er 10min igjen, vi leder med ett mål og får en dødball så drøy tia umenneskelig lenge"
                                      Det er nettopp den beskjeden Rösler må ha gitt spillerne. Bare Komiske Ali vil hevde noe annet.

                                      Kommentar

                                      • mooph
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Aug 2005
                                        • 1496

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Torolf
                                        Det er nettopp den beskjeden Rösler må ha gitt spillerne. Bare Komiske Ali vil hevde noe annet.
                                        Vel, i så fall viser Rösler forunderlig liten forståelse av det mentale og burde strengt tatt ikke utøve treneryrket på dette nivået. Slike utsagn setter igang en defensiv tankegang hos spillerne som naturligvis ikke bare gjør seg gjeldende på dødballer.

                                        I gitte situasjoner (Ett mål opp, 10 min igjen) vil defensiv tankegang naturlig gjøre seg gjeldende hos spillerne og det finnes ingen grunn til å gjøre denne mentaliteten til 'destruktivt defensiv'.

                                        Hvor defensiv en gruppe blir avhenger i stror grad av individenes selvtillit (eller mangel på sådan) og tilgang på ledertyper innad i gruppen/laget. Dersom individet ikke tror at motstander vil utligne ledelsen påvirkes heller ikke mentaliteten, hvis individet er redd for utligning vil mentaliteten dreie mot 'defensiv kontroll'.
                                        Fugla mot nye høyder

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎