LSK er kjempegode på dødball - myte eller faktum?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    LSK er kjempegode på dødball - myte eller faktum?

    Se dette intervjuet med Mons Ivar Mjelde. Han snakker om viktigheten av dødball, og trekker frem LSK som et eksempel på et lag som:

    ".. har vært veldig gode på dødballer lenge."

    Dette er noe som stadig gjentas, men er det riktig? Mitt inntrykk er vel at dagens LSK har et stort utviklingspotensiele når det gjelder utnyttelsen av offensive dødballer.

    Sunnmørsposten holder til i Ålesund og er regionavis for Nordvestlandet. Oppdaterte nyheter og grundig, engasjerende journalistikk. Ble grunnlagt i 1882.


    [Jeg legger ikke denne lenken inn i Nyhetstråden, da Mjeldes uttalelse neppe kan kalles en LSK-nyhet. Håper mod. er enige.]
  • Bekkis
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Sep 2005
    • 441

    #2
    enig! lillestrøm har vel ikke scoret mer enn et dødballmål, utenom straffen til sundgot og selvmålene. med så gode hodespillere i stallen bør det være mulig å være en konstant trussel på dødball. men servene har vært for dårlige og stort sett truffet motspillere eller vært altfor upresise.

    Kommentar

    • myggen
      Medlem
      Hoffnarr
      • Apr 2007
      • 52

      #3
      i år har de vell ikje vert gode i heiletatt,,, er jo nærmest som ein blir flau..... er jo ingen so greier å slå ballen skikkle inn...

      Kommentar

      • Petter'n
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Dec 2006
        • 346

        #4
        Jeg synes at veldig mange av døballene blir slått altfor lavt. Spesielt på hjørnespark.

        Kommentar

        • RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

          #5
          Til illustrasjon: Rosenborg leder akkurat nå 2-1 over Sandefjord. Det første målet ble scoret av Konan - etter en eminent lagt corner av Sapara...

          Jeg håper at vi får se Påsan i morgen mot Stabæk, iallfall gjennom et innhopp. Ingen andre i stallen legger cornere som han, jf. Lyn-kampen tidligere i vår.

          Kommentar

          • superbøffel
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 5611

            #6
            Litt på siden: dette er vel et generellt problem i fotballen, både i tippeligaen og internasjonalt.

            Dette undrer jeg meg over: Når man er landets/verdens beste fotballspillere - HVOR H..... VANSKELIG KAN DET VÆRE Å SLÅ EN PRESIS BALL INN I FELTET??? DEN LIGGER STILLE!!!!!

            Om det er så vanskelig: TREN MER!
            Enøyd i de blindes dal.

            Kommentar

            • heidar
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2004
              • 2120

              #7
              Dødball må vi vel tilbake til Erlandsen-perioden for å finne sist vi var virkelig gode på, husker at jeg også under Uwe irriterte meg over dårlige dødballer...

              I utgangspunktet var jeg ikke spesielt overraska over dette, i seriestarten hadde vi kun to spillere fra start (Kippe og Occean), som jeg vil kalle store trusler på dødball. Men, nå som hodesterke spillere som PSA og Gilbert spiller fra start i hver kamp, er det klart at dette er noe vi må utnytte bedre. Til det har servene vært for dårlige. Håper Påsan kan sette standarden, og at vi igjen kan utnytte dette, noe som kan bli avgjørende i de jevne og tøffe kampene som venter oss i juni...
              En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

              Endelig er mørketida over.

              Kommentar

              • reka
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Aug 2005
                • 13271

                #8
                Jeg mener at Erlandsen en gang, på spørsmål om hva lillestrøm gjorde for å vinne dødballer, uttalte at laget med størst aggressivitet vant dødballene. punktum.

                Kommentar

                • vollafugl
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Dec 2006
                  • 978

                  #9
                  Jeg føler at vi må helt tilbake til 2001-sesongen under Erlandsen for å finne en virkelig god dødball-sesong. Husker følelsen foran hver corner og friskpark; Både vi og spillerne (fra begge lag) bare visste at ballen skulle inn.

                  Det nærmeste noe lag har kommet dette siden 2001, er Start i 2005. Får håpe at Nordlie kan gjennskape den rå viljen til å få ballen inn som han manet Start-spillerne til.

                  Kommentar

                  • KFL41
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2004
                    • 3648

                    #10
                    Det var først og fremst tidlig i sesongen Start scoret mye på dødball. Etterhvert viste man hvem man måtte passe på på dødballer til Start. Ingen visste noe særlig om Marius Johnsen før sesongen og han fikk herje fritt i begynnelsen av sesongen. Enkelte lag lot han til og med stå helt alene på femmeteren.... Det skjedde ikke andre halvdel av sesongen.

                    Det er nok rikitig at det er en kombinasjone av høy aggressivitet og godt slått innlegg som er resepten. Her er Påsan en garantist, men desverre er det vanskelig å vrake OO eller Arild Sundgot.

                    Kommentar

                    • e.d
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2005
                      • 688

                      #11
                      Jeg tror det med aggressivitet er overdrevet. Scoringer krever like lite aggressivitet uansett om det blir scoret på straffe, frispark, corner eller hva som helst. Det er utelukkende fotballferdigheter det kommer an på.
                      Har sett uttallige ganger kjempeaggressive forsvarsspillere som er oppe på cornere, og så klarer de å score en gang hvert skuddår. jeg mener det er viktigere med spenst, timing, styrke, fotballforståelse, nikketeknikk osv.

                      Ellers i norsk fotball så hører vi så ofte at midtbanen må være mer aggressiv fordi da vinner den visstnok flere baller på midtbanen. Jeg er overbevisst om at italienerne som er de beste ballvinnerne i verden aldri har hørt om at nå må de være mer agressive. Tipper heller de får høre om hurtig akselrasjon, lavt tyngdepunkt, forståelse av når man skal prøve å vinne ballen, organisering osv.

                      Det værste er når fotballtrenere i Norge ned i 11-12 årsalderen snakker om aggressivitet som den salige årsak til å få tak i ballen fra motstanderen og til å score mål bl. a. på dødball. Blir jaggu bra talentutvikling av dette.
                      synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                      Kommentar

                      • holmiz
                        The kjøkken-kanariz
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2006
                        • 6064

                        #12
                        Dette er vel en "myte" som har blitt gjentatt så ofte at det har blitt en etablert sannhet.

                        Men dersom vi igjen får inn en spiller som er god på dødball, kan det fort bli sånn. For vi har potensiale i såvel laget som hele troppen til å bli livsfarlige på dødballer.

                        Selv savner jeg til de grader Pål Strand! Beckham var mer mer enn god nok på stort sett frispark til å komme inn som kaptein på England. Jeg mener Pål Strand med sine dødballer og innlegg er selvskreven på LSK, nettopp fordi det gir oss en gedigen fordel, når vi ser på resten av spillerne på LSK.

                        Det hjelper lite å ha hardt skyts dersom du ikke treffer målet...
                        Hilsen Anders

                        Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                        Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                        Kommentar

                        • KFL41
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • May 2004
                          • 3648

                          #13
                          Ifølge Nordlie så er Strand på vei inn på laget. Enten så starter han eller så er han første innbytte. Der er de fleste på forumet enig med Nordlie

                          Kommentar

                          • reka
                            Seniormedlem
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Aug 2005
                            • 13271

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av e.d
                            Jeg tror det med aggressivitet er overdrevet.
                            Bare vent til Arne E har stirret iskaldt på deg i to minutter over ølen uten å fortrekke en mine så vil du skjønne at han har rett

                            Kommentar

                            • Ketil Cantona
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2004
                              • 6813

                              #15
                              Jeg savner dødballene til Christoffer Andersson - ikke mye annet å si.

                              Hørte Lars Bohinen si før kampen at de var bevisst opptatt av LSK dødballer, da har han ikke sett mye på LSK i år. DUST!

                              Kommentar

                              • myggen
                                Medlem
                                Hoffnarr
                                • Apr 2007
                                • 52

                                #16
                                mjelde mener jo lsk er et dødball lag..

                                Kommentar

                                • reka
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Aug 2005
                                  • 13271

                                  #17
                                  Mjelde er en tulling. Les igjennom uttalelsene hans før hver kamp i avisene og du vil se at han er helt på jordet - Brann er blitt rompekjørt av sandefjord, start, RBK og til dels godset - noe som ikke akkurat vitner dyp innsikt i andres spillemønster. Når det er sagt er det nok Martine og resten av spillerne som bestemmer hvordan brann skal spille. Benken til brann må jo finne frem mobiltelefonen under kamp når de skal gjøre endringer.

                                  Selv om dødballag-uttalelsen til DosMjeldos er på trynet er jeg enig i div spådommer om at en dødball kanskje vil være avgjørende i dag. Trolig vil kampen bli avgjort på straffe/frispark, jeg er derfor livende redd for at Rambukk eller andre klønefeller noen på skuddhold av müller....

                                  Kommentar

                                  • heidar
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2004
                                    • 2120

                                    #18
                                    Mest morsomt å lese i avisene i dag om "dødball-laget LSK", og hvor gode vi er på dødball... Imponerende av landets fotballekspertise at de ikke har fått med seg hvor dårlige vi har vært på dødball i hele år. Og med et tosifra antall cornere, som vi hadde i går, klarer jo til og med vi og score!
                                    En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                                    Endelig er mørketida over.

                                    Kommentar

                                    • maxpayne
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Apr 2006
                                      • 1222

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av heidar
                                      Mest morsomt å lese i avisene i dag om "dødball-laget LSK", og hvor gode vi er på dødball... Imponerende av landets fotballekspertise at de ikke har fått med seg hvor dårlige vi har vært på dødball i hele år. Og med et tosifra antall cornere, som vi hadde i går, klarer jo til og med vi og score!

                                      ...nok et bevis på at såkalte fotballeksperter og pressen ikke fulger så godt med i timen som de burde. De tre siste årene er LSK på topp 3 i Norge når det gjelder å score spillemål, men dette blir forbigått i stillhet.

                                      Kommentar

                                      • mooph
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Aug 2005
                                        • 1496

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av heidar
                                        Imponerende av landets fotballekspertise at de ikke har fått med seg hvor dårlige vi har vært på dødball i hele år. Og med et tosifra antall cornere, som vi hadde i går, klarer jo til og med vi og score!
                                        Fotballekspertise... vel, det går samme veien med sportsnyhetene som med andre nyheter, mer og mer pissprik og usannheter. Dette er vel feil sted å ta diskusjonen, men jeg syns "må-skrive-noe-så-vi-får-opp-tilslagene-på-nettsidene" syken har tatt helt av. Det var faktisk bedre før zzzz.no fantes, virka som de sjekka data/korrekturleste i større grad når publiseringsfrekvensen var lavere.

                                        Når det gjelder cornere var servene til BHR faktisk bedre enn på lenge i går, særlig i første omgang. Harde lave "skudd" inn i 16-meteren gir glimrende mulighter. Før i år har det litt for ofte vært høye-slappe server fra hjørneflagget, mye lettere å demme opp for slike.
                                        Fugla mot nye høyder

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎