Vår Sportsdirektør: Simon Mesfin

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kanarivogel89
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2006
    • 4283

    #21
    Opprinnelig skrevet av CFC1976
    Han har vært i stillingen i litt over ett år nå.
    Hvor mye ansvar har han for den situasjonen LSK er i pdd?
    Jeg liker Mesfin jeg. Kvantesprang opp fra kompisansettelse-Bjarmann. Vi var virkelig på sporet av noe før Bjar ansatte kompis Runar som trener. Deretter har alt handlet om å rydde opp rotet etter ham. Kompisansettelse-Bjarmann henta inn Erlandsen som redningsmann. Greit nok det, men han fikk holde på alt for lenge. Man kan anklage Mesfin for forlengelsen Arne fikk i våres, men jeg tviler sterkt på at det var han som var fremste pådriver her. Ikke at jeg har noe bevis her, dette er mer basert på magefølelse.

    Ellers er det jo en relativt håpløs oppgave å ta over en så skakkjørt og dårlig drevet klubb (makan til gubbete og overkjørende styre vi har). Flere har prøvd å rydde opp, men alle har feilet. Jeg beundrer ståpåviljen til Mesfin, og føler han har bidratt med mye positivt. Investorene er på vei tilbake, signeringene er bedre (med uhederlige unntak, naturligvis) og jeg føler vi framstår i et langt bedre lys utad. Resultatene på banen er det til syvende og sist opp til treneren å levere. Mesfin har bidratt på sin måte ved å få svært mye ut av magre ressurser, noe han beviste med knallsigneringene i sommer og TLO i vinter. Man kan sikkert rette kritikk mot at ikke forsvaret fikk en oppgradering, men det får da være måte på hvor mye man skal forlange i løpet av ett overgangsvindu.

    Det er mye å sette fingeren på i klubben, men jeg mener Mesfin bør gå fri for mye av (men ikke all) kritikken. Det finnes langt mer presserende ting å ta tak i en sportssjefsstillingen.
    Last edited by Kanarivogel89; 19.09.2018, 16:50.

    Kommentar

    • Sailor Man
      Moderator
      • Jun 2007
      • 1324

      #22
      Enig i det meste her! Men strengt tatt er det vel sportssjefens ansvar når det ikke leveres sportslig?

      Skal man være veldig kritisk var det som skjedde rundt Erlandsen i våres veldig rart håndtert og spillerstallen ved sesongstart var ikke sterk nok.

      Samtidig var det vanskelig å forutse at så mange spillere skulle levere så mye dårligere enn i høstsesongen i fjor, signeringene har stort sett vært gode og det virker som at han i det minste har en plan for hvordan klubben skal utvikle seg videre.

      Kommentar

      • Kanarivogel89
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2006
        • 4283

        #23
        Opprinnelig skrevet av Sailor Man
        Enig i det meste her! Men strengt tatt er det vel sportssjefens ansvar når det ikke leveres sportslig?
        Ja, jo, til syvende og sist er det det. Men dette er en tung skute å snu. Er ikke bare å vri litt på roret, her må man slepe den av revet, tjære skroget på nytt og lappe seilene før den er sjødyktig. Dette tar tid, og dette mener jeg Mesfin skal få. Jeg føler ikke han bør vurderes alt for strengt basert på Erlandsen-perioden. Lennartson er den første ansettelsen som er "hans", og vil i langt større grad danne et objektivt grunnlag for framtidig vurdering av Mesfin som sportssjef. Jeg kan ikke forstå at noen kan mene ting har blitt verre under Mesfin, og det å skulle "kaste" enda en sportsdirektør i den situasjonen vi er nå gir svært lite mening. Personlig mener jeg Lennartson var en trener i det absolutte makssjiktet av hva vi kunne forvente oss basert tabellsituasjon etc., og jeg, med mine gulsorte briller, hevder hårdnakket å ha sett en klar forbedring i det som leveres på banen, selv om dette så langt ikke har gitt utslag i poengfangst.

        (Beklager de nautiske metaforene. Dette skyldes ikke brukernavnet ditt.)

        Kommentar

        • HSft
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2004
          • 6075

          #24
          Vi burde ha bytta trener før sesongen. Men det er nok ikke noe det er lett å få gjennomført av en ny sportsdirektør rett etter vi har tatt cupgull. Slik situasjonen ble med Erlandsen så er det ikke lett å se hva Mesfin kunne gjort annerledes. For å redde klubben fra nedrykk så synes jeg Berg og Rekdal er bedre signeringer enn Lennartsson, men om trenerbyttet hadde blitt gjort i vinter hadde det vært en annen sak.

          Tror fort Mesfin og Lennartsson kan være de rette til å ta oss opp igjen fra 1. div. Mye spennende talenter i LSK som kan benyttes for å bygge på nytt. Sandberg, Sheriff og Baccay kan være bra byggesteiner på et 1. div lag neste sesong.

          Kommentar

          • forzafugla!
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Apr 2008
            • 461

            #25
            Mesfin er grå og kjedelig og bør sparkes dersom vi rykker ned da laget ikke har levert sportslig. Dersom han er uenig i noe han blir presset til av styre og/eller hovedtrener må han si i fra. Stiller også spørsmålstegn med av vi mista Origi gratis, Erlandsen osv.

            Kommentar

            • Kanarivogel89
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2006
              • 4283

              #26
              Opprinnelig skrevet av forzafugla!
              Mesfin er grå og kjedelig og bør sparkes dersom vi rykker ned da laget ikke har levert sportslig. Dersom han er uenig i noe han blir presset til av styre og/eller hovedtrener må han si i fra. Stiller også spørsmålstegn med av vi mista Origi gratis, Erlandsen osv.
              Origi falt gjennom i Sandnes/Ulf. Nå er han i KIL. Jeg digger fyren, men det var riktig tidspunkt å la ham gå. Tviler sterkt på at vi kommer til å se ham igjen på toppnivå. For øvrig tror jeg det var Arne som røk uklar med Origi. Tror vi snakker Mourinho-nivåer av slitasje på spillerne her.

              Hva mener du med at Mesfin er grå og kjedelig? Han svarer da alltid fornuftig for seg, og jeg fikk et godt inntrykk av ham i VGs "På innsiden". Skal vi la fargeklatter som Jan-Åge Fjørtoft herje fritt igjen da eller? Det gikk jo kjempebra! Relativt historieløst å ville sparke ut Mesfin i den situasjonen klubben er nå.

              Ellers er det jo egentlig ingen her inne som med sikkerhet vet hva som foregår i kulissene på Åråsen, så det å spekulere i maktkabalen blir temmelig meningsløst. Jeg har uansett veldig vanskelig for å se for meg at Mesfin sitter utrygt

              Kommentar

              • forzafugla!
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Apr 2008
                • 461

                #27
                Origi gjorde sine blemmer, men gjorde det greit til visse personer fant ut at de skulle ære han med å gi han bort gratis til et Premier League lag. At han har falt igjennom nå betyr lite.

                Ja Mesfin er kjedelig, sammen med hva som virker å være en like kjedelig trener blir det nitrist. Når Fjørtoft og co var her hadde vi dobbelt så mange tilskuere og det gikk sjeldent en Søndag der vi ikke var i fokus. Nå var det generelt andre tider da, men når selv Odd virker som er fargeklatt i forhold til oss er det noe galt.

                Ideelt bør Mesfin og styret gå. Uansett hvilke unnskyldninger måtte være er det disse som har ansvar for sesongens begredelige resultater. Du kan skylde på Arne, men jobben til Mesfin var ikke å holde Arne fornøyd, men å sørge for best mulig sportslige resultater for klubben, og det har han ikke gjort.

                Tviler på at det foregår noe særlig som er bra for klubben i kulissene på Åråsen. Fadesen med Arne beviser bare det. Har null tillit til menneskene som var med på det.

                Kommentar

                • Tvilling
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Nov 2006
                  • 1462

                  #28
                  Mål Mesfin ut ifra de han har ansatt i sin periode, den struktur som er bygget under hans ledelse osv.

                  Kommentar

                  • Kanarivogel89
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2006
                    • 4283

                    #29
                    Opprinnelig skrevet av forzafugla!
                    At han har falt igjennom nå betyr lite.
                    Fordi? Virker heller som om klubben slapp ham på riktig tidspunkt spør du meg.

                    Opprinnelig skrevet av forzafugla!
                    Ja Mesfin er kjedelig, sammen med hva som virker å være en like kjedelig trener blir det nitrist. Når Fjørtoft og co var her hadde vi dobbelt så mange tilskuere og det gikk sjeldent en Søndag der vi ikke var i fokus. Nå var det generelt andre tider da, men når selv Odd virker som er fargeklatt i forhold til oss er det noe galt.
                    Nå er Lennartson kjedelig og? Hvem var den siste artige treneren vi hadde da? Nordlie? Tror du det lureste i vår situasjon ville vært å ha en baluba-trener som skaper sirkus ved hver eneste anledning? Du er vel samme type som hatet Haglund? Blir helt feil å sammenligne den pengedopa Fjørtoft-tiden med situasjonen norsk fotball er i i dag. Tilskuersvikt er noe alle klubber i eliteserien sliter med. Og hvordan er Odd en faregklatt? Den klubben har vel ikke "vært i fokus" siden Fagermo hadde en av sine mange håpløse tirader for flere år siden. Han har jo blitt ganske så edruelig (eller grå og kjedelig om du vil) etter hvert, godeste Dag-Eilev.

                    Opprinnelig skrevet av forzafugla!
                    Ideelt bør Mesfin og styret gå. Uansett hvilke unnskyldninger måtte være er det disse som har ansvar for sesongens begredelige resultater. Du kan skylde på Arne, men jobben til Mesfin var ikke å holde Arne fornøyd, men å sørge for best mulig sportslige resultater for klubben, og det har han ikke gjort.

                    Tviler på at det foregår noe særlig som er bra for klubben i kulissene på Åråsen. Fadesen med Arne beviser bare det. Har null tillit til menneskene som var med på det.
                    Her velger jeg å vise til det Tvilling skrev i innlegget over. Dette bør være premissene for vurderingen av Simon som sportssjef. Vi er så langt unna hverandre her at jeg tror vi blir nødt til å være enige om å være uenige.
                    Last edited by Kanarivogel89; 19.09.2018, 20:50.

                    Kommentar

                    • vermu
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2008
                      • 1729

                      #30
                      Når det gjelder ansettelser, så er det til syvende og sist styret som avgjør dette, etter anbefalinger fra sportsdirektør.

                      For å gå gjennom de siste treneransettelsen. Etter at styret/Bjarmann endelig sparket Kristinson gjorde de sjakktrekket med å ansette Erlandsen som redningsmann. I følge mine kilder, så var det delte meninger innad om dette, men å redde plassen overgikk alt. Heldigvis. Ingen kunne gjort denne jobben bedre enn Arne.
                      Det var på dette tidspunkt ikke meninga at Arne skulle få fortsette utover den høsten.

                      Så gjorde Erlandsen en fantastisk jobb med å redde plassen. Så det er mulig å forstå at de ville forlenge med Arne. For min del var jeg ikke direkte negativ, men litt skeptisk til ny kontrakt.

                      Så kommer 2017 og en ny sesong i bunnstriden. Men siden vi tar cupgull, klarer ikke styret/sportsjef og se den negative utviklingen i laget spillemessig. Hvor vi til tider er pinlig svake. Her kommer etter min mening den eneste ansettelse-feilen de har gjort. De avgjør utrolig nok at Erlandsen får enda en ny kontrakt. Og i tillegg ett år før den daværende kontrakten gikk ut. Hvorfor ikke vente til sommeren 2018 med dette?

                      Så får Erlandsen helt korrekt sparken, men mest på grunn av oppførsel og ikke pga det sportslige.

                      Så kom den viktige ansettelsen for framtida. De valgte Lennartsson. Og her tror jeg de har gjort en god jobb.


                      Kommentar

                      • Totti21
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Mar 2004
                        • 3499

                        #31
                        Opprinnelig skrevet av vermu
                        Når det gjelder ansettelser, så er det til syvende og sist styret som avgjør dette, etter anbefalinger fra sportsdirektør.

                        Mener også jeg leste at Mesfin i motsetning til Bjarmann rapporterer til daglig leder, og ikke direkte til styret? Det fritar i det minste Mesfin litt for nedrivingen av klubben i mine øyne, og er et tegn på at klubbens styre ønsket å frata sportsdirektøren litt av makten/innflytelsen som Bjarmann hadde.

                        Kommentar

                        • CFC1976
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jul 2015
                          • 341

                          #32
                          Jeg legger merke til følgende her...
                          I det som det hagler inn mot Mesfin, kan RB trykker et "åpent brev" til fansen i RB fra sportssjefen.
                          Kritikken i meg hadde spurt... Har Mesfin, Stokstad og Svesengen for tette bånd til hverandre?

                          Kommentar

                          • Kanarivogel89
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2006
                            • 4283

                            #33
                            Opprinnelig skrevet av CFC1976
                            Jeg legger merke til følgende her...
                            I det som det hagler inn mot Mesfin, kan RB trykker et "åpent brev" til fansen i RB fra sportssjefen.
                            Kritikken i meg hadde spurt... Har Mesfin, Stokstad og Svesengen for tette bånd til hverandre?
                            Dette tullet igjen? Kan vi holde konspirasjonsteorier utenfor diskusjonen?

                            Det hagler ikke mot Mesfin her inne i det hele tatt. Er vel kun én debattant her inne som krever hodet hans på et fat, og dette kun dersom vi rykker ned. Ellers er det konsensus om at det er viktigere ting å ta tak i enn sportssjefsstillingen
                            Last edited by Kanarivogel89; 20.09.2018, 16:57.

                            Kommentar

                            • CFC1976
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jul 2015
                              • 341

                              #34
                              Hadde gjerne gjort det... Men når jeg vet at det er ansatt i LSK som er særdeles flink og har en historikk for å utnytte sosiale medier ...


                              ​​​​​​

                              Kommentar

                              • brune stakkeland
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jan 2012
                                • 863

                                #35
                                Opprinnelig skrevet av CFC1976
                                Jeg legger merke til følgende her...
                                I det som det hagler inn mot Mesfin, kan RB trykker et "åpent brev" til fansen i RB fra sportssjefen.
                                Kritikken i meg hadde spurt... Har Mesfin, Stokstad og Svesengen for tette bånd til hverandre?
                                Det åpne brevet var vel et tilsvar på det første leserinnlegget denne uka.

                                Kommentar

                                • gilbert
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 3163

                                  #36
                                  Synes denne tråden fortjener å hentes fram igjen. Interessant å se ganske blanda forventninger til Simon Mesfin da han overtok som sportsdirektør. I lys av hva han har jobbet med og fått til særlig det siste halvåret.

                                  Jeg så nettopp om igjen intervjuet Romerikes Blad ved Svesengen gjorde med Simon under direktesendinga fra årets første trening. Særlig interessant synes jeg det var hvordan han analytisk og systematisk jobba med kartlegging av mulige nye spillere. Der er vi vel praktisk talt alle enige om at det er gjort en formidabel innsats, særlig etter trenerskiftet og med meget god drahjelp av Lennartsson med sin anseelse og overtalelseskraft.

                                  Det lages en presis beskrivelse og kriterier for spillere en ser etter på prioriterte posisjoner. For eksempel hurtighet, ballteknikk, hodestyrke, ett eller begge bein, aldersspenn, erfaring fra godt nok nivå, for eksempel 100 kamper på skandinavisk toppnivå (N, S, DK). For de fire siste ankomne så en etter spillere med skandinavisk pass, men gjerne erfaring også utafor Norden. For eksempel har Tobias Salquist litt færre kamper og er litt yngre enn kriteriene en første satte opp. Men at han også har erfaring, kort og litt blanda, fra Belgia teller positivt.

                                  Mesfin ser både på objektive kriterier, målbar statistikk som spilte kamper, assist, mål, skadefrekvens, involveringer per kamp etc, og på mer subjektivt inntrykk av spillerens kvaliteter. For Tobias sier han at han så alle kampene han spilte i 2016 og 2017. I opptak, naturligvis, her fins meget gode databaser og systemer som Mesfin systematisk bruker. Også Lennartsson så en god del av disse tidligere kampene, selv om de ikke så ham live (dels armbrudd og dels utafor troppen da han ble aktuell). Både Mesfin og Lennartsson brukte sine litt forskjellige nettverk til å snakke med flere titalls referanser om spillerens kvaliteter både på og utafor banen, som del av spillerstallen.

                                  Mesfin har også lagt vekt på at spillere har vært innom flere klubber, noe som gir en viss garanti for at de vil fungere også utafor sitt trygge oppvekstmiljø - nok av eksempler på både spillere og trenere som faller helt igjennom når de kommer til en ny og "fremmed" klubb. Salquist har vært i Belgia, og Gustavsson har prestert i tre ulike klubber i Sverige.

                                  Og så må både spilleren og klubben vi henter ham fra godta våre økonomiske tilbud - en krevende sak for LSK. Her understreker Mesfin at vi i 2017, da Tobias Salquist gikk til Belgia (for 3 mill), og en viss Osloklubb også viste interesse, ikke hadde hatt sjans til å konkurrere. Men etter armbrudd og trenerskifte i Belgia var situasjonen en annen, da måtte vi være på hugget.

                                  gilbert
                                  Last edited by gilbert; 29.01.2019, 14:20.

                                  Kommentar

                                  • Tvilling
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Nov 2006
                                    • 1462

                                    #37
                                    Helt enig, gilbert!
                                    Dog er du vel litt vel forsiktig med flg
                                    «Der er vi vel praktisk talt alle enige om at det er gjort en formidabel innsats, særlig etter trenerskiftet.»
                                    Jeg tenker at Mefsin gjorde vel en av sine beste jobber - så langt, da Lennartsson ble signert?!

                                    Kommentar

                                    • gilbert
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 3163

                                      #38
                                      Ja visst! Som jeg nylig skreiv i en annen tråd:

                                      Opprinnelig skrevet av gilbert
                                      Den første og største tryllekunsten var å trekke Jörgen Lennartsson opp av en ganske tom og bunnskrapt hatt, eller kasse.
                                      gilbert

                                      Kommentar

                                      • Joha
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Nov 2003
                                        • 314

                                        #39
                                        Tror Mesfin gjorde en god jobb da han annsette Lenartsson som trener og vi kan ikke dømme han før etter sesongen om det var suksess eller faisko og annsette Lenartsson,jeg har trua på at dette blir den beste sesongen på mange år ser ut som på de han og Mesfin har bra spillernettverk.Vis han treffer like bra med spillerene han hentet i 2018 Smarason og Pedersen det tror jeg var forskjell på at lsk ikke rykket ned i 2018.Håper de 2 siste spillerene som ble hentet er like bra,men det er like viktig og la noen av de lovende juniorene få prøve seg.Se til Raufoss sin trener [FONT=Arial]Christian Jonhsen han har nesten bare ungutter i A-Stallen de fleste er mellom 18-24 år og så er det noen få som er eldre den eldste er 27-28 år i 1 divisjon i år så det er lav gjennomsnitts alder der [/FONT]

                                        Kommentar

                                        • DoubleHi5
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2011
                                          • 3933

                                          #40
                                          Mesfin har fått mye skryt i det siste. For å ha signert Lennartsson og dermed gjort klubben mer attraktiv for spillere av høyere kvalitet. Selv om det gjenstår å se om de nye signeringene slår til, er det fortjent at han får skryt for en del av jobben som er gjort så langt.

                                          Når vi får høre om den, mildt sagt underlige, utlånsavtalen på Matthew, kan det se ut som om evnen til å selge spillere og lage gode avtaler for klubben er på et vesentlig lavere nivå enn når det gjelder å hente spillere.

                                          Som andre har skrevet, kan en avtale som det skisseres til en tyrkisk klubb, virke som ren gambling. Vi må bare håpe at gamblingen lykkes.
                                          Elska þetta félag

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎