Lillestrøm SK - IK Start, Mandag kl. 19:00

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Totti21
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2004
    • 3499

    #61
    Opprinnelig skrevet av maxpayne

    Hvem ser du for deg som kunne utviklet dette laget videre? Kom gjerne med realistike forslag om noen som tar jobben ut i fra vår situasjon med økonomi fremtidsutsikter mm....
    Dette er jo et spørsmål det skal være umulig for en supporter å svare på, da det krever en prosess som ikke baserer seg bare på hva en trener presterer i et annet lag, men hva treneren kan få til i LSK.

    Men hvis ønsket er å spille en fotball som ligner på det Arne Erlandsen driver med, så er det ekstremt enkelt å finne folk som kan gjøre denne jobben bedre. Du trenger ikke dra lenger til vår forrige bortekamp mot Kristiansund, der man har et lag som spiller noe som Arne fotball med mindre ressurser, men som allikevel gjennomfører dette bedre og med mer intensitet og høyere press enn vi forsøker oss på.

    Ikke at dette er løsningen, da det som sagt krever en større jobb å kartlegge dette markedet, og finne trenere som ikke bare er flinke, men som kan utvikle LSK med de spillerne som er der.

    Men la oss heller snu spørsmålet da; Hva mener du sannsynligheten er for at den beste treneren LSK kan ha innenfor de rammene vi har tilfeldigvis bor i området og har spilt i klubben tidligere?

    Jeg skal gi deg en målestokk for å kunne beregne noe av denne sannsynligheten: I et land som Spania er det en trener med UEFA sin høyeste utdanning pr.17 aktive fotballspiller. Jeg vil tro at bare i den sammenhengen ville Arne Erlandsen druknet i en søknadsbunke til samtlige klubber i verden som ikke har en relasjon til han.
    Så har man titalls tusen med lik utdanning i både Italia, Frankrike, England, Nederland og Tyskland i tillegg. Det sier seg selv at det er mange godt kvalifiserte trenere som står uten toppjobb i dag bare i disse landene. Man snakker altså over 300.000 trenere med den høyeste trenerutdanningen i Europa bare i disse landene, og det er ca.240 klubber på de to øverste nivåene hvis man utelukker de som har jobb der ved å si at de er urealistiske. I Norge produserer vi ca.20 slike trenere pr.år, så det er litt flere å sammenligne med her til lands også enn bare de som bor i Lillestrøm.

    Så det er altså nok av potensielle trenere der ute, og da har jeg ikke tall for Danmark, Sverige, Island, Belgia, Finland o'l der det også sitter mange trenere med både høy utdanning og kompetanse som klubben velger å ignorere fordi man mener at den beste LSK treneren tilfeldigvis bor i Lillestrøm, har spilt i klubben før, kjenner flere i klubben og styret, var kompis med han som ansatte han og til og med har trent oss før.

    Så hvor stor sannsynlighet vil du si at Arne Erlandsen er verdens beste til å trene LSK innenfor de rammene man har hvis man hadde gjort en skikkelig ansettelsesprosess uten personlige relasjoner?

    Kommentar

    • blahbla
      Medlem
      Bøffel
      • Jul 2008
      • 35

      #62
      Uten å ha sjekket nøye, bare ett spm. Gjelder ikke dette de fleste større klubber og managere også i europa?
      Har spilt i klubben før, kjenner flere i klubben og styret og kompis med han som ansatte han: klopp, pep, zidane, solbakken. Er det ikke egentlig unntakene som ikke har startet karrieren sånn?

      Kommentar

      • Totti21
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Mar 2004
        • 3499

        #63
        Opprinnelig skrevet av blahbla
        Uten å ha sjekket nøye, bare ett spm. Gjelder ikke dette de fleste større klubber og managere også i europa?
        Har spilt i klubben før, kjenner flere i klubben og styret og kompis med han som ansatte han: klopp, pep, zidane, solbakken. Er det ikke egentlig unntakene som ikke har startet karrieren sånn?
        Det har vært mange lite gjennomtenkte ansettelser i fotballeuropa også ja. Samtidig er det litt forskjellige veier man velger å gå, og ikke minst er det et løp der manageren i stor grad formes etter klubbens filosofi. Mest sammenlignbare her måtte vært om man hadde hentet tilbake Magnus Powell neste år etter at han har utviklet seg til å bli den treneren LSK vil ha.

        Jurgen Klopp har vel selv sagt at han er takknemlig, men ikke skjønner at han fikk sjansen så fort i en klubb på nest øverste nivå i Tyskland.

        Men det gjelder ikke de fleste større klubber og managere i Europa, selv om du nevner noen gode eksempler på gode managere som har fått sin aller første toppjobb i en klubb de har spilt fotball i. Barcelona er forøvrig veldig spesielt, da de har stor tradisjon for å utdanne mange av de beste trenerne i Europa. Ikke bare for egen klubb, men som går ut til andre klubber og gjør en jobb. Men der har de en ekstremt tydelig filosofi alle skoleres etter og som er et absolutt at følges på seniornivå, som faktisk gjør det vanskelig å finne riktige trenere utenfor deres utdanningsløp.

        Kommentar

        • Gjest

          #64
          Jeg synes det nest siste innlegget ditt er veldig bra Totti, med tanke på at det tydeliggjør at det er mulig å gjøre et scoop utenfor Norges grenser.
          Men mener du drar det altfor langt når du skriver dette:

          Opprinnelig skrevet av Totti21
          Men hvis ønsket er å spille en fotball som ligner på det Arne Erlandsen driver med, så er det ekstremt enkelt å finne folk som kan gjøre denne jobben bedre.
          For det er jo ikke ekstremt enkelt. For hvis det hadde vært ekstremt enkelt, så ville det i tilfelle også vært ekstremt enkelt å hente en bedre keeper Igonen, ekstremt enkelt å finne en bedre spiller enn Rafn, Kippe, Amundsen, Haakenstad, Melgalvis, Krogstad, Matthew, Ødemarksbakken, Lehne Olsen og Knudtzon. Og ikke bare enkelt, men ekstremt enkelt. Og da ville det også vært ekstremt enkelt å ta gullet, i alle fall medaljer hvert år.

          Da burde det også være ekstremt enkelt for deg å legge fram for klubben hvorfor de bør ansette deg som en veldig godt betalt rådgiver.

          Kommentar

          • G-Man
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2011
            • 3177

            #65
            Opprinnelig skrevet av biggie
            Da burde det også være ekstremt enkelt for deg å legge fram for klubben hvorfor de bør ansette deg som en veldig godt betalt rådgiver.
            Hvis du dropper det med veldig godt betalt, så hadde jeg gjerne sett Totti som rådgiver for klubben, jeg. Sett utenfra er det enkelte ting det er helt merkelig å se at det ikke blir tatt tak i.

            Kommentar

            • Totti21
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Mar 2004
              • 3499

              #66
              Opprinnelig skrevet av biggie

              For det er jo ikke ekstremt enkelt. For hvis det hadde vært ekstremt enkelt, så ville det i tilfelle også vært ekstremt enkelt å hente en bedre keeper Igonen, ekstremt enkelt å finne en bedre spiller enn Rafn, Kippe, Amundsen, Haakenstad, Melgalvis, Krogstad, Matthew, Ødemarksbakken, Lehne Olsen og Knudtzon. Og ikke bare enkelt, men ekstremt enkelt. Og da ville det også vært ekstremt enkelt å ta gullet, i alle fall medaljer hvert år.

              Da burde det også være ekstremt enkelt for deg å legge fram for klubben hvorfor de bør ansette deg som en veldig godt betalt rådgiver.
              Altså, det er vanskeligere å finne en Matthew enn å finne en midtbanespiller Arne Erlandsen trenger til sitt formål. Jeg mener i fullt alvor at vi hadde vært bedre tjent med Håvard Storbæk fra Sandefjord enn Matthew slik vi benytter midtbanen vår, selv om sistnevnte er en latterlig mye bedre fotballspiller. På samme måte er det vanskeligere å finne en Toni Ordinas (uten at jeg hyller han heller, men han er annerledes) enn en Arne Erlandsen type. Rett og slett fordi grunnprinsippene hans defensivt er noe som er ekstremt godt innarbeidet igjennom NFF sine kurs, og noe de fleste skolerte trenerne her til lands kan.

              Angående det siste, så har ikke jeg verken kompetanse eller nettverket til å ta en slik rolle. Men klubben burde definitivt kastet noen penger etter en slik rådgiver for å finne riktig trener neste gang. Det er nettopp mangelen på egen kompetanse rundt rekruttering og et lite nettverk som gjør at vi ender opp med kompiser av sportsdirektøren som trener hver gang.

              Men jeg kan mene noe om det allikevel, og jeg vet i alle fall om en person som har benyttet dette forumet en del som burde vært kontaktet for slike råd.

              Kommentar

              • Gjest

                #67
                Opprinnelig skrevet av G-Man

                Hvis du dropper det med veldig godt betalt, så hadde jeg gjerne sett Totti som rådgiver for klubben, jeg. Sett utenfra er det enkelte ting det er helt merkelig å se at det ikke blir tatt tak i.
                Joda, men så er det veldig mye enklere å kommentere andre sine feil enn å se sine egne. Og når man saumfarer en person eller et firma så vil det alltids være ting å forbedre, men samtidig så kan det være ting som gjøres veldig bra der også som ikke blir bemerket. Det er bare å se på politikerne. De ser ting å rette opp, greier å rette opp et minimum, og gjør masse ting dårlig som andre etter dem må forsøke å rette opp igjen.
                Jeg sier ikke at ting ikke kan gjøres bedre i klubben, og heller ikke at Erlandsen nødvendigvis er verdens beste trener. Men svartmalingen av både hvordan Erlandsen kom inn i klubben og hans dårlige evner er sterkt overdrevne.
                Og nå har det seg slik at kontrakten til Erlandsen går ut etter denne sesongen. Så hvis laget fortsetter å prestere like dårlig som de har gjort så langt i år, så vil ikke kontrakten bli fornyet. Og jeg har tro på at Mesfin & co vil saumfare markedet og gjøre en særdeles god jobb med å skaffe en ny trener om så blir tilfelle. Hvis Erlandsen på den andre siden får laget til å prestere vesentlig bedre, som de gjorde de første 32 minuttene i kampen mot Start bare at de spiller sånn i nærmere 90 minutter, og klubben kjemper om de øverste plasseringene på tabellen, og/eller har braksuksess i Europa, og/eller i cupen så er Erlandsen rett mann for klubben og vil få kontrakten resignert .
                For selv om mannen er lokal og selv om det finnes millioner av andre å velge i og selv om han er motpolen til tiki taka eller hva det nå kalles, så betyr ikke det at han ikke er rett trener. Nils Arne Eggen stod for en annen type fotball, men var lokal og hadde tilhørighet til folk i RBK, men var likevel rett mann.
                Så de neste månedene vil vise om Erlandsen er kapabel til å føre laget opp og fram. Greier han ikke det så vil det bli endringer.

                Kommentar

                • 14
                  Medlem
                  Møteplager
                  • May 2005
                  • 91

                  #68
                  Opprinnelig skrevet av maxpayne
                  Det er så mye gnål om lite utviklende spillestil, men dette laget har tatt syvmilssteg hvis man sammenligner med Haglund (...)
                  Helt enig. Men dessverre i feil retning.

                  Kommentar

                  • maxpayne
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Apr 2006
                    • 1224

                    #69
                    Det er et meget bra signal å sende at Arne forlenger så tidlig i sesongen. Spillere skjønner at Arne er her for å bli og kanskje det stopper kjeften på noen her på forumet også...

                    Kommentar

                    • OlaG
                      Oversetterdrone
                      Myklebust Light
                      • May 2008
                      • 898

                      #70
                      Opprinnelig skrevet av biggie
                      Og nå har det seg slik at kontrakten til Erlandsen går ut etter denne sesongen. Så hvis laget fortsetter å prestere like dårlig som de har gjort så langt i år, så vil ikke kontrakten bli fornyet. Og jeg har tro på at Mesfin & co vil saumfare markedet og gjøre en særdeles god jobb med å skaffe en ny trener om så blir tilfelle.
                      Whoops

                      Kommentar

                      • blahbla
                        Medlem
                        Bøffel
                        • Jul 2008
                        • 35

                        #71
                        Opprinnelig skrevet av OlaG

                        Whoops
                        Tja, hvis han ligger ann til nedrykk så kan vel den rullerende kontrakten termineres da? ikke så stor forskjell fra før?

                        Kommentar

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎