september 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    Haugesunds avis

    Skal slå Kanarifansen


    Maakeberget har som mål å vinne supporterkampen på UIlevaal.

    Tekst: Terje Flateby

    FOTBALL: Norges Fotballforbund (NFF) økte i går FKHs billettkvote til cupfinalen fra 4.224 til 5.700 billetter. Det setter leder i Maakeberget, Arild Flesjå stor pris på.

    – De skal faktisk få en pluss i margen for det. Voksent gjort. Nå ble jeg nesten like glad som da vi sikret oss finalebilletten, sier Flesjå.

    Fornøyd er også FKHs daglige leder Eirik Opedal, som tok en telefon til NFF torsdag morgen.

    – Jeg tror de hadde innsett urettferdigheten i fordelingen allerede før vi ringte. Nå kan vi konkurrere om å vinne kampen på tribunen, mener Opedal.

    – En voldsom oppgave

    Den utfordringen tar selvsagt Maakeberget. De skal slå Lillestrøm-fansen både kanarigul og blå.

    – Målet er at vi skal klare det, ja. Men det blir en voldsom oppgave for oss. Lillestrøm-fansen er kanskje best i Norge, sier Flesjå.

    Maakeberget har omtrent 350 medlemmer. Lillestrøms supporterklubb Kanarifansen er nærmere 5.500 i sine rekker. Hos storebror på Østlandet trekker de på smilebåndet av Maakebergets forsøk på å yppe til supporterkamp.

    – De kan jo bare prøve seg. Det er jo farlig å si, men jeg tror nok vi skal vinne både tribunekampen og den på grasmatta, sier Kanarifansens talsmann Erling Stray.

    Men han setter pris på utfordringen fra Maakeberget.

    – De er jo nødt til å ha det som mål. Da vi møtte Newcastle borte i europacupen skulle vi også være best. Men det var jo dødfødt. Men klart at kamputviklingen har mye å si, sier Stray.

    Tror alle får

    Gårsdagens gladnyhet fra NFF gjør altså at FKH får 5.700 billetter. I tillegg kan FKH-fansen være med å kjempe om de 2.500 som blir lagt til fritt salg.

    – Nå tror jeg nesten at alle som vil kommer til å få billetter, sier Maakeberget-leder Flesjå.

    Samtidig har han ikke så mye sympati med alle som plutselig vil være med på FKHs cupfinalebølge.

    – Hadde alle som vil til cupfinalen nå vært der hver eneste kamp, ville vi fått langt flere billetter. Så sånn sett er det deres egen feil, sier Flesjå.

    Billettinfo i neste uke

    Daglig leder Eirik Opedal er ikke like sikker på at alle får. Men han er sikker på at billettsalget denne gang skal skje i ordentlige former. Først i midten av neste uke kommer informasjon om salg av FKHs billetter.

    – Vi skal gjøre dette grundig. Det blir ingen tilfeldigheter, sier Opedal.

    Kommentar

    • erlando
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jul 2006
      • 858



      AFTENPOSTEN-KOMMENTAR: Dette er like ille


      OSLO: Hold an et lite øyeblikk i all den moralske forargelsen over Arild Sundgots opptreden.

      Av: Bertil Valderhaug
      Publisert: 28.09.2007 kl. 11:06
      Endret: 28.09.2007 kl. 11:07

      LA DET VÆRE klinkende klart: Arild Sundgot pisset på fotballspillets ånd og fair play-idé da han tok en Maradona, handset helt bevisst med seg ballen inn i feltet, laget 2-0 og sørget for at Lillestrøm kom til cupfinalen på bekostning av Stabæk.
      Hvis han i gledens stund hadde innrømmet sin synd, gått bort til dommer Terje Hauge og selv annullert målet, ville han blitt norsk fotballs svar på Doktor Dyregod.
      Men når Lillestrøm-spissen velger å gjøre det motsatte. Nemlig å juble for målet som om ingenting ulovlig hadde skjedd, blir han plutselig hele fotball-Norges syndebukk. Det er like forståelig som det er urettferdig.

      Trøyeholding er verst.

      Forståelig fordi idrettens edle motiver og gentlemanstanke ikke ble fulgt.
      Urettferdig fordi dette bare er én av altfor mange situasjoner hvor fotballspillere jukser for å vinne.
      Det er ikke angripere som leker håndball som er fotballens største problem. Verst er all trøyeholdingen. Så ille er det at brødrene Jon og Lars Rønningen fort kunne blitt hentet inn som trenere. I forbindelse med alle cornere og frispark i farlig sone, er det reneste brytekampen inne i straffefeltet.
      Som det var da Norge hadde Hellas på besøk på Ullevaal for litt over to uker siden. Det var omvendte livtak foran kassen hver eneste gang John Arne Riise og Martin Andresen slo cornere.
      Ikke en eneste gang blåste dommeren for straffespark. Han kunne sikkert ha gjort det ved alle anledninger. Dessverre er det bare unntaksvis at trøyeholdingen fører til straffespark.

      Forsvarerne slipper unna

      Jeg skulle gjerne likt å se Stabæk-kaptein Mike Kjølø løpe bort til dommeren etter en corner og si: "Hør her, dommer, jeg rev Sundgot i trøya. Blås straffe til Lillestrøm".
      Like utenkelig er det at Veigar Pall Gunnarsson bevisst hadde blåst ballen over fra krittmerket hvis Alanzinho minuttet i forveien hadde filmet seg til straffe.
      Fotball er en konkurranseidrett. Tjener du på å jukse, tar du åpenbart alle øyeblikkets grep i bruk. Lovlige som ulovlige.
      Så lenge dommerne ikke oppdager fanteriet, er det fritt frem for dem som lar seg friste av noen snarveier mot målet. Trist, men sant.

      Snytt for straffer

      Denne veien fant Sundgot i forgårs. Han skulle ha blitt straffet med gult kort.
      Akkurat det samme som Lyns Lars Kristian Eriksen skulle ha blitt da han holdt igjen LSKs spiller nummer 18 på vei inn i straffefeltet under NMs semifinale for tre år siden.
      Ikke et eneste sekund har det vært fokusert på denne episoden i ettertid. Fordi slikt skjer mange ganger i løpet av en kamp.
      Se ikke bort fra at Sundgot er blitt snytt for mange titalls straffer i sin tid som Lillestrøm-spiss.
      Husk på det, alle dere som mener at handsen hans var av en så grov karakter at han ikke bør få spille cupfinalen.
      Last edited by erlando; 28.09.2007, 10:12. Begrunnelse: Formaterte litt
      Ja til pause i pausen!

      Kommentar

      • RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

        Dagbladet

        Fjørtoft er sms-konge på tribunen


        SMS-FJØRTOFT: Etter to røde kort mot Stabæk var oddsen på at Jan Åge Fjørtoft og/eller Tom Nordlie skulle klage på dommeren liten. Men nå får Fjørtoft tilbakemeldinger på kontroversielle dommeravgjørelser underveis i kampene, og styrer engasjementet sitt etterpå ut fra det. Foto: TV 2

        SIGVE KVAMME
        Fredag 28.09.2007, 11:10
        oppdatert 11:38

        (Dagbladet.no): Mange har meninger om Jan Åge Fjørtoft, men ingen kan si noe på engasjementet til LSK-manageren. Mer enn én gang i år har Fjørtoft brust med fjøra på klubbens vegne, og sammen med Tom Nordlie er han en garantist for å skaffe Lillestrøm oppmerksomhet.
        Men når du ikke pakker inn meningene dine i silkepapir, er det greit å vite hva du snakker om når du møter pressen etter en kamp med kontroversielle situasjoner.

        Og det er det nesten hver gang Lillestrøm spiller.
        Derfor har Fjørtoft sørget for å ha gode hjelpere foran TV-skjermen, som sørger for at LSK-manageren får all den informasjonen han trenger til etterpå.
        At Fjørtoft ofte kan observeres på tribunen med nesa nedi mobilen, skyldes altså ikke at han synes kampen er så kjedelig.
        - Jeg har alltid folk som ser kampene for meg. Da kan jeg styre engasjementet mitt i forhold til det, også når kampen er slutt. De gir meg full oppdatering. Kanskje jeg bør få meg min egen skjerm til slutt, sier han til Dagbladet.no.

        Klaget ikke på røde kort
        Det betalte seg igjen på onsdag, da Arild Sundgot brukte hånda til å få de nødvendige meterne på Stabæk-stopperne før han rullet inn 2-0.
        Fra sin plass på tribunen klarte ikke Fjørtoft se noe galt med målet.
        - Jeg så ikke situasjonen, men jeg er sønn av en dommer og det tikket raskt inn en tekstmelding fra far, forklarte Fjørtoft etterpå.
        I motsetning til Sundgot, som forsøkte seg med «jeg kjente at ballen kom borti hånda mi», la Fjørtoft seg flat med en gang.
        - Vi må bare legge oss flate og si at det ikke skulle vært mål. Jeg er glad vi ikke vant 1-0 på den.
        Også sist søndag ble en ivrig tastende Fjørtoft fanget opp på tribunen like etter at Bjørn Helge Riise ble utvist mot Stabæk, som den andre LSK-spilleren på under 15 minutter.
        Også da droppet LSK-manageren alle forsøk på å forsvare egne spillere.
        - Vi er ikke et lag som skal bedrive utagerende virksomhet på denne måten. Dette er ikke bra! fastslo Fjørtoft overfor VG.

        - Mer veloverveid
        LSK-formann Per Mathisen satt ved siden av Fjørtoft da det kokte i 2. omgang.

        - Han har et sterkt engasjement, og er ofte i medias søkelys etterpå når det har vært noe spesielt. Da er det fint å få noen tilbakemeldinger underveis, som enten bekrefter eller korrigerer det han oppfatter. Jeg synes han er blitt mer veloverveid, samtidig som gir uttrykk for sine meninger, sier Mathisen til Dagbladet.no.

        - Hvem tror du han skriver med?

        - Det er vel alt fra faren til Berit Riise, et vidt spekter, ler Mathisen.

        Kommentar

        • dIsTurBeD
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • May 2004
          • 668

          Nettavisen med ny gla' sak om LSK

          SMELL: Håkon Opdal fikk seg en skikkelig smell av Olivier Occean sist Brann møtte Lillestrøm. Nå gleder han seg til et nytt møte med kanadieren. Foto: Gorm Kallestad/Scanpix


          Husker Occeans albue

          Håkon Opdal husker godt Olivier Occeans albue fra vårkampen på Brann Stadion.




          BRANN STADION (Nettavisen): Det blir alltid tøffe tak når Brann og Lillestrøm møtes.
          Vårens oppgjør på Brann Stadion ble ikke noe unntak. Landslagskeeper Håkon Opdal gikk av banen med et kutt i leppen etter et ublidt møte med Olivier Occeans albue. Men det var ikke den eneste tøffe duellen i det oppgjøret.
          - Det var litt trøkk. Men slik er det ofte i tøffe kamper. Tenningsnivået blir høyt og du ofrer alt for å vinne ballen. Da skjer slikt, sier Opdal, som ikke har glemt duellen som sendte ham ned for telling.
          - Det var albuen. Jeg fikk fingeren ut av ledd og et kutt i leppen. En annen duell var da Frode Kippe sendte meg inn i stolpen. Det var da det ble litt slåssing, smiler han til Nettavisen.
          - Blir en duellkamp
          Brann-stopperne Kristjan Örn Sigurdsson og Olafur Örn Bjarnason tror ikke søndagens oppgjør på Åråsen blir noe annerledes.
          - Det blir sikkert en duellkamp. Vi er klar over det og forbereder oss på det, sier Sigurdsson.
          De tror ikke det blir noe annerledes selv om Frode Kippe og flere andre ikke kan spille.
          - Jeg tror ikke det blir annerledes selv om de mangler noen spillere. Det blir et vanlig lillestrømlag, mener Bjarnason.
          Se høydepunkter fra kampen på Brann Stadion i vinduet under



          Fysisk sport
          Opdal tror Brann har muskler nok til å stå imot Occean & co.
          - Vi har mange tøffe spillere vi også, så jeg tror vi kan bite fra oss, mener han.
          Burvokteren frykter ikke at LSK-spissene går tøft til i duellene.
          - Vi har fått merke det før. Men det er ikke noe problem. Det er en fysisk sport vi driver med, smiler han.
          Opdal er en av dem som har lagt ned noen ekstra timer i vektrommet i løpet av karrieren.
          - Du må ha litt å komme med. Du møter av og til noen veldig robuste spisser og da nytter det ikke å sprette vekk, forklarer landslagskeeperen.
          Tre kamper uten baklengs
          Etter at målene rant inn i begge ender for Brann, har serielederne plutselig murt igjen foran eget bur i høst. De tre siste kampene har endt uten baklengs for Opdal & co.
          - Den tryggheten må vi ta med oss. Vi har forbedret det kollektive forsvarsspillet vårt, fra spiss til keeper, samtidig som vi har scoret en del mål. Fortsatt er det viktigste å score mer enn motstanderen. Men det er ekstra gøy å holde nullen for det gir en ekstra selvtillit, forklarer trener Mons Ivar Mjelde.
          Bjarnason tror hovedårsaken til forbedringen ligger på en noe bedre konsentrasjon i de bakre ledd.
          - Vi har luket bort de individuelle feilene vi gjorde. Markeringsfeilene på dødball er borte. Det var mange mål som kom på den måten. Vi slapp inn mange drittmål. Det har vi ikke gjort i det siste, mener islendingen.
          Slik gikk det i vår: BRANN-LILLESTRØM 3-1: (kampfakta og spillerbørs)
          Fem serierunder før slutt står Brann med 30 baklengsmål. Da Rosenborg vant serien i 2004 slapp de inn 34 mål. Ingen lag har vunnet serien med flere baklengsmål. Det er en rekord Opdal helst ser at trønderne beholder.
          - Det er ingen rekord å trakte etter, smiler han.
          Opdal i 100
          Mjelde bryr seg ikke like mye om de skulle ta en plass i rekordbøkene.
          - Hvis vi skulle klare å vinne serien så bryr jeg meg lite om hvor mange vi har sluppet inn, sier han.
          Og får støtte av Bjarnason.
          - Det spiller ingen rolle. Det viktigste er å vinne de kampene som er igjen. Om vi vinner 3-2 eller 1-0 betyr ikke noe for meg. Det som betyr noe er de tre poengene, mener midtstopperen.
          Opdal jubilerer med sin kamp nummer 100 i Tippeligaen og synes det er en ekstra motivasjon til å holde buret rent igjen.
          - Det er det, selv om det ikke er noe i veien med motivasjonen fra før av, sier han.
          Brann-spillerne vet de har en tøff kveld i vente og nok kan telle skrubbsår og blåmerker i garderoben etter kampslutt. Men Sigurdsson tror ikke det bare blir slåssing på Åråsen.
          - Jeg tror det blir en god kamp. Jeg tror begge lagene vil prøve å spille god fotball innimellom alle duellene, ler han.



          Kommentar

          • gravinho
            Seniormedlem
            Forumonanist
            • Oct 2005
            • 240

            rb.no

            – Brenne unik i Norge

            ÅRÅSEN:
            Jan Åge Fjørtoft mener Simen Brenne har en så spesiell kombinasjon av ferdigheter at han er helt unik i Tippeligaen.
            Av Espen Solbakken og Morten Svesengen
            Publisert 29.09.2007 - 06:30
            Tips en venn om denne saken
            Skriv ut denne siden


            Se større bilde
            REPRISE: Simen Brenne demonstrerer på gårsdagens trening hvordan han curlet inn ballen i krysset mot Stabæk to dager tidligere. FOTO: ROAR GRØNSTAD
            Les også

            Se tabellen i Tippeligaen her!

            Fortsatt billetter igjen til Brann-kampen!

            LSK-manageren har litt problemer med å definere spillertypen Brenne representerer, og velger derfor "unorsk" som første samlesekk-betegnelse.
            – Det er et eller annet med balansen, og elegansen i måten han beveger seg på. Han liksom driver framover i banen, med stor arbeidskapasitet og slepne tofots-driblinger. Jeg kommer ikke på noen i Norge som ligner helt på Simen. Derfor er han også på landslaget, tror Fjørtoft.
            – Det er hyggelig å høre. Og det er akkurat dette jeg selv ønsker å få fram i meg selv. Jeg vet at jeg har ferdighetene som skal til. Det handler bare om å få det ut, sier Simen Brenne, som var praktfull i semifinalen onsdag.
            Skrantende tillit

            Det ferske skrytet til tross, østfoldingen har hatt en trøblete førstesesong på Åråsen, og flere har ment at han burde ha sittet oftere på benken.
            – Det er naturlig at goodwillen fra tribunen har sunket, for Simen har hatt et kroppsspråk vi ikke har likt blant oss ledere heller. Men spillere trenger ofte opp mot en sesong på Åråsen for å knekke koden; enten de kommer fra Slovakia, Afrika eller Fredrikstad.
            Brenne innrømmer at overgangen har vært stor.
            – Både treningskulturen og mengden er noe helt annet i LSK enn alt jeg har vært vant til fra før. Det tar tid å tåle det, og jeg har i perioder følt meg litt tung. Skal du lykkes, må du være i form og ha overskudd. Men man blir jo litt utålmodig, for ingen forventer mer av meg enn jeg selv, sier Brenne.
            Den siste tiden har LSK-trener Tom Nordlie sluppet opp litt på treningsmengden, og det tror Brenne har hjulpet ham.
            – Det var nok ingen ulempe for meg. Jeg føler meg i hvert fall lettere nå, sier landslagsspilleren.
            Toveis-spiller

            Onsdag fikk også LSK-supporterne se Brenne slå ut i full blomst – både defensivt og offensivt.
            Jan Åge Fjørtoft mener nettopp Brennes spill var den aller største beholdningen i semifinalen mot Stabæk, og manageren var glad på guttens vegne. Og selvsagt var det ålreit å vise fram hva man egentlig brukte 7,5 millioner kroner på.
            – Det blir litt klisjéfylt å si at dette var den Simen vi kjøpte, men det finnes også forklaringer på hvorfor han ikke har kommet ordentlig i gang. Skader, endringer i system og treningskultur har vært uvant. Samtidig har han vært veldig få centimeter unna å score en del mål, som garantert ville ha dekket over en del av motgangen hans, mener Fjørtoft.
            Trener Nordlie har vært mer fornøyd med Brenne enn de fleste andre. Han mener at den tidligere Fredrikstad-spilleren har trengt tid på å bli en toveis-spiller. Selv om han ikke har lykkes helt offensivt, har Nordlie hele tiden vært fornøyd med den defensive jobben han har gjort.
            Derfor har han også gitt midtbanespilleren mye tillit.
            – Jeg er glad for den tilliten han har vist meg. Det betyr mye. Jeg er en spiller av offensiv legning, og det er lettere å ta de løpene. I Fredrikstad hadde jeg litt friere tøyler defensivt. Her kreves det at jeg løper begge veier, og det tar litt tid å lære, sier Brenne med et smil om munnen.



            gravinho

            Kommentar

            • RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

              Dagsavisen

              Jukset som aldri viser seg

              Alle fotballdommere gjør feil. Alle spillere gjør feil. Kravet til å innrømme dem kan ikke styres med annet enn holdninger.


              Terje Hauge så ikke handsen onsdag kveld, og han vil overse flere i ukene som kommer. Begrunnelsen for ikke å ta i bruk videodømming er at dommerens skjønn er en del av fotballens sjel. Foto: Scanpix


              Reidar Sollie Leder av sportsredaksjonen

              I morgen spiller Arild Sundgot en ny høytrykkskamp mot Brann på Åråsen. Igjen blir flomlyset rettet dit. Sundgot er i beste Lillestrøm-ånd opplært til å bli en kynisk målscorer som jager alle muligheter. Norges beste dommer, Terje Hauge, så ikke handsen hans sist. Det kan skje igjen. Men det blir helt feil å henge ut Arild Sundgot som den store synderen.

              Det har vært viljehands med direkte utfall for kampresultatet tidligere i år. En Fredrikstad-spiller reddet ballen med hånda inne i eget straffefelt. Ingen krevde at han innrømmet feilen, men dommeren ble skjelt ut for å ha oversett det. Forrige søndag dømte kanskje Norges nest beste dommer, Tom Henning Øvrebø, straffespark til Strømsgodset på overtid mot Start. Stillingen var 2-2. Straffesparket synes i ettertid meningsløst. Burde Øvrebø innrømmet at han tok feil? Det har ikke vært noen krav om det, selv om avgjørelsen kan sende Start en divisjon ned.

              Men ingen hands i hele fotballhistorien overgår Diego Maradonas legendariske «Guds hånd» for Argentina mot England i kvartfinalen i VM i 1986. Det kom ingen krav om at han burde innrømme forseelsen. Belastningen måtte dommeren ta. For når fotballen tviholder på prinsippet om at kun dommerens skjønn og oppfattelse der og da skal følges, kunne Maradona slippe unna med sin smarte merkelapp «Guds hånd». Senere i mesterskapet fikk han «Fair Play»-pokalen. Først i år, 21 år etterpå, innrømmet han at han bare ventet på dommerens annullering. For han scoret jo med hånda.

              Sundgots hands kom midt i Norges Fotballforbunds «Fair Play»-uke. Fotballpresidenten signaliserer fra sin tur i Kina at han er sjokkert over at Sundgot ikke innrømmet feilen, og er enda mer sjokkert over at landets øvrige toppspisser ville gjort det samme som Sundgot. Han bør ikke være så overrasket. Det er uhyre sjelden spillere innrømmer feil, og når det skjer, må Arne Larsen Øklands annullering av eget mål i Bundesliga, hentes fram fra arkivene. Det viser hvor sjelden det skjer.

              Hva kunne man forvente av Arild Sundgot når han endelig bryter gjennom Stabækforsvaret og scorer på hjemmebane i andre kamp på rad mot samme motstander, der holding i feltet og skjulte triks er en del av spillet innenfor 16-meteren? Manglende oppfølging av eget regelverk har gjort straffefeltet til den mest skandaliserte delen av en fotballbane. Her er alle ulovlige triks lovlige inntil dommeren oppdager det.

              Eksempelet kan bare brukes i en eneste sammenheng: Hvordan bedre holdningene til å få vekk jukset i all idrett? Se på Lillestrøm-Brann i morgen kveld. Vi vil få nye tvilstilfeller, der dommerens skjønn skal styre. En del av fotballens sjel, kalles det. Følg brytekampene foran keeper ved samtlige cornere. Arild Sundgot, Romerikes snilleste gutt utenfor banen, har vokst inn i denne kulturen. Han innrømmet handsen, først etterpå, men det gikk 21 år før Diego Maradona gjorde det samme.

              [Egen merknad: På samme måte som Valderhaug i Aftenposten, gir Sollie i Dagsavisen er edruelig, balansert og god kommentar til Sundgot-episoden.]

              Kommentar

              • RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

                RB



                EN KLUBB MED TRØKK: Uten tittel på 18 år, dominerer likevel nyhetsbildet. FOTO: ROAR GRØNSTAD

                Hva er det med LSK?

                Uten tittel på 18 år – dominerer likevel nyhetsbildet

                ÅRÅSEN:
                En liten by, et middels publikumssnitt og et premieskap med mer støv enn pokaler hindrer ikke Lillestrøm Sportsklubb i å dominere nyhetsbildet i norsk fotball. Hva er det med LSK som genererer så mye støy og oppmerksomhet?

                Av BAKGRUNN Espen Solbakken
                Publisert 30.09.2007 - 06:30 Oppdatert 30.09.2007 - 09:21


                I MEDIA: Oppslag på oppslag om LSK. FOTO: ROAR GRØNSTAD


                SVARER: Arild Myklebust, supporter, Kanari-Fansen.


                SVARER: Journalist, NRK, Morten Stokstad.


                SVARER: Kommentator, VG, Truls Dæhli.


                SVARER: Kommentator, Aftenposten, Bertil Valderhaug.


                SVARER: Tidligere LSK-spiller og sportssjef i Lyn, Torgeir Bjarmann.

                Bortsett fra noen fattigere og roligere år i Arne Erlandsen-epoken, har det mer eller mindre vært slik siden opprykket høsten 1974. I begynnelsen kunne fokus forklares med at klubben tross alt vant mest i Norge.
                Men etter seriegullet i 1989 har det gått 18 år uten en eneste tittel. Man har heller ikke rykket ned, men det har vært like mange kjedelige 7. plasser som gullkamper. En ting har likevel alltid vært der, medieinteressen rundt fenomenet LSK.

                Hvorfor?
                Supporteren, Arild Myklebust, Kanari-Fansen
                – Vi er en takknemlig klubb å skrive om, for ingen stiller seg likegyldig til hva som skjer. Enten liker du oss, eller så hater du oss. Dessuten tror jeg faktisk på det paradoksale i at vi ikke har vunnet noe på 18 år er en x-faktor oppe i alt koket. Hammarby hadde ikke vunnet noe på 104 år før 2001 og opplevde en gradvis oppbygging, og da de endelig vant serien gikk faktisk ironisk nok lufta ut av ballongen. I en relativt liten by jobbes det hardt under et evig press, og LSK får ikke noe gratis. Det tror jeg fascinerer folk i forhold til lag i Oslo, Stavanger, Trondheim og Bergen. Det siste året har også profiler som Jan Åge Fjørtoft og Tom Nordlie figurert mye i mediene – mer eller mindre bevisst med passe mye galskap.

                Journalisten, Morten Stokstad, NRK
                – Per Bergs penger har hatt alt å si for hvordan klubben har kunnet satse med et stort og konkurransedyktig budsjett. Nå er de kapable til å hente etablerte, norske profiler som skaper interesse. LSK var i ferd med å bli en "glemt" klubb i mediene, men har opplevd et veldig oppsving i oppmerksomhet. Klubben har lange tradisjoner og en spesiell historikk og identitet i bånn. Nå har de også fått profiler som Jan Åge Fjørtoft og Tom Nordlie. De har stor medieappell som typer, så kan man diskutere om alt er bra eller ikke. I perioden med Arne Erlandsen og Bjarne Sognnæs var det mindre penger og definitivt mindre overskrifter.

                Kommentatoren, Truls Dæhli, VG
                – Et meget interessant spørsmål. Mer eller mindre bevisst dyrker LSK "alle er mot oss-myten" og ryktet om klubben for de tøffe gutta. Lillestrøm vil aldri legge seg ned for å dø. Det er også liten grad av likegyldighet ellers i Norge rundt Lillestrøm. Alle mener noe om klubben. Det har alltid vært slik også i andre tiår med andre mennesker involvert. Nå tror jeg oppmerksomheten er en sammensatt ting, med kontroversielle enkelthendelser på banen og et markant persongalleri utenfor. Du vet det ikke blir stille med Tom Nordlie som trener, han er like profilert uansett hvilken sted han er. Alle kunne spådd det på forhånd, om det er bra eller dårlig for klubben er et annet spørsmål.

                Kommentatoren, Bertil Valderhaug, Aftenposten
                – Den historiske varianten er at Lillestrøm er en klubb med stolte tradisjoner. Det er alltid trøkk på Åråsen, og klubben henger som oftest med i toppen.
                Akkurat i år har det mest å gjøre med at klubben har to av de største profilene i norsk idrett; Jan Åge Fjørtoft og Tom Nordlie. Den duoen "prater i titler", og fungerer ofte som vandrende skyteskiver for mediene ettersom de taler der andre tier. Det har også sitt å si at kanarigult og svart er blitt til kanarigult og rødt denne sesongen. Arild Sundgot-episoden tror jeg ikke har noe direkte med Lillestrøm som klubb å gjøre. Det ville blitt det samme rabalderet uansett hvem som var involvert.

                Eksspilleren, Torgeir Bjarmann, Lyn-direktør
                – Dette har med ambisjonsnivået å gjøre. LSK har alltid ønsket å bli aller best og har alltid satset hva remmer og tøy kan holde, selv i perioder hvor ikke pengene har vært der. De har ikke nådd ambisjonen på mange år nå, men målet står der fast. Det nye denne sesongen er at de har fått en del fokus på enkelthendelser de sikkert ville vært foruten. Man vinner sjelden fighter direkte mot media, slik man har forsøkt seg på i år. Uansett er det positivt for klubben at media bryr seg. Opp gjennom årene har man også hatt ekstremt mange personligheter innom, samt en spillestil som har ergret mange. Det siste mener jeg er hovedårsaken til at man aldri rykker ned. Og så har jo snille Frode Kippe kastet bensin på bålet med taklingene og alle kortene.

                Hovedsponsoren, Halvor Danielsen, Nordea
                – LSK er vårt valg på grunn av at de er synlige. De siste, store sakene i mediene med Heinz Müller og Arild Sundgot har ikke gjort oss bekymret. I utgangspunktet er ikke all pr. god pr., men vi er veldig komfortable og fornøyde med å være Lillestrøms generalsponsor. Jeg tror fascinasjonen for LSK som klubb handler om stolte tradisjoner og vilkårene i en mindre by enn konkurrentene. Det er en stor prestasjon å holde seg på dette nivået i så mange år, og interessen er skapt gjennom prestasjoner og profiler. Imaget og verdisettet i klubben går fint hånd i hånd med Nordea, og Lillestrøm er en del av den rivende utviklingen i resten av distriktet.

                Erkerivalen, Espen Knutsen, VIF-Klanen
                – Det første som slår meg er at skrives det virkelig så mye om Lillestrøm som du sier? Kanskje det er på grunn av at jeg blar raskt videre i avisene eller svitsjer videre på tv-en hver gang jeg ser noe gult og svart. Når det handler om LSK i mediene er det sjelden noe positivt. Enten handler det om røde kort, eller så står treneren og manageren der og griner. Egentlig har jeg ikke så veldig lyst til å uttale meg om Lillestrøm.

                Kommentar

                • reka
                  Seniormedlem
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Aug 2005
                  • 13272

                  Papir VG: Ingebrigt Steen Jensen uttaler seg over to sider: "Bevisstløst og Barnslig"

                  Ingerbritt har i dag fått to sider av VG til å hamre løs på LSK. Overskiften er "Bevisstløst og Barnslig", og her går han løs på det han mener er problemer i klubbens bedriftskultur.

                  Kommentar

                  • holmiz
                    The kjøkken-kanariz
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2006
                    • 6064

                    Satser på X-Files og mirakler


                    Lillestrøm mot Brann i kveld skulle vært en seriefinale. Den skuslet med all sannsynlighet Lillestrøm bort med tap over Stabæk i forrige runde. Eller er det fortsatt tillatt å håpe på et under?


                    Tom Nordlie håper på at X-Files kan slå til og hjelpe Lillestrøm til et seriegull likevel. Foto: SCANPIX



                    Tor Kise Karlsen 30. september 2007 11:44


                    ÅRÅSEN: Støyen har som vanlig vart i dagevis etter en Lillestrømkamp. Men mens Arild Sundgot-bråket har rast i mediene, har de hatt fokus på det fotballmessige på Åråsen. Både trener Tom Nordlie og manager Jan Åge Fjørtoft mener at cup-seieren over Stabæk onsdag, gir dem et glimrende utgangspunkt til å slå Brann i kveld. Og da blir spørsmålet til de to:
                    – Hvis dere nå slår Brann, har dere mulighet til å ta seriegullet?
                    – Vel, det har vært mye X-Files i eliteserien de siste åra, svarer først Tom Nordlie.
                    Da tenker han vel på hvordan Brann ga fra seg en ti poengs ledelse til Rosenborg i fjor, men at trønderne likevel vant serien med solid margin til slutt. Eller hvordan Lyn rotet bort en lignende ledelse på Rosenborg noen år tidligere.
                    Jan Åge Fjørtoft har en mer religiøs tilnærming til spørsmålet.
                    – Det er et par tusen år mellom hver gang noen går på vannet, svarer han.
                    – Men vi gleder oss veldig til kampen mot Brann, og jeg tror vi slår dem.
                    – Hadde vi gått på en ny smell mot Stabæk i cupen, kunne det blitt tungt å motivere seg fram mot Brann-kampen, tror Tom Nordlie.
                    Da hadde Lillestrøm i så fall stått med tre strake tap.
                    Realist

                    Tom Nordlie tror også Lillestrøm har en god mulighet til å slå Brann, selv om de stiller med et redusert mannskap i mangelen av Frode Kippe og Bjørn Helge Riise.
                    – Helt realistisk tror jeg på en plass mellom nummer to og fem i serien, men vi har også et realistisk mål om å ta sølv i serien og gull i cupen, sier han.
                    – Nå har vi ligget som nummer en og to gjennom hele sesongen, men etter tapet mot Stabæk på Nadderud, falt vi plutselig ned til en fjerdeplass.
                    Tom Nordlie er oppgitt over de diskusjonene som oppsto om hans posisjon etter Stabæk-tapet.
                    – Sånne diskusjoner som den Nettavisen dro i gang, kan jeg ikke ta alvorlig, sier han oppgitt.
                    – Det er rart at posisjonen til treneren diskuteres når vi gjør omtrent det samme som Lillestrøm har gjort de to siste åra. Da har Lillestrøm blitt nummer fire. Der ligger vi nå. Og så stilles det spørsmål om min posisjon.
                    Når han sitt realistiske mål om et seriesølv og et cup-gull, ja, da har han ført Lillestrøm fram til en prestasjon de må gå mange, mange år tilbake for å finne maken til.
                    Aldri vunnet noe

                    Tom Nordlie har i en årrekke vært en av Norges mest profilerte trenere. Men når noen minner han på at han aldri har vunnet noe, blir han også litt oppgitt og kontrer momentant:
                    – Først trente jeg et nyopprykket Odd-lag. Så har jeg trent et nyopprykket Start-lag. Og i fjor høst var jeg med på å redde Viking fra nedrykk.
                    – Så, hvilket av disse lagene har vært i posisjon til å vinne noe?
                    Arild Sundgot har fått mye pepper for sin klare viljehands da han tok med seg ballen og scoret Lillestrøms andre mål mot Stabæk. Handsen ble plutselig tema i dagevis, noe han var temmelig uforberedt på. Han trodde det skulle passere som en av mange forseelser på en fotballbane – som en notis. Men også han har fokus på det som skal skje videre.
                    – Seieren over Stabæk betydde fryktelig mye. Hadde vi tapt den, ville det blitt fryktelig tungt å gå inn til Brann-kampen. Seieren onsdag var helt avgjørende, sier han til Dagsavisen.
                    – Selv med seier har vi vel ikke store muligheter til seriegull, men sølvet kan vi ta. Og det er nok mange både i Viking og på Nadderud som blir glade hvis vi slår Brann, sier han.



                    Kilde: http://www.dagsavisen.no/sport/article316598.ece
                    Hilsen Anders

                    Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                    Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                    Kommentar

                    • RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

                      RB



                      MÅL-MANGEL: Thorstein Helstad har aldri scoret på Åråsen. FOTO: SCANPIX

                      Lite å juble for, Helstad!

                      ÅRÅSEN:
                      Thorstein Helstad har aldri scoret på Åråsen.

                      Følg LSK – Brann LIVE fra kl. 20.00!

                      Av Morten Svesengen
                      Publisert 30.09.2007 - 13:04 Oppdatert 30.09.2007 - 14:30

                      Thorstein Helstad har vært en håndfull for mange forsvarere siden han debuterte på toppnivå for Ham-Kam i 1995.

                      Men på Åråsen har aldri Tippeligaens toppscorer funnet veien til mål.

                      Én seier
                      Helstad har vært på Åråsen som spiss for Ham-Kam, Brann og Rosenborg til sammen åtte ganger. Men han står med null mål.
                      Én seier har han riktignok fått med seg, og det var da Brann vant 2-1 i 2000.
                      Totalt har Helstad scoret tre mål på 14 opptredener mot LSK, og har vært alt annet enn en "skrekkspiss" for LSK. To av målene scoret han i vårkampen i Bergen.

                      Forventet lagoppstilling:

                      LSK 4-3-3: Otto Fredrikson – Dan Anton Johansen, Anders Rambekk, Pål Steffen Andresen, Marius Johnsen – Simen Brenne, Espen Søgård, Pål Strand – Olivier Occean, Arild Sundgot og Magnus Myklebust.

                      Brann 4-4-2: Håkon Opdal – Bjørn Dahl, Olafur Ørn Bjarnason, Kristjan Ørn Sigurdsson, Ramiro Corrales – Jan Gunnar Solli, Eirik Bakke, Martin Andresen, Petter Vaagan Moen – Armann Smári Bjørnsson, Thorstein Helstad.

                      HISTORIEN
                      28 kamper, 15 LSK-seirer, 8 uavgjort, 5 Brann-seirer og målforskjell: 48-28.
                      Største LSK-seier: 4-1 (1988, 1992)
                      Største LSK-tap: 1-3 (1995)

                      Siste fem møter:
                      • 2002: 0-1
                      • 2003: 0-0
                      • 2004: 2-2
                      • 2005: 1-0
                      • 2006: 2-0
                      Historisk har LSK et meget godt tak på Brann i hjemmekampene. LSK har unngått tap i 23 av 28 kamper. Brann har fordelt sine fem seirer slik: 1975 (0-1), 1991 (1-2), 1995 (1-3), 2000 (1-2) og 2002 (0-1).

                      Brann vant vårkampen på Brann stadion 3-1. Det kan være et godt tegn for LSK. Siden 1975 har Brann nemlig aldri klart å slå LSK i begge seriekampene. LSK har på sin side vunnet dobbelt mot bergenserne både i 1978, 1979, 1985 og 1999.

                      RB-sportens tips: 2-2

                      Kommentar

                      • RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

                        Bladet Tromsø (100% Fotball)

                        Skal lage trøbbel for Brann


                        LOVER BRANN TRØBBEL: Espen Søgård har lyst å vise hvor gode Lillestrøm er når Brann kommer på besøk i kveld. ( Foto: Digitalsport )

                        Lillestrøm-kaptein Espen Søgård gleder seg til å vise fotball-Norge hvor gode laget kan være når de er fulltallige, og lover Brann trøbbel på Åråsen i kveld.

                        Av: André Almløv
                        Publisert: 30.09.2007 kl. 15:29
                        Endret: 30.09.2007 kl. 15:30

                        For noen uker siden ble kveldens oppgjør mellom Lillestrøm og Brann sett på som årets seriefinale. Etter tap mot Tromsø og Stabæk er plutselig Lillestrøm hektet av gullkampen, ni poeng bak serieleder Brann. Likevel kan oppgjøret være avgjørende. Med hjemmeseier på Åråsen vil Stabæk og Viking kunne havne tre og fire poeng bak Brann med fire gjenstående kamper. LSK vil i så fall ligge seks poeng bak og fortsatt ha en teoretisk mulighet til å gå av med seieren.

                        Prioriterer medaljer
                        Klubben fikk en stor opptur etter onsdagens semifinale i cupen, men prioriterer likevel seriemedaljer.
                        - Det var veldig viktig for oss å komme til cupfinalen, men det er en kamp vi har lagt bort nå. Nå er det serien som er prioritet. Vi skal ta flest mulig poeng av de 15 som er igjen og er veldig sugne på medalje. Så får vi se hvilken valør det blir, sier Søgård.

                        Lenge siden Brann-seier
                        Tallene taler absolutt mot Brann-seier i kveld. Laget har ikke vunnet på Åråsen siden 2002. Fra den kampen er det bare Erlend Hanstveit hos Brann og Espen Søgård og Pål Strand hos Lillestrøm igjen på lagene. Arild Sundgot var skadet. Totalt har Lillestrøm vunnet 17 av 33 oppgjør mot Brann på Åråsen. Brann har vunnet åtte.
                        - Det kommer til å bli en fantastisk ramme rundt kampen. Det så lenge ut til å bli en avgjørende kamp for gullet, og fremdeles er det en veldig viktig kamp. Vi viser gang på gang at vi er et godt lag når vi er fulltallige og skal nok lage trøbbel for Brann, mener LSK-kapteinen.

                        Røde kort
                        Lillestrøm er verstingen på gule og røde kort denne sesongen og har i deler av fem kamper spilt med en mann mindre denne sesongen. I tillegg har laget måttet klare seg uten suspenderte spillere i hele 11 kamper så langt. I siste seriekamp mot Stabæk ble både Bjørn Helge Riise og Frode Kippe utvist.
                        - Nå har vi hatt noen kamper i serien med vanskelige omstendigheter og røde kort, og ønsker å komme tilbake dit vi var før disse kampene, så vi kan hevde oss i toppen av tabellen. Avstanden til gullet ser kanskje lang ut, men muligheten er der, avslutter Søgård.

                        Uten Riise og Kippe
                        Lillestrøm må klare seg uten landslagsspillerne Riise og Kippe, som begge ble utvist i forrige seriekamp. På fredagens trening ble det klart at Pål Strand går inn i Riises indreløperrolle. I forsvaret tar Dan Anton Johansen plass på høyrebacken, mens Anders Rambekk flyttes inn i midten sammen med Pål Steffen Andresen. Marius Johnsen fortsetter på venstre back. Shane Stefanutto trente ikke med laget og er trolig uaktuell til Brann-kampen.

                        Lillestrøms lag (4-3-3): Otto Fredrikson – Dan Anton Johansen, Pål Steffen Andresen, Anders Rambekk, Marius Johnsen – Simen Brenne, Espen Søgård, Pål Strand – Magnus Myklebust, Arild Sundgot, Olivier Occean

                        iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

                        Kommentar

                        • sparwasser
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jun 2005
                          • 3185

                          Fra VG:
                          LILLESTRØM (VG Nett) (LSK-Brann 1-5) Med smerter i brystet ble Anders Rambekk sendt til sykehus i ambulanse.


                          Rambekk til sykehus med brystsmerter

                          LILLESTRØM (VG Nett) (LSK-Brann 1-5) Med smerter i brystet ble Anders Rambekk sendt til sykehus i ambulanse.

                          Av JAMEL RAKE





                          LSK-backen måtte gi seg i pausen på grunn av problemer med luftveiene. Legene tok ingen sjanse, og sendte Rambekk rett til sykehus.

                          - Han hadde smerter i brystet og var svimmel. Jeg vet ingenting annet enn at de skal ta EKG av ham, sier Tom Nordlie til VG Nett.


                          (GOD BEDRING, ANDERS)

                          Kommentar

                          • sparwasser
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jun 2005
                            • 3185

                            Litt mer om Anders fra Nettavisen:


                            Rambekk til sykehus

                            Anders Rambekk klaget på sterke smerter i brystet.

                            Av Mikael Harstad Groven og Jan Magnus Weiberg-Aurdal


                            ÅRÅSEN/BERGEN (Nettavisen):

                            LILLESTRØM - BRANN 1-5
                            :

                            Lillestrøms staute forsvarsspiller ble kjørt med ambulanse til legevakta etter pausen i søndagens kamp mot Brann.
                            Rambekk skal ha klaget på sterke smerter i brystet, og ble sendt sporenstreks til sykehuset for sjekk etter mulig hjertefeil.

                            - Jeg vet ikke mer enn at det var noen smerter i brystet, og at han ble kjørt med ambulanse til legevakten, sier Nordlie til Nettavisen.

                            Ifølge TV 2 Sporten har ikke EKG-prøvene ha påvist noe alvorlig, og tilstanden skal være stabil.
                            Det bekrefter LSK-lege Bjørn Schultzen overfor Nettavisen:
                            - Prøvene som ble tatt ser ok ut. Det skal tas ekko av hjertet neste uke, melder Schultzen i sms.

                            Nettavisen følger saken!

                            Kommentar

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎