Hva gjør vi med ukultur i egne rekker?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingrock
    Medlem
    Bøffel
    • Aug 2022
    • 35

    Hva gjør vi med ukultur i egne rekker?

    Et åpent spørsmål og selvsagt et hjertesukk.

    Etter Odd-kampen ble sønnen min og jeg vitne til at en av supporterne hylte og skreik når vi forlot feltet. Han skjelte ut alle spillerne og spredte den ene stygge meldingen etter den andre.
    Det var dessverre ingen av oss som tok tak i ham, til og med vennene hans så litt brydd ut. Det skapte meget dårlig stemning.
    Jeg hører noen rykter om at det har vært flaskekasting mot spillerne etter Ålesund-kampen. Dette vet jeg ingenting om og håper selvsagt noen som var der kan bekrefte/avkrefte.

    Men det jeg ønsker å diskutere er - hva gjør vi med egne supportere som til de grader ikke klarer å oppføre seg når de er kamp?
    Jeg hører på Harde Mottak, og der kommer de med klar appell om at alt form for kasting av ting mot banen er uaktuelt og Kanari-Fansen må holde seg god for dette. Det kommer også noen oppfordringer på andre sosiale medier fra Kanari-fansen, men er dette nok?
    I år føler jeg at vi har dratt på oss et lite rykte for å være litt ufine som supportere (kasting av ting mot banen, rasismeanklager osv.).
    Burde det bli en form for oppfordring på selve stadion - bør indrejustisen bli bedre?
  • G-Man
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2011
    • 3148

    #2
    Det store, store flertallet av LSK-supportere er fine folk. Ja, det er mulig å bli i overkant engasjerte, jeg har selv i kampens hete ropt ting jeg kanskje ikke helt står inne for etterpå, men det er en del av det å hate/elske en sport og et lag.
    Dessverre er det tidvis en og annen som bare er idiot, som sier og gjør ting som bare er pinlig og pre-pubertalt, og i enkelte tilfeller også straffbart. Jeg har blitt for gammel til å hoppe opp og ned på Kanari-feltet i to timer, så jeg har ikke lenger detaljert kunnskap om hva som skjer der. Men tradisjonelt har både LSK som klubb og KFL som gruppe vært flinke til å sanksjonere mot idiotene, de som bare skjemmer ut seg selv og klubben. Det har vært både utestengelser og utfrysinger.

    Som du er inne på så selv vennene hans brydd ut når amøben følte han måtte uttrykke seg. Jeg tror det er en god start. Jeg har opplevd at folk på tribunen har trukket unna den verste tullingen, og at han plutselig innså at han hadde en folketom radius rundt seg på 3 meter. Det hjalp!
    Ellers så støtter jeg fullt ut at ledelsen i KFL har mandat til å tydelig si fra til de det gjelder hva som er greit eller ikke.

    Kommentar

    • OlaG
      Oversetterdrone
      Myklebust Light
      • May 2008
      • 883

      #3
      Det dreier seg også litt om å ta ansvar når noen rundt deg går over streken. Vi nordmenn er jo ikke glade i det, det er litt ubehagelig. Men samtidig så er det sånn at når jeg går på jobb på mandag så kommer jeg til å bli assosiert med folk som har gjort ting som ikke er greit, og det er ubehagelig det også.

      Kommentar

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎