Stemningstråd 2024

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MortenA
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2007
    • 3324

    Stemningstråd 2024

    Tanken med tråden er å diskutere stemning på stadion, fortrinnsvis på Åråsen. Tidligere var det vanlig her på forumet å ha en stemningstråd for hver kamp, men det kan synes litt overkill per nå.

    Jeg var ikke tilstede på kampen på mandag så jeg skal ikke uttale meg om den, men åpner muligheten for andre til å uttrykke sine tanker om hva som skjer utenfor banen.
    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?
  • hthaug
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2004
    • 400

    #2
    Kan komme med noen betraktninger i løpet av sesongen da jeg jobber som frivillig, men fra Puma/Bortefeltet. Det var noen stille perioder og savnet litt det store trøkket som jeg vet KFL kan få til, men når det sitter så låter det veldig bra.
    Blir litt de samme 3-4 evighetssangene som går igjen og igjen, savner litt det større repertoaret man hadde før.

    Kommentar

    • knut
      Make knut Great Again
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2006
      • 9365

      #3
      Selv om folk ikke liker å innrømme det, så gjenspeiler gjerne stemninga spillet/resultatet på bana.

      Folk var rimelig perplekse over det som ble prestert på bana mot KBK, så da blei stemninga litt der etter.

      Fx ved cornere, så pleier man å prøve å synge/skrike de i mål. Nå trur jeg ikke helt at folk hadde trua basert på spillet, så da blei det litt halvhjerta trøkk.

      "Sånn skal det ikke være! Støtte gutta 100%! I tykt og tynt. Alt for fugla!"

      Jejeje. Forbedringspotensial for alle.

      Kommentar

      • MortenA
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2007
        • 3324

        #4
        I går ble årets første kamp på stadion, så da er det greit å dra frem denne igjen. Mine tanker fra felt F, som ligger mellom Kanarifeltet og motstanderenes tilhengere, er at mye er som det pleier å være. Feltet gjør tidvis en god prestasjon, men forsangerne burde ta en øl med Rønner’n og ta en prat. Det jeg opplever som forbedringspotensiale er som følger:

        - Evighetssangene brukes for hyppig, og får gå altfor lenge slik at feltet ‘dør’ ut før det kommer en ny sang. Dermed mister man mye av trøkket. Evighetssanger fungerer bedre i medgang, men i motgang så bør man justere planen.
        - Total mangel på spillersanger.
        - Det brukes mye tid på å ‘organisere’ feltet hvor det er helt stille. Når man skal ha opp henda, så er det det bedre å starte sangen og la folk heve hendene underveis. Dersom forsangerfeltet løfter henda når sangen startes vil dette spre seg. Det samme med ‘Vikingklappen’ som islendingene gjorde verdensberømt. Den har mye stillhet i seg, og det merkes spesielt hvis motstanderne er i flytsonen.
        - Mangel på variasjon i sangene. Jeg opplever at det synges ca. 10 sanger i løpet av en kamp. Noen gjorde en opptelling under Rønner’n og kom til at 40 sanger ble sunget. Regelmessige endringer gjør det lettere å fornye kraften i feltet. Det som gjorde Rønner’n god var evnen til å lese feltet og gjøre justeringer før engasjementet døde ut.
        - Mangel på ‘impulsivitet’. Dette henger sammen med mangel på spillersanger. Per nå virker det som at kun Hater VAR og Dommer’n er Rævva er de eneste sangene som ‘bryter’ med planen.

        Feltet skal ha kudos for innsatsen etter kampen, og det er forståelig at det vanskelig å motivere seg når det gikk som det gikk i går. Jeg håper likevel at det tar til seg noen av mine tanker slik at det kan nå nye høyder.
        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

        Kommentar

        • Raskolnikov
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Sep 2005
          • 1452

          #5
          Opprinnelig skrevet av MortenA
          Feltet skal ha kudos
          Ikke uenig i betraktningene dine, men vil først og fremst berømme alle som bidro på feltet i går. Synes det var sterkt levert ut fra forutsetningene og mye bedre enn mot Kristiansund.

          Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

          Kommentar

          • hthaug
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Nov 2004
            • 400

            #6
            Opprinnelig skrevet av MortenA
            I går ble årets første kamp på stadion, så da er det greit å dra frem denne igjen. Mine tanker fra felt F, som ligger mellom Kanarifeltet og motstanderenes tilhengere, er at mye er som det pleier å være. Feltet gjør tidvis en god prestasjon, men forsangerne burde ta en øl med Rønner’n og ta en prat. Det jeg opplever som forbedringspotensiale er som følger:

            - Evighetssangene brukes for hyppig, og får gå altfor lenge slik at feltet ‘dør’ ut før det kommer en ny sang. Dermed mister man mye av trøkket. Evighetssanger fungerer bedre i medgang, men i motgang så bør man justere planen.
            - Total mangel på spillersanger.
            - Det brukes mye tid på å ‘organisere’ feltet hvor det er helt stille. Når man skal ha opp henda, så er det det bedre å starte sangen og la folk heve hendene underveis. Dersom forsangerfeltet løfter henda når sangen startes vil dette spre seg. Det samme med ‘Vikingklappen’ som islendingene gjorde verdensberømt. Den har mye stillhet i seg, og det merkes spesielt hvis motstanderne er i flytsonen.
            - Mangel på variasjon i sangene. Jeg opplever at det synges ca. 10 sanger i løpet av en kamp. Noen gjorde en opptelling under Rønner’n og kom til at 40 sanger ble sunget. Regelmessige endringer gjør det lettere å fornye kraften i feltet. Det som gjorde Rønner’n god var evnen til å lese feltet og gjøre justeringer før engasjementet døde ut.
            - Mangel på ‘impulsivitet’. Dette henger sammen med mangel på spillersanger. Per nå virker det som at kun Hater VAR og Dommer’n er Rævva er de eneste sangene som ‘bryter’ med planen.

            Feltet skal ha kudos for innsatsen etter kampen, og det er forståelig at det vanskelig å motivere seg når det gikk som det gikk i går. Jeg håper likevel at det tar til seg noen av mine tanker slik at det kan nå nye høyder.
            Helt enig.

            Anekdote: Som en som jobber på bortesiden under kamper, er jeg ihvertfall veldig glad for at KFL er KFL og ikke B/G. De er hyggelige når de kommer og lager aldri noe tull for oss, men å høre de såkalt støtte laget som et middels dårlig sang-kor hvor jeg føler de har misforstått hele greia så er jeg utrolig takknemmelig for KFL. Det er skikkelig "Cringe" å høre B/G

            Mer humor og litt mer spontanitet og "faenivoldskhet" istedet for bare evighetssanger hadde vært positivt.

            Kommentar

            • maurakanari
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Jul 2005
              • 635

              #7
              Enig med MortenA i mye her. Er lei mange av evighetssangene som skal gå for enhver pris, nesten ingen spontane sanger ifbm kamputvikling/hendelser. Hvor er spillersangene, som spesielt kunne gått ved oppvarming, og under kamp ved scoringer osv. drar alltid igang den. Dølleste sangen ved start i 2.omgang. «Vi er Fugla, superfugla» . Ønsker mer variasjon mellom evighet og kortere (britisk) sanger.
              VI ER LILLESTRØØM, LILLESTRØØM SK, VI ER NORGES BESTE LAG, JA VISST FAEN ER VI DET!!

              Kommentar

              • rælingen kanaris
                Kaptein Reketråler
                Myklebust Light
                • Jul 2005
                • 1445

                #8
                Ikke så mange (eventuelt ingen) fra de ledende gruppene eller tribunegruppa som henger her lenger, men digg å se at folk er engasjerte her!

                Generelt vil jeg si at jeg kommer til å bringe feedbacken videre, og mye av dette er bra å få med seg.

                Kan og svare på litt.

                - Spillersanger har det vært lite av de siste årene. Ganske mange av oss på forsangerfeltene som var dritt lei av at alle spillere skulle ha sang uansett hva, men det har nok gått for langt andre veien nå. Dog har det vært et fokus på å få frem noen igjen de siste årene, og jeg mener og det har vært bedring på den fronten.
                Problemet er at de og må fenge resten på feltet, og det har vært noen forsøk som rett og slett ikke har fenget. For det motsatte har man Eskil, Mads og Henrik som alle har (hatt) spillersanger som det har trøkket bra av. Så, vi fortsetter å jobbe med det, men ikke forvent at vi kommer tilbake dit at vi synger for hver enkelt spiller under oppvarming igjen.
                Som en som sto på forsangerfeltet da vi stadig gjorde dette så var det på ingen måte noe som ga bra trykk, så jeg ser heller at man klapper for alle, synger sanger om klubben osv, og synger spillersanger/rop når det passer ila kampen.

                - Vi har for lengst valgt en stil som i stor grad ikke fungerer så godt med den type spontanitet jeg opplever at folk er ute etter.
                Så her må jeg evt få noe mer spesifikt å bringe videre. Er det noen sanger man mener burde blitt brukt mer? Noe av poenget med den latinske stilen er at stemningen bølger frem og tilbake med spillet, og f.eks ved corner er det mer naturlig at sangen fortsetter og trøkker til skikkelig enn at man stopper opp og synger "forza fugla inn med kula" f.eks.
                Jeg tror ikke veien å gå er å gå tilbake til kortere sanger /engelsk stil om spillet butter, og etter det jeg har erfart på feltet så trøkker de stort sett myyyyye dårligere enn evighetssangene.
                Fugla til vi dør burde f.eks være en sang som trøkker masse, men da må folk skrike skikkelig. Sånn som det er nå oppleves det bare som en pause, ihvertfall internt på feltet.

                - Jeg mener nå og Rønnern ble kritisert for å ikke følge spillet godt nok og variere lite / holde på evighetssanger for lenge. Jeg var og tidvis enig i dette. Det har vært et fokus på å ikke la sangene holde på for lenge, men det er en vanskelig balansegang det der. Åpenbart har vi forbedringspotensial.

                - Enig i punktet om opp med henda osv, der tenker jeg det er et klart forbedringspotensial og jeg merker det selv ofte at man mister litt av piffen før man kommer igang.

                Jeg skal ta en opptelling neste kamp på hvilke sanger som blir brukt, det er vanskelig å si det ene eller andre når man står midt inni det selv, godt mulig vi ikke er gode nok på å variere.

                Ellers krysser vi fingrene for at alt går i orden med ny ståtribune. Det kommer til å bli et veiskille i stemningen på Åråsen, det er jeg helt sikker på.
                Custodes
                I med og motgang

                Kommentar

                • MortenA
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2007
                  • 3324

                  #9
                  Takker for tilbakemeldingen.

                  Når det gjelder spillersanger, så er jeg enig i at det ikke er nødvendig å synge alle under oppvarming. Under kamp kan de dog benyttes til å gi en spiller en slags anerkjennelse for en god prestasjon eller backe opp en spiller som sliter litt. Det nevnes i cupkamptråden mot Strømmen at Ubas sang fikk frem smilet, så vi vet at det kan gi spillerne en liten boost underveis.
                  Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                  Kommentar

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎