Taktiske grep

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MortenA
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2007
    • 3376

    Taktiske grep

    En av tingene som imponerte meg med Tom i Start igjennom sølvsesongen deres var de grep han tok under kamper. Både spillere og formasjoner ble byttet underveis ettersom kampbildet endret seg. De siste kampene har vi sett lite av dette.

    I forrige kamp ble det ikke gjort noe grep etter at Kiko ble utvist. I en 4-3-3 formasjon burde de fleste forstå at man trenger tre mann på midtbanen. Uansett hvor løpssterke Riise og Søgård er så er fire mot to rått parti, og TIL fikk spille seg ganske enkelt igjennom midtbanen. Enkle veggpasninger spilte ut midtbanen vår og TIL's midtbane fikk sette fart imot forsvarsfireren vår. I disse situasjonene er det etter min mening håpløst å beholde tre mann på topp, og slå langt imot dem. Midtstopperne til TIL fikk etterhvert meget god kontroll på Sundgot, og vi kom til få sjanser.

    I går mot Stabæk gjør Tom det taktiske grepet å sette Søgård på backen og Rambekk inn i midten etter Kippe's røde kort. Her mener jeg han burde gjort andre grep. De som har fulgt med på norsk fotball vet at for å stoppe Stabæk må man stoppe Alanzinho og Tchoy på midtbanen. Resultatet i går var at Alanzinho, som Lars Iver Strand i forrige kamp, sette fart imot forsvaret vårt og utfordre. Med spisser som Nannskog og VPG ble det farlig og til slutt fikk de en scoring. Brenne er i dag bedre enn han var i våres, men mangler fortsatt viljen til å løpe opp en motspiller på vei fremover, og nøyer seg med å jogge bak. I kamper som i går holder det ikke.

    Hva burde blitt gjort i stedet?
    Jeg mener Tom i begge kamper burde ofret en spiss til fordel for en midtbanespiller. Hvilken spiss som burde ofres er mer usikkert. Mykle har slitt med formen, men har farten de to andre mangler. Da er jeg mer for å bytte ut Sundgot. Hans styrke er å holde på ballen til midtbanen kommer etter, men med bare to mann på midten er det ikke mange løp bakifra. Et annet alternativ er å ofre Mykle for Gundersen og slå langt inn mot sekstenmeteren og satse på at tre store (Gundersen er ihvretfall høyere enn Mykle) spisser som kanskje kan skape noe ut av kaoset. Ikke den fotballen Per Berg ønsker å spille, men kan være effektiv og nødvendig når man kjemper om seriegull.

    I går kikket jeg ofte ned på benken etter Kippe's kort for å se om noen var i oppvarming, men ble skuffet altfor lenge. Vi kan snakke om at vi har en tynn stall, men faktum er at Tom har flere alternativer etterhvert som kampen skrider frem. Å sette Espen på backen var det samme som å gi midtbanen til Stabæk, og invitere Tchoy og Alanzinho til festfotball.
    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?
  • alvar
    Seniormedlem
    Forumsadist
    • Dec 2005
    • 100

    #2
    Nå har ikke jeg noe kurs som fotball trener, men jeg vil si meg enig med deg.
    Synes det skjer veldig lite nede på benken under kamper hvor det butter litt imot.
    Feks. når vi stanger og stanger hvorfor vente til det stårigjen 5-10 min før man gjør noe?
    Jeg er ingen trener og kommer aldri til å bli det heller, men jeg er frekk nok til å ha mine meniger for det.
    Synes Tom og reste av apparatet har gjort en god jobb denne sesongen men savner litt mere engasjemang og taktiske grep under enkelte kamper.

    Kommentar

    • Torsi
      Medlem
      Møteplager
      • Apr 2007
      • 80

      #3
      jeg syns Tom er flink taktisk når vi leder. da pusher vi alltid etter flere mål.. DET er bra.. men jeg er enig i at det har vært et par kamper det har skjedd litt lite før de siste 10.
      Aldri alene til Åråsen (eller ullevaal??) :D

      Kommentar

      • KFL41
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2004
        • 3648

        #4
        Det er ikke lett å vite hva man skal gjøre når man er en mindre. Uansett hva man gjør, vil det medføre tap på andre områder. Det går ikke an å lage et komplett lag med ti mann mot ellve. Selv om vi har fått mye røde kort denne sesongen har jo de tre første vært på overtid. Det er først mot Tromsø vi måtte spille med ti mann i lengre periode.

        Jeg synes ikke det er noen grunn til å kritisere Nordlie. Han virker å ha hodet i vater selv når det koker som værst.

        Kommentar

        • MortenA
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2007
          • 3376

          #5
          Problemet som oppstod mot i begge kampene var at med kun to midtbane spillere fikk motstanderne spille seg ganske greit igjennom midtbanen, og forsvaret måtte rygge tilbake til 16-meteren. Jeg mener at en av spissene burde vært ofret for å beholde tyngden i midtbanen. Evt. forsvarsspillere ofret for å kunne legge press på motstanderen, og pumpe baller inn i feltet deres, og krige om andreballene. Når vi blir rundspilt på midtbanen blir vi veldig sårbare defensivt.

          At vi fortsetter å angripe selv om vi leder er en bra egenskap, men det er ikke noen nødvendige grep som må bli tatt.
          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

          Kommentar

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎