Stemningen på Åråsen - tanker om fremtiden

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Gyras
    Medlem
    Hoffnarr
    • Nov 2003
    • 62

    Stemningen på Åråsen - tanker om fremtiden

    Etter kampen mot Rosenborg så har jeg gjort meg opp en del tanker om stemningen på stadion. Jeg har vært mangeårig medlem i kanarifansen, men har med tiden flyttet meg over på sittetribunen. Det jeg opplevde med tanke på stemning sist søndag var helt unikt i Åråsensammenheng. Nå var det en unik match på alle måter, men allikevel. Hva skal til for å gjenskape dette?Etter min mening så nærmer KFL seg sitt maksimale potensial med tanke på lydnivå. Lydnivået begrenser seg selv ved at størrelsen på feltet er gitt. Jeg tror derfor tiden er moden for å involvere de 2 andre hjemmetribunene i større grad enn tidligere for å skape enda større trøkk.

    Det jeg vil frem til med dette innlegget er at jeg tror at vi med enkle grep, kan skape syngende supportere på langsidene også. Det jeg opplevde sist søndag fra min plass på felt O, var at det ble gjennomført sporadisk synging samtidig som KFL. I en periode så stod vi alle mann og hoppa og sang. Jeg kikket bort på sidemannen min som er godt over 40, og jeg tviler på om han har hatt det så gøy på kamp noengang.

    For bare et par sesonger siden så ville dette vært helt utenkelig, og vokal støtte ville stort sett begrense seg til "Lillestrøm, klapp-klapp-klapp" og "Dommerjævel". For å få til 3 syngende tribuneseksjoner er man selvsagt avhengig av at en del kriterier er oppfylt. Tenker da på at man må ha et tilnærmet fullsatt Åråsen, og tenningen i matchen må være riktig for å få med den gemene hop.

    En annen grunn til at jeg tror tiden er moden er at jeg som sesonkortinnhaver på SS tribunen møter på stadig flere folk som jeg kjenner igjen fra tida under tv bua. I tillegg så må man forvente at antall "utflyttere" fra KFL-tribunen, til sittetribunen vil bli økende i årene som kommer. Da tenker jeg spesielt på medlemsøkningen i KFL, begrensningene på feltet og et tilhørende generasjonskifte. (kall det gjerne eldrebølgen). Man vil derfor få tilskuere på sittan som i større grad kan sangene enn tidligere.

    Husker for noen år siden (arrester meg gjerne om jeg tar feil) at det ble plassert en del KFL'ere på hovedtribunen i et forsøk på å få med sittan. Kunne det vært verd et forsøk i 2009? I hvert fall på stormatchene?

    Det er mulig jeg er helt på vidda med dette innlegget. Kanskje er det er utopi å tro at vi kan få 3 syngende tribuneseksjoner, selv om jeg liker å tro det kan gå under riktige omstendigheter. Det er bare supporteren i meg som ønsker av hele sitt hjerte å få oppleve tilsvarende stemningen igjen.... uten å måtte bytte tribune.
  • Seb.R
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2006
    • 4159

    #2
    Enig i mye av det du sier.

    Sittetribunene (og da spesielt Strømmen Storsenter) har i denne sesongen vist at de også kan være med å bidra stemningsmessig. Merkverdig nok i en sesong hvor alt har gått i dass. Det lover kanskje godt for fremtiden?

    Men det jeg savner er en slags "dra-igang-sang", som får med sittetribunene på klapping/hopping/synging. Jeg syntes det var spennende med "Felt C, er vi med?"-opplegget. Kanskje man kunne ha videreutviklet det til resten av stadion? Som signaliserer at; "nå starter det en allsang" - nå skal tydeligvis hele stadion være med!

    Ikke vet jeg, men noe bør gjøres. Jeg tror faktisk Åråsen-publikummet begynner å bli modne nok for det.
    www.sebastianramsland.com
    www.twitter.com/sebramsland

    Kommentar

    • Xavi
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • May 2008
      • 1275

      #3
      Flott forslag, og liker spesielt det du foreslår Seb.R.
      Så er det saken å lære bort sangene til folket.
      Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
      Anders, Tidligere styremedlem KFL

      Kommentar

      • Heia Lørenskog
        Seniormedlem
        Forumsadist
        • Apr 2006
        • 147

        #4
        Opprinnelig skrevet av Seb.R
        Men det jeg savner er en slags "dra-igang-sang", som får med sittetribunene på klapping/hopping/synging.
        "Alle sammen nå!" har funka før. I 2001-sesongen sang nå hvertfall folk med på denna, men mulig det har blitt mindre av det med åra. Flere sånne sanger er selvsagt ikke å forakte.

        En annen mulighet er å sette igang en sang etter "Hvis du er Lillestrøm, reis opp!", noe som ofte også forsøkes idag. Men veit ikke om det beste da er en hoppesang. Riktignok hoppa veldig mange rett etter 3-2-målet på søndag, men det var en rimelig ekstrem opplevelse. Lillestrøm-klapp-klapp-klapp er jo en mulighet, som langsidene satte igang på egenhånd på søndag. Bare synd Kanarifansen ikke hørte dette, og fortsatte med en evighetssang samtidig. Kunne blitt et voldsomt trøkk med tre tribuner (var dessverre helt dødt på Diadoratribunen (ble dratt ned når man viste antydning til å ville reise seg opp) der jeg hadde forvilla meg) gaulende "Lillestrøm"!

        Kommentar

        • vEgz
          Seniormedlem
          Forumsadist
          • Aug 2006
          • 130

          #5
          Jeg er en STOR fan av "felt c, er vi med?" sangene, og syns disse trøkker helt konge. Absolutt noe som bør tilbake på tribunen!

          Kommentar

          • xeR
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Jan 2004
            • 11206

            #6
            Opprinnelig skrevet av vEgz
            Jeg er en STOR fan av "felt c, er vi med?" sangene, og syns disse trøkker helt konge. Absolutt noe som bør tilbake på tribunen!
            Felt c er alltid med...

            Jeg er ikke noe voldsomt stor fan av denne her. Jeg synes vi har brukt alt for mye tid på denen tidligere, tid jeg heller vil bruke til å synge for spillera. Det går fort 5 minutter før vi er ferdige med denne når vi først har starta. Jeg er 100% enig i at denne drar opp stemmninga, men vi har da ett par andre sanger som også drar opp stemninga samtidig mens vi synger for gutta.
            Det er bedre å væra døv enn vålenga.

            Kommentar

            • superbøffel
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 5611

              #7
              Jeg tror dessverre det vil være nytteløst å få med alle de feite 50-åringene på stadion til å synge "til daglig". Jeg sitter selv på pensjonisttribuenen (Felt F) og det er kun ved spesielle matcher (Bart 2008, Søpla 2005 (cup)) hvor engasjementet er høyt nok.

              "Alle sammen nå" og "Reis opp" får endel til å klappe, men synging er det lite av.

              Jeg er redd de mest ihuga bør akseptere at ikke alle kommer på Åråsen for å synge av full hals eller har den samme innstillingen som dere til å støtte laget.

              Etter flere TIFO arrangementer i år har heldigvis akspeten for dette økt dramatisk på sittan, men jeg er dessverre sikker på at vi aldri vil se ett hoppende fleskefelt F.
              Enøyd i de blindes dal.

              Kommentar

              • runarM
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2004
                • 565

                #8
                Opprinnelig skrevet av xeR
                Felt c er alltid med...

                Jeg er ikke noe voldsomt stor fan av denne her. Jeg synes vi har brukt alt for mye tid på denen tidligere, tid jeg heller vil bruke til å synge for spillera. Det går fort 5 minutter før vi er ferdige med denne når vi først har starta. Jeg er 100% enig i at denne drar opp stemmninga, men vi har da ett par andre sanger som også drar opp stemninga samtidig mens vi synger for gutta.
                Skal vel være mulig å sette av 5 minutter til dette - kan jo starte med å kutte de siste par minuttene av evighetssanger som slutta å trøkke for 12 runder siden men allikevel tværes ut i det lengste...
                runarM

                Kommentar

                • MortenA
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2007
                  • 3377

                  #9
                  Godt initiativ som bør diskuteres nærmere. Opplevelser som på søndag blir nok ikke vanlige neste sesong. De er forbeholdt de spesielle kampene, men uansett bør vi se nærmere på hvordan vi kan få med folk i større grad.

                  Nå er det noen år siden jeg sist forvillet meg bort på SS-tribunen, men hvis det er interesse for folk der borte for å synge så kan vel noe utarbeides med LSK slik at de som er interessert kan samles i en gruppe?

                  Hvis dette kan gjennomføres har man nærmest et forsangerfelt uten å måtte flytte på folk.
                  Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                  Kommentar

                  • UltraFo
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jun 2007
                    • 800

                    #10
                    Synes at livet på søndag mot Rosenborg var bra, men fortsatt sliter feltet med en del "turister". Det er mange som bare står med henda i kors, ikke synger, hopper eller noe. Fortsatt får man mye klager for flagging og hopping kan man alltid bli bedre på, klapping høyt osv. Sangene trykker bra men savner fortsatt mer flagging og visuelt på hjemme kamper, borte kamper som Stavanger og Hamar osv er det bra visuelt, savner mer flagging, klapping, hopping osv generelt over hele feltet. Ikke bare når vi bergrer plassen i TL.

                    Mye som er bra, men er mye som alltid kan bedres også, det gjelder oss "gærne gutta" helt foran også
                    UFC ~ Gulsvarte Brødre

                    Kommentar

                    • gamle-perta
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2004
                      • 2418

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av UltraFo
                      Synes at livet på søndag mot Rosenborg var bra, men fortsatt sliter feltet med en del "turister".
                      Mye som er bra, men er mye som alltid kan bedres også, det gjelder oss "gærne gutta" helt foran også
                      "Tursiter", eller "daukjøtt" som Tony kaller det, finnes det på alle tribuner.
                      Men faktum er at vi har langt mindre "daukjøtt" enn de fleste andre. Med andre ord har vi et veldig bra utgangspunkt. Og det første målet må være at alle blir litt mer aktive, ikke nødvendigvis at alle kler av seg på overkroppen og står og hopper bak reklameskiltene...
                      Ved å stemple folk som "turister" og "daukjøttet" så kan man presse dem ut av feltet uten noen garanti for at de blir erstattet av folk som er "gærne nok".
                      Med andre ord kan da feltet krympe, tror jeg. Og det vil i mine øyne være et stort nederlag i forhold til det å gradevis bygge opp det nåværende feltet til å bli bedre og bedre. Da vil det på sikt også bli større.
                      Bra tema dette
                      Last edited by gamle-perta; 30.10.2008, 15:00.
                      Mvh
                      Gammer´n (Per T)

                      Kommentar

                      • Martini
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Aug 2007
                        • 294

                        #12
                        Absolutt en god tanke, men syns vel man bør "rense" opp på feltet først å få vekk turistene....Det vil alltid være litt daukjøtt tilstedet, men ved å
                        begynne med medlemssjekk HVER kamp vil man kanskje sile ut en del ....

                        Det er fra feltet mesteparten av den verbale støtten kommer uansett, så tror man bør begynne i denne enden....Ellers er jeg enig i at " Alle sammen nå" i tillegg til "Lillestrøm er de beste" er de slagerne som funker best for å dra med seg sittan..
                        FUGLA TIL VI DØR!

                        Kommentar

                        • Simeone
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Apr 2008
                          • 761

                          #13
                          Ser ikke hvordan en medlemssjekk skal få opp stemningen. Det er vel ingen garanti for at folk synger selvom de er med i KFL.

                          Det kommer alltid til å være folk som ikke bidrar som står på feltet, sånn er det desverre bare.
                          Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
                          para gritarle a la FIFA:
                          ¡Que ellos son el gran ladrón!

                          Kommentar

                          • Emil B
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2006
                            • 5921

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Martini
                            Absolutt en god tanke, men syns vel man bør "rense" opp på feltet først å få vekk turistene....Det vil alltid være litt daukjøtt tilstedet, men ved å
                            begynne med medlemssjekk HVER kamp vil man kanskje sile ut en del ....

                            Det er fra feltet mesteparten av den verbale støtten kommer uansett, så tror man bør begynne i denne enden....Ellers er jeg enig i at " Alle sammen nå" i tillegg til "Lillestrøm er de beste" er de slagerne som funker best for å dra med seg sittan..
                            Neste år så er det jo kun de som er medlemmer av LSK eller KFL som skal få kjøpt sesongkort på KFL-feltet. Må man da være medlem i nevte LSK/KFL for å kjøpe en enkel billett?

                            Kommentar

                            • UltraFo
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jun 2007
                              • 800

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                              "Tursiter" eller "daukjøtt", som Tony kaller det, finnes det på alle tribuner.
                              Men faktum er at vi har langt mindre "daukjøtt" enn de fleste andre. Med andre ord har vi et veldig bra utgangspunkt. Og det første målet må være at alle blir litt mer aktive, ikke nødvendigvis at alle kler av seg på overkroppen og står og hopper bak reklameskiltene...
                              Ved å stemple folk som "turister" og "daukjøttet" så kan man presse dem ut av feltet uten noen garanti for at de blir erstattet av folk som er "gærne nok".
                              Med andre ord kan da feltet krympe, tror jeg. Og det vil i mine øyne være et stort nederlag i forhold til det å gradevis bygge opp det nåværende feltet til å bli bedre og bedre. Da vil det på sikt også bli større.
                              Bra tema dette

                              Jeg ser den Men er heller ikke værre enn å bare fortsette å flagge osv uansett om folk klager eller sutrer, liker man ikke sånt er man på feil tribune.
                              Da renser man ut men det vil også fortsatt komme folk som synes KFL feltet er det beste stedet å se kamper fra.
                              UFC ~ Gulsvarte Brødre

                              Kommentar

                              • Ted Nugent
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • May 2004
                                • 851

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av VK
                                Neste år så er det jo kun de som er medlemmer av LSK eller KFL som skal få kjøpt sesongkort på KFL-feltet. Må man da være medlem i nevte LSK/KFL for å kjøpe en enkel billett?
                                Det måtte man vel i prinsippet i år og. Jeg tipper det blir ca 0 problem å kjøpe sesongkort på feltet uten å være medlem i KFL.

                                Kommentar

                                • Martini
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Aug 2007
                                  • 294

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Simeone
                                  Ser ikke hvordan en medlemssjekk skal få opp stemningen. Det er vel ingen garanti for at folk synger selvom de er med i KFL.

                                  Det kommer alltid til å være folk som ikke bidrar som står på feltet, sånn er det desverre bare.

                                  Ingen garanti for at folk synger bare de har medlemskortet nei, men ved å faktisk måtte melde seg inn i supporterklubben så kan muligens en del som står der kun for den "gode utsikten" se på dette som et lite ORK, og heller skaffe seg plasser et annet sted....

                                  Dessuten får man ved å melde seg inn i KFL info om hvordan tingenes tilstand er, samt får et klarere bilde av hvordan tribuneliv skal være, som kanskje kan bevisstgjøre en del som ikke synger hva de faktisk "forplikter" seg til ved å stå med KFL...(Litt innsats og mentalitet)

                                  Sier ikke at medlemssjekk er det eneste som skal til for å bedre stemningen, men et sted å begynne, ja så absolutt....
                                  FUGLA TIL VI DØR!

                                  Kommentar

                                  • trigz
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2004
                                    • 7048

                                    #18
                                    Iom. at folk sitter overalt unntatt på feltet, er det vel i utgangspunktet utopisk å håpe på at man skal få avanserte sanger fra sittetribunene. Cluet må vel være å dra dem med på enkle trøkksanger. Noe mer enn det tror jeg ikke er oppnåelig, uansett hvor kult det hadde vært.

                                    Enig i at stemninga utover i andre omgang mot Rosenborg var legendarisk. Jeg kommer til å prate om den omgangen i tjue år framover. Både det som skjedde på banen og tribunen er noe av det råeste jeg har opplevd på Åråsen noensinne.
                                    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                    Kommentar

                                    • ChriZza
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2005
                                      • 4265

                                      #19
                                      Billettene på feltet er de billigste og er fair at det kun er for medlemmer.
                                      Derfor veldig positiv til at det poengteres at man må være medlem for å ha sesongkort på feltet og regner med at dette også gjelder for enkeltbilletene også.

                                      Kommentar

                                      • Grusom B
                                        Generalissimo Bellisimo
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2003
                                        • 6248

                                        #20
                                        Flagging er no jævla dritt! Jeg betaler ikke 170 spenn for å se på en gul tøybit fra en meters avstand, jeg går på kamp for å se på kamp! Det er ingen grunn til å flagge annet enn ved scoring, det er ingen som hører flagg, og spillere som får med seg flaggene bør jobbe med konsentrasjonen.

                                        Så, la tommel-nedorgien begynne.
                                        Ni principe ni rey...

                                        D10S!

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎