Faen - er en uting!

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tvilling
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2006
    • 1462

    Faen - er en uting!

    Jeg leste dagens lille skriv om å støtte fugla.. og koblingen til å være fanatiker. Jeg anbefaler å holde på den! Å koble den til å være faen.. er faktisk det MOTSATTE av hva kfl skal stå for.
    Å knytte aktiviteten og målsetningen om å ligne djevelen - er en vinkling som tilsier bl.a. vold, rasisme, egoisme ++++
    Kfl ønsker selvsagt ikke å stå for det.
    Da bør man også tenke på at kfl skal romme mange mennesker, også forhåpentligvis mange kristne. Og tro meg - kristne er vant til å svelge og tolerere at andre ikke er enige.(selv om media ikke vinkler tilværelsen slik). Men skal kfl stå samlet så anmoder jeg om en litt annen vinkling.. Dere kan fort risikere at foreldre holder barn vekk, om ikke annet.
    At det bannes - det får være opp til den enkelte. Det er ikke det jeg snakker om.
    Og for noen vil dette være pirkete. Da vil jeg anmode om å forstå meg rett: Jeg er faktisk opptatt av en postiv støtte til fulga og laget - og ingen fraksjoner. Flott! Kanarifansen er kjempebra til å støtte og sette en flott ramme rundt kampen. Det er en viktig faktor i at lsk skal nå toppen!
    Men jeg er opptatt av et mangfold hvor alle skal finne seg tilrette og inkludere, og da må vi prøve å i alle fall ha respekt for hverandres
    syn. Og i noen tilfelle er det religion.
    La meg være litt personlig: Jeg har vært kristen og lsk-fanatiker i mange år. Det har ikke vært et problem. For meg har fotballen vært avkobling og troen påkobling. Og når helsa svikter er begge dele en utrolig viktig del av hverdagen.
    Stå på! Lag en positiv ramme som fotball-fanatikere og så kan vi godt tenke oss om hvordan vi velger å vinkle det som skrives og sies offentlig.

    med ønske om gjesidig respekt
    Thomas Tvilling
  • rulfi
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Mar 2007
    • 982

    #2
    Opprinnelig skrevet av Tvilling
    Jeg leste dagens lille skriv om å støtte fugla.. og koblingen til å være fanatiker. Jeg anbefaler å holde på den! Å koble den til å være faen.. er faktisk det MOTSATTE av hva kfl skal stå for.
    Å knytte aktiviteten og målsetningen om å ligne djevelen - er en vinkling som tilsier bl.a. vold, rasisme, egoisme ++++
    Kfl ønsker selvsagt ikke å stå for det.
    Da bør man også tenke på at kfl skal romme mange mennesker, også forhåpentligvis mange kristne. Og tro meg - kristne er vant til å svelge og tolerere at andre ikke er enige.(selv om media ikke vinkler tilværelsen slik). Men skal kfl stå samlet så anmoder jeg om en litt annen vinkling.. Dere kan fort risikere at foreldre holder barn vekk, om ikke annet.
    At det bannes - det får være opp til den enkelte. Det er ikke det jeg snakker om.
    Og for noen vil dette være pirkete. Da vil jeg anmode om å forstå meg rett: Jeg er faktisk opptatt av en postiv støtte til fulga og laget - og ingen fraksjoner. Flott! Kanarifansen er kjempebra til å støtte og sette en flott ramme rundt kampen. Det er en viktig faktor i at lsk skal nå toppen!
    Men jeg er opptatt av et mangfold hvor alle skal finne seg tilrette og inkludere, og da må vi prøve å i alle fall ha respekt for hverandres
    syn. Og i noen tilfelle er det religion.
    La meg være litt personlig: Jeg har vært kristen og lsk-fanatiker i mange år. Det har ikke vært et problem. For meg har fotballen vært avkobling og troen påkobling. Og når helsa svikter er begge dele en utrolig viktig del av hverdagen.
    Stå på! Lag en positiv ramme som fotball-fanatikere og så kan vi godt tenke oss om hvordan vi velger å vinkle det som skrives og sies offentlig.

    med ønske om gjesidig respekt
    Thomas Tvilling
    Slik jeg forstod det var det neppe snakk om å sammenlikne seg med fanden, men at en skal gi faen i og bry seg om hva han ved siden av deg synes om sangstemmen osv. Uten at en ytterligere skal dra det i retning av djevelskap, vold og slossing.

    Kommentar

    • Tvilling
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Nov 2006
      • 1462

      #3
      Ja slik er det nok ment.. men det ble viktig for meg å understeke hvilket landskap man beveger seg inn i.. Enkelte som skriver på forumet kan godt tenke om hva vi sier for å inkludere.

      Derfor hold på fanatismen uten å dra inn faen.. Da tror jeg det blir bra..

      Thomas Tvilling

      Kommentar

      • _Jonern
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 4376

        #4
        Kødder du eller?

        Begynn å grin eller se på håndball da vel. Herregud folk skal jo klage på alt mulig rart.. Hvis du ikke tåler banning så er jeg redd at fotball ikke er noe for deg

        Faen heller!
        ..................

        Kommentar

        • BlodigHøne
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jun 2007
          • 729

          #5
          Er det gjensidig respekt hvis noen skal kontrollere den andre part?
          Oh, fishy, fishy, fishy fish!
          That went wherever I... did go!

          Kommentar

          • andersmm
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2006
            • 5764

            #6
            Jeg tror ikke noen oppfordrer til å hengi seg til satanisme her. Uttrykket faen har en videre og langt mer sekulär betydning blandt folk flest.

            Jeg mener vi skal väre inkluderende ovenfor alle religiöse grupper, men samtidig må man som del av en såpass stor gruppe kunne akseptere at andre medlemmer ordlegger seg på en måte man selv ikke finner passende. I mer personlige sammenhenger tror jeg skribenten ville tatt mer hensyn til din tro, men når man uttrykker seg selv offentlig på et langt mer upersonlig plan, så må han/hun få lov til å väre seg selv. Jeg mener faktisk vi bör väre åpne for satanister, så lenge de begrenser kirkebrenningen til oslo öst, og holder seg unna gravskjending og annet töv. Om man er litt mörk til sinns så er det også et åndelig veivalg, og ikke noe som gjör at man skal ekskluderes fra KFL. Vi er åpne for alle, så lenge man oppförer seg ålreit mot andre og aksepterer at vi alle er ulike.

            Det er lettere underholdende at store deler av kristenfolket mener at samfunnet og folk generelt skal tilpasse seg så man ikke skal ufrivillig utsettes for blasfemi. Om en muslimsk gruppe pröver seg på noe lignende så lover jeg deg at det blir huskestue. (Dette avsnittet er som en generell betraktning å regne, og ikke nödvendigvis myntet på trådstarter.)
            "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

            Kommentar

            • veiron
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6267

              #7
              Er det mulig... Igjen mistenker jeg at vi har med en moroklump å gjøre. Men hvis det ikke er tilfelle så kan jeg ikke annet enn å le rått av trådstarter. Dette er fotball, ikke en søndagsskole. Kristne, muslimer, ateister... samma faen det vel?? KFL er politisk/religiøst nøytralt. Og ordet du henger deg opp i gir ikke mer mening enn et hvilket som helst ord for de aller fleste av oss.

              Skarru værra virru værra LSK gutt? JA FOR FAEN!

              Kommentar

              • Latvijan
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Feb 2005
                • 360

                #8
                Opprinnelig skrevet av veiron
                Er det mulig... Igjen mistenker jeg at vi har med en moroklump å gjøre.
                Det er nærliggende å tro at trådstarter er i det festlige hjørnet...

                Skal vi kanskje sette oss alle sammen i en ring på Åråsen matta, fyre opp et bål i midtsirkelren mens vi synger Kombaya My Lord?

                Jeg tror ikke han snakker på vegne av kristne (protestanter, katolikker eller ortodokse) eller andre religiøse. Dette er bare tull, og det antar jeg at trådstarter er fullstendig klar over selv.

                Kommentar

                • mr.Jordbakke
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jun 2005
                  • 3845

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av _Jonern
                  Kødder du eller?

                  Begynn å grin eller se på håndball da vel. Herregud folk skal jo klage på alt mulig rart.. Hvis du ikke tåler banning så er jeg redd at fotball ikke er noe for deg

                  Faen heller!
                  Det er mulig å respektere andres meninger og samtidig uttrykke sine egne uten å falle ned på det lave nivået du har lagt deg.
                  NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                  Mvh
                  Mr.Jordbakke

                  Kommentar

                  • UltraFo
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jun 2007
                    • 800

                    #10
                    Mistenker at trådstarter bare tuller så egentlig kan tråden stenges.

                    Fotball er lidenskap, fotball er folkelig og derfor tiltrekkes alt av folk med forskjellige religiøse syn. Man må nesten regne at blandt så mange er det folk med anderledes syn på ting og som kanskje til og men finner på å banne og si ting andre ikke liker. Men viktigse under fotball er å komme sammen for å støtte laget, ikke henge seg opp i om folk banner eller ikke.

                    Steng tråd. Detta blir for dumt. Er det serriøst innlegg anbefaler jeg annen sport enn fotball der banning nesten hører med.
                    UFC ~ Gulsvarte Brødre

                    Kommentar

                    • Emil B
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2006
                      • 5921

                      #11
                      Skarru værra virru værra LSK gutt? JA FOR SØREN.

                      Kommentar

                      • Torolf
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2004
                        • 9574

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Latvijan
                        Det er nærliggende å tro at trådstarter er i det festlige hjørnet...
                        Hva får deg til å tro det? Jeg opplever innlegget som helt seriøst, noe trådstarter sikkert kan bekrefte.

                        Kommentar

                        • xeR
                          Seniormedlem
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Jan 2004
                          • 11206

                          #13
                          Jeg tror trådstarter er blodseriøs.
                          Når det er sagt så kan jeg ærlig talt ikke se problemet, fotball er følelser. Jeg skriker både faen og helvette flere dusin ganger hver kamp. Det kommer jeg til å fortsette med. Når det er såpass mye følelser i sving så sier man mye forskjellig uten at man tenker seg om.
                          Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                          Kommentar

                          • detvarvondtdet
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jul 2006
                            • 398

                            #14
                            Jeg velger også å ta trådstarter seriøst selvom jeg stusset litt med en gang.

                            Trådstarter, det er flott at du har noen tanker om hvordan kfl/lsk kan favne flest mulig, ha et bredt nedslagsfelt i befolkningen og ikke støte potensielle suportere fra seg.

                            Jeg syntes alikevel du bommer litt med fokuset ditt. Jeg misstenker at du kanskje tolket "artikkelen" som å støtte fugla litt vel bokstavlig og kanskje litt feil til og med. Det er jo tross alt ikke en oppfordring til banning og andre ukristlige handlinger som er poenget. Sånn jeg tolket det så handlet det om å kunne hengi seg fullstendig til følelsene og situasjonen. Ikke la seg affisere av hva de rundt deg måtte mene. Altså å "gi faen". Det er et helt legitimt utrykk etter min oppfatning og kan vanskelig se at det kan være så veldig støtende for folk flest.

                            Det samme mener jeg om banning på tribunen. Alle som ikke er vokst opp i et pietistisk hjem med belteslag som straff banner på fotballkamp (satt på spissen). Det er helt normalt, å om noen finner det støtende så syntes jeg nesten at det blir den som føler seg støtt sitt ansvare å lukke øra eller se kampen på tv2 sumo der man kan skru av lyden.

                            Jeg finner det litt rart at mange religiøse uavhengig av trosretning ofte er de første til å preke om toleranse og hensyn. Jeg syntes det ville være jævlig intolerant å forlange at suporterkulturen skal legge bånd på seg fordi en som har en annen tro finner det som blir sagt på tribunen under kampens hete ubehagelig.
                            "Dere kan sitere meg på dette:
                            Jeg blir heller nummer ni med et lag som drar sammen, enn nummer tre med en møkkagjeng"
                            Fjøra

                            Kommentar

                            • Latvijan
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Feb 2005
                              • 360

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Torolf
                              Hva får deg til å tro det? Jeg opplever innlegget som helt seriøst, noe trådstarter sikkert kan bekrefte.


                              Det som fikk meg til å tro det er tidspunktet tråden ble opprettet, måten det er skrevet på, hvor intetsigende det er, samt at trådstarter foreløpig ikke har svart alle som mener dette må være tøys...


                              Dersom det da er seriøst må jeg si jeg nesten blir provosert av følgende:

                              Opprinnelig skrevet av Tvilling
                              La meg være litt personlig: Jeg har vært kristen og lsk-fanatiker i mange år. Det har ikke vært et problem.


                              Altså, hvorfor i all verden skulle det vært et problem?! Det er da absolutt ingenting motsigende mellom det å være religiøs og å elske fotball. Når trådstarter presiserer at dette lar seg kombinere som om det skulle vært overraskende, bidrar han i mine øyne til å stigmatisere kristne som noen si-rompa feiginger som helst skal sitte og lese salmer for å bli underholdt.

                              Jeg er selv kristen, muligens i en annen retning enn trådstarter, men jeg har absolutt ikke noe som hest behov eller rett til å oppfordre folk til å oppføre seg/ te seg på den en eller andre måte for å "skåne" oss religiøse.

                              Så lenge folk holder seg innenfor LSK og KFL's tribuneregler tror jeg vi alle sammen klarer oss fint, selv oss ultra-delikate skjøre kristne på tribunen.

                              Kommentar

                              • Fugla- patriot83
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jan 2005
                                • 1241

                                #16
                                Tipper trådstarter er seriøs.

                                Appellen er - som det også kommer fram - er at man skal blåse i (alt. "gi faen i") alle som står rundt deg på feltet og ser rart på deg når du er aktiv på tribunen.

                                Å "gå en faen i deg" og "gi faen i" er uttrykk.. Kunne evt. blitt brukt andre begreper, men her er altså det blitt ordvalget. Med andre ord, tvilling, slipp deg løs. Ha det moro! Du er en av fugla!!

                                Prikk meg på skuldra neste gang på Martin's så spanderer jeg en øl på deg - kompis!
                                -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
                                Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

                                En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

                                Kommentar

                                • Tvilling
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Nov 2006
                                  • 1462

                                  #17
                                  Takk.. og litt respons

                                  Har vært bortreist og har derfor ikke vært på nettet.. og derfor ikke svart før nå..
                                  Takk for alle seriøse svar ! Og ja, - jeg ønsket å være seriøs. Samtidig ser jeg jo at innlegget jeg leste - og også kommenterte - ble lest på slutten av en litt for lang dag men en noe dårlig helse...
                                  Ang innlegget som jeg kommenterte: Jeg pleier å ikke lese hva som skrives men skjønne hva som menes. I dette tilfelle gjorde jeg nok det motsatte.. og bokstavlig blir noe av det helt feil.
                                  Og for all del glem alt som er rundt og lev i fotballkampen! Gi jernet! Hiv deg rundt og bli med! Vær fotball-fanatiker! Og det har ingen ting med faen å gjøre!!
                                  Det sier jeg fordi for endel supportere er det viktig. Slik at om noen ønsker å vite det.. så kan man ha det i tankene.
                                  Jeg mente IKKE å si noe om hva den enkelte gjør: Feks banne. Men når man fra sentralt hold(?) oppfordres til noe .. så ble det viktig for meg å si at en god fanatisme er sunt og hærlig.. og vinklingen opp mot det å ligne på faen - derfor er feil.

                                  Og takk kompis - og når jeg er i Lillestrøm tar jeg gjerne i mot invitten om en øl på Martins.

                                  Thomas Tvilling

                                  Kommentar

                                  • Bolsen3
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jan 2004
                                    • 1061

                                    #18
                                    Uttrykk som "kom igjen, for faen" og "syng for hælvete din jævla krøkke" har pent lite med djevelen eller dyrking av satan å gjøre for de som bruker slike ord. Det er uttrykk som har blitt en (vesentlig) del av manges språk, og brukes for å understreke og tydeliggjøre poeng. At slike ord brukes fra sentralt hold ser jeg absolutt ingen problemer i. Tvert imot synes jeg folk skal få lov å uttrykke seg slik de ville gjort det ellers, selv om de måtte være verdensledere eller sentrale medlemmer av KFL. Det du og mange andre kristne må lære dere å forstå er at vi andre ikke legger de samme meningene i banneord som dere gjør. Den dagen det står på KFL's hovedside at "nå skal vi synge sataniske salmer så høyt at Lucifer selv våkner til liv og overtar tronen som verdens Far", ville jeg forstått en slik reaksjon. Inntil da; ta deg en bolle

                                    Kommentar

                                    • Kanariz
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2005
                                      • 2507

                                      #19
                                      Vi lever i år 2009(!)

                                      Å banne er en måte å utrykke seg på, før i tiden sa man søren og fanken, i dag sier man faen og fitte.

                                      Jeg ser ikke helt problemet. Det er en del av vår natur og utrykke våre meninger, og ordet faen er med på å styrke folks budskap.

                                      Kommentar

                                      • Tvilling
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Nov 2006
                                        • 1462

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Kanariz
                                        Vi lever i år 2009(!)

                                        Å banne er en måte å utrykke seg på, før i tiden sa man søren og fanken, i dag sier man faen og fitte.

                                        Jeg ser ikke helt problemet. Det er en del av vår natur og utrykke våre meninger, og ordet faen er med på å styrke folks budskap.
                                        Hei på Sørum..
                                        For n'te gang: Jeg har IKKE ment å kritisere den som velger å banne som en måte å kommunisere på! Det får være opp til hver enkelt.
                                        Det jeg har prøvd å si noe om var en reaksjon på flg som ble skrevet fra KFL.NO og bla lagt inn i nyhetstråden: "Har du tenkt på at vi heter fansen? Hva er så betegnelsen på en "fan". Jo, ifølge Sylfest Lomheim og Norsk Språkråd er det "fanatiker, tilhenger og patriot". Fan betyr også "fanden" eller "faen". Kanskje vi kan tenke over det."

                                        Jeg understreket at la oss holde på den opprinnelige betydningen.. og ikke koble det å være fan som noe som har med faen å gjøre. Fordi det vil for en del fans ikke kjennes som en god greie..

                                        Enig eller uenig? Det er helt greit. Men i kfl sitt ønske om å inkludere flest mulig og være samlende.. så ønsket jeg å signalisere dette inn til kfl. Jeg skjønner godt at en skribent ikke tenkte tanken.. men da kan det kanskje være greit å vite at i dette terrenget kan en slik vinkling kanskje virke mot sin hensikt. Viktig eller uviktig får jo være helt opp til mottager. Jeg slår ingen i hue.. Det var et hjertesukk..
                                        Jeg regner egentlig med denne tråden for avsluttet fra min side.. tror ikke jeg har noe mer å si.. og anser meg som en del av fansen fortsatt.. som en glad fanatiker.. av LSK

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎