Fuglatoget mot enga og senere tog

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tony
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 4737

    Fuglatoget mot enga og senere tog

    Pinlig oppførsel av politiet i går. Man skaper en aggresiv og kjip tone bare for å ta 2 stk som blusser første gang. I tillegg tar man feil person og denne blir sperra inne under kampen. Ble de andre som pyra i Alexen tatt eller var det bare ultrasene man skulle ta?

    Også synes jeg oppmøtene på disse togene ikke er så bra lenger. Er vel kun 2-3 tog hvor det har vært greit oppmøte, men mot RBK ifjor og Enga i år har oppmøte vært ræva.

    Tony-småirritert i dag
  • KFL109
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 1958

    #2
    For å ikke vanne ut konseptet ligger det nok i kortene at KFL satser på ett tog i sesongen - mot Vålerengen. Forhåpentligvis kan en slik strategi skape større engasjement.

    Det som hører med i diskusjonen er hvorvidt de uønskede elementene fra Oslo kan være et problem for gjennomføringen av toget. Jeg ser heller ikke bort fra at enkelte har tenkt i de baner ved å velge å ikke delta, spesielt siden det oppstod en situasjon på torvet kort tid før vi skulle ha avmarsj.

    Styret har ikke hatt noe nytt møte med full evaluering, men de tilbakemeldingene jeg har fått hittil tyder på at Fugla-toget ble en suksess - med unntak av den uheldige episoden Tony refererer til.

    For å unngå enhver mistenksomhet: Politiet ga klar beskjed til vaktene om at bluss ikke ville bli tolerert. Dette kan man like eller kanskje aller helst ikke like, men dette måtte vi forholde oss til. Alle fikk beskjed om at eventuell blussing måtte skje på eget ansvar. KFL hadde derimot intet ønske om at noen skulle tas, verken ultrasene eller andre. Det var ingen dialog mellom KFL og politiet om dette.

    Når da noen, selv om det er gitt beskjed fra politiet om at det vil bli slått ned på, velger å blusse så er det vel ikke tidenes beste timing å gjøre det på et punkt hvor det står tjenestemenn og ser på?

    Nå var jeg selv i området hvor dette skjedde og har ingen problemer med å forstå at dette skapte dårlig stemning. At politiet sannsynligvis tar med seg feil fyr er et overgrep mot vedkommende, men umulig å håndere hvis ikke den som faktisk holdt blusset hadde tatt et personlig ansvar for at en uskyldig ble forhindra i å se kampen.

    Alt i alt opplevde jeg allikevel toget som en suksess, og vil takke alle som stilte opp for å si et klart nei til vold og rasisme!
    Vidar Evje

    Kommentar

    • FUGlinho
      KFL styremedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 2454

      #3
      Opprinnelig skrevet av Tony
      Pinlig oppførsel av politiet i går. Man skaper en aggresiv og kjip tone bare for å ta 2 stk som blusser første gang. I tillegg tar man feil person og denne blir sperra inne under kampen. Ble de andre som pyra i Alexen tatt eller var det bare ultrasene man skulle ta?
      Nei, de som blussa opp alexen ble ikke tatt! han som gikk ved siden av meg fikk gå ifred, og fyra vel 3 bluss på rad.
      Kim
      Styremedlem KFL

      Kommentar

      • ulfpulf
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2004
        • 2506

        #4
        Opprinnelig skrevet av KFL109
        Alle fikk beskjed om at eventuell blussing måtte skje på eget ansvar.
        Grei redegjørelse, men akkurat dette stemmer ikke. Jeg trodde det var akseptert med blussing i toget og ble veldig overrasket da politimennene plukket ut noen av pyromanene. Unødvendig, synes jeg, siden blussingen ikke så ut til å skade eller plage noen.

        Kommentar

        • Rønnern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6690

          #5
          Opprinnelig skrevet av KFL109
          At politiet sannsynligvis tar med seg feil fyr er et overgrep mot vedkommende, men umulig å håndere hvis ikke den som faktisk holdt blusset hadde tatt et personlig ansvar for at en uskyldig ble forhindra i å se kampen.
          Det er så feigt å gjemme seg og la uskyldige ta støyten. Politiet tar ikke tilfeldige folk, men mente sikkert at de hadde riktig mann. Tar de feil, så får man stå frem og ta straffa som mannfolk.
          Mvh Ronnie "The Runner"
          LSK for alltid

          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

          Kommentar

          • Tony
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 4737

            #6
            Opprinnelig skrevet av KFL109
            For å ikke vanne ut konseptet ligger det nok i kortene at KFL satser på ett tog i sesongen - mot Vålerengen. Forhåpentligvis kan en slik strategi skape større engasjement.

            Jeg ser heller ikke bort fra at enkelte har tenkt i de baner ved å velge å ikke delta, spesielt siden det oppstod en situasjon på torvet kort tid før vi skulle ha avmarsj.

            For å unngå enhver mistenksomhet: Politiet ga klar beskjed til vaktene om at bluss ikke ville bli tolerert. Dette kan man like eller kanskje aller helst ikke like, men dette måtte vi forholde oss til. Alle fikk beskjed om at eventuell blussing måtte skje på eget ansvar. KFL hadde derimot intet ønske om at noen skulle tas, verken ultrasene eller andre. Det var ingen dialog mellom KFL og politiet om dette.

            Alt i alt opplevde jeg allikevel toget som en suksess, og vil takke alle som stilte opp for å si et klart nei til vold og rasisme!
            Først skal jeg bare si fra at jeg ikke mener og tror at styret ville ta ultrasene etc. hvis det kan tolkes slik.

            Jeg synes det bare er synd at det faktisk er politiet som griper inn i et slik tog. Hadde jo ikke skjedd noen verdens ting hvis man ikke hadde brydd seg om litt blussing. Tipper alle i toget visste at det ble blussing og at alle synes det er greit i et tog.

            Men hvis det blir en slik greie at bluss ikke er lov i marsj heller, hvor viktig vil det være å arrangere en marsj som da vil bli ødelagt av politiet fordi dem griper inn og tar folk som fyrer av bluss. Og nei, det hadde vært vanskelig, hvis ikke håpløst å avlyse marsjen.

            Da får man ta et felles stopp med 50 bluss i neste marsj da for å hindre at ting skal skje.

            Ang. at man er bekymra for å gå i et tog fordi man er redd for bråk med enga blir vel litt feil? Man er jo mye tryggere i et tog med 200-300 personer enn å gå 2-3 stk til Åråsen? Eller er det jeg som tar feil?

            Kommentar

            • tullebukk
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2006
              • 5446

              #7
              Jeg syns blussing i toget må være lov,,,,Her var jo Politiet helt på jordet dem dro til og med fram en sint faen av en hund, skjønner ikke hva dem tenkte på her ...Dette var et fredelig tog hvor den eneste skaden noen gjorde var og tenne noen totalt uskyldige bluss..... Tenk om snuten kunne gjøre Lillestrøm by litt tryggere i helgene i steden...Men neida da skylder dem på at dem er få på jobb,jævla idioter.....Er uenig i at toget var lite,,dette toget var noe av det største vi har hatt...Ellers så støtter jeg Tony 100% her ....

              Kommentar

              • Skinke
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2007
                • 3914

                #8
                Uansett mener jeg personlig at politiet ikke skal gå inn å hente folk pga noen uskyldige bluss i fugla-toget. Er personen som blusser børst så er saken selvsagt en helt annen, da er fyren fare for andre. Ett fugla-tog uten noen bluss er ikke helt det samme?
                Daukjøtt Felt C

                Kommentar

                • Stone
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Sep 2006
                  • 225

                  #9
                  Ble det søkt om denne blussingen på forhånd?

                  Kommentar

                  • FUGlinho
                    KFL styremedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 2454

                    #10
                    Hvorfor skal det være nødvendig å søke om å blusse i guds frie natur?
                    Kim
                    Styremedlem KFL

                    Kommentar

                    • FUGlinho
                      KFL styremedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 2454

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av KFL109
                      Alle fikk beskjed om at eventuell blussing måtte skje på eget ansvar.
                      Det er sant at Rønnern sa dette før toget gikk, men ytterst få fikk egentlig med seg dette! jeg stod noen meter unna Rønnern og fikk det såvidt med meg. Mange rundt meg fikk ikke med seg hva som ble sagt i det hele tatt, og lengre bak i toget hadde ingen fått det med seg da jeg informerte om dette..
                      Kim
                      Styremedlem KFL

                      Kommentar

                      • Stone
                        Seniormedlem
                        Forumonanist
                        • Sep 2006
                        • 225

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av FUGlinho
                        Hvorfor skal det være nødvendig å søke om å blusse i guds frie natur?
                        Fordi loven krever det.

                        Slik bruk av pyroteknisk skal søkes om på forhånd:
                        - http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0626-0922.html

                        § 2-9. Håndtering av pyrotekniske artikler og gjenstander

                        Pyrotekniske artikler og gjenstander skal brukes til det formål de er bestemt for og i samsvar med den bruksanvisning som skal følge varen.

                        Håndtering av fyrverkeri klasse IV, raketter klasse II og III samt pyroteknisk vare som kan forveksles med leketøy er ikke tillatt for forbrukere.

                        Plass for avfyring av fyrverkeri skal velges slik at det ikke oppstår skade på liv, helse, miljø og materielle verdier.

                        Oppsetting og avfyring av fyrverkeri klasse II, III og IV, illuminasjon med fakler o.l. må ikke finne sted i tettbebyggelse eller nær tørr skog eller andre brannfarlige omgivelser uten tillatelse fra leder av brannvesenet.

                        Ikke avfyrt fyrverkeri skal beskyttes mot utilsiktet antenning.

                        Nødvendig slokningsutstyr skal holdes i beredskap.


                        § 2-10. Søknad - krav om dokumentasjon

                        Den som søker om godkjenning eller tillatelse i henhold til forskriften skal gi tilsynsmyndigheten de opplysninger samt fremlegge den dokumentasjon og risikoanalyser, som er nødvendig for å vurdere om godkjenning eller tillatelse skal gis.
                        Last edited by Stone; 15.04.2009, 05:30.

                        Kommentar

                        • MoBee
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jun 2004
                          • 958

                          #13
                          Men i det forrige toget ble det jo blusset som bare det uten inngripen... Hadde man søkt da eller?

                          Kommentar

                          • Bjornardo
                            Medlem
                            Hoffnarr
                            • Jul 2008
                            • 56

                            #14
                            Her opptråde politiet utrolig provoserende og viste unødvendig maktbruk/maktmisbruk.

                            De stormer inn i toget flere mann og tar brutalt med seg en som står minst 10meter unna blussene som tennes.
                            Flere spør hvorfor de tar med seg han som ikke har gjort noe da får samtlige et par klare beskjeder fra politiet "Hold kjeft" "Kom dere vekk" og "vi måtte ta med noen"
                            Da vedkommende som ble tatt med begynte og spørre litt om hvorfor han ble tatt med var politiet unødvendig brutale når de tok armene på ryggen hans etc. Så jo ut som de prøvde å knekke armene hans.

                            Da flere reagerte på dette og ropte at politiet skulle ta det rolig etc
                            Så spretter det ut 2politifolk med svært så aggresive politihunder som de kommer imot oss med.

                            Enden på visa er jo at samtlige begynner og gå oppover.

                            Politiet derimot i sin Ford execution mente folk gikk for sakte
                            og KJØRTE PÅ!!! en i lsk drakt. for deretter og dra han med seg inn i bilen.

                            Forøvrig tennes det masse bluss lengre foran i toget like etter (og egentlig samtidig og tror jeg som de bakerste tennes) uten inngripen fra politiet.

                            Håper både han som ble feilaktig anholdt og påkjørt anmelder politiet for politivold og trakasering.

                            Takk for meg.
                            En folkelig enkeltperson. :)

                            Kommentar

                            • synøve
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • May 2008
                              • 425

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av MoBee
                              Men i det forrige toget ble det jo blusset som bare det uten inngripen... Hadde man søkt da eller?

                              Feil, jeg ble fratatt bluss i fjor!

                              Kommentar

                              • MobBoss
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Nov 2003
                                • 900

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av synøve
                                Feil, jeg ble fratatt bluss i fjor!
                                Men ble du tatt til siden og måtte gi fra deg personalia da?

                                Invicta

                                Ingen er større en klubben

                                Kommentar

                                • Petter Ø
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2004
                                  • 3008

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av MobBoss
                                  Men ble du tatt til siden og måtte gi fra deg personalia da?
                                  Det ble flere andre folk i fjor hvertfall
                                  Petter Ø - Kreativ Kanaris
                                  http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                                  Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

                                  Kommentar

                                  • tullebukk
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2006
                                    • 5446

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Petter Ø
                                    Det ble flere andre folk i fjor hvertfall
                                    Er vel ikke forbudt og ha bluss på seg som ikke er tent eller?

                                    Kommentar

                                    • Petter Ø
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Mar 2004
                                      • 3008

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av tullebukk
                                      Er vel ikke forbudt og ha bluss på seg som ikke er tent eller?
                                      Beklager, tror kanskje jeg misforsto. Flere folk som blusset ifjor ble "tatt" og måtte ut med personalia.

                                      Men om politiet tar noen med bluss på seg før fulgatoget så er det nok samme gjemmel i loven tenker jeg. Det er jo rimelig og anta at de skal bruke det innen kort tid og ikke at de skal på båttur.

                                      Synd de gjør en stor sak ut av det. De burde ha nok annet å bruke ressursene på.
                                      Petter Ø - Kreativ Kanaris
                                      http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                                      Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

                                      Kommentar

                                      • mr.Jordbakke
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jun 2005
                                        • 3845

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Tony
                                        Ang. at man er bekymra for å gå i et tog fordi man er redd for bråk med enga blir vel litt feil? Man er jo mye tryggere i et tog med 200-300 personer enn å gå 2-3 stk til Åråsen? Eller er det jeg som tar feil?
                                        Etter det barna mine fikk oppleve inne i telenor-hallen, ønsker ikke jeg at de på nytt skal oppleve ISKO-boys eller andre casuals på nært hold. Når det, nok en gang, blir tumulter i Lillestrøm by når Søpla er på besøk, velger jeg å ikke delta med barna i toget. Håper på forståelse for mitt valg.
                                        NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                                        Mvh
                                        Mr.Jordbakke

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎