Synspunkter rundt stemningen på Åråsen 2010

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • krisruds
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2005
    • 839

    Synspunkter rundt stemningen på Åråsen 2010

    Da er det dagen etter et "litt" kjipt tap mot Enga. Vi spilte faktisk en god kamp, men det var totalt svart i 3 min. (samt 1 offside) Så da ble resultatet slik det ble. Nok om det.

    Det jeg vil ha en diskusjon rundt er stemningen på Åråsen iår.

    - Jeg har vært på Åråsen de siste 20åra, men først etter at vi kom oss inn på gamle sittan så har vi blitt en fans å regne med i Norge.
    Vi har utviklet oss noe sykt i forhold til slik det var under gamle tv-bua.

    - Så hvis vi tar de siste 5åra, etter at det ble en liten revolusjon i 2005 sesongen i forhold lit lydnivå og medlemmer.

    - Jeg vi påstå at til nå i 2010 så er det den dårligste sesongen KFL har hatt på hjemmebane. Bortebane har vært bra, veldig bra til tider, men hjemmebane har vært under middels ifra min plass.

    - Jeg har aldri vært noe fan av UFC, men de har riktig i mye av det si sa når de sto på Felt P, de klaget på at Lydnivået var dårlig, noe de har helt rett i.

    - Jeg sitter på felt L nesten helt inntil felt M (altså midt på nye langside).
    I kampen mot Enga hørte jeg faktisk ikke KFL mer enn et dusin ganger etter at kampen var sparket igang. Klanen hadde veldig bra lydnivå og lydtopper helt frem til første målet, etter det ble de bare bedre. Ja, de har kjedelig sanger de synger opp igjen og opp igjen.

    - Ser at mange synes stemningen var bra igår i stemningstråden, men noterer meg også at de som sier det, enten sto i KFL, var rundt RB eller satt rett over KFL. Da skulle det bare mangle at man hørte KFL også. Hvis man står i KFL så har man nesten ikke sjanse til å vurdere lydnivået ut på banen. Der man står kan det være sykt bra, men 5meter ved siden kan det være helt dødt. Som f.eks øvre felt A,B og C pleier å være. Står man i klumpen eller rett foran UFC så virker alt så mye mye bedre.

    Jeg håper KFL ikke går på samme smellen klanen gikk på. De dreit seg ut i flere sesonger. (les 2005) De trodde de var best i alt, noe de ikke var. Nå har de tatt tak i det, de eier Ullevaal og de eide Åråsen iår. Ja, de er 1500-2000stk i svingen, altså like mange som KFL, men de skal ikke eie så mye de faktisk gjorde. Det burde i det minste være ganske jevnt. Så får heller resultatet avgjøre hvem som vinner kampen.


    - Ser også at noen mener (og har kanskje riktig i det) at vi har den beste plassen på Åråsen. Jeg tviler på det, hvis vi har det, så sliter vi virkelig iår.

    Jeg kan ikke skjønne at det ikke er bedre å stå bak mål. Ja, det er kanskje ikke så bratt, men..
    KFL har 20 rader, RB har 15 rader. Det skiller altså 5 rader. I KFL er de 5 radene stort sett fylt opp av folk som bare er der uansett. Så at RB blir for lav er ikke riktig. At vi blir stående for breit... Ja kanskje det, men tror heller at det blir større sjanse for å samle i en større klump på midten med AKTIVE fans, så får heller gratispassasjerene stå ut mot sidene.
    krisruds medlem av KFL siden 1996


    OI OI OI nå har vi det morro :)

    BTW: Jeg leser ikke korektur på mine innlegg, det orker jeg ikke pga mange skrivefeil.
  • Leif A
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 3962

    #2
    Allerede i god tid før kampen kom forhåndstipset (fra Tony?) om at feltet kom til å bli fyllt opp av daukjøtt. Og ikke overraskende stemte dette. Jeg observerte til stadighet folk som var fordypet i diverse samtaler med sidemannen/kvinnen istedetfor å synge med.

    Og deri ligger også noe av forklaringen på hvorfor det tidvis trøkker bedre på bortebane enn på hjemmebane: daukjøttet er ikke med på bortebane.

    Forøvrig tror jeg at en god start for å få til mer trøkk på tribunen er å bedrive litt kamerathjelp overfor de som drikker seg så langt ut av folkeregisteret FØR kamp at de ikke er i stand til å bidra.
    Knurr...

    Kommentar

    • Tony
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 4737

      #3
      Jeg velger å dra opp denne igjen jeg.

      Før Start kampen så delte KFL ut lapper om hvordan det skal være på feltet. Forrige hjemmekamp delte UFC ut stemningslapper.

      Men det ser jo ikke ut til å hjelpe i det hele tatt. Så da er spørsmålet: Hva skal til for å få opp trøkket, få folk til å være med på det visuelle osv.

      1. Flytte alle engasjerte som alltid er med til RB for et eget stemningsfelt, mens de som vil synge innimellom/ha billige ståbilletter blir igjen på feltet

      2. Gjøre om på feltene og kategorisere litt om hvor man bør stå dersom atte vissom atte

      3. Er feltet for stort for oss for tiden? Kutte ut et felt for å komprimere alle, som igjen vil bidra til økt stemning fordi alle står tettere?

      Ikke noe av dette er fasitsvar, men nå vil jeg at det skal diskuteres grundig og komme opp med mange forslag på hva som skal til. For slik det er for tiden, er flaut!

      Kommentar

      • Petter Ø
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Mar 2004
        • 3008

        #4
        1. Vi trenger mål, sjanser og trua på at vi kan vinne kamper.
        2. En sesong vi ikke trenger å være redde for å rykke ned.
        3. Personlig engasjement. Positivitet og engasjement smitter. Desverre gjør negativitet og apati det samme. Både her inne på forumet og på feltet er det overtall av folk som enten klager eller er østers. Her gjelder det og jobbe hardt for å snu den trenden
        Petter Ø - Kreativ Kanaris
        http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
        Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

        Kommentar

        • tullebukk
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2006
          • 5446

          #5
          Opprinnelig skrevet av Tony
          Jeg velger å dra opp denne igjen jeg.

          Før Start kampen så delte KFL ut lapper om hvordan det skal være på feltet. Forrige hjemmekamp delte UFC ut stemningslapper.

          Men det ser jo ikke ut til å hjelpe i det hele tatt. Så da er spørsmålet: Hva skal til for å få opp trøkket, få folk til å være med på det visuelle osv.

          1. Flytte alle engasjerte som alltid er med til RB for et eget stemningsfelt, mens de som vil synge innimellom/ha billige ståbilletter blir igjen på feltet

          2. Gjøre om på feltene og kategorisere litt om hvor man bør stå dersom atte vissom atte

          3. Er feltet for stort for oss for tiden? Kutte ut et felt for å komprimere alle, som igjen vil bidra til økt stemning fordi alle står tettere?

          Ikke noe av dette er fasitsvar, men nå vil jeg at det skal diskuteres grundig og komme opp med mange forslag på hva som skal til. For slik det er for tiden, er flaut!
          Heller mot punk 2 og 3 for min del.

          Kommentar

          • Macho-Morten
            Ikke KFL-styremedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 2687

            #6
            Opprinnelig skrevet av Tony
            1. Flytte alle engasjerte som alltid er med til RB for et eget stemningsfelt, mens de som vil synge innimellom/ha billige ståbilletter blir igjen på feltet

            2. Gjøre om på feltene og kategorisere litt om hvor man bør stå dersom atte vissom atte

            3. Er feltet for stort for oss for tiden? Kutte ut et felt for å komprimere alle, som igjen vil bidra til økt stemning fordi alle står tettere?
            Punkt 1 har vært diskutert smått og stort over flere år, og er ikke aktuelt pr. nå.

            Når det gjelder punkt 2, så har vi allerede snakket om og tenkt på dette, og det vil bli gjort langt klarere neste sesong hvor forskjellige typer supportere bør stå. Nøyaktig hvordan dette skal gjøres er ikke klart ennå, så kom gjerne med innspill.

            Punkt 3 er et interessant poeng. Det er ingen hemmelighet at det vanligvis er svært romslig på feltet i år, og østersene kan dermed lett "gjemme seg". Massesuggesjon og denslags har heller ikke samme effekt når man har en meters klaring til nærmeste gærning.

            Når det er sagt, har jeg vanskelig for å se hvordan en slik løsning skulle fungert i praksis. Feltet har eksistert i over 11 år nå, og mange har et eieforhold til plassene sine. I tillegg må det være rom for de minste og deres foreldre, samt andre som ikke nødvendigvis bidrar med alt. Inkluderende, ikke ekskluderende

            Kommentar

            • LSK N/B
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Apr 2006
              • 830

              #7
              Bare en tanke som slo meg. Kan det ha noe med kvantitet vs kvalitet? Vi prøver nå å alltid ha en sang gående, hva om det vi tar det roligere i perioder, ikke synger, for så å trykke til?
              03.08.08 på felt F skjedde det for første, andre og tredje gang!

              Nei til NFF!

              Kommentar

              • Tony
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 4737

                #8
                Opprinnelig skrevet av Petter Ø
                1. Vi trenger mål, sjanser og trua på at vi kan vinne kamper.
                2. En sesong vi ikke trenger å være redde for å rykke ned.
                3. Personlig engasjement. Positivitet og engasjement smitter. Desverre gjør negativitet og apati det samme. Både her inne på forumet og på feltet er det overtall av folk som enten klager eller er østers. Her gjelder det og jobbe hardt for å snu den trenden
                Jeg glemte den derre "ikke skyld på motgangen" setningen. Vi er ikke bedre, og kommer ikke til å være det på flere år. Derfor er situasjonen slik den er nå, at sånn blir det i lang tid fremover. Og da må vi jobbe med det som må jobbes med.

                Kommentar

                • Tony
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2003
                  • 4737

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Macho-Morten
                  Når det er sagt, har jeg vanskelig for å se hvordan en slik løsning skulle fungert i praksis. Feltet har eksistert i over 11 år nå, og mange har et eieforhold til plassene sine. I tillegg må det være rom for de minste og deres foreldre, samt andre som ikke nødvendigvis bidrar med alt. Inkluderende, ikke ekskluderende
                  Jepp, plassene er viktig for folk. Så det er nok også et ømt punkt. Men at dette med stemning er noe som det må jobbes ekstra med er ingen hemmelighet

                  Kommentar

                  • Emil B
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2006
                    • 5921

                    #10
                    Eneste som har noe å si er om vi vinnner kamper og ligger i toppen. Skjer det så er feltet fult nesten hver gang og de aller fleste vi også bidra mye mye mere enn av de gjør i motgang.
                    Last edited by Emil B; 15.09.2010, 19:29.

                    Kommentar

                    • Simeone
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Apr 2008
                      • 761

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Emil B
                      Eneste som har noe å si er om vi vinnner kamper og ligger i toppen. Skjer det så er feltet fult nesten hver gang og de aller fleste vi også bidra mye mye mere enn av de gjør i motgang.
                      Så da kan vi legge ned supportervirksomhet ettersom vi kommer til å bli en middelshavsfarer de neste 5 årene? Kan fort skje.
                      Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
                      para gritarle a la FIFA:
                      ¡Que ellos son el gran ladrón!

                      Kommentar

                      • Emil B
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Feb 2006
                        • 5921

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Simeone
                        Så da kan vi legge ned supportervirksomhet ettersom vi kommer til å bli en middelshavsfarer de neste 5 årene? Kan fort skje.
                        Nei, så klart ikke. Kan for skje at vi er i toppen neste år.

                        Kommentar

                        • Rønnern
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 6690

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Simeone
                          Så da kan vi legge ned supportervirksomhet ettersom vi kommer til å bli en middelshavsfarer de neste 5 årene? Kan fort skje.
                          Kjenner at dette er en diskusjon jeg ikke kommer til å bidra noe særlig i, da jeg ikke er enig i utgangspunktet for diskusjonen.

                          Det finnes ingen supportergruppe som alltid når opp mot sitt makspotensial uten at det sportslige ligger bak. Det er selvfølgelig noen av oss som er roboter og gir gass uansett, mens flertallet nok lar spill og resultater i større grad prege kampen.

                          En og annen gang så klarer man å få med seg de fleste på massiv motgangssynging, så som Fredrikstad borte i 2008 og Stabæk i cupen i fjor, men dersom det er der man krever at nivået skal ligge for at man skal være engasjert supporter, så blir vi stående igjen med en svært liten eksklusiv gjeng.

                          Og ja, man kan også skrelle vekk hoder fra UFC, det er lett å se på kampene at ikke alle er like engasjerte når laget sliter. Også blant dere.

                          Å kalle for eksempel innsatsen mot Start for flau er drøyt. En tam første omgang, en hyfsad andre omgang. Summa summarum, ikke flaut.
                          Mvh Ronnie "The Runner"
                          LSK for alltid

                          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                          Kommentar

                          • Simeone
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Apr 2008
                            • 761

                            #14
                            Enig med deg at en supporterklack aldri når sitt maksnivå før medgangen kommer. Det har jeg sett utallige ganger i utlandet med mye større klacker og klubber enn i Norge.

                            Når det er sagt har det vært en dalende kurve hva stemning angår, noe som jeg synes det er trist. Hva som skal til for å få ting bedre vet jeg rett og slett ikke. Men jeg er åpen for de aller fleste alternativer.

                            Stemningen mot Start var dårlig, og noe av det dårligere som har blitt levert i år.
                            Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
                            para gritarle a la FIFA:
                            ¡Que ellos son el gran ladrón!

                            Kommentar

                            • veiron
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 6267

                              #15
                              Fra sittan på motsatt side må jeg si meg enig i at stemningen var ræva. Rett og slett tragisk dårlig. Og den robotstemningen begynner å bli irriterende å høre på! Det er jo aldri noe synergi med hva som foregår på banen lenger! Monotont og kjedelig.

                              Jeg kjeda meg på feltet de to foregående sesongene. Men det kan jo bare være at jeg ble generelt lei av å være syngende fugl etter 20 år...

                              Kommentar

                              • holmiz
                                The kjøkken-kanariz
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2006
                                • 6064

                                #16
                                Dette er sikkert et upopulært forslag, men å skrive innlegg på forumet er tross alt ingen popularitetskonkurranse, så hva med å kutte ned på alle evighets-sangene?

                                Jeg mener ikke at de skal helt bort, men selv føler jeg at det har blitt litt for mye av det gode de siste årene, både på Åråsen og når jeg som utflytter dessverre ofte må ty til tv for å få sett matchen. Altså litt for mye evighetssanger og tromme.

                                Lets face it - lange, monotone sanger over and over med hakk i plata bidrar ikke til rekruttering og de gir ikke på langt nær samme opplevelsen under kamp, som det å stå midt blant 500 gale kanaris som klikker vilt over et mål på Åråsen!

                                Trangen til å komme tilbake med en stor vilje til selv å bidra på tribunen starter med gode opplevelser, på samme måte som når vi vinner en ufortjent seier, kollektiv utskjelling av dommer, fortelle Eggen hva han ser ut som, det å stå i en klump som tenner vilt på en tackling fra Espen og spontant synger sangen hans, at Kjetil Nilsen på overtid scorer et vinnermål mot søpla, kanskje bare det å se at Nosa danser foran fansen etter match til fult hus og stormende jubel. Eller et ras ned mot tribunen når bartepakket scorer sjølmål? Alt dette er ekte og kommer innenfra!

                                I motsetning til 2-stangs, tifo, evighetssanger, flagging osv. Jeg sier ikke at dette er negativt, men vi må først få tilbake det ekte engasjementet og ikke minst følelsen av tilhørighet, først da kan vi snakke om tifo, sanger og engasjement!

                                Altså at opplevelsen av å være kanari-fan, den skal være som den er, det er noe helt føkkings spesielt!

                                Jeg mener med andre ord at hovedfokus må være på det ekte, inkluderende og engasjerende tribunelivet - med drittslenging, spillersanger og mest av alt kollektiv jubling og frustrasjon! Evighetssanger og visuelt felt er vel og bra det, men ekte engasjement skal og må komme innenfra!
                                Last edited by holmiz; 15.09.2010, 23:09. Begrunnelse: hadde vist mer på hjertet
                                Hilsen Anders

                                Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                                Kommentar

                                • sørumsand
                                  Juniormedlem
                                  Bøffel
                                  • May 2006
                                  • 27

                                  #17
                                  Jeg ble sittende å tenke litt etter å ha lest noen tråder om stemmingen på Årasen.
                                  Jeg har kun vært med på Åråsen siden 2005, så er ingen veteran mht supportermiljø, men det jeg husker best fra de første gangene jeg var på kamp, var at det var et sinnsykt ”trøkk” fra kanarifansen, Jeg husker korte, fengende sanger - den ene sangen skled over i den andre. Synger vi for lenge på de samme sangene? Er de for lange? Jeg vet ikke, men skal innrømme at når samme sang går for 4 eller 5 gang, begynner det å bli litt ”kjedelig”. Koser meg forøvrig på feltet hver gang jeg er der, men det VAR bedre trøkk før.

                                  Kommentar

                                  • Tony
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 4737

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av holmiz
                                    Jeg mener med andre ord at hovedfokus må være på det ekte, inkluderende og engasjerende tribunelivet - med drittslenging, spillersanger og mest av alt kollektiv jubling og frustrasjon! Evighetssanger og visuelt felt er vel og bra det, men ekte engasjement skal og må komme innenfra!
                                    Begynner vi slik så skal jeg love deg at det etterhvert blir 2 sangfelt på Åråsen. Men jeg ser hva du skal fram til og det er ikke sikkert evighetssanger og tromme passer for alle lenger.

                                    I vinter bør det diskuteres grundig hvordan man vil ha ting framover. Og faller man tilbake på slik det var fra 2004 og nedover så kommer det fort et nytt sangfelt på RB, evt at feltet blir delt i to.

                                    Som en tankevekker bør ikke samme sang gå 2 ganger i en omgang, bortsett fra enkle rop og korte sanger

                                    Kommentar

                                    • Totti21
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Mar 2004
                                      • 3499

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av holmiz
                                      Jeg mener med andre ord at hovedfokus må være på det ekte, inkluderende og engasjerende tribunelivet - med drittslenging, spillersanger og mest av alt kollektiv jubling og frustrasjon! Evighetssanger og visuelt felt er vel og bra det, men ekte engasjement skal og må komme innenfra!
                                      Jeg har selv mistet interessen av å stå på feltet pga dette, og har flyttet over på sittetribunen på hjemmekampene. Jeg orka ikke "maset" om at jeg måtte synge 2 sekunder etter at Sundgot har brent en 100% sjanse. Da trenger jeg litt tid på å komme meg igjen fordi hjertet hopper opp og ned i takt med det som skjer utpå banen, og det vil være fullstendig "plastikk" for meg å skulle fortsette på den evighetssangen som gikk i minuttene før sjansen.
                                      Det har kommet veldig mye positivt ut av evighetssangene og endringen fra britisk til mer sydlandsk stil, og det er ingen tvil om at KFL høres bedre idag enn tidligere. Men, man må ha respekt for at når så mange mennesker er så glad i samme klubb, så vil det være forskjellige måter å takle medgang og motgang på. Og når man da ofte opplever begge deler, flere ganger iløpet av 90 minutter, vil det selvfølgelig være forskjellig engasjement, til forskjellige tidspunkt iløpet av kampene.
                                      Noen må rope ut sin frustrasjon på dommeren, andre holder kjeft eller de fleste, iallefall her på forumet lar frustrasjonen gå utover Erling Knudtzon.

                                      Evighetssangene må leve videre, men ikke ta fra folk det naturlige engasjementet i enkelte tilfeller. Fotball er følelser.

                                      Kommentar

                                      • Uwes disippel
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2006
                                        • 6039

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Totti21
                                        Jeg har selv mistet interessen av å stå på feltet pga dette, og har flyttet over på sittetribunen på hjemmekampene. Jeg orka ikke "maset" om at jeg måtte synge 2 sekunder etter at Sundgot har brent en 100% sjanse. Da trenger jeg litt tid på å komme meg igjen fordi hjertet hopper opp og ned i takt med det som skjer utpå banen, og det vil være fullstendig "plastikk" for meg å skulle fortsette på den evighetssangen som gikk i minuttene før sjansen.
                                        En av mine grunner til at jeg flyttet over også. Det blir for kjedelig for meg. Ja til lidenskap og variasjon.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎