Store stå i forfall

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • morten
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 2156

    Store stå i forfall



    Store stå i forfall


    VAREMERKE PÅ VEI UT: Store stå sliter. Ungt miljø og dårlige plasser får skylden for at et av Branns varemerker har problemer med å leve opp til sitt rykte. ( Foto: Bjørn Erik Larsen )
    Relaterte klubber
    Brann
    Stiftet: 26.09.1908
    Hjemmebane: Brann Stadion
    Tilskuerrekord: 24800
    Neste kamp: 24.04.2006 Start-Brann
    Mer om Brann



    BERGEN: Mot Lillestrøm tirsdag ble Store stå mobbet og utsunget av en skarve gjeng med tilreisende Lillestrøm-supportere. Fjortisfaktor og en tribune i forfall gjør at et av Branns varemerker forvitrer.



    Av: Tore Nilssen, Jørn-Arne Tomasgard
    Publisert: 20.04.2006 kl. 08:11
    Endret: 20.04.2006 kl. 09:30
    Forfallet på Brann Stadions berømte langside har gått gradvis de seneste årene, og under årets første hjemmekamp tirsdag var det umulig å ikke legge merke til det. På flere supportersider er det også heftig debatt rundt Store stå.
    Mot Lillestrøm måtte Branns beryktede supporterkjerne tåle å bli mobbet av Kanarifansen, med det betimelige spørsmålet «Hvor f¿ er Store stå?».
    – Jeg ble veldig skuffet over Brann Stadion, sier leder for Kanarifansen Petter W. Olafsson. Han så kampen på tv.
    – Første gang jeg var på Brann Stadion var i 1991, og da var jeg livredd. Når det trøkket til på Stadion i Bergen, følte du deg veldig liten. Det er synd for Brann at det har tatt slutt, sier kanarilederen.
    – Møkkatribune
    En av Branns mest profilerte supportere, Kjell Morten Hjartøy, er ikke enig i at det er slutt på trøkket på Stadion, selv om han erkjenner at Store stå sin storhetstid ser ut til å være over. Selv har han flyttet til det som nå heter Frydenbø-tribunen (tidligere Hansa). Der sitter han sammen med flere av den eldre garde. Og det er faktisk fra den kanten mye av lyden nå kommer.
    – Jeg har gått på Stadion siden tidlig på 1970-tallet. Store stå er blitt dårligere, ja, men jeg tør påstå at det aldri har vært så stort trøkk på Stadion som i fjorårssesongen, sier han.
    Han begrunner flyttingen til den nye tribunen på følgende måte:
    – Store stå er en møkkatribune. Du ser dårlig. Dessuten har det utviklet seg en fjortisfaktor der. Den var det mange som ikke ønsket å assosiere seg med.
    Hjartøy fyrer også tilbake mot Kanarifansen.
    – De kan ta de trommene sine og trykke dem opp et visst sted. For meg er det de holder på med patetisk.
    Ikke samme kraften
    I Brann-administrasjonen har de merket seg utviklingen med lavere lydnivå på Store stå.
    – Lydnivået har gått markant tilbake. Det begynner å bli noen år siden de var på topp, sier medieansvarlig i Brann, Hans Lokøy.
    Han har vært ansatt i klubben siden 2001 og vært fast stadiongjenger i flere tiår.
    – Nå blir det for spett med synging i små grupper. Det er ikke den store kraften som før, sier Lokøy.
    Han får støtte av Eduardo «Doddo» Andersen.
    – Brann er kanskje den klubben i Norge som det er laget flest sanger om. Likevel så går det i et fåtall tekster med den samme melodien. Sammenliknet med flere andre supportergrupper har det ikke vært noen utvikling, sier Doddo.
    Pinlig
    Inne på debattformuene er forslagene mange for å få opp stemningen igjen. Alt fra å innføre trommer til å utpeke forsangere, er foreslått. De fleste synes det Stor stå leverte tirsdag var pinlig.
    – Jeg føler at gjengen trenger noen sterke ledere som kan ta ansvar og utvikle gruppen. Nå står det litt stille, sier Doddo.
    Til neste sesong er Stor stå definitivt historie. Da håper en rekke supportere inne på debattforumene at gjengene kan samles på den tidligere Hansa-tribunen. Det er det langt fra sikkert skjer. Supporterklubben Bataljonen, som i dag er den største grupperingen på Stor stå, skal ha ytret ønske om å flytte til Klokkesvingen.
    Badekar
    http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI
  • snublefot
    Juniormedlem
    Ferskenpels
    • Apr 2006
    • 1

    #2
    Hei hei.

    må si meg litt uenig i at vi ble overkjørt av LSK gjengen når det gjelder synging, trommene deres overdøvet det meste man kunne få med seg av sang, men jeg er helt enig i at stemningen og sangene fra store stå var merkelig tafatte under kampen.. noe bør og må gjøres der, og det blir det nok gjort også.. det skal være en fest å være på staddaen, så vi satser på at vi kan klare å få til dette i senere kamper..


    Foresten så tok jeg turen hit egentlig kun for å takke for en hyggelig dag, med vorspielet på fotball puben og en god kamp etterpå.

    LSK supporterne på fotball puben var eksemplariske som alltid, og jeg synes det alltid er morro å se supportere fra brann og lsk sammen før kampen, drikke, synge og le sammen.

    Spessielt siden jeg er fra jessheim selv setter jeg pris på at disse to supportergruppene kan holde sammen, selv om lagene er sterke konkurrenter..

    finnes ikke noe bedre en å stå sammen med en kanari og rope Vi hater enga, vi hater vålenga.. =)

    lykke til i neste kamp, og la oss få våre drømmer oppfylt, enga ned i 1. div. (ser godt ut så langt..)

    Kommentar

    • mr.Jordbakke
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 3845

      #3
      Opprinnelig skrevet av morten
      – De kan ta de trommene sine og trykke dem opp et visst sted. For meg er det de holder på med patetisk.
      Ha, ha, ha! Jeg ler meg skakk. Tenk å bli utsunget på egen hjemmebane, med 15.000 tilskuere, av 100 tilreisende supportere! Det eneste de kan gulpe opp er sure oppstøt om at vi er patetiske med tromme. KFL regjerer i fotball-Norge! Forza Fugla!
      NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

      Mvh
      Mr.Jordbakke

      Kommentar

      • Tobben
        Jeg elsker å kjøre trikk
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2005
        • 1666

        #4
        Opprinnelig skrevet av snublefot
        Hei hei.

        må si meg litt uenig i at vi ble overkjørt av LSK gjengen når det gjelder synging, trommene deres overdøvet det meste man kunne få med seg av sang, men jeg er helt enig i at stemningen og sangene fra store stå var merkelig tafatte under kampen.. noe bør og må gjøres der, og det blir det nok gjort også.. det skal være en fest å være på staddaen, så vi satser på at vi kan klare å få til dette i senere kamper..


        Foresten så tok jeg turen hit egentlig kun for å takke for en hyggelig dag, med vorspielet på fotball puben og en god kamp etterpå.

        LSK supporterne på fotball puben var eksemplariske som alltid, og jeg synes det alltid er morro å se supportere fra brann og lsk sammen før kampen, drikke, synge og le sammen.

        Spessielt siden jeg er fra jessheim selv setter jeg pris på at disse to supportergruppene kan holde sammen, selv om lagene er sterke konkurrenter..

        finnes ikke noe bedre en å stå sammen med en kanari og rope Vi hater enga, vi hater vålenga.. =)

        lykke til i neste kamp, og la oss få våre drømmer oppfylt, enga ned i 1. div. (ser godt ut så langt..)
        Tusen takk for et hyggelig innlegg. Ser fram til når dere kommer kommer til Lillestrøm

        Kommentar

        • sparwasser
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jun 2005
          • 3185

          #5
          "Tar grep om Store stå
          Ledelsen i Bataljonen tar nå grep om forfallet på Store stå. Det jobbes med å samle en gruppe med mellom 50 og 100 forsangere.



          Leder Henk Ekerhovd og nestleder Tore Larsen i supporterklubben Brann Bataljonen Bergen møtes allerede i dag for å diskutere hva de skal gjøre for å hindre den pinlige stillheten som preget Store stå under tirsdagens kamp mot Lillestrøm".

          resten her:
          Hold deg oppdatert med Midt-Norges og Trondheims største regionavis. Vi gir deg alltid de siste nyhetene innen innenriks, utenriks, sport og kultur.

          Kommentar

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎