NFF behandler Stabæk-hets mot Rösler

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • e.d
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2005
    • 688

    #21
    Det er riktig at fotball har vært en sport med tøffe dueller, slossing, drittslenging osv. men det forsvarer ikke bruk av rasisme og nazihets.
    synging, mentalitet - Kanari-Fansen

    Kommentar

    • BennyLem
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2005
      • 2902

      #22
      Opprinnelig skrevet av e.d
      Det er riktig at fotball har vært en sport med tøffe dueller, slossing, drittslenging osv. men det forsvarer ikke bruk av rasisme og nazihets.
      Det er forskjell på å forsvare en ting, og å påpeke at man ikke burde være overrasket og blåse ting ut av proporsjoner.

      At noen fylliker på tribunen slenger dritt er det vel ingen ting å lage et stort nummer av. Hadde det derimot vært noen av spillerne til Start eller Stabæk som hadde kommet med meldingene, så hadde det vært annerledes.

      Jeg tipper uansett at dette ikke hadde vært noe stort tema for folk her hvis LSK hadde gått videre i går eller tatt alle tre poengene på Nadderud...
      Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

      Kommentar

      • e.d
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • May 2005
        • 688

        #23
        Opprinnelig skrevet av BennyLem
        Det er forskjell på å forsvare en ting, og å påpeke at man ikke burde være overrasket og blåse ting ut av proporsjoner.

        At noen fylliker på tribunen slenger dritt er det vel ingen ting å lage et stort nummer av. Hadde det derimot vært noen av spillerne til Start eller Stabæk som hadde kommet med meldingene, så hadde det vært annerledes.

        Jeg tipper uansett at dette ikke hadde vært noe stort tema for folk her hvis LSK hadde gått videre i går eller tatt alle tre poengene på Nadderud...
        Er enig i at du ikke forsvarer det, men du mener at det ikke er noe å gjøre et stort nummer ut av fordi dette er noe som fort kan skje i fotball. Og det er det jeg er uenig i.
        synging, mentalitet - Kanari-Fansen

        Kommentar

        • Rønnern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6690

          #24
          Opprinnelig skrevet av BennyLem
          Selvfølgelig er det lavpanna hets, men det er vel ikke mer enn man kan forvente i en mannfolksport.
          ....
          Spesielt en som Rösler, som gikk for å være en tøffing på banen, og som slenger meldinger til dommere, motstandernes trenere og tilskuere, og som viser finger'n i tide og utide bør tåle dette.
          Jeg synes vi kan forvente at den slags hets ikke er eller blir akseptert i en mannfolksport. Husker etter en kamp på Åråsen i fjor, der Uwe uffet seg over klaging fra LSK-supportere på Sundgot. Da mente han at de heller burde skjelle ut ham, for det er han som er ansvarlig for laguttaket.

          Uwe er en tøffing utenfor banen også (men også mye mer sympatisk og rolig) og tåler drittslenging. Hentydninger til nazi er imidlertid så langt fra akseptabelt som det kan få blitt og det er all mulig grunn til å lage oppstyr rundt det. Kall Uwe et rasshøl, idiot og sågar feite, tyske, pølsespisende mongotryne, det vil han neppe reagere på dersom det kommer fra tribunen. Kalle noen nazi, betyr at man tillegger ham noen umenneskelige egenskaper som de fleste oppegående mennesker aldri vil ønske å blir assosiert med.

          David Nielsen er en usympatisk spiller som ikke får mange venner i fotball-Norge, men han er en drittsekk på grunn av sin oppførsel og fortjener aldri å få høre noe om sin hudfarge.
          Mvh Ronnie "The Runner"
          LSK for alltid

          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

          Kommentar

          • mr.Jordbakke
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jun 2005
            • 3845

            #25
            Opprinnelig skrevet av BennyLem
            At noen fylliker på tribunen slenger dritt er det vel ingen ting å lage et stort nummer av.
            Bare for å få det klart frem, det var ikke enkeltpersoner som kom med hetsinga på Naddrud, det var hele Berget det blå. Tilsavarende var det vel også i Kristiansand?
            NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

            Mvh
            Mr.Jordbakke

            Kommentar

            • Kølla Riisa
              Seniormedlem
              • Jun 2004
              • 1021

              #26
              Bare for å få det klart frem, det var ikke enkeltpersoner som kom med hetsinga på Naddrud, det var hele Berget det blå. Tilsavarende var det vel også i Kristiansand?
              Nei, det var snakk om 2 individer på sittetribunen til Start igår.

              Kommentar

              • Fugl1120
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2005
                • 3528

                #27
                Opprinnelig skrevet av BennyLem
                Selvfølgelig er det lavpanna hets, men det er vel ikke mer enn man kan forvente i en mannfolksport. Har selv spilt i fotball i mange år og fått slengt langt værre ting enn dette etter meg både som småguttespiller og i 3. og 4. divisjon. Jeg begynte ikke å sippe av den grunn.

                Spesielt en som Rösler, som gikk for å være en tøffing på banen, og som slenger meldinger til dommere, motstandernes trenere og tilskuere, og som viser finger'n i tide og utide bør tåle dette.

                Han kan ikke prøve å være tøffing i det ene øyeblikket, for så å ikle seg batikkskjørt og fotformsko med en gang noen slenger litt dritt tilbake. Med hans egne ord: "da får han finne seg en annen jobb..."
                Tør jeg spørre hva du betegner som "langt værre ting" enn nazi-hets?
                Lauken er vår venn!

                Kommentar

                • BennyLem
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2005
                  • 2902

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                  Tør jeg spørre hva du betegner som "langt værre ting" enn nazi-hets?
                  Bli kalt VIF-supporter?
                  Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                  Kommentar

                  • Vegar Hjermundrud
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Dec 2003
                    • 423

                    #29
                    Jeg er litt spent på hvordan NFF eventuelt klarer å klemme episoden på Nadderud inn i rasismebåsen. Det er mulig tyskere kan klassifiseres som en annen folkegruppe enn nordmenn, men jeg trodde oppriktig at nordmenn var å betrakte som et germansk folkeslag og da er vi vel like langt? Hudfargen er i alle fall rimelig lik sist jeg sjekket en tyskregistrert bobil kjøre forbi. Nå vet jeg ikke hva som skjedde i Kristiansand, men det på Bekkestua klassifiserer jeg som smakløst, neppe rasistisk.
                    Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!

                    Kommentar

                    • Fugl1120
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2005
                      • 3528

                      #30
                      Opprinnelig skrevet av BennyLem
                      Bli kalt VIF-supporter?
                      Kan ikke måle seg i mine øyne. Å si at det er værre synes jeg er fullstendig latterlig, håper ikke du mener det seriøst.
                      Lauken er vår venn!

                      Kommentar

                      • Franken
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Apr 2004
                        • 1036

                        #31
                        BennyLem har holdninger som ikke burde vært mulig i 2006. Skjemmes over å ha en slik person i KFL og på forumet.
                        Fra Baillsund

                        Kommentar

                        • KFL41
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • May 2004
                          • 3648

                          #32
                          Jeg tolker kommentaren hans som en spøk. Det tar jeg som en selvfølge at det er.

                          Kommentar

                          • runarM
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jan 2004
                            • 565

                            #33
                            Opprinnelig skrevet av Franken
                            Hva så om de sang det? Skal en i alle framtid tolerere slikt da?
                            Nå var det vel CITY-supporterene som sang det, eller hadde det på t-skjorter eller hva det nå var. Og det var neppe for å hetse Rösler - snarere en humoristisk hyllest.

                            Dog, hvis Rösler reagerte negativt på hendelsen på nadderud, har ikke jeg noe med å avfeie det som en bagatell. Bare litt rart å se hvordan det plutselig blir ramaskrik om at NøFF må gripe inn når det er gjelder andre supporteres oppførsel.
                            runarM

                            Kommentar

                            • BennyLem
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 2902

                              #34
                              Det var selvsagt en spøk (ærlig talt, hvem kan tro at noen benytter "VIF-supporter" som det verste skjellsordet i reportoaret?), og også min måte å signalisere at jeg finner nivået i denne debatten lavt, selv til dette forumet å være. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg trenger å presisere at jeg finner denne ropingen lavpanna, og at det ikke burde forekomme, for at det skal trenge inn hos enkelte? Men, samtidig synes jeg at det ikke er noe å ta så vanvittig på veien for, det er langt viktigere det som skjer på banen. Det er lov å ha flere tanker i hodet på en gang!

                              Det som opprinnelig var mitt hovedpoeng, er at Rösler, som en profesjonell, godt betalt trener i en utsatt posisjon bør ignorere tilrop fra fulle folk og småunger. Han burde også erkjenne at han med sin ofte provosrende oppførsel er et attraktivt mål. Dette føyer seg inn i et mønster for Rösler. Hver kamp er det krangel med motstandernes benk, egne og andres tilskuere, journalister og ikke minst fjerdedommer. Dette er tydelig for alle som ser en match fra nye sittan. Han burde heller fokusere energien på egne prestasjoner, fremfor hva fulle folk roper. Med sine stadige utbrudd viser også Rösler at han er lett å bringe ut av fatning. Han fremstår som psykisk svak, noe som muligens smitter over på spillerne.

                              Jeg mener også at folk i KFL ikke bør være så overdrevent selvhøytidelige. Hvor mange ganger har man ikke selv stått og hetset samer (Sigurd), homoer (diverse dommere og spillere), søstre til fotballspillere (Azar), familieforhold (tidligere sentrale Molde-aktører) og alt annet tenkelig? Ganske mange ganger tenker jeg hvis folk er ærlige. Jeg har vært på de fleste hjemmekamper siden slutten av åttitallet, og hørt vanvittig mye dritt ropt fra egne tilskuere, uten at noen har skulle bøtelagt oss. Som en annen har presisert tidligere i tråden, så ble folk i KFL veldig hissige på TV2 når de påpekte at det var dårlig gjort å hetse Sigurd. Hvilket sinne hadde ikke vi vist hvis vi skulle bli bøtelagt fra NFF for det noen fulle folk på tribunen roper? Dobbeltmoralen lenge leve!

                              Selv synes jeg også det er langt verre når hetsen retter seg i retning personlig ala:"Azar Karadas, jeg skal xxxxxx søstera di!" enn noe mer generisk og utvannet som "reis hjem som i 45...". Jeg understreker nok en gang at dette er min personlige oppfatning. En annen "klassisk" hets fra våre folk var mot Rune Stakkeland. En tvers igjennom sympatiskt spiller, som før han kom til oss ble skjelt ut konstant som "Dvergalbino" og "Krittet". Husker ikke at noen reagerte på det... Burde vi vært bøtelagt for hets mot kortvokste?

                              Men for all del, hvis folk ivrer for et Supporter-rop-politi, så er det bare å stå på. VIF-sangen "øl og vold og skamslåtte bønder" er vel oppfordring til vold og kriminalitet. Hva skal det straffes med? Poengtrekk? Bøter? Evig skjærsild i køene på Åråsen før match? Det bør vel være et naturlig sted å starte?

                              Personlig driter jeg i hva folk fra VIF, Start eller Stabæk roper, jeg er på match for å se fotball, men jeg skjønner at den type supporter blir stadig sjeldnere, spesielt i de store supportergruppene. Det kan synes som om det er viktigst med hvem som roper hva, hva man har på seg, hvor man står og antall hopp i minuttet.

                              EOD for min del - skal følge eget råd om å konsentrere meg om det som skjer på banen, håper det kan være et eksempel til etterfølgelse...
                              Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                              Kommentar

                              • Rønnern
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 6690

                                #35
                                Opprinnelig skrevet av BennyLem
                                Jeg har vært på de fleste hjemmekamper siden slutten av åttitallet, og hørt vanvittig mye dritt ropt fra egne tilskuere, uten at noen har skulle bøtelagt oss.
                                Ingen tvil om at det har vært mye dritt, men som en saksopplysning burde du lagt til at dette er gaaaaamle saker.

                                Opprinnelig skrevet av BennyLem
                                En annen "klassisk" hets fra våre folk var mot Rune Stakkeland. En tvers igjennom sympatiskt spiller, som før han kom til oss ble skjelt ut konstant som "Dvergalbino" og "Krittet". Husker ikke at noen reagerte på det... Burde vi vært bøtelagt for hets mot kortvokste?
                                Her glemte du kanskje den "beste" av dem alle. Stakki er en mini-dildo. Sha, la, la, la, la, la, la, la, la. Her kunne vi risikert å få Kondomeriet på nakken.
                                Mvh Ronnie "The Runner"
                                LSK for alltid

                                Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                Kommentar

                                • xeR
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Jan 2004
                                  • 11206

                                  #36
                                  det var på den tiden hvor det var "akseptert" å slenge sånn dritt.. Mener å huske at kanarifansen/Bøffelberget fikk ros for å luke ut sånne episoder med personhets på begynnelsen/midten av nittitallet... var det ikke en periode hvo mini til de grader ble mobba?Dverghomo?
                                  Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                                  Kommentar

                                  • Hamburg & Kanari
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2005
                                    • 3006

                                    #37
                                    Opprinnelig skrevet av Rønnern
                                    Jeg synes vi kan forvente at den slags hets ikke er eller blir akseptert i en mannfolksport. Husker etter en kamp på Åråsen i fjor, der Uwe uffet seg over klaging fra LSK-supportere på Sundgot. Da mente han at de heller burde skjelle ut ham, for det er han som er ansvarlig for laguttaket.

                                    Uwe er en tøffing utenfor banen også (men også mye mer sympatisk og rolig) og tåler drittslenging. Hentydninger til nazi er imidlertid så langt fra akseptabelt som det kan få blitt og det er all mulig grunn til å lage oppstyr rundt det. Kall Uwe et rasshøl, idiot og sågar feite, tyske, pølsespisende mongotryne, det vil han neppe reagere på dersom det kommer fra tribunen. Kalle noen nazi, betyr at man tillegger ham noen umenneskelige egenskaper som de fleste oppegående mennesker aldri vil ønske å blir assosiert med.

                                    David Nielsen er en usympatisk spiller som ikke får mange venner i fotball-Norge, men han er en drittsekk på grunn av sin oppførsel og fortjener aldri å få høre noe om sin hudfarge.
                                    Godt sagt. Er 100 % enig. Man kan tolerere mye, men må samtidig si fra når man trår over en grense der ingen skal gå.
                                    LSK Norges beste lag

                                    Kommentar

                                    • bøllefrø
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Sep 2004
                                      • 462

                                      #38
                                      Bra refleksjoner, og jeg må gi honnør til Benny Lem for siste innlegget der ting settes i perspektiv.

                                      Casen er at nazi-tilrop er over grensen, da hele nazi-greia er ganske betent, særlig med antisemettismen som har grumset seg opp i kjølvannet av Israels aggresjoner i midtøsten de siste årene (uten at jeg vil ta noen debatt på det). Men det er et faktum at dette her står sterkere i bevisstheten om dagen.

                                      Men skal Start bøtelegges fordi noen fulle tilskuere en sen lørdagskveld slenger et par meldinger? Jeg synes ikke det. Da har jeg mer tro på en selvjustis hos supporterne i Kristiansand, kanskje utestengelse av vedkommende fans dersom man finner ut hvem det var?

                                      For hvis det skal hagle bøter har vi lagt oss på en farlig linje. Skal LSK da bøtelegges hvis noen fulle fuglafans på SS-tribunen roper "Nervevrak" etter Per Mathias Høgmo den dagen han er tilbake med RBK på Åråsen? Man kødder jo faktisk da med en sykdom hos en person, og det er ikke noe bedre. Jeg synes heller ikke det skal bøtelegges...

                                      Når det gjelder "reis hjem, som i 45", så kan jeg ikke annet enn å le av den. Den er humoristisk, laget på rim, og med en ufarlig spøk. Uwe er født LENGE etter krigen, og det vet jo alle. Ingen klandrer Uwe for 2. verdenskrig, og sånn sett er det en ganske uskyldig spøk.

                                      Generelt mener jeg at man kan spøke med det aller meste, så lenge man spøker på en morsom måte. I det øyeblikket man ikke lenger klarer å være morsom, da blir disse forsøkene ganske plumpe og vulgære.

                                      Jeg aksepterer på ingen måte nazi- eller rasismetilrop, men vi må ha høyde for at motstanderes fans av og til finner noe hos oss også å spøke med.

                                      Forøvrig helt enig med Rønnern også: spillere som David Nielsen kan man ta på mange nok måter. Vi behøver ikke synke ned på et lavpanna nivå der vi mobber motspillere for hudfarge, legning, avstamning etc.

                                      Kommentar

                                      • Henrik
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2006
                                        • 2110

                                        #39
                                        Syns BennyLem argumenter saklig og godt for et i utgangspunktet vanskelig standpunkt, og har fått meg til å vende i denne saken.

                                        Kommentar

                                        • e.d
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • May 2005
                                          • 688

                                          #40
                                          BennyLem: Du setter nazihets i samme bås som annen type hets som du gir eksempler på i innlegget ditt. Og det er her jeg mener du tar feil. Nazihets skiller seg vesentlig fra homohets, fra samehets, fra hets mot kortvokste osv. Det kan være ille nok dette også, men nazihets og spesielt rettet mot en tysker er noe helt annet. Det er da ikke mange som hater kortvokste, eller homoer, eller samer. Men med nazister stiller det seg annerledes. De utryddet eller ødela systematisk millioner av mennesker. Grusomhetene deres var ubeskrivelige. Og de er forbundet med et utrolig sterkt hat, ikke bare fra etterkommerne av ofrene, men av de fleste mennesker gjennom flere generasjoner.

                                          Si hvis jeg har en far eller bestefar som var nazist under krigen. Og så sendte han 10 000 mennesker i byen der han og familien hans bodde til gasskamrene. Hvor morsomt ville det være for hans barn, og barnebarn og bli kalt nazist. Det vil være totalt ødeleggende. Skjedde dette på fotballbanen ville det helt sikkert være helt umulig for de å fortsette der. Dette vil jeg forøvrig tro at en del etterkommere etter norske nazister har fått merke etter andre verdenskrig. Og nettopp det at ingen har sagt stopp og satt en grense har kanskje gjort at dette har fått pågått i årevis.

                                          Nå er det ikke familien til Røsler dette gjelder, men det er landet hans Tyskland. Men slik man føler identitet til sin familie så føler man også en tilhørighet og identitet til sitt land. Derfor er dette en ting det ikke er mulig å heve seg over slik dere mener Røsler bør gjøre.
                                          synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎