Bør man unngå "ultras"-ordet i sammenheng med KFL/LSK?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    Bør man unngå "ultras"-ordet i sammenheng med KFL/LSK?

    Ultras-ordet er omstridt.
    Noen mener det gir gode kjøreregler for hva som er en god tribunekultur.
    Andre mener at dette ordet har festet seg i media og hos menigmann som et ord synonymt med bråkmakere og fotballopptøyer.

    Kjør debatt.
    RoyVaadal.
  • Chessheim-kanaris
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2005
    • 1022

    #2
    er ikke dette utdebattert?
    har ikke hatt egne tråder om det, men innholdet i flere av de andre har hatt frem og tilbake om dette. og ingen blir enige uansett..
    mvh Lsk's nye fysioterapeut

    Kommentar

    • RoyVaadal
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2004
      • 4055

      #3
      Opprinnelig skrevet av Chessheim-kanaris
      er ikke dette utdebattert?
      Dette dukker opp igjen til stadighet. Og når det gjør det så skal det ikke blandes inn i en hel haug med andre diskusjoner. Da skal det inn i denne tråden. Det vil gjøre at man enkelt og greit kan se tidligere debatter om temaet, og skjønner at man kanskje ikke har noe nytt å komme med.
      Last edited by RoyVaadal; 26.09.2006, 11:10.
      RoyVaadal.

      Kommentar

      • soont
        Medlem
        Møteplager
        • Feb 2004
        • 97

        #4
        Opprinnelig skrevet av Chessheim-kanaris
        er ikke dette utdebattert?
        har ikke hatt egne tråder om det, men innholdet i flere av de andre har hatt frem og tilbake om dette. og ingen blir enige uansett..
        Dette er ikke utdebattert. Utdebattert kan du trekke frem når intensiteten avtar aller man kanskje kommer frem til en løsning på de problemene/spørsmålene som står ubesvart. Jeg synes dette er veldig godt sortert av KFLs moderator(er).

        Personlig venter jeg på et signal fra styret i KFL. Hva vil KFL?
        Hva mener fks styret i KFL om at riksmedia i flere tilfeller assosierer navnet ultras med vold og med casuals.

        Mener styret i KFL at det er rimelig å kreve at media etter hvert lærer seg forskjellene på ultras og casuals? snille ultras og slemme ultras? Ultras i norge og ultras i andre land?Ultras i lsk og ultras i enga?

        Mener styret i KFL at det ikke er noen som helst fare for at navnet Ultras tiltrekker seg aggresive supportere med andre motiver enn å heie frem fugla.


        Jeg vil ha svar. Ikke fra ultras, men fra KFL!

        Kommentar

        • Ballkunstneren
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • May 2006
          • 780

          #5
          Opprinnelig skrevet av soont
          Personlig venter jeg på et signal fra styret i KFL. Hva vil KFL? Hva mener fks styret i KFL om at riksmedia i flere tilfeller assosierer navnet ultras med vold og med casuals.
          Jeg tror også det er viktig etter de siste hendelsene at KFL går ut med rettningslinjer angående Ultras & Forøvrig hva som er lov ikke lov nå. Og at de gjør eventuelle avtaler med disse undergruppene offentlige og gir en advarsel nå og utestengelse ved neste Lovbrudd. Sånn må det nesten være.

          Hvis gruppene velger å gå ut av KFL så er det noe annet. Men vi får se hva som skjer nå...

          Kommentar

          • brisbane-kanaris
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Aug 2006
            • 595

            #6
            Opprinnelig skrevet av soont
            Personlig venter jeg på et signal fra styret i KFL. Hva vil KFL?
            Hva mener fks styret i KFL om at riksmedia i flere tilfeller assosierer navnet ultras med vold og med casuals.

            Mener styret i KFL at det er rimelig å kreve at media etter hvert lærer seg forskjellene på ultras og casuals? snille ultras og slemme ultras? Ultras i norge og ultras i andre land?Ultras i lsk og ultras i enga?

            Mener styret i KFL at det ikke er noen som helst fare for at navnet Ultras tiltrekker seg aggresive supportere med andre motiver enn å heie frem fugla.
            er veldig enig med deg Soont. Media-Norge omtaler generelt Ultras med negative assosisjoner, og linker Ultras tett med hooligans og casuals selv om det, per definisjon, er ukorrekt å gjøre det.

            Som Wikipedia skriver handler det å være ultras om følgene:
            Four points are the core of a ultra mentality:
            • Never stop singing during the whole match, no matter the result;
            • Never sit down during matches (as opposed to armchair fans);
            • Follow as many games possible, regardless of costs or distances;
            • Loyalty to the Curva (the stand in which the group is located).
            Men desverre, ser det ikke ut til at Media-Norge greier å skille begrepene "casuals", "hooligans" og "ultras" og hver gang ultras-grupperinger blir nevnt i media er det i en negativ kontekst.
            Selv om Utras uttrykket ikke i opprinnelsen er negativt ladet, snarere tvert imot, har media i Norge hatt en veldig negativ fokus på ultras-grupperinger og etter min mening vil derfor en assosisjon mellom KFL og Ultras være skadelig for KFL's rykte og omdømme.

            Kommentar

            • Cheeky Boy
              -Rosenborgsupporter-
              Hoffnarr
              • Aug 2006
              • 43

              #7
              Men desverre, ser det ikke ut til at Media-Norge greier å skille begrepene "casuals", "hooligans" og "ultras" og hver gang ultras-grupperinger blir nevnt i media er det i en negativ kontekst.
              Selv om Utras uttrykket ikke i opprinnelsen er negativt ladet, snarere tvert imot, har media i Norge hatt en veldig negativ fokus på ultras-grupperinger og etter min mening vil derfor en assosisjon mellom KFL og Ultras være skadelig for KFL's rykte og omdømme.
              Så medias uvitenhet skal få være med og diktere den norske supporterkulturen?
              un99

              Kommentar

              • soont
                Medlem
                Møteplager
                • Feb 2004
                • 97

                #8
                Opprinnelig skrevet av Cheeky Boy
                Så medias uvitenhet skal få være med og diktere den norske supporterkulturen?
                Er media fullstendig uvitende?
                Er det rimelig (eller urimelig) å tenke seg at det finnes ultrasgrupper i norge som er inspirert av voldselementene i internasjonale ultrasgrupper?



                Kilde wikipedia:
                Vold
                I starten var ikke ultras'ene voldelige. Det var først i 1974 tribunebråket startet[trenger referanse]. Forskjellige ultrasgrupper slåss på tribunen. Politiet tok i bruk tåregass, men gruppene fortsatte å slåss utenfor tribunene. Det ble gateopptøyer og busser ble satt fyr på, biler veltet og annet hærverk ble gjort. Denne slossingen oppstod spesielt i byer der det var to lag. Til slutt gikk det så lagt at de forskjellig gruppene ikke kunne gå sammen og støtte landslaget sitt.

                Kommentar

                • holmiz
                  The kjøkken-kanariz
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2006
                  • 6064

                  #9
                  Skal man sitere Wikipedia så kan man jo nevne innledninga:

                  The Ultras movement, or simply Ultras, is the name given to organized supporters' groups for sports teams, mostly European and South American supporters of football (soccer) teams. This fan sub-group appeared in Italy during the late 1960s when football teams reduced ticket prices on certain areas of the stadiums. Not to be confused with the British football firmCasual cultures, although some of their supporting style is imitated. Although violent acts might occur, hooligan acts are more the exception than the norm and .
                  Nå kan det sikkert diskuteres i det vide og brede hvorvidt overnevnte kilde er en god kilde.

                  Fotballrelatert vold er ikke noe nytt fenomen. Masseslagsmål i forbindelse med lokaloppgjør, knivstikking av bortesupportere, lista er lang så her trenger jeg vel ikke grunngi min påstand. Hooligans og Casuals er intet nytt å snakke om i denne sammenhengen.

                  Grunnen så vidt jeg kan se til at Ultras blandes inn i denne diskusjonen, er nettopp flørtinga med supporterstilen til casuals. Vold sammen med Ultras hører med til unntaket så vidt jeg har forstått. Men Ultras kjører et aggresivt image, med bannere med bilder av dyr, våpen, og sinte unge menn som skjuler annsiktet sitt med skjerf og hette (blitz anyone?).

                  Det er vel nettopp dette både media og flere sliter med å skille?
                  Hilsen Anders

                  Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                  Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                  Kommentar

                  • KFL109
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2003
                    • 1958

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av holmiz
                    Grunnen så vidt jeg kan se til at Ultras blandes inn i denne diskusjonen, er nettopp flørtinga med supporterstilen til casuals. Vold sammen med Ultras hører med til unntaket så vidt jeg har forstått. Men Ultras kjører et aggresivt image, med bannere med bilder av dyr, våpen, og sinte unge menn som skjuler annsiktet sitt med skjerf og hette (blitz anyone?).

                    Det er vel nettopp dette både media og flere sliter med å skille?
                    Dette synes jeg var godt oppsummert, og rett inn i kjernen av diskusjonen!

                    For meg personlig vekker ikke ordet "ultras" negative assosiasjoner, og i den positive betydningen "stående, syngende og lojal - hjemme og borte" gjerne ispedd bannere, flagg, skjerf og hopping må ultrasbegrepet gjerne holdes i hevd av Kanari-Fansen og/eller undergrupper. Men da vil det i såfall kreve en absolutt avstandstagen (du for et flott ord!) til casuals og andre voldsromantikere!
                    Vidar Evje

                    Kommentar

                    • iL
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Jan 2004
                      • 10771

                      #11
                      jeg ser ingen positive sider ved å ha "ultras" i sitt grupperings/klikk/kompis-gjeng
                      Kanarifugla flyr høyt i år!

                      Kommentar

                      • Kef1r
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Sep 2005
                        • 730

                        #12
                        Ultras er det over hele verden kommer alltid til å være det ! om ufc hadde blitt oppløst hadde det sikkert kommet en annen Ultras gruppe i lillestrøm. vil alltid være ultras grupper

                        JA TIL ULTRAS & PYRO !

                        Kommentar

                        • Fjeller'n
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Nov 2003
                          • 905

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Kef1r
                          JA TIL ULTRAS & PYRO !

                          Og du som ikke har penger til å betale for deg ved inngangen har selvfølgelig råd til å spleise på bøtene for pyro'n?


                          Stian
                          "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                          Kommentar

                          • Kef1r
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Sep 2005
                            • 730

                            #14
                            sier bare ja til ultras & pyro jeg ?

                            om jeg kan betale bota er noe annet ? liker pyro på tribunen men sier man det på detta forumet her blir man hetsa som F....

                            Kommentar

                            • Fjeller'n
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2003
                              • 905

                              #15
                              Noen må faktisk tenke handling vs. konsekvens.


                              Stian
                              "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                              Kommentar

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎