Er undergrupper en fordel eller ulempe?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    Er undergrupper en fordel eller ulempe?

    Noen mener undergrupper er med på å skape flere supportere og stor stemning på Åråsen.
    Andre mener det er noe som skaper interne stridigheter.

    Kjør debatt.
    RoyVaadal.
  • vEgz
    Seniormedlem
    Forumsadist
    • Aug 2006
    • 130

    #2
    Jeg har ikke noe imot undergrupper så fremt jeg ser et faktisk resultat av dette ekstraarbeidet de legger inn i forhold til oss andre dødelige

    Eksempel på dette er jo KGG og Team Scooter, som lager flott liv

    Kommentar

    • Snerten
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Aug 2006
      • 458

      #3
      Jeg er for undergrupper når dem bidrar til en possetiv stemmning på stadion med masse sang og liv. Eksempler er som vEgz nevner KGG og Team Scooter.

      Er personlig også stor fan av det engasjemanget UFC/UFRB har på tribunen. I form av sang, klapping og støtten dem gir gutta på banen.

      (velger og avstå og komentere episoden i Molde, mye pga jeg føler jeg ikke veit nok om alt. Og fordi dette ikke er riktig tråd og gjøre det i)
      Evig LSK

      Kommentar

      • brisbane-kanaris
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2006
        • 595

        #4
        Opprinnelig skrevet av Snerten
        Jeg er for undergrupper når dem bidrar til en possetiv stemmning på stadion med masse sang og liv. Eksempler er som vEgz nevner KGG og Team Scooter.

        Er personlig også stor fan av det engasjemanget UFC/UFRB har på tribunen. I form av sang, klapping og støtten dem gir gutta på banen.

        (velger og avstå og komentere episoden i Molde, mye pga jeg føler jeg ikke veit nok om alt. Og fordi dette ikke er riktig tråd og gjøre det i)
        Må si meg enig med deg, uten at jeg har noe spesiell kjennskap til noen av undergruppene du nevner. Jeg er for undergrupper så lenge de forholder seg samlet til, og har samme objektiver som, KFL nemlig å støtte LSK på alle mulige måter. Men hvis undergruppene begynner å dra i en annen retning, som så vidt jeg oppfatter er tilfellet nå med UFC vil undergrupperinger kun bli en kjerne til splittelse og strid, og det vil være uheldig for alle parter involvert.

        Tror nøkkelen til et smertefritt mangfold er at alle står samla og jobber mot de samme målene

        Kommentar

        • Ranakanaris
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Nov 2003
          • 487

          #5
          Så lenge undergruppene respekterer lover og regler, og ikke setter sin egen gruppe høyere en KFL. Ja, da skal dem få leve ett flott liv blant KFL.

          Men hvis dem gjør som ufc gjør i mine øyne, bryter lover og regler og setter seg selv høyere enn KFL. Da kan dem bare forsvinne.

          Kommentar

          • KFL109
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2003
            • 1958

            #6
            I en debatt på VGD i går ble det stilt spørsmålstegn om UFC var en undergruppe av Kanari-Fansen eller en selvstendig gruppe. En påpekte at undergruppe neppe var formelt (les: årsmøtevedtak) og at en riktigere betegnelse var subkultur.

            Vi har hele tiden operert med uttrykket undergrupper, og hittil har vel gruppene sjøl gjort det samme? Etter hvert som disse blir sterkere og fastere (egne klær, egne banner, egne nettsider og egne diskusjonsforum) går utviklingen fort i retning av at vi i realiteten snakker om selvstendige grupper.

            Hvis dette er (eller blir) realiteten - hvilken definisjon skal vi da gi Kanari-Fansen (KFL)? Og hva skjer da videre? KFL er så vidt meg bekjent en uavhengig supporterklubb. Kan ikke UFC strengt tatt også kalle seg det samme? KGG, i sin kraft av forsanger-Tommy, virker derimot godt forankra i Kanari-Fansen, men har i seg mye av de elementene som gjør at gruppa kan orientere seg i egen retning.

            Hittil har undergruppene vært en fordel i mine øyne. Fler på matcher, tilhørighet, folk som pusher hverandre framover i en positiv definisjon av ultras-mentaliteten blant annet.

            Ulempen har vært faren for at vi som ikke er medlemmer i noen av gruppene har kunnet gå fra den positive "Jeg er stolt av å være medlem av Kanari-Fansen og jeg er en i gjengen"-opplevelsen til "Jeg er bare medlem av Kanari-Fansen og hører ikke til noe sted"-opplevelsen.

            Jeg ønsker at gruppene skal formaliseres som undergrupper av Kanari-Fansen for å ha livets rett og være en fordel for KFL og (ikke minst) LSK. Ikke nødvendigvis med årsmøtevedtak, men er det ikke mulig å invitere gruppene til aktivt å erklære seg som en undergruppe?

            I den turbulente situasjonen vi er i akkurat nå tror jeg at mange - både medlemmer av grupperingene og vi andre - hadde vært glade for å en type betegnelse á la "undergruppe av KFL (Kanari-Fansen Lillestrøm)". Det sikrer alle de positive elementene i gruppene, men gir også en trygghet for at vi drar i samme retning: Alt for Sportsklubben!
            Vidar Evje

            Kommentar

            • gj
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 3359

              #7
              Endelig begynner flere av debattene å bli konkrete og saklige. Det er en fordel å kunne diskutere på et annet nivå enn der man skal tråkke på folk, eller at folk skal føle seg tråkket på. Her er mine tanker og delvis "antropologiske" tilnærming til "undergrupperingene".

              De tre mest omtalte og profilerte undergrupperingene ble alle startet i løpet av 2005 - altså for bare et drøyt år siden. Også før denne tiden var det "klikker" internt i KFL-organisasjonen, men det skjedde et markert skille i 2005.

              Profesjonalisering i 2005
              Jeg vil si at dette skiftet oppstod i at KGG, Team Scooter og UFC profesjonaliserte noen klikker til det vi i dag omtaler som undergrupperinger. Profesjonaliseringen oppstod i det gruppene ble mye mer selvbevisste på å lage en felles identitet. De har laget egne profilerte klær, profilerte flagg, profilerte bannere, egne hjemmesider og helt opp til i dag gjennom å gå til anskaffelse av egne profilerte skjerf. Ytterligere profesjonalisering skjedde gjennom å organisere egen busstur. Dette varierer selvsagt i forskjellige grad mellom KGG, Team Scooter og UFC, men det er disse som har stått for denne utviklingen, og dessuten er ansett som undergruppene. Merk at jeg bare forsøker å beskrive det som har skjedd, jeg tar ikke stilling til dette.

              Før skiftet i fjor (altså at de la om til profesjonalisering) var klikkene stort sett bare uformelle kameratgjenger som reiste sammen, gjerne innenfor KFLs turopplegg (men uten at det er noe "krav"). Til da var klikkene som lagene i LSK-quizene å regne. Også andre har hatt mer eller mindre profilerte klær tidligere, men de har ikke inntatt den samme selvbevisste holdningen som oppstod gjennom profesjonaliseringen.

              KFL har "ekte" undergrupper
              Undergrupperinger er etter min mening et misvisende begrep, da de de facto ikke er offisielle undergrupper av KFL. For KFL har faktisk formelle undergrupperinger*, de to mest kjente er sang- og tifo-gruppa. Men dette er på et annet nivå enn som klikker. Dette er grupper som er organisert innefor KFL for å forbedre supporterklubben innenfor bestemte grener. Jeg velger også å tro at dialogen er mer formell mellom KFL sentralt (styre) og disse faktiske undergruppene. De som til daglig omtales som undergrupperinger er selverklærte grupper som ikke verken krever (såvidt jeg kan se) eller får noen formell status fra KFL.

              Likevel er "undergrupperinger" i KFL i dag er ensbetydende med KGG, Team Scooter og UFC og/eller andre grupper som tilnærmer seg en slik beskrevet "profesjonalisering".

              Klikker lever videre
              I kjølevannet av K/T/U har det også vært flere forsøk på å skape en slik felles identitet for en gruppe folk. Mange av oss observerte folk med profilerte "Team Haddad"-klær tidligere i år, men disse har ikke fått noen undergruppe-status. Det samme gjelder folk som Brasseberget, Wenche Myhre også videre. Disse kan snarere beskrives som å ha beholdt klikk-preget, der man bare er kameratgjenger som holder sammen. For uansett hvordan det går vil kamerater også i morgen, om et år og om ti år ringe hverandre og møtes, eller dra på tur sammen. Men man blir ikke en undergruppering av bare det.

              To framtidsutsikter
              Nå som det sannsynligvis kommer sanksjoner mot en av de såkalte undergruppene, skrives et nytt kapittel i KFL-historien. Alternativene til løsninger fremover er enten at undergruppene blir formalisert gjennom KFL-systemet, eller så vil undergrupper kanskje føle seg nødt til å bryte ut og bli en selvstendig, uavhengig supportergruppe. Jeg tror det potensielt er så destruktivt med to rivaliserende supportergrupper innenfor samme fotballklubb at den eneste fornuftige løsningen er å forsøke å holde KFL samlet - også i fremtiden.

              * Det er en logisk brist i resonnementet her da jeg rett før sier at KFL ikke har "offisielle undergrupper". Men denne bristen oppstår i mangel av bedre begreper, fordi KGG/TS/UFC omtales som undergrupper blant KFL-medlemmene, men uten at jeg kan se at de formelt har noen slik status, på den måten som sang- og tifo-gruppa har slik status.
              Last edited by gj; 26.09.2006, 13:52. Begrunnelse: Stjerneavsnitt

              Kommentar

              • Christa
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Aug 2005
                • 326

                #8
                Opprinnelig skrevet av KFL109
                KGG, i sin kraft av forsanger-Tommy, virker derimot godt forankra i Kanari-Fansen, men har i seg mye av de elementene som gjør at gruppa kan orientere seg i egen retning.

                Dette stemmer vel egentlig ikke med det KGG selv sier om seg selv på www.kggsc.com/om_oss.html :

                "Først og fremst er vi Kanarifans! Vi vil bidra til å bevare den kulturen KFL alltid har hatt! Vi vil også for enhver pris hindre en splittelse av Kanarifansen!"

                Jeg tror ikke på grunnlag av det KGG selv sier, at de ønsker å gå i en annen retning.

                Kommentar

                • RoyVaadal
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2004
                  • 4055

                  #9
                  Mye gode innlegg her nå.
                  Jeg vil bare bryte inn med en liten kommentar om gruppering vs. gruppe.
                  Det er nok gruppe og undergruppe som bør brukes, fordi gruppering er selve prosessen å lage grupper.

                  gruppering - gruppe'ring f1 el. m1 1 det å gruppere(s) 2 gruppedannelse nye politiske g-er / uventede g-er

                  Kilde: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j
                  RoyVaadal.

                  Kommentar

                  • GulMann
                    Medlem
                    Hoffnarr
                    • Sep 2006
                    • 43

                    #10
                    Undergrupper kan ha både possetive og negative sider.

                    possetive: eks grupperinger på sted basis, Vestfoldkanaris, Hadelandkanaris, Råholdt kanaris: disse gruppene kan bidra til å spre Fugla/LSK info i sine lokalmiljøer som de kjenner mye bedre en det kanarifansen gjør, disse kan også øke vår medlemsmasse i sine lokalmiljøer.

                    Negative: Når grupperinger som UFC skaper de negative oppslag, og vil sette seg selv forran det som de i utgangspunktet er der for.
                    her er referansen listen blitt lenger og lenger beklagelig vis.

                    Kommentar

                    • e.d
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2005
                      • 688

                      #11
                      Jeg tror undergrupper er kommet for å bli. Og Kfl har alt å tjene på å holde disse samlet. Jeg tror spørsmålet ikke må være om vi skal ha undergrupper eller ikke, men hva er akseptabel atferd av disse gruppene, med tanke på å opprettholde samholdet i kanarifansen. Hva er lov og hva er ikke lov. Hva er ønskelig og hva er ikke ønskelig. eks:
                      - Er det greit at undergruppene:

                      -tar med egne bannere, symboler, flagg osv på tribunen?

                      setter opp egne busser til bortekampene?

                      reiser utenom KFL sitt opplegg og hvis det skjer skal KFL godkjenne dette?

                      - bruker egne puber

                      -synger egne sanger på tribunen

                      Utøver en supporterkultur som er helt i strid med KFL.

                      Og hvis noen medlemmer i undergruppene bryter reglene KFL har satt. Hvilke konsekvenser skal dette få? eks. hvis noen blusser, kommer med rasistiske tilrop, slossing, osv. Skal det få konsekvens for den enkelte? eller skal det få konsekvens for hele undergruppa slik tilfelle var i Molde. Veldig greit å klargjøre dette på forhånd.
                      synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                      Kommentar

                      • Trondeo
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jun 2005
                        • 3062

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av e.d
                        reiser utenom KFL sitt opplegg og hvis det skjer skal KFL godkjenne dette?
                        Dette burde ikke være noe å diskutere, selvsagt skal alle som vil få lov til å dra utenom KFL sitt opplegg, bare de ikke prøver å utkonkurrere KFL sitt opplegg, uansett så tror jeg KFL vil de fleste ganger skaffe billigere priser, enn de fleste andre grupperinger klarer..

                        Kommentar

                        • ON
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3639

                          #13
                          Putter den her, vet ikke hvor ellers.



                          Utdrag:

                          "
                          Fotballkampen står ikke bare mellom to lag og tilhengerne deres. Det kjempes internt i supporter-gjengene også. Det er kamp. Mellom de som bare vil synge samstemt og mellom de som vil ha mer bengalske lys, dekorering av tribunene, show og action. Mellom tradisjonelle supportere og "casuals". Mellom die hard-supportere og medgangssupportere på jakt etter litt underholdning og arbeiderkred. Mellom de som vil at supporter-gjengene skal ha en familieorientert profil og mellom de som vil at det skal være en arena for tøffe menn som drikker mye øl.
                          – Når supporterklubber får over 10.000 medlemmer, er det utenkelig at at alle vil trekke i samme retning, bemerker sosiolog Arve Hjelseth. "

                          Kommentar

                          • Blakk
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2005
                            • 1860

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Nordby
                            – Når supporterklubber får over 10.000 medlemmer, er det utenkelig at at alle vil trekke i samme retning, bemerker sosiolog Arve Hjelseth. "
                            Bra bemerkning av Hjelseth.Selv med halvparten så mange medlemmer som sosiologen her nevner,gjelder dette.

                            Kommentar

                            Working...