Regelryttere

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • fuglungen
    Seniormedlem
    Forumonanist
    • Sep 2004
    • 195

    Regelryttere

    Har vi i KFL blitt en gjeng med regelryttere spør jeg?


    Etter å ha lest historien og utvikling til kanarifansen gjennom både kfl.no og gamle humbug og kanari fanzine`s blader, har KFL gått gjennom en stor forandring. Fra bobil episoden på tur til trondheim til en storhetstid IFJOR. Finner jeg både utviklingen positiv og negativ.

    Hva gjorde tromma egentlig med kanarifansen? Jeg mener den ga oss en ekstra "boost" i løpet av fjoråret. Men hva har skjedd i løpet av sesongen 2007?

    Det virker som om vi har begynt å føle oss udødelige, og det mener jeg vi har fått oppleve at vi ikke er flere ganger denne sesongen. Diskusjonene florerer etter hver kamp om hvem som pissa på hvem. Hvem kan egentlig bestemme hvem som pissa på hvem? De som sitter hjemme og ser kampen med mikrofoner plassert på feil steder? De som står i de forskjellige "klakkene" og uansett ikke hører hverandre? osv... Er det egentlig det som gjelder?
    Ble folk lei tromma og det evige maset om at det alltid skulle trøkkes til hele tiden, og har vi ent opp der klanen var i fjor??

    Rundt 80 og tidlig 90 tallet var bøffelberget/kanarifansen en beryktet supporter grupering. Ikke på grunn av høy synging spesielt, men pga av at man alltid sto for det man gjorde og ikke likte å bli pissa på av hverken nff eller politiet. Nå virker det som om moralen har snudd helt. Mens andre klubber i tippeligaen viser sin missnøye med utvikling ved hjelp av bannere og fortsatt bruk av pyrotekniske utstyr. (For de som lurer på hvilke klubber og kamper, har jeg vært inne på www.tribunekultur.com og der ligger både bilder og historier fra forrige sesong og denne)

    For min del virker det til tider som om vi prøver alt som er for å bli best likt av nff, politi og ikke minst vår egen kjære klubb, selv om det til tider virker som om vi har laget et såpass dårlig første inntrykk som ikke kan endres.

    Greit at vi har kvalifisert oss denna gang til uefa køppen pga av fair play, men med 2 røde og utallige gule denne sesongen er vi kjørt foran neste sesong. Hvorfor ikke vise vår støtte sammen med resten av supporter norge at vi ikke finner oss i tullet som foregår rundt på norske arenaer. Med det trenger man ikke å gå lenger enn til kamerater i vår egen supporterklubb. Det er tross alt vi som ofte er grunnen til at folk går på kamper. Det er vi som lager stemningen!

    Med 5000 - 6000 betalende medlemmer som betaler 200,- hver, blir argumente om at en bot på 5000-150000 vanskelig å betale meget dårlig. Hvorfor det??? Et kort regnestykke utgjør at vi har 1.000.000 i inntekter. Humbug og kanari er ikke så dyrt og fuglatifo er i full oppløsningen og vi har ikke hatt en eneste god tifo i år!!!!

    Er innelegget bak mål folkes??? (<-- ikke quote denne setningen med et enkelt svar, men heller skriv hva dere mener om kfl det siste halvåret!)

    mod: Flytt gjerne tråden til et annet sted vis man mener at den ikke hører hjemme her
  • Lars
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 6156

    #2
    Er enig i veldig mye av det du skriver. Det er viktig å finne en balanse der man noen ganger velger det beste for stemninga/KFL (selv om dette strider mot klubbens/NFFs ønsker, f.eks. bruk av pyro), uten at man er i konstant opposisjon til klubben/NFF. Det siste vil ingen tjene på i lengden, tror jeg.

    Men følger man hele tiden klubbens ønsker vil man ende opp som en slags klubbstyrt offisiell supporterklubb, noe som vil være en livsfarlig utvikling. LSK er nemlig, slik jeg oppfatter det, blant klubbene i TL som er minst fansvennlige. Det er mulig det har blitt litt bedre med årene, men det er fortsatt sterke krefter i klubben som ikke har særlig mye til overs for KFL og aktive supportere generelt. Jeg og mange andre (inkl. f.eks. styremedlemmer i KFL) sitter med inntrykket at mange i LSK helst vil ha sittende "supportere" som klapper høflig ved scoring osv.

    Selv mener jeg det ikke er noe i veien for et system der KFL eller ulike grupper på en eller annen måte tar seg av pyrobøter. Så lenge LSK ikke taper penger på pyrobruken ser jeg virkelig ikke problemet. Pyro er et glimrende stemningsskapende "verktøy" som ville vært med på å utvikle Åråsen til en enda mer fryktet hjemmebane.

    Kommentar

    • Seb.R
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2006
      • 4159

      #3
      Kanari-Fansen har i de to siste årene hatt en voldsom vekst. Det er jo dermed helt naturlig at denne veksten en heller annen gang flater ut. Til slutt når man jo en takhøyde. Dette året har jeg ikke fått stått i feltet en eneste gang i år, pga. fotograferinga, så jeg kan nesten ikke uttale meg om innsatsen er mindre i år, enn ifjor. Jeg syntes det allikevel er positivt at vi gang på gang, uansett stemning minner oss selv på at det KAN bli mye bedre. Stemningstråden LSK - Enga har over 10-tusen lesninger, og det sier jo sitt.

      Ja, vi hadde en begredelig dag på jobben mot Klanen hjemme. Men, hvis vi snur og vender litt på det, så var det jo ikke det verste som kunne skje. Tenk om det skulle skje at vi ble sunget ut av for eks. Bataljonen. Det ville jo vært katastrofalt i forhold. Selv om det ikke er noen unnskyld til muligens dårligere innsats fra kfl, så tror jeg personlig det hele er en blanding av at vi har en voldsom forventning til gutta på banen, en mental innstilling på at vi er best uansett hvem vi møter (vi var jo helt klart norges beste supporterklubb ifjor), og en nokså minimal økning av antall sanger. Det blir ganske tamt, da vi stadig vekk har en tendenes til å synge evighetssanger 24/7, med trommebank i bakgrunnen. Det er langt ifra den samme sang-variasjonen og eksplovisiteten som vi hadde ifjor. Men det er ikke viljen det skal stå på. Kun få timer etter 'hatkampen' dukket det opp forslag til kampanjer for å heve nivået igjen, og slikt er det skjeldent man ser hos andre klubber.
      Opprinnelig skrevet av fuglungen

      Med 5000 - 6000 betalende medlemmer som betaler 200,- hver, blir argumente om at en bot på 5000-150000 vanskelig å betale meget dårlig. Hvorfor det??? Et kort regnestykke utgjør at vi har 1.000.000 i inntekter. Humbug og kanari er ikke så dyrt og fuglatifo er i full oppløsningen og vi har ikke hatt en eneste god tifo i år!!!!
      Det er nok langt flere utgifter enn som så du. Dessuten lurer jeg på hvor du har ifra at FuglaTifo er i full oppløsning? I serieåpningen var det jo en stor overhead, kanskje ikke like original som denne: http://www.kanari-fansen.no/galleri/.../&currentPic=1 - men stilig var den jo. For første gang har vi jo fått noe utenom Åråsen som viser vår klubbtilhørighet, altså veggmaleriet, og en fin tifo mot Vålerenga. Klanens tifo var jo ikke akkurat mye å skryte av den heller. Vi skal jo ikke akkurat skryte på oss at vi har noen lang erfaring med tifoer ennå, men vi er jo (sammen med andre supporterklubber), i en voldsom forbedring. Dersom du ikke er fornøyd med tifoene hittil i år, så er du nok hjertelig velkommen til tifo-gjengen, som sikkert trenger all bistand . (Dersom du ikke gjør dette allerede da!)
      www.sebastianramsland.com
      www.twitter.com/sebramsland

      Kommentar

      • fuglungen
        Seniormedlem
        Forumonanist
        • Sep 2004
        • 195

        #4
        Opprinnelig skrevet av Seb.R
        Det er nok langt flere utgifter enn som så du. Dessuten lurer jeg på hvor du har ifra at FuglaTifo er i full oppløsning? I serieåpningen var det jo en stor overhead, kanskje ikke like original som denne: http://www.kanari-fansen.no/galleri/.../&currentPic=1 - men stilig var den jo. For første gang har vi jo fått noe utenom Åråsen som viser vår klubbtilhørighet, altså veggmaleriet, og en fin tifo mot Vålerenga. Klanens tifo var jo ikke akkurat mye å skryte av den heller. Vi skal jo ikke akkurat skryte på oss at vi har noen lang erfaring med tifoer ennå, men vi er jo (sammen med andre supporterklubber), i en voldsom forbedring. Dersom du ikke er fornøyd med tifoene hittil i år, så er du nok hjertelig velkommen til tifo-gjengen, som sikkert trenger all bistand . (Dersom du ikke gjør dette allerede da!)
        Festtlig at du tar opp fjorårets tifo i "serieåpningen" og sammenligner den med årets serieåpningstifo! Ser du forskjellen?? Virker det som om ting var bedre før????

        Og veggen ble veldig fin da skal sies, men så veldig dyr var den nok ikke...

        Kommentar

        • Seb.R
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2006
          • 4159

          #5
          Opprinnelig skrevet av fuglungen
          Festtlig at du tar opp fjorårets tifo i "serieåpningen" og sammenligner den med årets serieåpningstifo! Ser du forskjellen?? Virker det som om ting var bedre før????

          Og veggen ble veldig fin da skal sies, men så veldig dyr var den nok ikke...
          I fjorårets serieåpning fikk vi aldri opp tifoen, fordi trådene/tauet røyk, så jo - en forbedring har det vært. Jeg forstår poenget ditt med at denne 'overheaden' muligens var bedre, men uten å ha noen innsikt i FuglaTifo's arbeid, så kan jo forholdene ifjor (mest sannsynlig økonomisk) ha vært bedre.

          Når det gjelder veggmaleriet, så er det ikke snakk om prisen jeg mente, men den flotte innsatsen for at den i det hele tatt ble til.
          www.sebastianramsland.com
          www.twitter.com/sebramsland

          Kommentar

          • sniper
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 5254

            #6
            Opprinnelig skrevet av fuglungen
            Med 5000 - 6000 betalende medlemmer som betaler 200,- hver, blir argumente om at en bot på 5000-150000 vanskelig å betale meget dårlig. Hvorfor det??? Et kort regnestykke utgjør at vi har 1.000.000 i inntekter. Humbug og kanari er ikke så dyrt og fuglatifo er i full oppløsningen og vi har ikke hatt en eneste god tifo i år!!!!

            Liker innlegget ditt, og liker debatten. Men må påpeke at Humbug&Kanari faktisk er grisedyrt, og er den største utgiftsposten til KFL, uten sidestykke. Portoutgifter og trykking av blader til 5000 medlemmer. Det blir fort forferdelig mye kroner ut av slikt.
            Og, ikke glem familiemedlemmene, noe som gjør at regnestykket ikke blir så enkelt som 200*5000. Uansett, KFL omsetter for nærmere 2 mill enn 1 mill, så det er som vablig snakk om prioriteringer.

            Jeg mener det er viktigere med medlemsrabatterte tiltak, som billigere bussturer enn å betale bøter.

            Petter

            Kommentar

            • sniper
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 5254

              #7
              Opprinnelig skrevet av Lars

              Men følger man hele tiden klubbens ønsker vil man ende opp som en slags klubbstyrt offisiell supporterklubb, noe som vil være en livsfarlig utvikling. LSK er nemlig, slik jeg oppfatter det, blant klubbene i TL som er minst fansvennlige. Det er mulig det har blitt litt bedre med årene, men det er fortsatt sterke krefter i klubben som ikke har særlig mye til overs for KFL og aktive supportere generelt. Jeg og mange andre (inkl. f.eks. styremedlemmer i KFL) sitter med inntrykket at mange i LSK helst vil ha sittende "supportere" som klapper høflig ved scoring osv..
              Lars, her er jeg sterkt uenig med deg. I alle sammenhenger der jeg har snakket med andre supporterklubber sitter jeg alltid igjen med det inntrykket at vi er heldige som er i LSK. Det er selvsagt alltid noen som ikke er fornøyd med tingenes tilstand, men det gjelder begge veger, og alle har ikke lik formening om hva og hvordan man skal støtte laget.

              Og ja, siden 90-tallet har dette helt klart blitt bedre, noe du også kan lese om i historien til KFL i humbuggen.

              Men jeg er enig med deg at vi ikke kan bli den "offisielle" supporterklubben til LSK, og her må KFL ta grep for å skille linjene i fremtiden. Kommersialismen blir vel ikke akkurat mindre, og KFL MÅ vise seg som det de er, en supporterklubb for supportere, av supportere.

              Petter

              Kommentar

              • MagnetMagne
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jun 2004
                • 446

                #8
                Nå skal jeg kanskje være litt forsiktig i mine uttalelser, i og med at jeg sitter på conten og stort sett bidrar med synging på borteturer.

                Men vil allikevel få komme med litt konstruktiv kritikk.
                Vi har spesielt de 2 siste sesongene vist at vi har vært norges desidert beste supporterskare. Både hjemme og borte vil jeg påstå. Kan nesten ikke huske en eneste match vi blei pissa på av motstander-supporterne i 2005-06. Samtidig som vi var totalt overlegne på stemning hvor enn vi reiste i landet, fikk vi enormt med skryt fra alle bauger og kanter (sett bort fra bydelen på oslo øst og regnhølet mellom de 7 fjell). Dette var skryt som vi etterhvert har taklet svært dårlig. Vi var (og er) opptatt hvor fantastiske vi var og hvor ufattelig mye vi pissa/pisser på alle andre. Alle andre var ræva, mens vi var konger! Jeg titter ofte innom VG-debatt (dog uten å skrive der selv), og selv om dette er et søpleforum, har jeg til tider blitt flau av hvor mye vi skryter av hvor fantastiske KFL er og hvor utrolig ubrukelige alle andre er. Vi har manglet ydmykhet. Og det er ufattelig viktig å være ydmyk når man tar i mot ros i store mengder. Det skal lite til for å løfte seg opp og tro at man er noe man ikke er.

                Dette føler jeg har slått litt tilbake på oss i år. Det kan nesten virke som at vi tar det for gitt at vi fortsatt er norges suverent beste supportere. Vi blir ikke norges beste og mest høylydte supportere ved å ikke synge, derfor støtter jeg oppunder tråden om "holdnings kampanje" et annet sted her på forumet.

                Etter alt maset rundt UFC i fjor, mener jeg det nå er på tide at hele feltet titter i deres retning og følger opp om deres mentale supporter kultur!

                Jeg mener fortsatt at vi er landets beste supportere, men vi kan ikke hvile på den tittelen! Alle må brette opp ermene og jeg lover å gjøre mitt på borteturene..

                Forza Fugla! La oss fortsatt vise Norge og resten av Skandinavia hvem som er best på tribunen!
                Snart neste hælj.....

                Always Hardcore
                TS05

                Kommentar

                • fuglungen
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Sep 2004
                  • 195

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av petter
                  Liker innlegget ditt, og liker debatten. Men må påpeke at Humbug&Kanari faktisk er grisedyrt, og er den største utgiftsposten til KFL, uten sidestykke. Portoutgifter og trykking av blader til 5000 medlemmer. Det blir fort forferdelig mye kroner ut av slikt.
                  Og, ikke glem familiemedlemmene, noe som gjør at regnestykket ikke blir så enkelt som 200*5000. Uansett, KFL omsetter for nærmere 2 mill enn 1 mill, så det er som vablig snakk om prioriteringer.

                  Jeg mener det er viktigere med medlemsrabatterte tiltak, som billigere bussturer enn å betale bøter.

                  Petter
                  La meg først å fremst utrykke min glede over at vi velger å bruke mye penger på H&K. En fantastisk fanzine og en masse kred til de som bruker masser av tid på å få så bra som det er.

                  Helt enig med deg Petter at det er viktig å substitiere borteturer slik at mest mulig folk blir med på kampene. Tanken bak "at vi burde ha råd til å betale bøter", var egentlig ment som at tifo og stemnings messig vil ofte pyrotekniske virkemidler bringe oss opp på et nivå som tromma gjorde for 2 sesonger sider.

                  Og Magnetmagne: Jeg har selv vært inne på vgd og lest, og for de som tror at debatter sklir ut i det usaklige her. Burde man ta en titt inne på der. La heller folk tro at de pisser på hverandre supporter messig, jeg mener at når alt kommer til alt er det om spillerne er fornøyd med innsatsen vår. Men om KFL velger å fortsatt kjøre sydlig tribuneliv, blir vi nok nødt til å helle mer mot mentaliteten til UFC

                  Kommentar

                  • André
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Oct 2006
                    • 419

                    #10
                    KFL er alt for redd for et dårlig rykte blant familer osv. så de tørr ikke kjøre pyro eller noe sånt. Så seinest LYN i går de fyrte av røykbomber osv. Mange andre klubber bruker pyro. Men i KFL blir du sett på som idiot og taper vis du driver med pyro.

                    det er min mening.!
                    Your life
                    A game
                    turn it up, turn it up!

                    Kommentar

                    • MortenA
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2007
                      • 3404

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av petter
                      Liker innlegget ditt, og liker debatten. Men må påpeke at Humbug&Kanari faktisk er grisedyrt, og er den største utgiftsposten til KFL, uten sidestykke. Portoutgifter og trykking av blader til 5000 medlemmer. Det blir fort forferdelig mye kroner ut av slikt.
                      Og, ikke glem familiemedlemmene, noe som gjør at regnestykket ikke blir så enkelt som 200*5000. Uansett, KFL omsetter for nærmere 2 mill enn 1 mill, så det er som vablig snakk om prioriteringer.

                      Jeg mener det er viktigere med medlemsrabatterte tiltak, som billigere bussturer enn å betale bøter.

                      Petter
                      Forlater tema litt her, men:
                      Har det vært vurdert alternativer til posten for H&K? Tror det kunne vært spart noen kroner i hvertfall om vi kuttet ned på frakten. Kanskje folk kunne skrevet seg på lister, og hentet H&K på feks. Martin's eller LSK-shop i stedet for å få det sendt hjem. Dette er jo steder hvor mange supportere er hyppig, og så kan man heller få en e-mail (evt. at det postes her på forum og hjemmesider at nytt nummer er ute).
                      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                      Kommentar

                      • ChriZza
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2005
                        • 4265

                        #12
                        Hente buggen på martins er en dårlig idé, ikke mange som får med seg den hjem da.

                        Kommentar

                        • sniper
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2004
                          • 5254

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av MortenA
                          Forlater tema litt her, men:
                          Har det vært vurdert alternativer til posten for H&K? Tror det kunne vært spart noen kroner i hvertfall om vi kuttet ned på frakten. Kanskje folk kunne skrevet seg på lister, og hentet H&K på feks. Martin's eller LSK-shop i stedet for å få det sendt hjem. Dette er jo steder hvor mange supportere er hyppig, og så kan man heller få en e-mail (evt. at det postes her på forum og hjemmesider at nytt nummer er ute).
                          Det er blitt forsøkt før å hente ting, medlemskort i 2005 tror jeg det var. Fungerte overhodet ikke.

                          Petter

                          Kommentar

                          • superbøffel
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2005
                            • 5611

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av MortenA
                            Forlater tema litt her, men:
                            Har det vært vurdert alternativer til posten for H&K? Tror det kunne vært spart noen kroner i hvertfall om vi kuttet ned på frakten. Kanskje folk kunne skrevet seg på lister, og hentet H&K på feks. Martin's eller LSK-shop i stedet for å få det sendt hjem. Dette er jo steder hvor mange supportere er hyppig, og så kan man heller få en e-mail (evt. at det postes her på forum og hjemmesider at nytt nummer er ute).
                            Dette blir jo bare tåpelig - en av de store gledene med Buggen er jo følelsen av glede når man henter posten.

                            En ting er å se på utgiftssiden, men jeg er sikker på at det mange tiltak som vil gjøre inntektssiden enda fetere. (og ja, jeg vet KFL er flinke på denne siden allerede, jfr KFL Mastercard)
                            Enøyd i de blindes dal.

                            Kommentar

                            • MortenA
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2007
                              • 3404

                              #15
                              Et annet alternativ er jo som jeg nevnte LSK-shopen. Tanken bak lista var jo at da kunne folk som har muligheten til det hente de der, og bli krysset av når de hentet det.

                              Folk som ikke er der overhodet/ofte kan da få den sendt hjem. Poenget mitt var å kutte litt i kostnadene, og det er mange supportere som er hyppig innom begge steder. Men hvis det er forsøkt og ikke fungert, så er det greit. Jeg bare kaster ut mine forslag, så får andre ta stilling til om det lar seg gjøre.
                              Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                              Kommentar

                              • Trondeo
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 3062

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av MortenA
                                Et annet alternativ er jo som jeg nevnte LSK-shopen. Tanken bak lista var jo at da kunne folk som har muligheten til det hente de der, og bli krysset av når de hentet det.

                                Folk som ikke er der overhodet/ofte kan da få den sendt hjem. Poenget mitt var å kutte litt i kostnadene, og det er mange supportere som er hyppig innom begge steder. Men hvis det er forsøkt og ikke fungert, så er det greit. Jeg bare kaster ut mine forslag, så får andre ta stilling til om det lar seg gjøre.
                                Tror dette vil bli veldig upraktisk..

                                En lett ting man kan gjøre, er ås sette en koselig boks på disken på Sportshuset, der det står; "Støtt Humbug & Kanari". Så et lite hull på toppen av boksen, der det passer å putte i alt fra 50 øre, til 1000-lapper.

                                Kommentar

                                Working...