Ja til levende tribunekultur - nei til vold og unødig provosering

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • detvarvondtdet
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jul 2006
    • 398

    Ja til levende tribunekultur - nei til vold og unødig provosering

    Det virker som om det ingen ende vil ta. Hva da spør du? Jo, den evige sutringen og de evige angrepene om det man ikke vet noe om. Det ligger dypt begravet i menneskets natur å ha en sunn skepsis mot ting som er ukjent, ja ting som kanskje til og med kan virke litt truende. Problemet er at noen ganger går den skepsisen over fra å være en sunn beskyttelses teknikk til å bli neste skummelt, ja jeg vil nesten si boarderline paranoia.

    På Åråsen og innad i kfl vil jeg tørre å påstå at man etterhvert har funnet en fin balansegang for hva man akspeterer og tolererer av oppførsel. Suporterkultur har (heldigvis) et mangfold som ikke står tilbake for noen annen kultur og subkultur i verden.
    Selvfølgelig er det tidvis sterke motsetninger også innad bland kanaris. Feks diskusjonene som dukker opp omkring UFC med jevne mellomrom. Diskusjon er sunt! Diskusjon skaper grobunn for vekst, og positiv forandring. Diskusjon er bare et bevis på det mangfold i KFL av diverser mentaliteter, aldersgrupper osv.
    Det som ikke er bra er når motsetninger gir seg til syne ikke ved dialog eller ytringer i passende fora, men med aksjoner eller handlinger på eget initiativ som fører til feks utestegning, bøter eller andre ting som skader kfl og Lsk. Dette kan være feks blussing, voldlig oppførsel i forbindelse med fuglakamper osv. Dette er heldigvis et så marginalt problem at jeg heller velger å karakterisere det som uheldige enkelthendelser som i etterkant har blitt løst på en fortreffelig måte..Lenge leve selvjustisen.

    Ultras bannere, acab bannere (eller bannere med lignende ytringer) er i mine øyne ikke en bevisst provokasjon ment for å skape en motreaksjon, men heller en ytring fra noen som faktisk har noe å si. Selvfølgelig burde de som fremviser sånne bannere skjønne at det kan skape reaksjoner. Det er også menn og kvinner i uniform som er medlemmer i KFL. Jeg kan tenke meg at de kanskje ikke finner det særlig inkluderende når andre medlemmer fremmer politihat på deres vegne....Når man ytrer noe i forbindelse med en LSK kamp er det faktisk det du gjør...Her skiller man ikke mellom enkelt individer...Man representerer KFL som helhet når man står på feltet....ikke glem det..
    Husk: det finnes alltid drittsekker som Gisle Oseberg der ute!

    I lengre tid har grupperingen SKF (sportsklubbens fineste) blitt nevnt i diverse fora. Uten å snakke på vegne av andre tror jeg at jeg har de fleste med meg når jeg sier at noen casual bevegelse ikke er ønsket i Lillestrøm,,langt mindre i forbindelse med KFL! Det er mer en 1 Lillestrømling som har kontakt med isko boys blandt annet gjennom internettfora og treff i forbindelse med landskamper... Den dagen det smeller i Sørumsparken og DU havner på legevakta på Lillestrøm sykehus med kjevebrudd etter en "rett høyre" fra en stone island kledd bølle fra galgeberg er det ingen sympati å hente her...!


    Ja til mangfold, ja til levende tribunekultur, Nei til vold
    "Dere kan sitere meg på dette:
    Jeg blir heller nummer ni med et lag som drar sammen, enn nummer tre med en møkkagjeng"
    Fjøra
  • OTS
    Juniormedlem
    Ferskenpels
    • Sep 2007
    • 1

    #2
    Hvorfor gi disse degenererte taperene oppmerksomhet? Er jo KUN det de er ute etter.

    Kommentar

    • Lars
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2004
      • 6156

      #3
      Opprinnelig skrevet av OTS
      Hvorfor gi disse degenererte taperene oppmerksomhet? Er jo KUN det de er ute etter.
      Man kan si mye om casuals, men at de kun er ute etter oppmerksomhet er bare latterlig å si. Om man kun er ute etter oppmerksomhet fins det hundrevis av mer effektive måter å skaffe seg akkurat det på.

      Kommentar

      • techern
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Apr 2007
        • 327

        #4
        Det er mennesker som liker å slåss, enkelt og greit.
        Shut up and focus on the good things

        Kommentar

        • Stone
          Seniormedlem
          Forumonanist
          • Sep 2006
          • 225

          #5
          Opprinnelig skrevet av Lars
          Man kan si mye om casuals, men at de kun er ute etter oppmerksomhet er bare latterlig å si. Om man kun er ute etter oppmerksomhet fins det hundrevis av mer effektive måter å skaffe seg akkurat det på.
          Hva er de egentlig ute etter hvis vi ser bort fra slåssingen?

          Kommentar

          • Lars
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 6156

            #6
            Opprinnelig skrevet av Stone
            Hva er de egentlig ute etter hvis vi ser bort fra slåssingen?
            Jeg har ikke inngående kjennskap til kulturen, og det er helt sikkert forskjellige ting som gjør at den tiltrekker seg folk, men ting som å føle adrenalinkicket mange får av å slåss, markere territiorie (vise hvem som bestemmer i egen/fremmed by) og generell interesse for slåssing, er helt sikkert vanlige motiver. I tillegg er det vel mange som mener at dagens supporterkultur er altfor snill, og ønsker å ta avstand fra den.

            Kommentar

            • Rovfugl
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2004
              • 3672

              #7
              skjønner ikke helt hvordan en normal person kan mene at dagens supporter-kultur er for snill? at man holder seg til de lover og regelverk som er satt er vel ikke å være for snill, det er vel heller et tegn på at man tar ansvar. hva hjelper det laget om man kan få en litt "slemmere" supportekultur ?
              Poenget ved å være supporter er å støtte laget sitt i med og motgang med de midler som er tigjengelig og lovlig, støtte laget fra tribunen med sang og oppmuntring når laget kanskje har en vond motgang er kanskje den ultimate støtte. hvoprdan kan man støtte laget noe bedre med en "slemmere" kultur ?

              Å avtale slossing på lagets kampdag med folk fra motspillernes by hjelper ikke laget på noen som helst måte, det er en egoistisk handling fra disse personenes side og har kan dermed ikke kalles "support" det er en handling for å tilfredstille seg selv hvor laget ikke har noen betydning for selve slossingen.

              Medlemmer fra KFL er på kampene for å tilfredstille seg selv OG laget, de støtter laget i med og motgang, den enorme støtten laget fikk etter fadesen mot karjeng (eller hvordan det skrives) er et av de siste enormt gode eksemplene på dette, de støtter laget med synging og oppmuntre laget til å kjempe enda mere, de tilfredstiller seg selv ved å føle at de har bidratt med støtte under kampen , og de får se foppall som de fleste av oss er intressert i.

              Problemet er vel at noen steder har de strengere regler og det hender litt for ofte at poilti\vakter og media legger for mye i enkelte saker som egentlig ikke er noen sak i utgangspunktet, at noen blir utsatt for maktsyke personer som vil vise seg frem.

              STOLT som faen av å være en del av KFL som jeg synes både utfører og behandler episoder på en fortreffelig måte i de fleste tilfeller, står på tribunen og støtter laget i med og motgang og synger på sine "2-3" sanger hver kamp, og de svikter ALDRI !!!
              DØ FOR FUGLA!!!
              http://www.fluefiskebloggen.no
              LSK er min religion
              Ujah er min gud

              Kommentar

              • LSK-supp.
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Dec 2003
                • 1023

                #8
                Så vidt jeg har forstått har ikke casualkulturen egentlig noe med fotballklubbene å gjøre, men mer med at det er folk som har funnet felles spenning og tilhørighet ved disse grupperingene.

                Fotballklubbene er bare for å vise tilhørighet, så det blir som en "fightclub".

                Dessuten er det vel mer prat og spenningen, ikke selve slossingen som dominerer, i løpet av et år som casual er det ikke så mange slag man får utdelt sies det.

                Synes det er greit man setter på plass klovner fra bortesupportere som lager bråk i Lillestrøm, men når det blir så organisert som casualsmiljøet så ødelegger det for mye for klubben at det er verdt det.
                I år så tar vi alt- i år så tar vi alt!(som har puls)

                Kommentar

                • RoyVaadal
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2004
                  • 4055

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Lars
                  Jeg har ikke inngående kjennskap til kulturen, og det er helt sikkert forskjellige ting som gjør at den tiltrekker seg folk, men ting som å føle adrenalinkicket mange får av å slåss, markere territiorie (vise hvem som bestemmer i egen/fremmed by) og generell interesse for slåssing, er helt sikkert vanlige motiver. I tillegg er det vel mange som mener at dagens supporterkultur er altfor snill, og ønsker å ta avstand fra den.
                  Jeg opplever dette som en glorifisering av et miljø som bare bør omtales i ensidig negative vendinger. Spesielt den siste setningen virker helt bak mål. Den oppfatter jeg både som indirekte støtte til degenererte miljøer og som en urealistisk kommentar om at de degenererte har mye mer støtte enn de faktisk har.

                  Nulltoleranse overfor slåsskultur i forbindelse med LSK! I enhver sammenheng!
                  RoyVaadal.

                  Kommentar

                  • Vestfold Kanaris
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Oct 2004
                    • 4583

                    #10
                    Uansett hva man måtte mene om casuals er det i de fleste tilfeller total skivebom å kalle dem uinteressert i fotball. Casuals er blant de aller ivrigste supporterene av sin klubb.

                    Man må gjerne mene at jeg glorifiserer miljøet, men det blir bare for dumt å beskylde mange av dem for å være "voldspøbler uten fotballinteresse"!
                    Last edited by Vestfold Kanaris; 06.09.2007, 21:31.
                    LOUD
                    PROUD
                    ULTRA

                    Kommentar

                    • Fritz
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Nov 2004
                      • 1033

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                      Jeg opplever dette som en glorifisering av et miljø som bare bør omtales i ensidig negative vendinger.
                      Hva er egentlig så farlig med å forsøke og definere fenomenet mest mulig presist? Det at man konstaterer at den jevne casual er interessert i fotball er da på ingen måte med på å legitimere handlingene deres? Spør du meg gjør det vondt verre å stikke hodet i sanden - fakta er viktigst når man vil noe til livs. Alltid.

                      Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                      Spesielt den siste setningen virker helt bak mål.
                      Jeg oppfatter Lars som at han mener at mange av dem som tiltrekkes av casuals-miljløet synes dagens supporterkultur er for snill. Og jeg tror Lars har rett i det.

                      Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                      Nulltoleranse overfor slåsskultur i forbindelse med LSK! I enhver sammenheng!
                      Enig.

                      Kommentar

                      • Rovfugl
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2004
                        • 3672

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Vestfold Kanaris
                        Uansett hva man måtte mene om casuals er det i de fleste tilfeller total skivebom å kalle dem uinteressert i fotball. I utlandet ser man at casuals er blant de aller ivrigste supporterene av sin klubb.

                        Man må gjerne mene at jeg glorifiserer miljøet, men det blir bare for dumt å beskylde mange av dem for å være "voldspøbler uten fotballinteresse"!
                        om dem er foppallintressert gjør det ikke det spor bedre å være voldspøbel! å være foppallintressert er ikke det samme som å være supporter heller, og ingen som driver med slossing og dritt kan kalle seg supporter fordi det skader laget og klubben mere enn det støtter, det ligger i ordet supporter at man støtter laget sitt.
                        litt satt på spissen men u get the point :-)
                        DØ FOR FUGLA!!!
                        http://www.fluefiskebloggen.no
                        LSK er min religion
                        Ujah er min gud

                        Kommentar

                        • RoyVaadal
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2004
                          • 4055

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Fritz
                          Hva er egentlig så farlig med å forsøke og definere fenomenet mest mulig presist? Det at man konstaterer at den jevne casual er interessert i fotball er da på ingen måte med på å legitimere handlingene deres? Spør du meg gjør det vondt verre å stikke hodet i sanden - fakta er viktigst når man vil noe til livs. Alltid.
                          Jeg har ikke gjort noe forsøk på å definere hvorvidt de degenerte voldspøblene liker fotballer eller ikke, slik avsporingen tyder på. Det er i grunn ganske likegyldig om de liker fotball eller ikke, jogger om kveldene eller går tur i skogen. Det er uønskede elementer som vi for enhver pris må kvitte oss med.

                          Hvis man vil noe til livs så må man fokusere på det man vil ha bort og ikke avspore debatten med alle mulige andre ting. Det er viktig at sånne miljøer ikke kan skaffe seg legitimitet ved at de også har andre såkalt, positive sysler.

                          De slåss, de er degenerte og de er pøbler. De skal bort. Verre er det ikke.
                          RoyVaadal.

                          Kommentar

                          • Rovfugl
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2004
                            • 3672

                            #14
                            det jeg mente med at de ikke kan kalle seg supportere var at disse folka på en måte jobber mot eller skader sin egen klubb med sine egoistiske handlinger og derfor ikke bør påkalle seg å være supporter, at dem er med på å synge gjør ikke disse handlingene rett og klarer ikek å veie opp for det gale dem gjør, derfor kan man ikke kalle dem ekte supportere, og det er min mening og ikke fakta hentet ut av et leksikon, så får man tolke det som man vil.

                            Ser for meg at slike miljø er vanskelig å bli kvitt, om ikke umulig! sentralt står jo supporterklubbene midt inni dette, da man ofte i media ser at det skrives om disse folka som supportere fra div klubber, om det er tilfelle vet ikke jeg men jeg håper at disse folka kan bli luka ut og aldri slipper inn i varmen i en supporterklubb, ville vært en god start med et samarbeid mellom klubbene for å stenge dise folka ute og sørge for at miljøet aldri kommer inn i supporteklubbene, og sørge en gang for alle at media skjønner og opplyser folk at disse folka ikke er medlemmer , men folk som er uavhengig og at supporterklubbene tar stor avstand fra slikt. dette er egenlig en selvfølge (håper jeg) , men slik media ofte fremstiller disse sakene så er det mange i Norges land som har en "feil" oppfatning av dette, med mindre jeg tar feil og disse virkelig er medlemmer i klubber.

                            Måtte lopper fra 100 kameler infisere armhulene til enhver som driver med slikt!
                            DØ FOR FUGLA!!!
                            http://www.fluefiskebloggen.no
                            LSK er min religion
                            Ujah er min gud

                            Kommentar

                            • Thor87
                              Juniormedlem
                              Ferskenpels
                              • Sep 2007
                              • 3

                              #15
                              Skjønner ikke hvorfor man diskuterer degenererte tapereengang, Lillestrøm har jo ikke noen slike gutter.

                              Kommentar

                              • 307
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Mar 2007
                                • 358

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Thor87
                                Skjønner ikke hvorfor man diskuterer degenererte tapereengang, Lillestrøm har jo ikke noen slike gutter.
                                For det første, våkn opp. Og titt rundt deg.

                                Til dere andre. Hvordan blir man kvitt det. Skal man kaste ut de som ser ut som casuals. Da har noen i ledelsen i Kanari-Fansen og folk i andre posisjoner i Kanari-Fansen et problem. Og halvparten av Ufc er kledd som casuals. Og hvis man har sett noen av de casualsene vi har er det ikke noe å være redd for. Men miljøet må overvåkes. Vi må for all del ikke få dette inn på stadion. Som dem har fått i sverige.

                                Kommentar

                                • e.d
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • May 2005
                                  • 688

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av 307
                                  For det første, våkn opp. Og titt rundt deg.

                                  Til dere andre. Hvordan blir man kvitt det. Skal man kaste ut de som ser ut som casuals. Da har noen i ledelsen i Kanari-Fansen og folk i andre posisjoner i Kanari-Fansen et problem. Og halvparten av Ufc er kledd som casuals. Og hvis man har sett noen av de casualsene vi har er det ikke noe å være redd for. Men miljøet må overvåkes. Vi må for all del ikke få dette inn på stadion. Som dem har fått i sverige.
                                  Skal vi komme noen som helst vei med å diskutere dette så må vi skille mellom de som har en causal klesstil ifra de som er voldsutøvere. Jeg vil snu det på hodet å si at de som er voldsutøvere ikke skal få lov til å ta patent på causal begrepet. Jeg synes vi skal slutte å kalle dem causals og heller kalle dem voldsutøvere. causal er en populær klestil som finnes overalt og som er milliardindustri og som er helt stuerein og ikke har noe med vold og gjøre. La de de som går causal kledd slippe å stå til ansvar for det voldsutøvere måtte finne på.
                                  synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                                  Kommentar

                                  • Thor87
                                    Juniormedlem
                                    Ferskenpels
                                    • Sep 2007
                                    • 3

                                    #18
                                    Vis jeg har forstått dette riktig så mener folk at Lillestrøm har casuls? Kan noen da vise til noe konkret de har gjort? Om man ikke kan det er jo disse like uskyldige som Ufc, og da syns jeg denne diskusjonen kan stenges.

                                    Dette er en viktig diskusjon, men ikke noe poeng å ta den vis vi ikke har aktive casuals vel?

                                    Kommentar

                                    • e.d
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • May 2005
                                      • 688

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av Thor87
                                      Vis jeg har forstått dette riktig så mener folk at Lillestrøm har casuls? Kan noen da vise til noe konkret de har gjort? Om man ikke kan det er jo disse like uskyldige som Ufc, og da syns jeg denne diskusjonen kan stenges.

                                      Dette er en viktig diskusjon, men ikke noe poeng å ta den vis vi ikke har aktive casuals vel?
                                      Vi har masse casuals. Er bare å se rundt seg på tribunen det. Ganske aktive er dem også i å synge å støtte Fugla. Voldsutøvere derimot har vi ikke.
                                      synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                                      Kommentar

                                      • koppen
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Dec 2006
                                        • 456

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Thor87
                                        Vis jeg har forstått dette riktig så mener folk at Lillestrøm har casuls? Kan noen da vise til noe konkret de har gjort? Om man ikke kan det er jo disse like uskyldige som Ufc, og da syns jeg denne diskusjonen kan stenges.

                                        Dette er en viktig diskusjon, men ikke noe poeng å ta den vis vi ikke har aktive casuals vel?
                                        tror vi har casuals gitt, skf (sportklubbens fineste) de er såvidt jeg veit få enda.. og godt er det!

                                        folk må klare å skille mellom de som går i burberry, fred perry osv. og de som faktisk "er casuals".. kan tenke meg det er slitsomt å bli uglesett fordi man liker å kle seg i noe annet enn supporter utstyr..
                                        "en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎