Enga og Brann

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • iL
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Jan 2004
    • 10771

    Enga og Brann

    Hva har det seg at plutselig i år har de omtrent like mye penger som RBK til å kjøpe spillere?
    Hva har snudd?
    Hvorfor klarer ikke vi dette?
    Blir det penger som bestemmer i norsk liga også etterhvert, slik som det ser ut til i andre land (chelsea i england feks som ett ekstremt eksempel)

    Jeg lider nå litt av misunnelsen som andre supportere en chelsea supportere gjør i England.
    Kanarifugla flyr høyt i år!
  • gj
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3359

    #2
    Siden i fjor har det vel blitt fokusert ganske kraftig på at trioen Brann, Rosenborg og Vålerenga (alfabetisk rekkefølge ;- ) vil dominere norsk fotball fremover. Denne trioen har blitt ytterligere forsterket i år, og det ser ut til å være en etablert vinkling fra medienes side nå.

    Jeg morer meg litt over dette.

    Rösler får nå jobbe i fred og vi kan ikke forvente suksess i år med en så fersk trener. Men det er mange ting som tyder på at den nye treneren har gitt en slags "ny giv" i laget.

    Anyway, det som morer meg er at jeg stadig ser folk rundt om på forumer advare litt om denne trio-fokuseringen. Lagene folk advarer litt om er stort sett LSK og TIL.

    Jeg gleder meg uansett til årets Eliteserie.

    mvh
    Glenn som enda ikke har sett en RL-match

    Kommentar

    • arneg
      Juniormedlem
      Bøffelpromp
      • Feb 2005
      • 19

      #3
      Enga og Brann har ikke like mye penger som RBK til å kjøpe spillere. RBK er der i egen divisjon. For de to andre klubbene så er årsakene til aktivitetene på overgangsmarkedet forskjellig. Brann har eksterne investorer som kjøper og eier spillerne. VIF bruker pengene fra salget av Hagen og Jalland. De har fortsatt ikke brukt alt. Dette da de har handlet flere Bosman spillere. LSKs største problem er nok at de i de siste årene har bommet på kjøpene og i tilegg måtte sluppet spillere gratis? Arrester meg hvis jeg tar feil.

      Kommentar

      • Mingus
        Seniormedlem
        Forumonanist
        • Mar 2004
        • 193

        #4
        RBK er fortsatt i en egen klasse når det gjelder pengesekken.
        At Brann og vif har fått litt mer penger stemmer nok noe, men ikke helt. Greit at vif har penger etter salg av spillere, men glem ikke den tradisjonen de har for å brenne av store pengesummer. Er ikke lenger enn halvannet år siden de var nær på å gå konkurs og hadde mange mill i gjeld. Før dette hadde de altså brukt massevis av Fredriksens kronasjer og ikke greid å få noen ting igjen for det, bortsett fra en korrupt dommer i en viss kval kamp.. Poenget er at vif alltid har hatt mye penger, mer enn oss, men ikke greid å forvalte dem. Forskjellen nå fra tidligere år er at nå kommer pengene fra spillersalg, en viss grad av sportslig suksess og ikke fra Fredriksens lommer.

        Brann har også fått noe mer penger. I store oppslag i pressen ser vi at de får hele 60 mill sponsor kroner fordelt over 3 år. Mye penger, ja, men jeg har også lest at de tidligere har hatt ca 20 mill pr år. Og 60 mill fordelt over 3 år er...
        ..ikke annet enn imponerende av pressen å hype disse lagene slik!

        Nyervervelsene til disse lagene er også veldig oppskrytt. (Sett bort fra Ishizaki!) Hva faaen er feks en midtstopper fra 1. div sammenlignet med vår egen Rambekk, som forøvrig har imponert på et eliteserielag i flere år? Myklebust er en av de aller største talentene i landet. - Han er vår!! De spillerne som allerede er der spilte på det som da var norges beste lag, senest i fjor sommer. Åpne øynene for pokker! Vi har allerede en veldig god stall!!
        Vif handler inn avdankede gamle proffspillere som Ronny. Han vil nok heve en god lønn, når han er skadet for endte gang..

        Brann har flere mange gode spillere, men ikke fortsterket laget nevneverdig så langt. Hva gjør pengene for dem? At de stjernespillerne de allerede har hever skyhøye lønninger som ikke kan brukes på andre spillere. Så lenge Brann lever på denne måten har de jo ikke all verdens penger til nye innkjøp heller.

        Synes ikke vi skal grine over at deres lommebok for tiden er større enn vår. Dette er unødvendig sutring. Vi har alltid vært et stabilt topplag som kan hamle opp med hvem som helst. Forrige sesong hadde knarkerne hver eneste margin på sin side. Vi hadde de aller fleste marginene mot oss. I år er det et nytt år. Dette snur! Nå er det våre spillere som vil blomstre og vi vil være Konger igjen...

        Kommentar

        • Bolsen3
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jan 2004
          • 1061

          #5
          Det hele minner jo på en måte litt om det som skjedde med oss før 2002-sesongen. Mediene hauset oss opp som laget som skulle utfordre RBK, og kvalifisere seg til Champions Leauge. I 2001 fikk LSK 56 poeng, vif fikk i fjord 48, og brann enda mindre, og vi husker alle hvordan det gikk med LSK i 2002... Tror både Brann og Vålerengen vil gå på en smell i år... De vil nok ikke falle så langt ned som vi gjorde, men jeg har faktisk veddet med en vif-fan at dem ikke havner topp 5! Føler meg overbevist om at de ikke tar medalje.. Virker som om de tror de er bedre enn de virkelig er, og gleder meg til å se dem komme grundig ned på jorda! Vi kan jo allerede se det litt nå... Laget som knuser dem 4-0, slår vi forholdsvis enkelt 1-0... Nå skal man ikke legge all for stor vekt på enkelt-kamper som dette, men det er hvertfall en liten peke-pinn...

          Rosenborg ser også svakere ut enn på lenge, men de kommer nok sterkere utover høsten, som alltid. Men det er vel liten tvil om at skal rekken til rosenborg brytes, så ligger mye til rette for det i år... Tror faktisk LSK kan bli en positiv overaskelse...går alt bra kan det til og med bli gull...

          Kommentar

          • HSft
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2004
            • 6075

            #6
            Etter 2001 sesongen satsa ikke lsk, det gjør brann og vif til de grader i år.tror brann er opphausa, men vif virker desverre sterke. Blir desverre overaska om vif ikke er blandt de 5 beste neste år, men det er ikke helt umulig at vi er over dem. Om lillestrøm gjør det bra i år er jeg helt sikker på at de ikke gjør den samme tabba som etter 2001 sesongen, tror lillestrøm tar det temmelig rolig for tiden og prøver å unngå for store underskudd, men om vi får en bra plassering kommer det til å satses.
            Synes noe som er en fordel for lsk er at vi har færre kamper og dermed ikke trenger like stor stall og samme utskiftninger, kanskje får vi et bedre sammspilt lag enn søpla.

            Kommentar

            • arneg
              Juniormedlem
              Bøffelpromp
              • Feb 2005
              • 19

              #7
              "Han vil nok heve en god lønn, når han er skadet for endte gang.. " (om Ronny Johnsen)
              Så langt jeg har registrert i media så får Johnsen betalt for spilte kamper og prestasjon. Det jeg er enig i er at enga har vært heldig med summene de fikk for de to som dro til Russland. I dagens marked så betyrdet at de har kunne forsterke laget for disse. En ting til: mener du at Myklebust vil dominere elitedivisjonen mens kapteinen på u-21 Grindheim, ikke er verd å nevne? :?:

              Kommentar

              • gj
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 3359

                #8
                Enig med HStf på et par punkter her.

                Du kan ikke sammenlikne med tidligere år lenger. Det er en helt ny situasjon nå.

                Man kan si at både VIF og Brann har brent penger før. Men innse det - de har lært.
                Jeg synes det er for dumt å undervurdere Brann og VIF nå på grunnlag av forhistoriske feil.

                Jeg tror VIF og Brann kommer til å bli sterke i år. Og jeg ser faktisk ikke bort fra at Rosenborgs hegemoni faller i år.

                Når det gjelder LSK gleder jeg meg også. Av de signalene jeg har fått, og mye av "vibbene" rundt laget, så har jeg inntrykket av at det er "godt" å være kvitt Arne.
                Nå er det nye impulser, nye innslag. Kanskje trenger Rösler - i likhet med Rekdal - noen år på å bevise sin kompetanse. Jeg skal ha tålmodighet til å vente...

                Kommentar

                • Mingus
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Mar 2004
                  • 193

                  #9
                  Arneg skrev:
                  mener du at Myklebust vil dominere elitedivisjonen mens kapteinen på u-21 Grindheim, ikke er verd å nevne?
                  Har ikke sagt at han vil dominere eliteserien i år. Men jeg tror han vil lage noen mål og samtidig gjøre LSK mer uforutsigbare. Gjør han det er jeg fornøyd. Om et par år vil han være et giftig kort og en trussel for samtlige forsvar her i landet.

                  Grindheim har vel ikke mer talent enn vår egen Myklebust. At han er kaptein på U21 trenger ikke bety all verdens. Hvem skulle han ta plassen fra på laget til engen? Ikke mye som tyder på at han heller umiddelbart hever det laget! Tror du han vil starte mange flere kamper på vif enn Myklebust hos oss? Myklebust kommer til å lage mål og derfor vil han være med på avgjøre kamper i vår favør. Tror ikke det samme kan sies om Grindheim.

                  Kommentar

                  • HSft
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2004
                    • 6075

                    #10
                    Grindheim spilte ikke i tippeligaen når han var 19, så myklebust ligger et par år foran i utviklingen. Grindheim kan bli god etterhvert han, men han bør spille fast tippeliga i en alder av 21 om han skal bli noen stor stjernespiller.

                    Kommentar

                    • Do'h
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2004
                      • 1891

                      #11
                      Vi har ingen "Rik Onkel" som kan skaffe oss spillere som Bengt Sæternes osv...
                      LSK FOR GULL 2006

                      Kommentar

                      • heidar
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2004
                        • 2120

                        #12
                        Rike onkler vinner ikke fotballkamper...
                        En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                        Endelig er mørketida over.

                        Kommentar

                        • Do'h
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2004
                          • 1891

                          #13
                          nei... men dem gir penger til gode spillere som vinner kamper...
                          LSK FOR GULL 2006

                          Kommentar

                          • Ola
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2003
                            • 1651

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av HSft
                            Grindheim spilte ikke i tippeligaen når han var 19, så myklebust ligger et par år foran i utviklingen. Grindheim kan bli god etterhvert han, men han bør spille fast tippeliga i en alder av 21 om han skal bli noen stor stjernespiller.
                            Dette er jeg faktisk helt enig i.

                            Må også få tilføre at Brann og VIF ikke eier egen stadion. Men det er ikke noe tvil om at de tre nevnte lagene kommer til å bite fra seg. Historikken sier at en av favorittene vil falle fra, og at en outsider vil komme opp. LSK?

                            Kommentar

                            • CocaJerry
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2004
                              • 2532

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av HSft
                              Grindheim spilte ikke i tippeligaen når han var 19, så myklebust ligger et par år foran i utviklingen. Grindheim kan bli god etterhvert han, men han bør spille fast tippeliga i en alder av 21 om han skal bli noen stor stjernespiller.
                              Er enig i at Myklebust ligger litt foran skjema i forskjell til Grindheim, men det er mange som har slått til etter at de er fyllt 21/22 år da.


                              At Christian Grindheim er kaptein på u-21 landslaget er fordi han spiller i en mer sentral posisjon enn Myklebust og fordi han har spillt der en del lenger(22 år i juli). Det er mye mer vanlig at midtstoppere, keepere og sentral midtbanespillere er kapteiner enn en spisser, becker og kantspillere.

                              Kommentar

                              • HSft
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2004
                                • 6075

                                #16

                                Kommentar

                                • K_P(Kjernen)
                                  Medlem
                                  Møteplager
                                  • Apr 2004
                                  • 83

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av HSft
                                  http://www.enga.no/
                                  Steffen "Måtte han dø" ******* er vel en gjengasnger der i gården..

                                  Alle de som hater enga klapper nå

                                  Kommentar

                                  • Do'h
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2004
                                    • 1891

                                    #18
                                    Så det er dette Rekdal gjør på fritiden...?
                                    LSK FOR GULL 2006

                                    Kommentar

                                    Working...
                                    😀
                                    😂
                                    🥰
                                    😘
                                    🤢
                                    😎
                                    😞
                                    😡
                                    👍
                                    👎