Tom Lund vurderte Vålerenga

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • oddleif
    Medlem
    Hoffnarr
    • Dec 2007
    • 49

    Tom Lund vurderte Vålerenga

    I den nye fotballboka "Fra Kaka til Carew" står det at Tom Lund vurderte overgang til Vålerenga høsten 1969! At han så å si hadde bestemte seg for
    å gå til fienden. Noen som husker dette?
  • superbøffel
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 5611

    #2
    Det bør vel ikke være noen overraskelse? LSK var vel på dette tidspunktet en klubb med brukket rygg i lave divisjoner, men Vålerenga var høyere oppe?

    Jeg vet ikke hva din agenda er ved å lage en egen tråd om dette, det eneste jeg kan se er å sverte Tommy, men jeg ville faktisk vært mer overrasket om han ikke vurderte klubber på høyere nivå enn LSK på det tidspunktet. Han var tross alt ett av Norges største talenter allerede som ung gutt.

    Dette er en ikke-nyhet (om det stemmer eller ikke).

    Husk også at Vålerenga ikke var den store fienden på det tidspunket, samarbeidsklimaet var faktisk veldig bra i tidligere tider. Ta en titt på antall spillere som spilte for begge klubber på 70, 80 og 90-tallet.
    Enøyd i de blindes dal.

    Kommentar

    • oddleif
      Medlem
      Hoffnarr
      • Dec 2007
      • 49

      #3
      VIF vant to kamper i 1970

      VIF var da ikke rare laget på den tida de heller.
      I 1970 vant Enga bare to av 14 kamper i 2. div (nivå to)
      og endte på jumboplass. I 1971 spilte de altså i Østland nord, som LSK.
      Jeg har da ingen annen agenda enn at det var overraskende å lese om dette. Mye en ikke veit.....
      At Tommy vurderte Aurskog visste jeg derimot. Og Fet IL!

      Kommentar

      • 10.09.50
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Oct 2005
        • 1410

        #4
        Opprinnelig skrevet av oddleif
        I den nye fotballboka "Fra Kaka til Carew" står det at Tom Lund vurderte overgang til Vålerenga høsten 1969! At han så å si hadde bestemte seg for
        å gå til fienden. Noen som husker dette?
        Aner jeg en vantro? Også her da, på Hans eget forum.

        At Tommy var i forhandlinger med Vålerengen har vært kjent siden tidenes morgen. Jeg tror det ble gjengitt allerede i Jon Haalands Tommy. Jeg har ikke boka for hånden akkurat nå, men jeg mener å erindre at Haaland beskriver forhandlinger på Mortens Kro. Tommy gikk forresten nesten til Aurskog (!), Ajax og Bayern München også. Dessuten var Jackie Charltons Middlesbrough, Feyenoord og flere franske og tyske klubber etter ham. Hva så? Dette er eldgammelt nytt, og jeg håper ikke din hensikt er å trekke Profeten i tvil. I så fall skal du vite at blasfemiparagrafen er den RoyVaadal håndhever aller strengest. Det er ikke bare direkte rødt. Det bærer på bålet. Grrr.

        Kommentar

        • Ketil Cantona
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 6813

          #5
          Opprinnelig skrevet av 10.09.50
          Aner jeg en vantro? Også her da, på Hans eget forum.

          At Tommy var i forhandlinger med Vålerengen har vært kjent siden tidenes morgen. Jeg tror det ble gjengitt allerede i Jon Haalands Tommy. Jeg har ikke boka for hånden akkurat nå, men jeg mener å erindre at Haaland beskriver forhandlinger på Mortens Kro. Tommy gikk forresten nesten til Aurskog (!), Ajax og Bayern München også. Dessuten var Jackie Charltons Middlesbrough, Feyenoord og flere franske og tyske klubber etter ham. Hva så? Dette er eldgammelt nytt, og jeg håper ikke din hensikt er å trekke Profeten i tvil. I så fall skal du vite at blasfemiparagrafen er den RoyVaadal håndhever aller strengest. Det er ikke bare direkte rødt. Det bærer på bålet. Grrr.
          Tror ikke han prøver å sverte eller svartmale noen - tror nok han bare er overasket selv... Ikke vits å lage noen sak ut av det

          Kommentar

          • Lillestrøm Kirke
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Oct 2004
            • 1470

            #6
            Opprinnelig skrevet av 10.09.50
            At Tommy var i forhandlinger med Vålerengen har vært kjent siden tidenes morgen. Jeg tror det ble gjengitt allerede i Jon Haalands Tommy.
            Eva Lund forteller dette om Tommy fra høsten 1969 i nevnte bok (nederst på side 63):

            - Han var glødende optimistisk og opprømt når han hadde fått tilbud fra andre klubber. Så gikk det et par dager - og så begynte han å tenke. Han snakka ikke så mye om det, men til slutt var han skråsikker: han skulle svare NEI!
            Slik endte forespørslene fra både Skeid, Drafn og Vålerengen på denne tida.
            "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

            Kommentar

            • sniper
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 5254

              #7
              Opprinnelig skrevet av 10.09.50
              Aner jeg en vantro? Også her da, på Hans eget forum.

              At Tommy var i forhandlinger med Vålerengen har vært kjent siden tidenes morgen. Jeg tror det ble gjengitt allerede i Jon Haalands Tommy. Jeg har ikke boka for hånden akkurat nå, men jeg mener å erindre at Haaland beskriver forhandlinger på Mortens Kro. Tommy gikk forresten nesten til Aurskog (!), Ajax og Bayern München også. Dessuten var Jackie Charltons Middlesbrough, Feyenoord og flere franske og tyske klubber etter ham. Hva så? Dette er eldgammelt nytt, og jeg håper ikke din hensikt er å trekke Profeten i tvil. I så fall skal du vite at blasfemiparagrafen er den RoyVaadal håndhever aller strengest. Det er ikke bare direkte rødt. Det bærer på bålet. Grrr.
              Han var også veldig nære Fet IL, mener jeg å huske.

              Petter

              Kommentar

              • KFL41
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2004
                • 3648

                #8
                Opprinnelig skrevet av superbøffel
                Jeg vet ikke hva din agenda er ved å lage en egen tråd om dette, det eneste jeg kan se er å sverte Tommy,
                Hvordan kan en tråd om at Tommy takket nei til VIF gjøres om til en svertelse av Tom Lund? Statusen blir vel ikke mindre av den grunn? Hverken mindre eller større når jeg tenker meg om.

                Kommentar

                • oddleif
                  Medlem
                  Hoffnarr
                  • Dec 2007
                  • 49

                  #9
                  Mange LSK-VIF og VIF-LSK

                  Historien sier at ganske mange spillere har spillt i både gul og blå drakt.
                  Bare vi supportere som holder oss til en klubb hele livet - også Tom Lund da :-)

                  Ikke vær såå hårsåra a'!!
                  Litt takhøyde forventes, ikke minst nå som vi er norgesmestre

                  Kommentar

                  • reka
                    Seniormedlem
                    --==FORUMRUNKER==--
                    • Aug 2005
                    • 13272

                    #10
                    Jesus ble så av Ånden ført ut i ødemarken for å fristes av djevelen. Han fastet i førti dager og førti netter og ble til sist sulten. Da kom fristeren til ham og sa: «Er du Guds Sønn, så si at disse steinene skal bli til brød!» Jesus svarte: «Det står skrevet: Mennesket lever ikke bare av brød, men av hvert ord som kommer fra Guds munn.» Deretter tok djevelen ham med til den hellige by og stilte ham på det ytterste hjørne av tempelmuren og sa: «Er du Guds Sønn, så kast deg ned herfra! For det står skrevet: Han skal gi sine engler befaling om deg; de skal bære deg på hendene, så du ikke støter foten mot noen stein.» Men Jesus svarte: «Det står også skrevet: Du skal ikke sette Herren din Gud på prøve.» Så tok djevelen ham opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet og sa: «Alt dette vil jeg gi deg, dersom du faller ned og tilber meg.» Da sa Jesus til ham: «Bort fra meg, Satan! For det er skrevet: Herren din Gud skal du tilbe, og bare ham skal du tjene.» Da forlot djevelen ham, og engler kom og tjente ham.

                    Kommentar: Det i kursiv må være oss.

                    Kommentar

                    • Fugl1120
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2005
                      • 3528

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av petter
                      Han var også veldig nære Fet IL, mener jeg å huske.

                      Petter
                      Det var ikke bare-bare å få kontrakt i Fet IL. En morsom tanke å tenke på hvor Fet kunne vært idag, dersom Tom Lund hadde signert for klubben. Ikke at det ikke er en storhetsklubb med fantastisk historie, flotte anlegg og en voldsomt god ungdomsavdeling med en haug av talenter, men med Tom Lund kunne definitivt Fet vært i toppen den dag idag. Dog er jeg spent på hvordan høstkampene ville blitt på Fedrelandet, da dette er tidenes værste mygghøl om høsten.
                      Lauken er vår venn!

                      Kommentar

                      • oddleif
                        Medlem
                        Hoffnarr
                        • Dec 2007
                        • 49

                        #12
                        Tommy til Fet

                        For å sitere fra den nevnte boka "Fra Kaka til Carew - Romeriksfotballgjennom 100 år" (Romeriksforlaget) side 104:

                        "I januar 1970 skrev lokalavisen at det gikk mot overgang til Fet i 5. divisjon. Tommy fortalte: "Tilbudet fra Fet er så godt at jeg ikke kan si nei lenger. Det gjelder blant annet jobber. Jeg må tenke på fremtiden, og her er det snakk om å arbeide i et BOKTRYKKERI OG SOM FORSIKRINGSAGENT." Tom Lund ble
                        heldigvis verken agent eller boktrykker i Fetsund"

                        :-)

                        Kommentar

                        • sniper
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2004
                          • 5254

                          #13
                          Fikk Tommy jobbtilbud av LSK som gjorde at han ble? Hvorfor ble han i LSK?
                          Det er nesten for ille å lese at jeg kun var en liten signatur unna å måtte parkere bilen min på Øya annenhver helg.

                          Petter

                          Kommentar

                          • superbøffel
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2005
                            • 5611

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av KFL41
                            Hvordan kan en tråd om at Tommy takket nei til VIF gjøres om til en svertelse av Tom Lund? Statusen blir vel ikke mindre av den grunn? Hverken mindre eller større når jeg tenker meg om.
                            Jeg foreslår at du leser hele mitt innlegg, og ikke trekker ut en enkeltkommentar.
                            Enøyd i de blindes dal.

                            Kommentar

                            • Fjeller'n
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2003
                              • 905

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                              Dog er jeg spent på hvordan høstkampene ville blitt på Fedrelandet, da dette er tidenes værste mygghøl om høsten.
                              Og sommeren. Og våren. Skal faktisk ikke se bort i fra at det er myggproblemer der om vinteren også.
                              Olav Tråen kunne rapportert om " mye blodfattig spill" og for en gang skyld ha helt rett.

                              stian
                              "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                              Kommentar

                              • oddleif
                                Medlem
                                Hoffnarr
                                • Dec 2007
                                • 49

                                #16
                                "Heller mot Vålerenga"

                                Fra repotasjen "Kunstneren fra Furuskauen" (fortsatt side 104) siteres:

                                Tommy uttalte (høsten 1969 altså): "Slik det ser ut nå heller det nok mot en overgang til Vålerenga, men jeg har ikke bestemt meg."


                                """"

                                - og takk for det!

                                Kommentar

                                • Lillestrøm Kirke
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Oct 2004
                                  • 1470

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av petter
                                  Fikk Tommy jobbtilbud av LSK som gjorde at han ble? Hvorfor ble han i LSK?
                                  Det er nesten for ille å lese at jeg kun var en liten signatur unna å måtte parkere bilen min på Øya annenhver helg.

                                  Petter
                                  Utdrag fra Jon Haalands Tommy:

                                  Arvid Olsen leder/oppmann Fet forteller:
                                  Vi hadde kommet så langt at de første overgangsskjemaene var underskrevet (B-skjemaene). Vi hadde Tommys underskrift på papiret, men så ombestemte han seg i siste lita.
                                  ...
                                  En av de mest iherdige LSK-patriotene fikk vite hva som holdt på å skje. Han ordna leilighet til Tommy i Lillestrøm. Ikke av beste sort riktignok - og det hørte vaktmesterjobb til, men det blei redningen for ham. Det mest prekære ved situasjonen blei avklart, slik at han kunne fortsette å spille for LSK. I tillegg påtok han seg å trene juniorlaget.

                                  Solveig Lund forteller:
                                  - Han kunne ikke tenke seg å bo i Fet. Jeg kunne gjerne bosette meg der, men ikke han, det skjønte jeg. Vi kunne få en leilighet som bare lå ei mil eller to fra Lillestrøm, men det var for langt unna for Tom!
                                  "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

                                  Kommentar

                                  • Torolf
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2004
                                    • 9574

                                    #18
                                    Dette er nesten like skremmende lesning som beretninger om Cuba-krisen. Så langt unna katastrofen var vi altså... LSK hadde trolig vært en parentes i Fotball-Norge om kontrakten med Fet hadde blitt en realitet.

                                    Kommentar

                                    • reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13272

                                      #19
                                      ...og istedet for å trene LSk på 80-tallet kunne han dermed endt opp
                                      som sjåfør på fluktbilen til det første munch-ranet. Så ville det stått mellom dagblad-sportsjournalist nedlagt på sprit, hjernedød fotballekspert i TV2 som leser selvfølgeligheter fra en prompter, parkklovn på trygdeutbetalingsdagen eller cellekompis med Pål Engel. Klubbvalg former din fremtid.

                                      Kommentar

                                      • Knegge
                                        Juniormedlem
                                        Bøffelpromp
                                        • Dec 2007
                                        • 10

                                        #20
                                        Tommy med pers 11,3

                                        Tommy drev friidrett for Fet (og Minerva)
                                        11,3 på 100 meter er bra.
                                        Noen i LSK som har løpt fortere tro?
                                        (3,85 i stavsprang er garantert LSK-rekord)

                                        --

                                        Kommentar

                                        Working...