Sovende regler

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Percy Nilegård
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 5146

    Sovende regler

    Merket meg at Helstad fikk gult kort for å prøve å få dommeren til å gi kort til en godset spiller. Dette er egentlig en flott regel, men blir som regel ikke håndhevet. Dette kunne man sist se på Åråsen på søndag da Moa(?) var oppe og vifta med hånda for å signalisere kort til en Lsk spiller.

    Spillere som spiller bort ballen etter at dommeren har blåst skal også belønnes med kort. Dette skjer kanskje i 10 prosent av tilfellene.

    For noen år siden kom det en regel som gir dommeren rett til å flytte ett frispark 10m(?) nærmere mål om spillerne i muren ikke adlyder dommerens ordre. Dette har jeg aldri sett, til tross for at jeg ser en god del kamper i året.


    Noen andre som har eksempler på at disse reglene blir håndhevet. Eller eventuelt kan påpeke at jeg ikke kan reglene?
    "Alltid blodsprengt"!
    Fong/Macho

    Even Nordlien
  • Eriksve
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2006
    • 885

    #2
    Opprinnelig skrevet av Percy Nilegård
    Merket meg at Helstad fikk gult kort for å prøve å få dommeren til å gi kort til en godset spiller. Dette er egentlig en flott regel, men blir som regel ikke håndhevet. Dette kunne man sist se på Åråsen på søndag da Moa(?) var oppe og vifta med hånda for å signalisere kort til en Lsk spiller.

    Spillere som spiller bort ballen etter at dommeren har blåst skal også belønnes med kort. Dette skjer kanskje i 10 prosent av tilfellene.

    For noen år siden kom det en regel som gir dommeren rett til å flytte ett frispark 10m(?) nærmere mål om spillerne i muren ikke adlyder dommerens ordre. Dette har jeg aldri sett, til tross for at jeg ser en god del kamper i året.


    Noen andre som har eksempler på at disse reglene blir håndhevet. Eller eventuelt kan påpeke at jeg ikke kan reglene?
    Så ikke kampen og situasjonen med Helstad i går, men har sett dette en gang før, da Anderson (Man Utd) som fikk kortet. Dette er eneste gang jeg har sett dette.

    Når det gjelder dette med å kunne flytte frem muren ble det praktisert i en del tilfeller med en gang reglen kom, i hvert fall i PL har jeg sett det flere ganger. Men det er mange år siden - akkurat denne regelen diskuterte jeg faktisk med en kamerat her om dagen. Siden jeg ikke har sett dette på flere år, konkluderte jeg med at denne regelen ikke finnes lenger...!?

    De to første du nevner praktiseres jo sjelden (selv om jeg tror at å spille bort ballen gir kort i mer enn 10% av tilfellene), den siste brukes jo ikke lenger - derfor regnet jeg med den var borte fra reglene.

    Men dette er det kanskje andre enn meg her på forumet som vet noe om...

    Kommentar

    • KFL41
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2004
      • 3648

      #3
      6 sekunders regelen til keeperne er også rimelig søvnig. Har kun sett det en gang og det var vel Myjre som fikk i EM 2000.

      Kommentar

      • Fugl1120
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2005
        • 3528

        #4
        Opprinnelig skrevet av KFL41
        6 sekunders regelen til keeperne er også rimelig søvnig. Har kun sett det en gang og det var vel Myjre som fikk i EM 2000.
        Såvidt meg bekjent, ble den fjernet allerede året etter at den ble innført.
        Lauken er vår venn!

        Kommentar

        • Kanarifugl84
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jun 2007
          • 2319

          #5
          Opprinnelig skrevet av Fugl1120
          Såvidt meg bekjent, ble den fjernet allerede året etter at den ble innført.
          Den er ikke fjernet iflg NFFs spilleregler ang. elleverfotball:

          Et indirekte frispark tildeles motstander hvis målvakten, innenfor eget straffesparkfelt:
          - bruker mer enn seks sekunder når han kontrollerer ballen med hendene før han frigjør den for spill.

          s.22

          Kommentar

          • Hamburg & Kanari
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 3006

            #6
            Regelen om å gi rødt kort til rabiate aper som grisetackler motspillere uten omdømme for andre menneskers ve og vell, skjeller ut medspillere, motspillere og dommere på en måte jeg verken før eller senere har sett i fotballspillet, er sovende for en spiller:
            nemlig "landslagskapteinen" Martin Andresen.

            Norske dommere tør ikke røre han, og de tør aldri aldri aldri å sende han av banen uansett hvordan han ter seg. Å sende av en Frode Kippe, derimot, er på moten om dagen i dommerstanden, etter at TV2 begynte å fokusere på han i 2007-sesongen. Før det var han jo relativt kortfri.

            Snodig. Dette har ikke noe med integritet å gjøre hvertfall.
            Forøvrig en egenskap som en dommer bør besitte i fleng.
            LSK Norges beste lag

            Kommentar

            • Torolf
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2004
              • 9574

              #7
              Opprinnelig skrevet av Percy Nilegård
              Merket meg at Helstad fikk gult kort for å prøve å få dommeren til å gi kort til en godset spiller. Dette er egentlig en flott regel, men blir som regel ikke håndhevet. Dette kunne man sist se på Åråsen på søndag da Moa(?) var oppe og vifta med hånda for å signalisere kort til en Lsk spiller.

              Spillere som spiller bort ballen etter at dommeren har blåst skal også belønnes med kort. Dette skjer kanskje i 10 prosent av tilfellene.
              Det er ikke egne regler som regulerer dette. Dette er kun eksempler på usportslig opptreden.

              Kommentar

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎