Kampen om TV-rettighetene for norsk fotball

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • iL
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Jan 2004
    • 10771

    Kampen om TV-rettighetene for norsk fotball

    Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball gjør klar til salg av medierettighetene for fire nye år. Det siktes høyere enn den berømte milliardavtalen fra 2005.


    Syk verden vi lever i.

    Mitt spørsmål er; hvor mye av dette drypper tilbake på klubbene? Og hva er fordelingsprosenten? Hvor mye tar NFF/Norsk Toppfotball ?
    Kanarifugla flyr høyt i år!
  • holmiz
    The kjøkken-kanariz
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2006
    • 6064

    #2
    Kampen om TV-rettingetene for norsk fotball

    Hele saken:


    Da rettighetene til norsk fotball gikk under hammeren for tre år siden var prislappen på én milliard. Nå er rettighetene til salgs igjen og Norges Fotballforbund vil ha enda mer penger denne gangen.


    - Verdien på norsk fotball har økt. Det er vår klare oppfatning, sier generalsekretær i forbundet, Karen Espeland.

    Rettighetene som legges ut omfatter eliteserien, 1. divisjon, Toppserien for kvinner, cupen, landskamper og turneringen på La Manga.
    Da er det nok bare et tidsspørsmål før samtlige kamper går på betal-TV. Jeg kan aldri se for meg at statskanalen NRK hverken ønsker eller klarer å være med på pengegalloppen til NFF, især når Espeland nå går ut og sier at verdien på norsk fotball har økt.

    Jeg ser også at de i artikkelen ønsker at fotballen skal være tilgjengelig i flest mulig medier, og at det betyr satsning på mobil og internett. Med andre ord ligger det an til enda flere betal-tjenester enn det vi har i dag.

    Hva jeg frykter kan skje: Serierundene fragmenteres enda mer slik at vi sikkert får både fredags- og tirsdagkamper, samtlige kamper går på en betal-kanal slik som TV2 nå holder på å innføre, og enda strengere regler for når og hvem som får formidle scoringer i tippeligaen (ref TV2 sine regler i dag).

    Dersom NFF nå skal selge sitt produkt til en enda høyere pris, vil jeg også anta at de vil forsøke å kontrollere tribunelivet og tilskuerne i enda strengere grad, med en så høy pris på produktet sitt tåler det rett og slett ingen (i deres øyne) skandaler som for livlige supportere (og bluss). Forbud mot stående supportere, innføring av ku-bjeller og klappere samt utvidet vip-tribuner over hele fjøla for å blidgjøre gjester med sponsorbilletter.

    Jeg blir rett og slett bekymret for fremtiden til norsk fotball dersom NFF nå kun tar hensyn til kortsiktig profitt og selger produktet sitt til høystbydende, uten å ha i baktanke at grunnen til at markedsverdien er så (kunstig) høy er nettopp på grunn av tilgjengeligheten (sendt på statskanalene) over mange år. For meg blir dette som å sage ned greina en sitter på.
    Hilsen Anders

    Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
    Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

    Kommentar

    • Hamburg & Kanari
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2005
      • 3006

      #3
      At NFF er profitthungrige er intet nytt.

      La oss håpe at rettighetene denne gang i alle fall ikke går til noen som ansetter hysteriske, hyklerske bergensere til å kommentere alle kamper.
      LSK Norges beste lag

      Kommentar

      • holmiz
        The kjøkken-kanariz
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2006
        • 6064

        #4
        Opprinnelig skrevet av iL
        Mitt spørsmål er; hvor mye av dette drypper tilbake på klubbene? Og hva er fordelingsprosenten? Hvor mye tar NFF/Norsk Toppfotball ?
        Jeg er også veldig spent på hvor mye av dette som kommer tilbake til klubbene. Bekymringsverdig er det også at den lønnsfesten som pågår i tippeligaen neppe kommer til å avta, og vi får et enda høyere kunstig lønnsnivå (Huseklepp som får 3 mill. av Brann feks.) og medfølgende press på klubbene for å beholde de beste spillerne.

        Nei dette er galskap fra ende til annen, jeg frykter vill lønnsfest i tippeligaen og at samtlige kamper bare vises på betaltv når den nye avtalen trer i kraft 1.1.2010.
        Last edited by holmiz; 16.04.2008, 14:53. Begrunnelse: en liten forbedring av skriftspråket
        Hilsen Anders

        Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
        Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

        Kommentar

        • blue
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Aug 2004
          • 1429

          #5
          Opprinnelig skrevet av holmiz
          Jeg er også veldig spent på hvor mye av dette som kommer tilbake til klubbene. Bekymringsverdig er det også at den lønnsfesten som pågår i tippeligaen neppe kommer til å avta, og vi får et enda høyere kunstig lønnsnivå (Huseklepp som får 3 mill. av Brann feks.) og medfølgende press på klubbene for å beholde de beste spillerne.

          Nei dette er galskap fra ende til annen, jeg frykter vill lønnsfest og at samtlige kamper bare vises betaltv når den nye avtalen trer i kraft 1.1.2010.
          Når du snakker om 3 mill i året i samme åndedrag som lønnsfest, så er det lett å skjønne hvilket nisseland vi er i fotballsammenheng. Skal norsk klubbfotball ha noen som helst ambisjoner i Europa, er 3 mill en vits.
          Fugla 4 Life!

          Kommentar

          • blue
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Aug 2004
            • 1429

            #6
            Opprinnelig skrevet av holmiz
            Dersom NFF nå skal selge sitt produkt til en enda høyere pris, vil jeg også anta at de vil forsøke å kontrollere tribunelivet og tilskuerne i enda strengere grad, med en så høy pris på produktet sitt tåler det rett og slett ingen (i deres øyne) skandaler som for livlige supportere (og bluss). Forbud mot stående supportere, innføring av ku-bjeller og klappere samt utvidet vip-tribuner over hele fjøla for å blidgjøre gjester med sponsorbilletter.
            Jeg tror heller tvert om! At ikke alle supportere er A4 skaper blest og mediedekning, og er med på å øke markedsverdien. Kubjeller, klappere, og et overtall VIP'er ville vært drepen for norsk fotball.

            Jeg tror faktisk de VIP'ene som går på kamp setter pris på det livet vi lager på tribunen, selvom de ikke deltar selv.
            Fugla 4 Life!

            Kommentar

            • superbøffel
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 5611

              #7
              Opprinnelig skrevet av blue
              Når du snakker om 3 mill i året i samme åndedrag som lønnsfest, så er det lett å skjønne hvilket nisseland vi er i fotballsammenheng. Skal norsk klubbfotball ha noen som helst ambisjoner i Europa, er 3 mill en vits.
              Det er vel ikke 3mill som er en vits, det er spillerne de blir brukt på som er en vits...
              Enøyd i de blindes dal.

              Kommentar

              • blue
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Aug 2004
                • 1429

                #8
                Opprinnelig skrevet av superbøffel
                Det er vel ikke 3mill som er en vits, det er spillerne de blir brukt på som er en vits...
                Mange av spillerne i TL er en vits, men jeg vil ikke kritisere lønnsnivået. En spiller må gjerne tjene 10 mill i året, så lenge han er verdt penga for den klubben som betaler lønna hans.

                Jeg ser på det som positivt dersom en god TV-avtale kan være med på å heve lønnsnivået i norsk fotball på en forsvarlig måte.
                Fugla 4 Life!

                Kommentar

                • Hamburg & Kanari
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2005
                  • 3006

                  #9
                  Det er overraskende mange spillere i Norge som rett og slett ikke har fotballtalent eller fotballforståelse. De var bare tilfeldigvis i nærheten med en storklubb og kunne løpe mye på kort tid. For dette får de altfor godt betalt, og de kunne like gjerne bedrevet orientering eller maraton.

                  Jeg mener at de spillerne som er outstanding i Norge, de som klarer å gjøre noe med kula som jeg er villig til å betale ekstra for å se på, Tarik, Alanzinho osv (det er ikke så mange som bør nevnes faktisk...) tjener FOR LITE, mens den store røkla som består av gråstein, tjener for mye.

                  En spiller som Puseklepp er nevnt. Aldri i livet om det beinrangelet er verdt 3 kalde mille/året. No way !!! Han er faen meg ikke verdt 750'-800' en gang. Faktum er at alt over 500' for en slik spiller egentlig er for mye.
                  LSK Norges beste lag

                  Kommentar

                  • gj
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 3359

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av iL
                    Mitt spørsmål er; hvor mye av dette drypper tilbake på klubbene? Og hva er fordelingsprosenten? Hvor mye tar NFF/Norsk Toppfotball ?
                    Siden jeg var på pressekonferansen kan jeg fortelle at:

                    Summen hele avtalen innbringer går til Fotball Media AS
                    - drift og CMS til Fotball Media trekkes fra
                    - det trekkes også 12 prosent til spillerutvikling og 10 prosent går til satsing på digitale medier (les: web-tv etc) til klubbene

                    Av summen som er igjen går 68 prosent til Norsk Toppfotball som representerer toppklubbene i Eliteserien og 1. divisjon.

                    Resten går til NFF.

                    Kommentar

                    • LasseN
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • May 2005
                      • 1610

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av gj
                      Av summen som er igjen går 68 prosent til Norsk Toppfotball som representerer toppklubbene i Eliteserien og 1. divisjon.
                      Resten går til NFF.
                      Så hvis jeg har regnet riktig og tallene er tilsvarende for den forrige avtalen, så sitter klubbene igjen med under en halvpart, fordelt over 3 år... (477,36 millioner)

                      Bedre enn feilutregningen min, men alikevel ikke bra. Iallefall ikke bra at nff sitter igjen med nesten en fjerdedel som ikke er bundet opp mot noe spesiellt.
                      Last edited by LasseN; 16.04.2008, 16:57. Begrunnelse: regnefeil
                      LasseN

                      Kommentar

                      • gj
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 3359

                        #12
                        Karen Espelund sa masse om hva NFF vil bruke penger på. Men denne tråden hadde fokus på toppklubbene.

                        Jeg ser forresten nå at det som ble presentert kan tolkes på to måter. Jeg er ikke så sikker på om inntektene fra for eksempel landslagskamp-pakken går inn i potten som jeg omtalte som "summen hele avtalen innbringer".

                        Kommentar

                        • holmiz
                          The kjøkken-kanariz
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2006
                          • 6064

                          #13
                          Dagbladet deler mange av mine engstelser:


                          Uavhengig av hvem som ender med rettighetene denne gangen, er sportsjef Stian Kleppo i MTG sikker på at norsk fotball blir dyrere for forbrukerne i årene framover.
                          - Ingen er med på dette for å frelse norsk fotball. Dette er butikk. De som kjøper rettigheter, må hente inn pengene. Jeg er overbevist om at mer og mer fotball vil havne på betal-tv.
                          For egen del må jeg innrømme at da engelsk fotball gikk over på betal-tv falt min interesse for hele Premier League. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker å betale for å få sett kamper på tv, da bruker jeg tid og penger på andre ting (jeg synes selv jeg ser for mye på tv, og da gir det meg gode incentiver til å finne på andre ting dersom jeg plutselig må betale for å glo på mongo-boksen).


                          Nettopp det er min bekymring, jeg mener at en overgang til å sende fotballkamper på betalt-tv vil være med på å ta bort interessen fra de som er gjennomsnittlig interessert i fotball og gjerne følger kampene dersom de går på tv. Det andre er at dette først og fremst rammer de som er lidenskapelig opptatt av fotball, som skal se laget sitt (på tv) uavhengig om det koster penger eller ikke.
                          Hilsen Anders

                          Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                          Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                          Kommentar

                          • CFD
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2004
                            • 2319

                            #14
                            Er ikke Tippeligaen på betal-tv allerede? TV2 Sport/Zebra er jo ikke gratis og TV2 har jo sendt ut signaler om at TV2-vanlig kommer til å koste penger i fremtiden. Blir uansett enda mindre gratis fotball på TV etterhvert..
                            Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

                            Kommentar

                            • skotten
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2004
                              • 1794

                              #15
                              Håper NFF denne gangen deler opp TV-rettighetene i flere og mindre pakker. For eksempel ønsker jeg cupfinalen tilbake til NRK, men NRK vil neppe ha råd til å kjøpe inn rettigheter på mer enn cupen.

                              Landslagsfotballen kan gå på Janco-TV for min del...

                              Kommentar

                              • gj
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 3359

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av CFD
                                TV2 har jo sendt ut signaler om at TV2-vanlig kommer til å koste penger i fremtiden.
                                TV 2 kommer med all sannsynlighet til å bli betal-tv-kanal da konsesjonen løper ut i 2010.

                                Antageligvis vil bare NRKs tilbud ligge gratis i det nye digitale bakkenettet fra 2010. Kringkastingsavgiften eksludert.

                                Opprinnelig skrevet av skotten
                                Håper NFF denne gangen deler opp TV-rettighetene i flere og mindre pakker. For eksempel ønsker jeg cupfinalen tilbake til NRK, men NRK vil neppe ha råd til å kjøpe inn rettigheter på mer enn cupen.

                                Landslagsfotballen kan gå på Janco-TV for min del...
                                NFF har delt medieavtalen opp i 23 pakker. For tv er det for eksempel fire pakker, der det teoretisk er mulig at lørdagskampen går på NRK, søndagsrunden går på TV 2 og mandagskampen går på TV Norge.

                                Men teoretisk sett kan én aktør (f.eks. TV 2+Telenor) kjøpe alle pakkene også.

                                Kommentar

                                • blue
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Aug 2004
                                  • 1429

                                  #17
                                  Kan nok glemme kvalitetsfotball på NRK. Kommunistkanalen bruker heller penga på kulturprogrammer...
                                  Fugla 4 Life!

                                  Kommentar

                                  • Leif A
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2003
                                    • 3962

                                    #18
                                    Dersom fotballen havner på betal-TV, vil vel det være en fordel for klubbene også. Flere vil vel da foretrekke å betale inngangsbilett på stadion og få med seg stemningen live. Er jo langt bedre enn å se kamp på TV uansett....

                                    Og da vil tribunene fylles, istedetfor TV-selskapenes konti.
                                    Knurr...

                                    Kommentar

                                    • xeR
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Jan 2004
                                      • 11206

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av Eksil-kanari
                                      Dersom fotballen havner på betal-TV, vil vel det være en fordel for klubbene også. Flere vil vel da foretrekke å betale inngangsbilett på stadion og få med seg stemningen live. Er jo langt bedre enn å se kamp på TV uansett....

                                      Og da vil tribunene fylles, istedetfor TV-selskapenes konti.
                                      Tror neppe det er en fordel. Da tror jeg i samme slengen at billettprisene vil skyte i været.
                                      Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                                      Kommentar

                                      • Leif A
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2003
                                        • 3962

                                        #20
                                        Ser absolutt poenget fra et tilskuer-synspunkt. Men for klubbenes økonomi vil det kunne se ut som en vinn-vinn situasjon.
                                        Ulempen vil selvfølgelig være der for de som må investere i nye anlegg for å dekke opp for økende behov for plasser.

                                        Dog, om LSK fortsetter i samme sporet som de tre siste kampene (noe de neppe gjør), vil dette ikke være en aktuell problemstilling for vårt vedkommende.....
                                        Knurr...

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎