Vålerenga fins ikke

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • jove
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Mar 2004
    • 476

    Vålerenga fins ikke

    Denne artikkelen stod i Morgenbladet for en uke siden.
    Les og nyt 8)

    Vålerenga fins ikke

    Av Alfred P. Austen


    Man registrerer at fotballaget Vålerenga, av ekspertkommentatorer tippet som årets serievinner, eftertrykkelig tapte sin første kamp. For et virkelig fotballag ville dette vært et slag i ansiktet. Heldigvis for Vålerenga finnes laget ikke. Laget er et ønske, en dagdrøm. Vålerenga handler ikke om fotball, men om innflyttere til hovedstaden og deres behov for å være gode mennesker.

    Ifølge legenden sognet laget til Oslos østkant, spillerne er alkoholiserte bohemer og tilhengerne øldrikkende proletarer med et hjerte av gull. Sannheten er at klubben er et økonomisk Tsjernobyl, holdt i live av tankrederen John Fredriksen, Norges rikeste mann. Spillerne kommer fra hele landet og vel så det, de fordeler sin tid likelig mellom aerob trening, frisøren og Porsche-forhandleren.

    Hva publikum angår, heter deres organiserte gren Klanen. Igjen ser man et pussig utslag av nordmenns manglende kunnskap om sprog og historie. Tanken går uvilkårlig til dt norske rederiet Color Line, med navn hentet fra den amerikanske raseskillepolitikken. I USA er Klanen en organisasjon som dreper mennesker for deres hudfarge. Den norske Klanen hater åpenbart ikke afroamerikanere. De hater ingen for deres hudfarge. De hater bønder.

    Klanen omtaler og –synger alle som ikke bor i Oslo, som ”bønder”. Dette er et helt naturlig uttrykk for ubehaget ved tanken på at maten kommer et steds fra. Bondehatet er et uttrykk for pølsespisernes nevrose. Så langt fra primærnæringen befinner klansmennene seg. De vil ikke påminnes at pølsene (langt på vei) har en fortid som storfe. De vil ikke se maten i ansiktet, de foretrekker kjøttet sitt kvernet, utspedd og formet på ny.

    Denne bondefikseringen er ingen tilfeldighet – ikke mer enn at de som nylig har sluttet å røyke, knapt snakker om annet enn sigaretter. De fleste i Klanen er bønder. I likhet med spillerne er de innflyttere. Foreldrene deres er bønder. Selv er de akademikere, byråkrater og offentlige ansatte, de har forlatt bygden for å realisere seg selv i Oslo. Slik homofile og lesbiske kommer til hovedstaden for å leve ut sin legning blant likesinnede, kommer utkantens ulykkelige til Oslo for å bli født på ny som ikke-bønder: Glade, inkluderende følelsesmennesker – harde på utsiden, myke inni. Dette er Klanens egentlige funksjon: Den er et permanent ritual, en kontinuerlig voksendåp for mennesker som ønsker å glemme hvor pølsene kommer fra. Klanens medlemmer kverner seg selv, sprer seg ut, de former seg selv på ny.

    Bydelen Vålerengen er for lengst rammet av gentrification. Østkanten finnes ikke, den egentlige østkanten har flyttet ut av sentrum og skiftet hudfarge. Takket være en dyktig gjennomført mediekampanje er likevel nostalgien sterkere enn virkeligheten. Den sproglige arbeiderismen, hvis like man ikke har hørt siden AKP(m-l)s velmaktsdager, får doktorander fra Kåfjord og sosionomer fra Lyngdal til å vifte med røde og blå skjerf og gaule om ”bønda”.
    Vålerengens tilhengere får nu kjøpt undertøy i klubbens farger. Slik skiller den helstøpte Klansmann seg ikke fra syvåringen som sover under sin Kaptein Sabeltann-dyne. Begge finner trøst og ro i sine favorittfortellinger.

    Merkevarebygging er på sitt mest effektive når målgruppen selv gjør informasjonskonsulentenes arbeid for dem.

    Vålerenga fins ikke. Klanen heier på seg selv.”
    Forza LSK
  • Håkon Henriksen
    Administrator
    • Nov 2003
    • 6411

    #2
    Denne karen her må jo være en fugl ? :lol:
    Håkon Henriksen
    -
    Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
    -
    ALT FOR FUGLA

    Kommentar

    • Do'h
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2004
      • 1891

      #3
      Paybacktime.
      Er du vif patriot? :roll:
      LSK FOR GULL 2006

      Kommentar

      • CocaJerry
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2004
        • 2532

        #4
        Sinnsykt bra fortalt.

        Kommentar

        • Lars
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 6156

          #5
          Ekstremt bra skrevet. Han får frem mange glimrende poeng som vi alle vet om, men til nå ikke har klart å formulere selv. Rett og slett knallbra.

          Kommentar

          • Torshovkanari
            Seniormedlem
            Forumsadist
            • Jan 2005
            • 102

            #6
            Jaggu....med mindre det var usannsynlig ironisk, så var det vel våre meninger satt på trykk..

            Kommentar

            • Ketil Cantona
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 6813

              #7
              Utrolig bra skrevet, trur t.o.m klansaper blir enige og skifter til gult nå. Men jeg vil ikke ha dem, vil ikke ha dem. Begynner vel snart å heie på OsloØSt

              Kommentar

              • scages
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Nov 2003
                • 1292

                #8
                Dette samsvarer meget bra med det jeg alltid har sagt.
                Er jo en grunn til at man ler rått av hele klubben og dens "supportere". Evneveike tullinger, det er nesten så en synes synd på dem.
                Var sannelig på tide med en slik artikkel, som en gang for alle avliver de klisjeaktige mytene rundt klubben.
                Takk skal du ha!!

                Kommentar

                • Leif A
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2003
                  • 3962

                  #9
                  I utgangspunktet er jeg motstander av VIF-saker på dette forumet.


                  Men det finnes åpenbart grunner til å la nåde gå for rett.
                  Og det verste er jo at fyren treffer spikeren så til de grader på hodet!
                  Smått genialt, egentlig.
                  Knurr...

                  Kommentar

                  • KimFL
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Nov 2003
                    • 1410

                    #10
                    Genial artikkel....

                    Har kopiert den inn i en mail, og sendt den til klansapene her på jobben, men det spørs vel om de skjønner noe av den.... :lol:



                    mvh
                    KimFL

                    Kommentar

                    • Leif A
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2003
                      • 3962

                      #11
                      Har gjort noe av det samme som KimFL, men også sendt den til andre fotballinteresserte. Det var ett par klansaper som gikk i skyttergravene, men én måtte innrømme at artikkelen faktisk var bra og aldeles ikke helt gærn.

                      Kamma-supporterne elsket den... :lol:
                      Knurr...

                      Kommentar

                      • Don_Oslo
                        Juniormedlem
                        Ferskenpels
                        • Apr 2005
                        • 3

                        #12
                        Mindreverdighets kompleks?????

                        Værste våset jegnoensinne har lest!!!! Men lurte på en ting...
                        Siden vi har "bønder" i
                        klanen,hva kaller dere da de som er kanari fans som kommer fra oslo???
                        En by et lag

                        Kommentar

                        • CocaJerry
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2004
                          • 2532

                          #13
                          Ekte supportere, dere har ett tegneserielag og dere er hobbysupportere.

                          Kommentar

                          • Torshovkanari
                            Seniormedlem
                            Forumsadist
                            • Jan 2005
                            • 102

                            #14
                            Er vel neppe mange kanaris som er født og oppvokst på oslo østkant (men kanskje noen? )

                            Men, er mange med meg som er romerikinger, som bor i oslo for tiden av praktiske årsaker..

                            Kommentar

                            • Leif A
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2003
                              • 3962

                              #15
                              Re: Mindreverdighets kompleks?????

                              Opprinnelig skrevet av Don_Oslo
                              Værste våset jegnoensinne har lest!!!! Men lurte på en ting...
                              Siden vi har "bønder" i
                              klanen,hva kaller dere da de som er kanari fans som kommer fra oslo???
                              Hva jeg kaller kanarifans fra Oslo?
                              Kanarifans, selvfølgelig. Hva trodde du? Milan-supportere? :?

                              Men si meg: du følte deg vel ikke sånn bittelite granne truffet vel? Siden du reagerer så kraftig mener jeg....
                              Knurr...

                              Kommentar

                              • pondus73
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Feb 2004
                                • 612

                                #16
                                Så klart det finnes Kanarifans som er oppvokst på Oslos Øst(nord)!!!! Det er mange av oss som tidlig tok til fornuften og skjønte hvor man spilte fotball!!

                                Og faktisk er det mange Kanarifans av den oppvoksende generasjon i Groruddalen
                                Jeg jobber som lærervikar og har vært rundt på noen skoler og det er gledelig av disse unge små som tidlig skjønner hvor man bør legge fotballsjela si

                                Så LSKs vekst skjer også i Groruddalen selv om man skulle tro at søplas merkevarebygging klarer å fange med seg mange unge naive sjeler :lol:
                                ------eLSKe-------

                                Kommentar

                                • Torshovkanari
                                  Seniormedlem
                                  Forumsadist
                                  • Jan 2005
                                  • 102

                                  #17
                                  Så klart det finnes Kanarifans som er oppvokst på Oslos Øst(nord)!!!! Det er mange av oss som tidlig tok til fornuften og skjønte hvor man spilte fotball!!

                                  Og faktisk er det mange Kanarifans av den oppvoksende generasjon i Groruddalen
                                  Ok, I stand corrected.. forøvrig godt å høre,hehe

                                  Kommentar

                                  • Ketil Cantona
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2004
                                    • 6813

                                    #18
                                    Jeg kommer ifra Oslo Nord(stovner) men det var vel aldri noen tvil hvilket lag man skulle heie på. Når jeg kjører til jobb så nekter jeg å ta E6 fordi jeg blir kvalm hver gang jeg passerer Sota Hjørnet. Vær stolte av den dere sammen med den flotte brakka deres. Folk fra Groruddalen er ok menesker med littegrann annet enn bommul mellom øra! Riktig god bedring dere fra hjørnet! Godt dere må ha hjelp fra moldensere til å drive riktig..

                                    Kommentar

                                    • jove
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Mar 2004
                                      • 476

                                      #19
                                      Debatten forsetter i Morgenbladet.

                                      En korreksjon
                                      Pseudonymet Alfred P. Austen foreleser i Morgenbladet 15. april om fotball, Vålerenga og Klanen. Klanen hater "bønder" og heier på seg selv. Vålerenga finnes ikke, leser vi.
                                      Slik homofile og lesbiske forlater bygdene for å realisere seg selv, flytter også akademikere, byråkrater, offentlig ansatte, ja spesielt sosionomer, til Oslo for å bli født på ny som klanmedlemmer. Det hele sauses inn i pølsespisernevrose og røykesug. Betraktningens røde tråd leder oss avslutningsvis mot fæle ting som nostalgi og underbukserelatert merkevarebygging, og at våre nye landsmenn har flyttet til drabantbyene.
                                      Du verden! Nå ble det nok både interpolert og ekstrapolert i meste laget denne gang. Det meste av betraktningen baseres på en fryktelig og kardinal feil, idet definisjonen av "bønder" ikke er korrekt gjengitt. Pseudonymet tar utgangspunkt i at "bøndene" er folk som ikke bor i Oslo. Dette blir veldig galt. "Bønda" er slett ikke geografisk betinget. "Bønda" er rett og slett de som ikke holder med Vålerenga.
                                      Opplysningsvis følger noen eksempler: – Anta at Alfred P. Austen bor i Oslo, er akademiker og ikke holder med Vålerenga. Han hører da til kategorien "bøndene". – Anta at Sylfest Strytle bor i Øystre Slidre, er bonde og holder med Vålerenga. Han hører da ikke til kategorien "bøndene". – Anta at Ali Abunimah fra Pakistan bor på Lindeberg i Oslo, selger kebab og holder med Vålerenga. Han hører da heller ikke til kategorien "bøndene". – Kona til Ali bor fortsatt i Pakistan og holder med Vålerenga. Hun hører da heller ikke til kategorien "bøndene". Så var det med vitenskapen. Og Oslo-betraktningen.

                                      XXX
                                      Sivilingeniør, Holmestrand

                                      Konklusjon: Klanen er ca. 10.000. Resten av verden for klanen er "bønder",også de som bor i storbyer som Tokyo, New York, bare de ikke holder med VIF. Latterlige klanen :lol:
                                      Forza LSK

                                      Kommentar

                                      • thomasGL
                                        Medlem
                                        Hoffnarr
                                        • Jan 2005
                                        • 45

                                        #20
                                        hehe det spørs nok det ja!!!!!!



                                        slækki jr.
                                        ULTRAS FELT C.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎