Konkurstruede fotballklubber

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • superbøffel
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 5611

    Konkurstruede fotballklubber

    Jeg antar alle har fått med seg Lyn's prekære situasjon? Gjennom flere års vanstyre fra "Onkel Atle" (lurer på om Bastionen fortsatt ser han som en snill onkel) og hans menn (Langerud: Kandidat til årets verste fotballeder?) er klubben nå konk. Faktisk superkonk. I ren desperasjon har Lyn i dag rykket inn annonser i Aftenposten for å få Oslo-folket til å møte opp på Ullevål på søndag.

    Jeg er veldig ambivalent til Lyns nært forestående død.

    På den ene siden ønsker jeg Lyn alt vondt etter usedvanlig usympatisk opptreden ovenfor LSK både på og utenfor banen, og en konkurs i Lyn gjør vår Tippeligaplass i 2010 mye sikrere.

    På den andre siden er det snakk om en klubb som alltid pisser på vif og som har klart seg på toppnivå mot alle odds i mange år. Lyn er også det eneste alternativet på toppnivå til pølsepapirklubben fra valle i Oslo. Jeg synes også det er trist at klubber skal rykke ned og forsvinne på grunn av ikke-sportslige forhold, selv om det må skje om klubben roter det til.

    Jeg faller ned på at jeg faktisk håper drittklubben Lyn overlever, forsvinner de kommer det bare opp en annen drittklubb, som typisk har en bane som ligger vesentlig lenger unna enn 3 mil fra Åråsen. Dessuten er det usedvanlig deilig å ha noen å hate.

    Jeg er faktisk så sterk i håpet om en totalt usannsynlig gjenopplivning av liket fra Kringsjå at jeg vurderer å stikke på Ullevål på søndag.

    (Alt jeg har skrevet her gjelder selvfølgelig ikke vif. De unner jeg ett evig i liv i lavere divisjoner på kunstgresset på Valle. Pissa forøvrig på Valhall etter AC/DC konserten. Det var deilig.)
    Enøyd i de blindes dal.
  • Rønnern
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 6690

    #2
    Opprinnelig skrevet av superbøffel
    På den andre siden er det snakk om en klubb som alltid pisser på vif og som har klart seg på toppnivå mot alle odds i mange år. Lyn er også det eneste alternativet på toppnivå til pølsepapirklubben fra valle i Oslo. Jeg synes også det er trist at klubber skal rykke ned og forsvinne på grunn av ikke-sportslige forhold, selv om det må skje om klubben roter det til.
    100% enig. I tillegg må man også berømme Bastionen for det arbeidet de har gjort. Når vi møtte Lyn i 2001 var de 40 stykker i VG-svingen med hver sin kasterull. Et usedvanlig stusselig skue.

    Selv med betinget sportslig suksess og en evig kampanje (selv om det er sant) at ingen gidder å se Lyn, så har Bastionen klart å vokse formidabelt. Det står det faktisk noe respekt av.

    Håper ikke Lyn går konkurs.
    Mvh Ronnie "The Runner"
    LSK for alltid

    Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

    Kommentar

    • Serbern
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2006
      • 5496

      #3
      Håper også de klarer seg, men det hadde vært deilig å se trynet til Pål T. Jørgensen også ved en konkurs. Ett lite sekund bare

      Kommentar

      • Ola
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 1651

        #4
        Kjenner ikke saken i detalj, men jeg regner med det dreier seg om at AS'et skal eventuellt konke? I såfall betyr det vel ikke stor mer enn hva det gjorde for pEnga da de konket sitt AS for å slippe unna gjeldsforpliktelser oppunder 100 mill.

        Klubben må vel samtidig forberede seg på at NFF ikke gir dem lisens, noe som kan bety nedgradering til 2. div, fristilling av spillere etc.

        Jeg tror Lyn kan ha godt av dette på lang sikt. Kjernen bestående av 1000 supportere, en svært sterk merkevare i Lyn, NTG-avtalen og generell apell i Nordre/Vestre Aker kan gi dem en gyllen mulighet til å bygge seg opp igjen. Snakker tross alt om en klubb stiftet på 1800-tallet, historie med Europa, seriemestere og Dutte.

        De burde sporenstreks finne seg ny arena. Frogner Stadion, Ullern, Korsvoll kunne kanskje med investeringer bygges om?


        Btw... Jeg leser om Glimt, Tromsø som sliter. Om Lyn, Stabæk, Moss og Odd som virkelig har kniven på strupen, om Godset og Kamma som må kutte lønninger... Jeg hører ingenting fra LSK. Sitter med en uggen følelse om at det bare er dager før det slippes bomber fra Åråsen, for det økonomiske der i gården er vel ikke mye bedre?

        Kommentar

        • vollafugl
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Dec 2006
          • 978

          #5
          Opprinnelig skrevet av superbøffel
          På den ene siden ønsker jeg Lyn alt vondt etter usedvanlig usympatisk opptreden ovenfor LSK både på og utenfor banen...
          Sånn i farten husker jeg bare Stefan Gislasons usedvanlig usympetiske og teatralske filming mot Kasey. Kan noen hjelpe til med å friske opp hukommelsen min?

          Kommentar

          • Ola
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2003
            • 1651

            #6
            Sikter vel kanskje til cup-semi'n i 2005? De falt vel som fluer, dro ut tida og spilte generelt bedriten fotball.

            Kommentar

            • Martini
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Aug 2007
              • 294

              #7
              Btw... Jeg leser om Glimt, Tromsø som sliter. Om Lyn, Stabæk, Moss og Odd som virkelig har kniven på strupen, om Godset og Kamma som må kutte lønninger... Jeg hører ingenting fra LSK. Sitter med en uggen følelse om at det bare er dager før det slippes bomber fra Åråsen, for det økonomiske der i gården er vel ikke mye bedre?[/QUOTE]

              Jeg sitter ikke med den følelsen...Utifra de signalene klubben har gitt ut og de tiltak som er gjort/ gjøres tror jeg faktisk ingen "bombe" slippes av Mathisen & CO...Akkurat her skal vel ledelsen ha en porsjon med skryt og heder; opprensning og skippertak er gjennomført etter heller dårlig politikk de seinere år, ved å blant annet selge bort deler av eierskapet av Åråsen og en målsetting om at lønninger skal senkes og der sparekniven for en gangs skyld brukes...

              Sportsklubben har tenkt langsiktig, vært i forkant og vært mer forberedt på finanskrisa enn mange andre klubber i TL, derfor kommer ingen "bombe" til å slippes i denne omgang..Fugla klarer seg, og det håper jeg Lyn Oslo gjør også
              FUGLA TIL VI DØR!

              Kommentar

              • KFL41
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2004
                • 3648

                #8
                Jeg synes ikke synd på Lyn. Dersom de bruker mer penger enn det de har, har de også bedre spillere enn det grunnlaget tilsier. De har rett og slett for gode spillere enn det økonomien tillater og de har oppnådd bedre resultater enn det de ellers burde hatt.

                Kommentar

                • BennyLem
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2005
                  • 2902

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Ola
                  Sikter vel kanskje til cup-semi'n i 2005? De falt vel som fluer, dro ut tida og spilte generelt bedriten fotball.
                  Og hvem var ansvarlige for Lyn da om jeg tør spørre?
                  Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                  Kommentar

                  • Folke
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jun 2008
                    • 5955

                    #10
                    Det blir som å syntes synd på Ben Johnsen, Michael Rasmussen... Eller hvems som helst andre juksemakere for den saks skyld. Ja det er synd for supporterne og spillerne, andre i og rundt klubben også selvfølgelig.
                    Men det er på høy tid at fotballnorge lander med trynet først i møkkahaugen de selv har satt seg i... Når LSK får pepper fra hele Norge for å leie bort reserve spillere med over 1 mill i lønn og la unggutta med hele fremtiden forran seg få prøve seg, nei da klarer ikke jeg å syntes synd på noen.
                    Fotballen trenger faktisk en knekk for å komme på rett spor, se bare på det elendige landslaget vårt... At Drillo i det hele tatt ble ansatt sier sitt, at jeg som mange andre trodde etter Tyskland kampen at nå skal vi bli gode igjen.. nei ris på egen bak og møkkalukt under nesa, det er det vi fortjener hele gjengen.
                    Så kan klubber som LSK, som faktisk har tatt grep før det er for sent og endelig gitt ungdommen en fair sjanse, få spille mot de andre lagene på "like" premisser...
                    Når Brann og enga slo seg konkurs med over 100 mill i gjeld tilsammen fikk det ingen konsekvenser, denne gangen håper jeg det er noen som tar frem spaden og smekker de det gjelder hardt på ræva så de kjenner det til neste gang de evt vil vurdere å betale en sur gammel svensk grinebitter 4 mill i årslønn...
                    Dette innlegget gjaldt like mye alle andre som Lyn, men poenget mitt kom frem håper jeg!!!
                    Men jeg håper selvfølgelig Lyn skulle klare seg, alltid fint å se noen slå enga... Men det må gjøres "for egen maskin" og på riktig måte.

                    Kommentar

                    • Fjeller'n
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Nov 2003
                      • 905

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Ola
                      Sikter vel kanskje til cup-semi'n i 2005? De falt vel som fluer, dro ut tida og spilte generelt bedriten fotball.
                      Opprinnelig skrevet av BennyLem
                      Og hvem var ansvarlige for Lyn da om jeg tør spørre?
                      Semifinale i cup'n spilte vi mot Lyn i 2004. Drittkamp ja, men det skal vel ikke Berg lastes for, da han ble trener i 2005?


                      Stian
                      "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                      Kommentar

                      • Torolf
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2004
                        • 9574

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Ola
                        Btw... Jeg leser om Glimt, Tromsø som sliter. Om Lyn, Stabæk, Moss og Odd som virkelig har kniven på strupen, om Godset og Kamma som må kutte lønninger... Jeg hører ingenting fra LSK. Sitter med en uggen følelse om at det bare er dager før det slippes bomber fra Åråsen, for det økonomiske der i gården er vel ikke mye bedre?
                        RB hadde 9. juni en artikkel om den økonomiske situasjonen i LSK med tittelen "Vi var nærmere stupet for seks år siden". Denne artikkelen er dessverre ikke publisert på rb.no, så vidt jeg vet. Per Mathisen sier bl.a. følgende: "Jeg sover bedre om natta nå enn jeg gjorde for seks år siden. Vi var nærmere stupet da. Høsten kommer til å bli vanskelig. Men vi har kontroll og en langtidsplan vi gjennomfører. Det hadde vi ikke i 2003."
                        Videre står det: "Per i dag har LSK ikke problemer med å gjøre opp sine forpliktelser. Klubben skylder ingenting, og betaler lønn, skatt og avgifter til rett tid.

                        - Vi startet med å redusere kostnader allerede våren 2008, da vi så hvor det bar sportslig. De grepene vi tok før de fleste andre, tjener vi på i dag.

                        - Men dere ble langt fra kvitt alt?

                        - Vi slet med gammel moro til i mai. Men nå er vi ferdig med det.

                        - Hvor mye regner du med at LSK vil redusere kostnader i 2009?

                        - Fram til nå vil jeg anslå beløpet til vel ti millioner. Jeg håper det skal bli 15 før året er omme. Vi har gjort vesentlige innstramminger i elitesatsingen og også i administrasjonen.

                        Ikke lønnskutt

                        - Noen klubber er blitt enige med spillerne om lønnskutt. Andre er på gang. Hvorfor vurderer ikke LSK det?

                        - Så langt har vi spart på at vi har en billigere spillerstall enn i fjor. Vi synes det er riktig å fokusere på samhold og motivasjon framfor å diskutere kutt i lønn.

                        Kommentar

                        • Erikk
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Aug 2007
                          • 204

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Ola

                          De burde sporenstreks finne seg ny arena. Frogner Stadion, Ullern, Korsvoll kunne kanskje med investeringer bygges om?
                          Vet ikke helt om du kjenner til historien på ullevål, men hvis jeg ikke tar helt feil var det Lyn som bygde den. De har også spilt der fra lenge før krigen, og jeg tror det tungt å flytte derfra fordi den nå er for stor.
                          Vet ikke helt hvordan Ullern eller Korsvoll banene er, men begge steder vil de naturlig bli plassert bak klubbene som eier dem i prioriteringsrekka. Ser også på det som lite sannsynlig at noen av dem bygges ut ettesom de som eier dem selv ikke har behov.
                          Frogner stadion er under utbygging, så det er lite sannsynlig at de spiller der før den er ferdig, tror også det er en annen osloklubb som ligger foran i køen her. Det mest sannsynlige alternativet hvis de bytter vil være bislett, men den stadion er jo også alt for stor(med løpebaner osv er det nok like greit å bli værende på Ullevål). Bislett har også vært vifs og skeids bane i mange år, så det blir litt rart om de flytter dit.

                          Kommentar

                          • superbøffel
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2005
                            • 5611

                            #14
                            Skeids bane er Voldsløkka, ikke Bislett. De er kun pålagt å spille på Bislett da Voldsløkka ikke lenger er godkjent for toppfotball.
                            Enøyd i de blindes dal.

                            Kommentar

                            • Erikk
                              Seniormedlem
                              Forumonanist
                              • Aug 2007
                              • 204

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av superbøffel
                              Skeids bane er Voldsløkka, ikke Bislett. De er kun pålagt å spille på Bislett da Voldsløkka ikke lenger er godkjent for toppfotball.
                              Blir et lite definisjonsspørsmål, ettersom begge to eies av kommunen. Skeid har også spilt atskillig fler sesonger på Bislett enn på Voldsløkka. Uansett var poenget at den har større tilhørighet til flere andre klubber i området. Tror ikke kommunen ser behovet for flere plasser å spille toppfotball i Oslo enn Ullevål og Bislett, iallefall ikke hvis vif bygger på valle.

                              Kommentar

                              • superbøffel
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Aug 2005
                                • 5611

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Erikk
                                Blir et lite definisjonsspørsmål, ettersom begge to eies av kommunen. Skeid har også spilt atskillig fler sesonger på Bislett enn på Voldsløkka. Uansett var poenget at den har større tilhørighet til flere andre klubber i området. Tror ikke kommunen ser behovet for flere plasser å spille toppfotball i Oslo enn Ullevål og Bislett, iallefall ikke hvis vif bygger på valle.
                                Jeg er faktisk veldig i tvil om riktigheten i din påstand. Skeid er en Torshov-klubb som har spilt lokalt sålenge jeg har fulgt de (med unntak av siste sesong). Jeg fikk dessverre ikke se Skeid-LSK på Voldsløkka da de var i Eliten sist, men jeg har sett mye Skeid på Voldsløkka.
                                Enøyd i de blindes dal.

                                Kommentar

                                • Uwes disippel
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2006
                                  • 6039

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av superbøffel
                                  Jeg er faktisk veldig i tvil om riktigheten i din påstand. Skeid er en Torshov-klubb som har spilt lokalt sålenge jeg har fulgt de (med unntak av siste sesong). Jeg fikk dessverre ikke se Skeid-LSK på Voldsløkka da de var i Eliten sist, men jeg har sett mye Skeid på Voldsløkka.
                                  Ikke så rart du ikke fikk se den. Den ble nemlig spilt på Ullevaal.

                                  Kommentar

                                  • superbøffel
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2005
                                    • 5611

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                                    Ikke så rart du ikke fikk se den. Den ble nemlig spilt på Ullevaal.
                                    Hmm... Blander jeg med en cup-match? Tror ikke det. Mulig det var perioden før siste i Eliten for Skeid.

                                    Fre Wikipedia:

                                    Skeid Fotball spiller sine hjemmekamper på Bislett stadion. Skeid flyttet til Bislett fra Voldsløkka matchbane i 2007. Bakgrunnen for dette var at da Skeid i 2007-sesongen rykket opp til Adeccoligaen, fikk klubben ikke lenger lov av Norges Fotballforbund (NFF) til å bruke Voldsløkka som hjemmebane, på grunn av banens dårlige forfatning. Klubben hadde i et par år før dette fått dispensasjon fra NFF til å bruke Voldsløkka i Adeccoligaen. Hovedgrunnen til at NFF nekter Skeid å spille på Voldsløkka matchbane er banens dårlige sanitærforhold for tilskuere og garderobefasiliteter for spillere og ledere. Både Voldsløkka matchbane og Bislett stadion er eid av Oslo kommune.
                                    Skeid har i mange år arbeidet for at Voldsløkka matchbane skal flyttes og rustes opp. 15. oktober 2008 vedtok bystyret i Oslo en disponeringsplan for Voldsløkka-området. Dette vedtaket innebærer blant annet at Voldsløkka matchbane skal flyttes til hjørnet av Uelands gate og Stavangergata[2]. Det gjenstår ennå å få kommunen til å sette av penger til utbyggingen, men ny Voldsløkka matchbane vil bety mye for idretten i Oslo øst, for Skeid og Sagene IF.
                                    Enøyd i de blindes dal.

                                    Kommentar

                                    • Torolf
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2004
                                      • 9574

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av superbøffel
                                      Hmm... Blander jeg med en cup-match? Tror ikke det. Mulig det var perioden før siste i Eliten for Skeid.

                                      Fre Wikipedia:
                                      Neppe. LSK spilte seriekamp borte mot Skeid sju ganger i perioden 1975-1999 - seks ganger på Ullevaal og en på Bislett. LSK spilte ingen kamper på Voldsløkka i denne perioden (kilde: Fagerli). De som var til stede da Runar Normann utliknet til 4-4 mot Skeid 16. mai 1999 har neppe glemt at det var på Ullevaal.

                                      Kommentar

                                      • Erikk
                                        Seniormedlem
                                        Forumonanist
                                        • Aug 2007
                                        • 204

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av superbøffel
                                        Jeg er faktisk veldig i tvil om riktigheten i din påstand. Skeid er en Torshov-klubb som har spilt lokalt sålenge jeg har fulgt de (med unntak av siste sesong). Jeg fikk dessverre ikke se Skeid-LSK på Voldsløkka da de var i Eliten sist, men jeg har sett mye Skeid på Voldsløkka.
                                        Jeg skal presisere enda litt tydligere, "har spilt" gjelder ikke kun de siste 10 årene, som er omtrent så lenge Voldsløkka her eksistert. Skeid ble stifta i 1925, så det er en del år de har spilt andre steder, sikkert både på Ullevål og Bislett. Grunnen til at jeg tror de har spilt mest på Bislett er at den ikke er privateid, det har og er fortsatt Ullevål, og den har vært det lenge.

                                        Uansett har det blitt litt off-topic, poenget var som sagt at jeg tror det ville vært rart for Lyn å bytte fra det ene store annlegget i byen hvor de har vært over 80 år, til et annet som har blitt brukt av rivaliserende klubber like lenge.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎