Økning i billettpriser

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • mrognan
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Aug 2008
    • 845

    Økning i billettpriser

    Hold deg oppdatert med Midt-Norges og Trondheims største regionavis. Vi gir deg alltid de siste nyhetene innen innenriks, utenriks, sport og kultur.


    Klubbene i eliteserien vil bli pålagt et momspåslag på åtte prosent. Det betyr dyrere billetter, noe klubbene ble enige om på et fellesmøte i går.
    ....
    Den nye momsregelen vil ifølge VG bli foreslått i Stortinget neste uke, og etter all sannsynlighet bli vedtatt innført fra 1. juli 2010.
    I en tid hvor norsk fotball sliter med publikumsoppmøte og økonomi, kommer staten og skal gjøre det dyrere for folk å se fotball live.
    8% økning i billettprisen vil for en billett til KFL-feltet bety 15 kroner, isolert sett ikke dramatisk. Men folk som kjøper billetter til feltet kommer (nesten) uansett pris.
    For de fleste klubber i Norge så er familier en stor målgruppe, og ved å legge moms på billettene vil terskelen for å dra med seg hele familien på kamp bli høyere for mange.
    Den norske stat har under hele finanskrisen som vi har såvidt lagt bak oss forsøkt å redde utsatte næringer v.h.a. økte tilskudd, avgiftslettelser osv for at ikke de skal gå dukken.
    Og norsk fotball er en truet næring, det er nesten ingen klubber i de øverste ligaene som har sunn og god økonomi. Det blir for meg helt uforståelig at staten da skal bidra til å gjøre vondt verre for mange klubber.
    Morten
  • *46*

    #2
    Er man sikker på at billetten blir dyrere i det hele tatt? For når man legger mva på billetten, så åpner man nemlig i andre enden for fradrag for MVA. Og der er det 25 % mva. Veldig kort fortalt.... Sitter på jobb - kan sikkert skrive mer om det senere.

    Kommentar

    • Raskolnikov
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Sep 2005
      • 1452

      #3
      Norsk fotball er ikke en truet næring. Er det noen som tror at fotballen i Norge vil forsvinne fordi billettprisene blir litt dyrere? Problemet er heller ikke publikumssvikt, problemet er alt for høye lønninger. At staten skulle beskytte toppklubber som kaster bort millionbeløp på middelmådige spillere i stedet for å favorisere breddeidretten ville vært en merkelig prioritering. For det innbyrdes konkurranseforholdet mellom klubbene betyr ikke dette noen verdens ting. På sikt vil det kun gå ut over spillernes lønnsnivå. Helt greit synes jeg.

      Legg merke til at dette samlet sett er en momsreduksjon.
      Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

      Kommentar

      • mrognan
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2008
        • 845

        #4
        Opprinnelig skrevet av *46*
        Er man sikker på at billetten blir dyrere i det hele tatt?
        Opprinnelig skrevet av mrognan
        Klubbene i eliteserien vil bli pålagt et momspåslag på åtte prosent. Det betyr dyrere billetter, noe klubbene ble enige om på et fellesmøte i går.
        Det kan virke sånn ihvertfall. Om det blir gjort endringer i en eller annen retning med prisene før neste sesong igjen gjenstår å se. Men det kan virke som om alle klubbene øker billettprisene med ca 8% fra 1.juli.
        Morten

        Kommentar

        • knut
          Make knut Great Again
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2006
          • 9412

          #5
          Når en stadig økning av Vålerengens supportere havner hos nav, er det klart staten trenger penger.

          Kommentar

          • *46*

            #6
            Opprinnelig skrevet av mrognan
            Det kan virke sånn ihvertfall. Om det blir gjort endringer i en eller annen retning med prisene før neste sesong igjen gjenstår å se. Men det kan virke som om alle klubbene øker billettprisene med ca 8% fra 1.juli.
            Det er ikke sagt at man legger 8% opp på billetten, men kanskje legger dem inn i prisen som den er i dag? Man skal ikke glemme at dette gir klubbene fordeler i fradrag av mva på utgifter til stadioanlegget (man har tidligere ikke hatt fult fradrag, men når har man det - har fått noe pga reklameinntekter (skiltreklamen).

            Kommentar

            • Lars
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 6156

              #7
              For det første er det tull å si at fotballen er en utsatt eller truet næring. Det er ikke akkurat mange arbeidsplasser som står i fare, selv om det er noen få. Det er vel heller fantasilønningene som står i fare, sånn at fotballspillerne kanskje må gå fra tre-fire ganger vanlig norsk årslønn til to ganger vanlig norsk årslønn.

              For det andre er det alt annet enn ting som dette som gjør at klubbene har svak økonomi. Grunnene til de øknomiske problemene er enkle: Uansvarlighet og generell inkompetanse. Norske fotballklubber har økonomiske problemer uavhengig av finanskriser o.l. Vi kan tenke oss et tilfelle der staten subsidierte fotballklubbene: Lønningene og overgangssummene hadde økt, men økonomien hadde vært like elendig, ettersom uansvarligheten og den generelle inkompetansen fortsatt hadde vært der.

              For det tredje er det tull at fotballkamper skal være fritatt fra moms. Nærmest all annen underholdning er momsbelagt, så hvorfor skal ikke fotballkamper belastes med 8 % moms, i likhet med f.eks. kinoforestillinger? Bakgrunnen for momsfritaket på idrettsarrangementer er jo at idrett i utgangspunktet er en fritidsaktivitet, noe Tippeligaen absolutt ikke er. Norsk toppfotball har nærmest blitt en ren underholdningsindustri, og billettinntektene går ikke til nye baller, vedlikehold av gressbanen og nye draktsett, som før i tida, men til millionlønninger til spillere, trenere og ledere, samt investeringer i eiendom o.l. Et forsiktig estimat gir meg en samlet momsinntekt på over 20 millioner i året for Tippeligaens kamper (med 8 % moms), og dette tallet kan meget vel være over 30 mill også. Snur man på saken, og tenker at 8 % moms er en selvfølge, vil det si at staten har subsidiert TL-fotballen med 20-30 mill årlig. Og det hadde vært tull.

              For det fjerde tror jeg dette har jævlig lite å si. Én grunn til det er at en sånn avgift uansett deles mellom klubbene og tilskuerne. Antar vi at det deles likt mellom klubbene og tilskuerne, blir det 4 kroner i moms per hundrelapp på hver av partene. Om jeg som tilskuer må betale 6-7 kroner ekstra (kanskje opp mot 10 kroner ekstra) for en billett på Åråsen, så har det ikke så mye å si. Og dette kommer fra en student uten deltidsjobb. Nordmenn vasser i penger og har høy betalingsvillighet for underholdning, så prisen er ikke veldig avgjørende. For å si det sånn: Det kommer nok flere på Åråsen med et godt og underholdende lag i toppen og en snittpris på 200 kroner billetten, enn det gjør med et middels og kjedelig lag langt nede på tabllen og en snittpris på 100 kroner billetten. Det viktigste er at man ikke ekskluderer noen grupper fra stadion, og det gjør man ikke så lenge det finnes billige tribuneseksjoner. Eksempelet fra Tromsø var fra 310 kroner til 334,80 kroner, og det er en del kroner i moms, men de som kjøper de dyreste billettene er uansett ikke spesielt opptatt av pris.

              Kommentar

              • *46*

                #8
                Da var det ett faktum - vi for 8 % mva på billetter. Det blir også innført 25 % mva på salg, kjøp, og utleie av spillere (er nok noe mer avansert enn som så, men har ikke sett på regelverket).

                Dette kommer til å slå positivt ut for klubbene og medfører ikke mye endring i det administrative arbeidet. Pris på billettene bør ikke automatisk øke med 8 % pga økt fradrag, men tipper de gjør det alikevel...

                Kommentar

                • meg
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Feb 2004
                  • 290

                  #9
                  billettprisene?


                  Ser at LSK har valgt å sette opp prisene.
                  Etter hva jeg har lest vil klubben tjene på denne moms økningen, også setter de opp prisene?
                  Meg dårlig løsning fra klubbens side isåfall.
                  Gul og svart
                  Team Wenche Myhre

                  Kommentar

                  • okb
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 2377

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av meg
                    http://www.lsk.no/?did=9129961
                    Ser at LSK har valgt å sette opp prisene.
                    Etter hva jeg har lest vil klubben tjene på denne moms økningen, også setter de opp prisene?
                    Meg dårlig løsning fra klubbens side isåfall.
                    LSK har gjort det samme som alle andre klubbene i Tippeligaen og Adeccoligaen.

                    Hvordan kan du si at klubben vil tjene på dette?

                    Kun spørsmål..
                    Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

                    Kommentar

                    • meg
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Feb 2004
                      • 290

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av okb
                      LSK har gjort det samme som alle andre klubbene i Tippeligaen og Adeccoligaen.

                      Hvordan kan du si at klubben vil tjene på dette?

                      Kun spørsmål..
                      Gulroten i loven er økonomiske fordeler: Innkrevning av merverdiavgift på billettene vil gi institusjonene mulighet til å trekke fra 25 prosent merverdiavgift på kjøp av varer og tjenester.

                      Var ikke noe kløpper i matte men dette ser da virkelig ut som om klubben vil tjene på det?

                      Men forklar meg gjerne hvorfor dem ikke vil tjene på det.

                      Siden alle andre klubber har gjort det så må LSK gjøre det???
                      Om alle i kanarifansen vil bader i Nittelva, så gjør ikke jeg det.
                      Gul og svart
                      Team Wenche Myhre

                      Kommentar

                      • Emil B
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Feb 2006
                        • 5921

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av meg
                        http://www.lsk.no/?did=9129961
                        Ser at LSK har valgt å sette opp prisene.
                        Etter hva jeg har lest vil klubben tjene på denne moms økningen, også setter de opp prisene?
                        Meg dårlig løsning fra klubbens side isåfall.
                        Hvis en billett koster 250 kr, så er det bare snakk om 20 kr ekstra. Alle har råd til det.

                        Kommentar

                        • okb
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 2377

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av meg
                          Gulroten i loven er økonomiske fordeler: Innkrevning av merverdiavgift på billettene vil gi institusjonene mulighet til å trekke fra 25 prosent merverdiavgift på kjøp av varer og tjenester.

                          Var ikke noe kløpper i matte men dette ser da virkelig ut som om klubben vil tjene på det?

                          Men forklar meg gjerne hvorfor dem ikke vil tjene på det.

                          Siden alle andre klubber har gjort det så må LSK gjøre det???
                          Om alle i kanarifansen vil bader i Nittelva, så gjør ikke jeg det.
                          Mulighet til å trekke fra 25 prosent merverdigavgift på kjøp av varer og tjenester. Jeg regner med at det er noen kriterier i forhold til det, men vet ikke. Jeg kjenner for lite til dette området.

                          Klubbene i Tippeligaen og Adeccoligaen har etter det jeg veit valgt å stå sammen om dette.
                          Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

                          Kommentar

                          • meg
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Feb 2004
                            • 290

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Emil B
                            Hvis en billett koster 250 kr, så er det bare snakk om 20 kr ekstra. Alle har råd til det.
                            Poenget mitt er forsåvidt ikke prisen økningen i seg selv, men heller forklaringen LSK kommer med, litt frp over den.
                            Gul og svart
                            Team Wenche Myhre

                            Kommentar

                            • okb
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 2377

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av meg
                              Poenget mitt er forsåvidt ikke prisen økningen i seg selv, men heller forklaringen LSK kommer med, litt frp over den.
                              Da i så fall alle lag i Tippeligaen og Adeccoligaen alle frp.
                              Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

                              Kommentar

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎