Ny struktur på Tippeligaen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • OptimistFugl
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2008
    • 462

    Ny struktur på Tippeligaen

    Er en sjelden gang enig med Eggen.
    Norges mest suksessrike klubbtrener, Nils Arne Eggen, går rett i strupen på Norsk Toppfotball og planene om å forandre Tippeligaen og flytte cupfinalen.

    Forslaget om redusert antall lag, sluttspill og cupfinale til våren høres ut som et desperat behov for å vise handling. Et av alternativene innebar til og med at halvparten av poengene fra første halvdel ikke blir med videre.
    Er lite interessert i å få en hockeyserie med masse uoversiktlige regler. Skjønner ikke hvorfor vi trenger det i Norge når det internasjonalt ikke finnes slike sirkusserier i de store nasjonene.


    Jeg tror problemet ligger mye nærmere Norsk Toppfotball og NFF.
    Ville heller innført full serierunde kl 18 på søndag med en hovedkamp på TV. Og la TV2 eller noen som promoterer skikkelig vise runden med fullt trykk. Er mye mer spennende både på stadion og med FotballExtra når det kommer masse oppdateringer fra andre stadioner med stadige meldinger om baklengs for vif og rbk. Noe av gleden med å gå på kamp er også bevegelsene vi gjør på tabellen når konkurrenter nær på tabellen ryker.
    Fokus må være på en interessant og fair konkurranse, ikke på å melke penger. Pengene er et resultat av interessen, ikke omvendt. Det burde ikke være så fordømt vanskelig å forstå det.
  • Funchaloe
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2011
    • 511

    #2
    Opprinnelig skrevet av OptimistFugl
    Fokus må være på en interessant og fair konkurranse, ikke på å melke penger. Pengene er et resultat av interessen, ikke omvendt. Det burde ikke være så fordømt vanskelig å forstå det.
    Supportere over hele verden har prøvd å si dette til de som styrer sporten i alle år, likevel er det bare tyskerne som har skjønt greia. Forøvrig helt enig med posten din. Nedgangen i tilskuertall de siste årene har langt mer med TV-avtalen og sportslige resultater å gjøre enn ligastrukturen i Norge.
    Custodes
    Contra o futebol moderno!

    Kommentar

    • Leif A
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2003
      • 3962

      #3
      Med kun 12 klubber på øverste nivå er det ihvertfall én ting som er sikkert: talentutviklingen kommer til å gå til hundene. Nåløyet blir så trangt at de færreste vil tørre å drive utvikling av egne talenter, men heller satse på quick-fixes i form av vill spekulasjon i unge utlendinger. Trolig først og fremst (agent-oppskrytte) talenter fra det afrikanske kontinent.
      At ikke NFF og NTF ser dette får meg til å lure på om de er komplett blåst i toppetasjen.... (sarkasme)
      Knurr...

      Kommentar

      • mrognan
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2008
        • 845

        #4
        Talentutvikling er et mye bedre argument enn distriktspolitikk, som Eggen m.fl. dro fram i går.
        At vi skal ha 16 lag i tippeligaen for å få med hele Norge høres ut som senterpartipolitikk og bidrar i hvert fall ikke til bedre talentutvikling.
        Min oppfatning er at 14 lag er nok, men dersom det skal reduseres til 12 lag så bør det heller arrangeres som trippel serie, uten sluttspill. Blir det 12 lag i tippeligaen bør vi også gjeninnføre 2 avdelinger i 1.divisjon med 12 lag i hver, hvor vinner av hver avdeling rykker opp og nr. 2 i avd. 1 møter nr. 3 i avd. 2 og motsatt i kvalik, vinnerne møtes og den vinneren spiller mot nr. 10 i tippeligaen.
        Da har vi 36 lag i toppfotballen.

        Men som sagt, 14 lag i tippeligaen og 14 lag i 1.divisjon er mitt utgangspunkt.

        Når det gjelder flytting av cupfinalen, Sverige har vel gjeninnført dette i et par sesonger nå. Noen som vet hvordan erfaringene er derfra fra både klubb- og supporterhold?
        Last edited by mrognan; 07.11.2014, 08:09.
        Morten

        Kommentar

        • Børge
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2013
          • 2529

          #5
          Hvis en av de modellene som nederlenderne forslår i sin synsing om norsk fotball som dem kjenner så uendelig godt blir vedtatt, foreslår jeg at ligaens sitt navn endres til "Joker Nord".

          Sint og tverr på felt N

          Kommentar

          • Fugl1120
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2005
            • 3528

            #6
            Opprinnelig skrevet av OptimistFugl
            Er en sjelden gang enig med Eggen.
            Norges mest suksessrike klubbtrener, Nils Arne Eggen, går rett i strupen på Norsk Toppfotball og planene om å forandre Tippeligaen og flytte cupfinalen.

            Forslaget om redusert antall lag, sluttspill og cupfinale til våren høres ut som et desperat behov for å vise handling. Et av alternativene innebar til og med at halvparten av poengene fra første halvdel ikke blir med videre.
            Er lite interessert i å få en hockeyserie med masse uoversiktlige regler. Skjønner ikke hvorfor vi trenger det i Norge når det internasjonalt ikke finnes slike sirkusserier i de store nasjonene.
            Jeg synes en reduksjon av lag i Tippeligaen kan være en fornuftig løsning. Jeg tror likevel at en nedjustering til 12 lag kan bli i overkant drastisk, men en 14-lagsserie hadde passet fint. Jeg tror det kunne vært sunt for den generelle fotballinteressen å kutte antall uinteressante bunnkamper. Man skal være forsiktig med å trekke slutninger om det ene eller det andre fordi det er mange faktorer som spiller inn på tilskuertallet. Ser man på snittet for antall tilskuere per kamp ser man en drastisk nedadgående kurve etter at 16-lagsserien ble innført i 2009, og det er et paradoks at det totale antall tilskuere per runde ikke økte ved en innføring av ytterligere to lag i serien. Jeg synes man bør være åpne for å se på løsninger som kan tiltrekke flere tilskuere på kamp, men jeg er enig i at de fremlagte løsningene ikke fremstår som spesielt attraktive. Jeg så pressekonferansen NTF holdt med Hypercube, og skulle gjerne sett analysene gjort bak konklusjonene, heller enn bare ferdigproduktet. Det fremstår litt abstrakt, liksom.

            Opprinnelig skrevet av OptimistFugl
            Jeg tror problemet ligger mye nærmere Norsk Toppfotball og NFF.
            Ville heller innført full serierunde kl 18 på søndag med en hovedkamp på TV. Og la TV2 eller noen som promoterer skikkelig vise runden med fullt trykk. Er mye mer spennende både på stadion og med FotballExtra når det kommer masse oppdateringer fra andre stadioner med stadige meldinger om baklengs for vif og rbk. Noe av gleden med å gå på kamp er også bevegelsene vi gjør på tabellen når konkurrenter nær på tabellen ryker.
            Jeg er enig i at jeg tror den "nye" TV-avtalen har vært en faktor til å dempe interessen rundt Tippeligaen. Jeg synes TV2 gjorde en god jobb med å forvalte rettighetene, og jeg tror mange har falt av etter at kampene ble flyttet over på CMORE. Folk får ikke presentert kampene på TV lenger, reklamen når ikke ut. Jeg savner tidene der man kunne se 18-kampene på Åråsen, dra hjem og få med seg 20-kampen og deretter kose seg med Fotball-xtra. Jeg kan ikke helt forstå at det er så vanskelig å kartlegge hvorfor mange ikke lenger velger å dra på fotballkamp. Argumentet om at fotballen er dårlig er ikke spesielt gyldig, da den alltid har vært dårlig sammenlignet med internasjonal toppfotball.

            Jeg er helt overbevist om at mangelen på suksess blant klubbene i storbyene er en viktig faktor. Lag som Brann, Rosenborg, Viking og Vålerenga bør være lag som utfordrer medaljeplassene hvert år. Det er viktig at kampene mot storbylagene oppleves som toppoppgjør, det gjør det mer attraktivt for hjemmepublikum å komme på kamp når disse lagene spiller borte, og det møter som regel opp flest bortesupportere fra storbyene. Det er egentlig kun Rosenborg av disse lagene som har vært stabilt gode de siste årene, men selv de har surra bort mange supportere. Skal sies at de har Norges mest kravstore publikum, men det har blitt gjort mye rart på brakka de siste årene. "Toppkamp" mot Odd og Molde engasjerer ikke på samme måte som Brann eller Vålerenga, selv om man klarte å lage en fantastisk ramme rundt Molde-kampen 16. mai i år. Kampene som "fylte seg selv" eksisterer ikke lenger, selv ikke mot Vålerenga blir det stinn brakke. Det tyder på at 1) vi har vært alt for dårlige i mange år, men også 2) de antatte storklubbene har underprestert og mistet store deler av sin tilskuermasse. For Tippeligaens del ville det for eksempel vært utrolig synd om Brann rykket ned, nettopp fordi det er et av lagene som kan begeistre og tiltrekke interesse om de får sving på skuta.
            Lauken er vår venn!

            Kommentar

            • KEBABavSVIN
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Dec 2007
              • 594

              #7
              Synes de kom med mange gode forslag jeg da. Har lekt med tanken om en 12-lagsliga etter kypriotisk modell tidligere, og det er spennende at NFF nå lufter det som et reelt alternativ. Ligaen må ned fra 16 lag, og av de forslag jeg har sett bli nevnt, er det helt klart en 12-lagsliga med tilsvarende tilspissing av nest øverste divisjon som tiltaler meg best. Det kan sikkert fint også foregå på samme måte som i Danmark, men for min egen del må jeg si at playoff-varianten både virker mer spennende, og mer rettferdig enn at et lag skal få en ekstra hjemmekamp i innbyrdes oppgjør. Det eneste jeg ikke liker er forslaget om å halvere poengsummen før en går inn i sluttspillet. Godt mulig det blir enda tettere i toppen mot slutten da, men det er ikke spesielt rettferdig for klubbene som presterte best i første 2/3 av sesongen.

              At en liga med tolv lag vil bety døden for talentsatsing i norsk fotball kjøper jeg ikke. Noen færre talenter vil nok slippe til i den aller øverste divisjonen, men det betyr også at de som blir funnet gode nok vil bli matchet mot et betraktelig høyere nivå enn i dag. Samtidig vil nest øverste divisjon holde et høyere nivå enn Adeccoligaen, og jeg ser virkelig ikke hvorfor det ikke skal blomstre frem vel så mange talentfulle spillere under et slikt ligasystem, som i det vi har i dag. Er det en mangel på fotballtalenter i Danmark?


              Jeg ser langt heller fire oppgjør i året mot klubber som Brann, Rosenborg, Vålerenga, og Viking, enn så mye som én omgang mot Haugesund, Bodø/Glimt, Sogndal, Sandnes Ulf, Tromsø, Hønefoss, Sandefjord, Mjøndalen, Ranheim etc.


              Ønskeliste:
              - Gass på med playoff-liga med 12 lag
              - Dropp halveringen av poengene før sluttspillet begynner
              - Ha én lørdagskamp i 18-19-tiden, fire oppgjør 18:00 på søndag, og avslutt runden med TV-kamp klokken 20.
              - La cupfinalen være som den er.


              Merknad: Debattanten kan i innlegget over ha fremvist en rekke negative personlighetstrekk, inkludert, men ikke begrenset til, manglende intellekt, fintfølelse, dannelse, tankekraft, visdom, empati, solidaritet, rettferdighet, måtehold, og mot.

              Kommentar

              • ulfpulf
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2004
                • 2506

                #8
                NFF har ikke gitt opp og vil innføre sluttspill i Tippeligaen.

                Romsdals Budstikke med nettavisen Rbnett holder til i Molde og er lokalavisa for Romsdal med kommunene Molde, Hustadvika, Aukra, Gjemnes, Vestnes og Rauma.


                - Ifølge Bjarne Berntsen er tanken bak omleggingen at det skal bli et bedre sportslig opplegg med flere kamper på de beste lagene
                ...
                Dersom Fotball-Norge støtter Norges Fotballforbund, blir det 14 lag i eliteserien. Det blir sluttspill både på øvre og nedre halvdel. Det samme gjelder 1. divisjon.
                ...
                Forslaget skal ut på høring. Planen er at Fotballtinget i 2016 skal bestemme eventuelle endringer, som tidligst kan skje fra 2017-sesongen.

                Jeg støtter fortsatt åpningsinnlegget i denne tråden fullt ut. Dropp krumspringene andre europeiske ligaer har gjort og få heller tilbake en full serierunde søndag kl. 18.00.

                Kommentar

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎