Doktoravhandling

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • rEPPA
    *****istrator
    • Nov 2003
    • 3930

    Doktoravhandling

    Mellom børs, katedral og karneval
    Norske supporteres forhandlinger om kommersialisering av fotball"
    av Arve Hjelseth

    Interessant lesing om hvordan supportere er med på å kommersialisere fotballen.

    Det er tatt med mange sitater fra forumet vårt.

    www.kfl.no/debatt
  • hoyt
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 2850

    #2
    Leste mye av avhandlingen på nattevakt i helgen. Masse interessant, særlig de sosiologiske perspektivene ved å være fotballsupporter.

    Og rEPPA, du hermer med signaturen din
    "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
    - Nosa

    Kommentar

    • rEPPA
      *****istrator
      • Nov 2003
      • 3930

      #3
      Opprinnelig skrevet av hoyt
      Og rEPPA, du hermer med signaturen din
      I know. Mange bra poeng i oppgaven som kan brukes som signaturer.

      Jeg er så lite kreativ, så da er det greit å herme litt.
      www.kfl.no/debatt

      Kommentar

      • Rønnern
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 6690

        #4
        Opprinnelig skrevet av rEPPA
        Interessant lesing om hvordan supportere er med på å kommersialisere fotballen.
        Sykemeldt noen dager, så da fikk jeg endelig lest den. En fantastisk bra oppgave!

        Tromme-diskusjonen er morsom med tanke på at forfatteren personlig er innbitt motstander av KFLs tromme (som de fleste klanskaller), men i en akademisk oppgave er det ikke rom for mye subjektiv synsing på fenomener som undersøkes.
        Mvh Ronnie "The Runner"
        LSK for alltid

        Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

        Kommentar

        • iL
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Jan 2004
          • 10771

          #5
          Rart han ikke har fått med seg vår diskusjon om bluss bruk, og utestengelsen av UFC, men avhandlingen var kanskje ferdig før det?
          Kanarifugla flyr høyt i år!

          Kommentar

          • gj
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 3359

            #6
            Opprinnelig skrevet av Rønnern
            Tromme-diskusjonen er morsom med tanke på at forfatteren personlig er innbitt motstander av KFLs tromme (som de fleste klanskaller), men i en akademisk oppgave er det ikke rom for mye subjektiv synsing på fenomener som undersøkes.
            Flagger han sin fotballklubb, eller er det noe du antar? Jeg synes nemlig også det skinner gjennom at han er Klansmann, men jeg har ikke lest annet enn noen utdrag her og der foreløpig:

            Opprinnelig skrevet av Hjelseth, Arve (2006): 370
            I 2005 hadde Kanarifansen særlig to sanger hvor basstrommen ble brukt som rytmeholder. Begge sangene kunne ha betydelig varihet, og ga inntrykk av imponerende utholdenhet. På den annen side bidrar slike "evighetssanger" til at noe av spontaniteten forsvinner [1], og sangen fremstår som mer regissert. Derfor kommer trommen i konflikt med de engelske idealene som supporterne opprinnelig er bygget på [2].
            [1] Dette er jo et klassisk Klansargument mot tromma.

            [2] Hvem sine idealer? Klanens kanskje?

            Dette er forøvrig setningen der "Lillestrøm" første gang blir nevnt i avhandlingen:

            Opprinnelig skrevet av Hjelseth, Arve (2006): 41
            Også i Norge er visse kamper omfattet av spesiell interesse. Eksempler er Vålerenga-Lyn (Oslo-oppgjør), Fredrikstad-Sarpsborg (industribyer og naboer i Østfold), Rosenborg-Brann (regionhovedsteder og storbyer), Tromsø-Bodø/Glimt ("kampen om Nord-Norge") og Vålerenga-Lillestrøm (den nærliggende stasjonsbyen mot den urbane byklubben).
            Last edited by gj; 11.01.2007, 17:38.

            Kommentar

            • Rønnern
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6690

              #7
              Opprinnelig skrevet av Glenn
              Flagger han sin fotballklubb, eller er det noe du antar? Jeg synes nemlig også det skinner gjennom at han er Klansmann, men jeg har ikke lest annet enn noen utdrag her og der foreløpig.
              Han skriver at han er Vålerenga og Liverpool-supporter, men jeg kjenner ham også. Jeg mener at den eneste måten man eventuelt kan lese at han er klansmann, er at mange av diskusjonene han refererer til er fra klanen.no, men ellers forholder han seg meget objektivt mot det han faktisk undersøker.

              [1] Dette er jo et klassisk Klansargument mot tromma.
              Men ikke mindre sant. Spontaniteten lider under evighetssanger, men det plager ikke meg.

              [2] Hvem sine idealer? Klanens kanskje?
              Her må du nesten lese hele greia, men det hele går på å utfordre supporternes doxa, slik KFL gjorde ved å innføre bruken av basstromme. Og langt på vei omdefinerte KFL sine egne supporternormer i samme slengen.

              Dette er forøvrig setningen der "Lillestrøm" første gang blir nevnt i avhandlingen
              Morsomt at han refererer til Vålerenga som stasjonsby og Lillestrøm som urban byklubb
              Mvh Ronnie "The Runner"
              LSK for alltid

              Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

              Kommentar

              • iL
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Jan 2004
                • 10771

                #8
                Opprinnelig skrevet av Rønnern
                Men ikke mindre sant. Spontaniteten lider under evighetssanger, men det plager ikke meg.
                Definer spontanitet under fotballkamp!

                (jeg er ikke enig i deg eller avhandlingen her utifra min definisjon)
                Kanarifugla flyr høyt i år!

                Kommentar

                • Rønnern
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2003
                  • 6690

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av iL
                  Definer spontanitet under fotballkamp!
                  Spontanitet går på f.eks. å synge sanger relatert til akkurat det som skjer på banen. Nå om dagen går det nesten ikke spillersanger lenger, fordi vi er inne i de massesugerende evighetssangene. Når Søgård gjør en heftig takling, brytes sangen mer sjelden av for å dra i gang en hyllest til Fetsundrånern. Også dommerjævel er omtrent forsvunnet fra feltet, uten at det bekymrer meg særlig, da jeg alikevel synes den i utgangpunktet bør spares til spesielle anledninger.
                  Mvh Ronnie "The Runner"
                  LSK for alltid

                  Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                  Kommentar

                  • iL
                    Seniormedlem
                    --==FORUMRUNKER==--
                    • Jan 2004
                    • 10771

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Rønnern
                    Spontanitet går på f.eks. å synge sanger relatert til akkurat det som skjer på banen. Nå om dagen går det nesten ikke spillersanger lenger, fordi vi er inne i de massesugerende evighetssangene.
                    Når Søgård gjør en heftig takling, brytes sangen mer sjelden av for å dra i gang en hyllest til Fetsundrånern.
                    Vi har da stadig vekk spillersanger, også til det som skjer på banen, men jeg er enig i at vi ikke er flinke nok til det, men her må forsangere gruppene skjære igjennom og ta spillersanger, så kan heller evighetssangen som vi sang på fortsette med mer intensitet enn før!

                    Opprinnelig skrevet av Rønnern
                    Også dommerjævel er omtrent forsvunnet fra feltet, uten at det bekymrer meg særlig, da jeg alikevel synes den i utgangpunktet bør spares til spesielle anledninger.
                    Synes ikke den synges noe mindre enn før tromma, heller for mye.
                    Kanarifugla flyr høyt i år!

                    Kommentar

                    • Rønnern
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 6690

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av iL
                      Vi har da stadig vekk spillersanger, også til det som skjer på banen, men jeg er enig i at vi ikke er flinke nok til det, men her må forsangere gruppene skjære igjennom og ta spillersanger, så kan heller evighetssangen som vi sang på fortsette med mer intensitet enn før!
                      Legg merke til at jeg ikke mener at dette nødvendigvis er et problem at det er mindre spontanitet på tribunen på KFL, snarerer tvert i mot da denne typen spontanitet i større grad krever at det er stillhet på feltet og det ønsker jeg ikke.

                      Jeg bare konstanterer at med evighetssanger er vi blitt mindre spontane enn før, spesielt når det gjelder spillersanger, selv om du mener at vi "stadig vekk synger spillersanger".

                      En annen ting er jo at på et felt hvor stillheten råder, er det lettere å sette i gang spontane rop. Jofle og Sykkelmann var eksperter på å komme med kommentarer eller rop i løpet av kampene, nå er det nesten klin umulig å komme med noe sånt, da sangen (og stemningen) overdøver dette.
                      Mvh Ronnie "The Runner"
                      LSK for alltid

                      Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                      Kommentar

                      • iL
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Jan 2004
                        • 10771

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Rønnern
                        Legg merke til at jeg ikke mener at dette nødvendigvis er et problem at det er mindre spontanitet på tribunen på KFL, snarerer tvert i mot da denne typen spontanitet i større grad krever at det er stillhet på feltet og det ønsker jeg ikke.
                        Vi har iallefall blitt mer spontante i år enn vi var i fjor, slik som jeg leser avhandlingen, og kommentarer ellers, virker det som om folk tror at evighetssanger og trommer = null spontanitet.
                        Kanarifugla flyr høyt i år!

                        Kommentar

                        • Rønnern
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 6690

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av iL
                          Vi har iallefall blitt mer spontante i år enn vi var i fjor, slik som jeg leser avhandlingen, og kommentarer ellers, virker det som om folk tror at evighetssanger og trommer = null spontanitet.
                          Som sagt, jeg mener at spontanitet, slik apeberget beskriver den, krever vesentlige perioder med stillhet på tribunen og det ønsker ikke jeg.

                          Hjelset skriver dog vitterlig følgende:
                          "På den annen side bidrar slike ”evighetssanger” til at noe av spontaniteten forsvinner, og sangen fremstår som mer regissert. Derfor kommer trommen i konflikt med de engelske idealene som supporterne opprinnelig bygget på."

                          Og sånn sett har han rett. Men, hvem ønsker vel engelske tilstander på tribunene på Åråsen? Der er det jo med rette at "taushet er gull".
                          Mvh Ronnie "The Runner"
                          LSK for alltid

                          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                          Kommentar

                          • xeR
                            Seniormedlem
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Jan 2004
                            • 11206

                            #14
                            savner man spontanitet så er det bare å ta turen og se på rekruttlaget.. Hender det ramler ned en kommentar eller tre ned fra tribunen da..
                            Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                            Kommentar

                            • iL
                              Seniormedlem
                              --==FORUMRUNKER==--
                              • Jan 2004
                              • 10771

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Rønnern
                              Som sagt, jeg mener at spontanitet, slik apeberget beskriver den, krever vesentlige perioder med stillhet på tribunen og det ønsker ikke jeg.

                              Hjelset skriver dog vitterlig følgende:
                              "På den annen side bidrar slike ”evighetssanger” til at noe av spontaniteten forsvinner, og sangen fremstår som mer regissert. Derfor kommer trommen i konflikt med de engelske idealene som supporterne opprinnelig bygget på."

                              Og sånn sett har han rett. Men, hvem ønsker vel engelske tilstander på tribunene på Åråsen? Der er det jo med rette at "taushet er gull".
                              Ah der ser du, jeg fikk heller ikke med meg denne 'noe', men jeg er uenig i at trommen kommer i konflikt.
                              Det samme argumentet kan man bruke på sanger.
                              Se på gamle fotballkamper, før det var sanger på tribunen. Da var det bare jubel, klapping, rop, og masse gestikulering med hatter.

                              ALT var spontant, feks fikk jeg med meg en intervju med en eller annen gamling som snakket om det gamle the kop, og at det var en kamp, som tåka var så tett, at de måtte rope til hverandre, tvers over banen "who scored" osv.

                              Dermed kan man argumentere for at en sang hindrer spontanitet. Det er kanskje enklere å bryte ut av en sang, en en evighetssang + tromme?

                              Jeg mener (også du ser det ut til) at en mix mellom spontaniet og stemning/sang i 90 minutter er det beste.

                              Slik KFL fremstår nå, mangler vi bare litt spontanitet før jeg blir fornøyd, men ikke mye.

                              Men han mener kanskje engelske tilstander før den store kommersialliseringen? dvs slik det var på 70-80 tallet? Og slik som man kan finne i championship og division 1 (og selvsagt nedover). Han kan umulig mene premier league, der det til tider er tragisk stemning.
                              Er vel bare pompey fansen som er noe liv i.

                              Her er jeg ute på dypt vann, da jeg bare uttaller meg om hva jeg ser/hører på TV. (par år siden jeg så premiership live)
                              Kanarifugla flyr høyt i år!

                              Kommentar

                              • Rønnern
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 6690

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av iL
                                Ah der ser du, jeg fikk heller ikke med meg denne 'noe', men jeg er uenig i at trommen kommer i konflikt.
                                Dermed kan man argumentere for at en sang hindrer spontanitet. Det er kanskje enklere å bryte ut av en sang, en en evighetssang + tromme?
                                Dette er en diskusjon litt på siden, men jeg tror det ikke er nødvendigvis noe enklere å bryte av en vanlig sang kontra en evighetssang, men at "spontaniteten", slik den kjennetegnes av de britiske supporterne, går mer på at man tross alt er stille i perioder og at de fleste rop går på en eller to melodier med forskjellig innhold. F.eks. "Stand up if you've shagged Posh Spice" og en haug andre varianter av "Stand up....."

                                Opprinnelig skrevet av iL
                                Men han mener kanskje engelske tilstander før den store kommersialliseringen? dvs slik det var på 70-80 tallet? Og slik som man kan finne i championship og division 1 (og selvsagt nedover). Han kan umulig mene premier league, der det til tider er tragisk stemning.
                                Legg merke til at han ikke legger noen personlige preferanser inn i oppgaven. Han konstanterer at lenge var den britiske supporterkulturen en norm blant norske supportere, men at KFL var de første til å utfordre de normene, først ved å innføre tifoshows, nå senere ved å innføre tromme (basstromme) og evighetssanger.

                                Han skriver ikke hvorvidt han foretrekker det ene eller det andre selv, det er for oppgaven uvesentlig, han bare konstanterer at KFL går egne veier uavhengig av hva de andre norske supporterklubbene måtte mene.
                                Mvh Ronnie "The Runner"
                                LSK for alltid

                                Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                Kommentar

                                • Tony
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 4737

                                  #17
                                  Kunne noen gitt meg en kopi av det som har med tribuneliv å gjøre i denne oppgaven?

                                  Kommentar

                                  • RoyVaadal
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2004
                                    • 4055

                                    #18
                                    At Arve Hjelseth er vif-supporter bekreftes på VPN.no der han får heder for innsats til VPNs dagbok og der han omtales som "vår mann i Nord-Norge."
                                    (vif har et litt annet forhold til geografi og plasserer Trøndelag i Nord-Norge.)

                                    RoyVaadal.

                                    Kommentar

                                    Working...
                                    😀
                                    😂
                                    🥰
                                    😘
                                    🤢
                                    😎
                                    😞
                                    😡
                                    👍
                                    👎