Brann truer med å tvangsselge Andresen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • holmiz
    The kjøkken-kanariz
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2006
    • 6064

    Brann truer med å tvangsselge Andresen

    Fant denne på adressa.no, 100% Fotball
    Kilde:http://fotball.adressa.no/eliteserien/article72663.ece


    HARDT MOT HARDT: Roald Bruun-Hanssen og Brann vil ha et svar fra Martin Andresen i god tid før seriestart. Mons Ivar Mjelde (t.v.) vet dermed fortsatt ikke om kapteinen er i klubben når sesongen starter. ( Foto: Digitalsport )
    Truer med å tvangsselge Andresen


    TAUS: Martin Andresen har ikke bestemt seg for om han vil bli i Brann.


    GRAN CANARIA/BERGEN: Brann står knallhardt på at de selger Martin Andresen dersom kapteinen drøyer for lenge med å skrive ny kontrakt.

    Av: Tore Nilssen, Sigurd T. Skjefstad
    Publisert: 16.01.2007 kl. 11:34
    Endret: 16.01.2007 kl. 11:48
    I gårsdagens BT sa Andresen at han ville vente og se an årets sesong før han eventuelt signerte en ny avtale.
    Så lang tid kommer imidlertid ikke Brann til å gi han. Allerede i sommer varslet Per-Ove Ludvigsen at klubben ville selge 29-åringen dersom han ikke skrev ny kontrakt, for å sikre seg mot at han skulle forsvinne gratis etter sesongen.
    Nå gjentar klubbens nye sportssjef Roald Bruun-Hanssen trusselen:
    - Vi har sett selv i avisene hvor mye Andresen kostet da han kom til Brann. Det er helt uaktuelt å slippe en så kostbar spiller herfra gratis, sier Bruun-Hanssen.
    Selger før seriestart

    I så fall har Brann to frister å forholde seg til dersom Andresen drøyer og de ikke vil nøye seg med et sommersalg som med så kort tid igjen av avtalen, neppe gir de store pengene i kassen.
    31. januar stenger det internasjonale overgangsvinduet. Etter denne datoen er det bare klubber i Norden og Øst-Europa som har lov til å handle. Og 31. mars er det slutt for disse også.
    - Siden jeg formelt ikke har begynt ennå, er jeg ikke i en posisjon til å sette noen dato for når dette må være i orden, sier Bruun-Hanssen.
    - Men Brann går ikke inn til seriestart med spillere som ikke vil være her. Så greit er det.
    Det innebærer at Brann vil jobbe med å selge dersom de ikke får svaret de ønsker innen rimelig tid.
    Taus Andresen

    Martin Andresen selv blir ordknapp når han konfronteres med utspillet fra sportssjefen.
    - Vi snakker godt sammen. Mer ønsker jeg ikke å kommentere, sier mannen som Mons Ivar Mjelde har gjort til sin viktigste samtalepartner i spillergruppen.
    Klar over konsekvensene

    Hjemme i Bergen sitter Bjørn Dahl og følger med på hva som skjer. Den daglige lederen har hele tiden vært klar på at et salg blir konsekvensen dersom Andresen snart ikke gir et svar.
    - En spiller med Martin sin verdi er det uaktuelt å slippe gratis ut av hendene våre, sier Dahl som fortsatt er optimistisk i forhold til en løsning.
    - Det er mange spillere som har fornyet sine kontrakter tett opp mot seriestart. Jeg har stor tro på at dette ordner seg, samtidig som jeg er fullt klar over at vi ikke har noen som helst garantier.
    At bergenserne ikke er som alle andre har vi vist lenge, men å tvangsselge lagets kaptein og desidert viktigste spiller (ihvertfall når han er skadefri), fordi han ikke vil fornye kontrakten?

    Nå er vel dette rett nok bare et taktisk utspill fra Brann for å sette martine under press. Men de burde da vite at fyren er jo en dreven slu-pung i kortspill, og stort sett en kald fisk, så lenge raseriet ikke tar overhånd...!

    Men Brann har vel også fått med seg såpeoperaen som foregikk på Åråsen i beste sendetid i sommer, og ønsker vel å unngå en liknende situasjon. Dessuten betalte de vel 12 mill for Andresen, så noe vil de vel ha igjen.

    Men hvordan tvangsselger du egentlig en fotballspiller?
    Last edited by holmiz; 16.01.2007, 13:40. Begrunnelse: skriveleifer..
    Hilsen Anders

    Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
    Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn
  • Kjell.T.Ring
    Poll St. Ring
    --==FORUMRUNKER==--
    • Dec 2005
    • 11796

    #2
    Opprinnelig skrevet av holmiz
    Fant denne på adressa.no, 100% Fotball
    Kilde:http://fotball.adressa.no/eliteserien/article72663.ece


    At bergenserne ikke er som alle andre har vi vist lenge, men å tvangsselge lagets kaptein og desidert viktigste spiller (ihvertfall når han er skadefri), fordi han ikke vil fornye kontrakten?

    Nå er vel dette rett nok bare et taktisk utspill fra Brann for å sette martine under press. Men de burde da vite at fyren er jo en dreven slu-pung i kortspill, og stort sett en kald fisk, så lenge raseriet ikke tar overhånd...!

    Men Brann har vel også fått med seg såpeoperaen som foregikk på Åråsen i beste sendetid i sommer, og ønsker vel å unngå en liknende situasjon. Dessuten betalte de vel 12 mill for Andresen, så noe vil de vel ha igjen.

    Men hvordan tvangsselger du egentlig en fotballspiller?
    Setter han på benken. Nekter han spilletid og får langt mindre en markedsverdi for han.
    Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

    Kommentar

    • holmiz
      The kjøkken-kanariz
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2006
      • 6064

      #3
      Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
      Setter han på benken. Nekter han spilletid og får langt mindre en markedsverdi for han.
      Akkurat det tenkte jeg også. Snakker om liten kunnskap i økonomi hos bergenserne om de velger den løsninga. Isåfal håper jeg noen nede i gata hos NHH (handelshøyskolen) sier i fra.
      Hilsen Anders

      Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
      Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

      Kommentar

      • Kjell.T.Ring
        Poll St. Ring
        --==FORUMRUNKER==--
        • Dec 2005
        • 11796

        #4
        Opprinnelig skrevet av holmiz
        Akkurat det tenkte jeg også. Snakker om liten kunnskap i økonomi hos bergenserne om de velger den løsninga. Isåfal håper jeg noen nede i gata hos NHH (handelshøyskolen) sier i fra.
        Eventuellt Hardball AS som har paya for han
        Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

        Kommentar

        • iL
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Jan 2004
          • 10771

          #5
          hvorfor vil han ikke signere da? håper han på å bli proff igjen?
          Kanarifugla flyr høyt i år!

          Kommentar

          • Torolf
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2004
            • 9574

            #6
            Opprinnelig skrevet av holmiz
            Akkurat det tenkte jeg også. Snakker om liten kunnskap i økonomi hos bergenserne om de velger den løsninga. Isåfal håper jeg noen nede i gata hos NHH (handelshøyskolen) sier i fra.
            Hvem holder du egentlig med?

            Kommentar

            • Fugla
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2004
              • 1718

              #7
              Opprinnelig skrevet av holmiz
              Akkurat det tenkte jeg også. Snakker om liten kunnskap i økonomi hos bergenserne om de velger den løsninga. Isåfal håper jeg noen nede i gata hos NHH (handelshøyskolen) sier i fra.
              Hvordan ville du gjort det? Dette kommer jo helt an på hvor mye Brann mener Skeidar-gutten betyr for laget...
              Homer Simpson.



              www.ultrassarp.no

              Kommentar

              • holmiz
                The kjøkken-kanariz
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2006
                • 6064

                #8
                Opprinnelig skrevet av Torolf
                Hvem holder du egentlig med?
                Torolf, Torolf! Dette vet du svaret på meget godt! Skulle være unødvendig å si i klar tekst at det selvsagt er fugla!
                Last edited by holmiz; 16.01.2007, 17:17. Begrunnelse: la inn en smiler, for at alle skulle være helt sikker!
                Hilsen Anders

                Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                Kommentar

                • holmiz
                  The kjøkken-kanariz
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2006
                  • 6064

                  #9
                  Men jeg er uansett av de som unner bergenserne et lag i tippeligaen. Alltid hyggelig å lese om hvordan de etter to seire på rad vinner serien, cupen og etterhvert VM dersom hele Brannlaget kommer på landslaget! For alle vet jo hvordan det ender...!

                  Dessuten, har en god kamerat som er ultra brann-fæn, og ingenting er koseligere å ringe han når brann akkurat atter en gang har tapt for fugla!
                  Hilsen Anders

                  Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                  Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                  Kommentar

                  • vollafugl
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Dec 2006
                    • 978

                    #10
                    Andresen er ikke branns slave eller eiendom

                    Andresen har en tidsbegrenset avtale med Brann som selvsagt ikke gir klubben adgang til å selge Andresen mot hans egen vilje(eller forlenge den tiden han er bundet til en klubb).

                    Brann kan i utgangspunktet heller ikke benke Andresen med den begrunnelse at han ikke vil forlenge kontrakten. Dette skyldes at en arbeidskontrakt sett fra spillerens synspunkt ikke bare gir plikt til å spille, men også en viss rett til spill (dersom han er god nok). En spiller som blir satt ut av laget alene fordi han ikke vil signe en ny kontrakt vil antakelig kunne si opp kontakten med øyeblikkelig virkning på grunn av kontraktsbrudd fra klubbens side.

                    Jeg husker at dette ble omtalt av en arbeidsrettsekspert på 90-tallet da Eggen ville benke en av spillerne sine. Mener å huske at dette også ble omtalt for et par år siden da Sandstø ville benke Occean.

                    Kommentar

                    • Torolf
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2004
                      • 9574

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av vollafugl
                      Andresen har en tidsbegrenset avtale med Brann som selvsagt ikke gir klubben adgang til å selge Andresen mot hans egen vilje(eller forlenge den tiden han er bundet til en klubb).

                      Brann kan i utgangspunktet heller ikke benke Andresen med den begrunnelse at han ikke vil forlenge kontrakten. Dette skyldes at en arbeidskontrakt sett fra spillerens synspunkt ikke bare gir plikt til å spille, men også en viss rett til spill (dersom han er god nok). En spiller som blir satt ut av laget alene fordi han ikke vil signe en ny kontrakt vil antakelig kunne si opp kontakten med øyeblikkelig virkning på grunn av kontraktsbrudd fra klubbens side.

                      Jeg husker at dette ble omtalt av en arbeidsrettsekspert på 90-tallet da Eggen ville benke en av spillerne sine. Mener å huske at dette også ble omtalt for et par år siden da Sandstø ville benke Occean.
                      I teorien har du helt rett. I praksis tar du helt feil.

                      Kommentar

                      • vollafugl
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Dec 2006
                        • 978

                        #12
                        Teori og praksis

                        Opprinnelig skrevet av Torolf
                        I teorien har du helt rett. I praksis tar du helt feil.
                        Når det gjelder oppsigelse av kontrakt som følge av at en spiller benkes, er jeg selvsagt enig med deg i at det skal mye til og sikkert er mer teori enn praksis. Nettopp derfor uttalte jeg med svært forsiktig ("i utgangspunktet" , "alene" osv).

                        Når det gjelder spørsmålet om Brann kan selge Andresen til en annen klubb mot hans vilje, er det grunn til å være langt mer kategorisk; Det kan de ikke!

                        Når det gjelder forholdet mellom teori og praksis, er det jo slik at alt er teori inntil noen omsetter det til praksis. Foreksempel var det få eller ingen som levnet Jean Marc Bosmann en snøballs sjanse i helvete i forhold til å få gehør for at de 4 friheter (herunder fri flyt av arbeidskraft) også måtte gjelde for fotballspillere, på samme måte som for alle andre. I dag er det ingen som begriper at man tidligere kunne mene at en fotballklubb kunne nekte en spiller uten kontrakt å fritt forlate klubben.

                        Forøvrig synes jeg at denne saken illustrerer et interessant poeng, nemlig at det tas for gitt at regler som gjelder for alle andre ikke gjelder for idretten generelt, og fotball spesielt.

                        For å ta et annet eksempel: Spilleres og treneres rett til å ytre seg fritt om kontroversielle dommeravgjørelser. Jeg tror at NFF ikke fullt ut har forstått at fotballspillere faktisk er voksne mennesker med en selvsagt rett til å gi uttrykk for hva de mener uten fare for å bli møtt med sanksjoner. Se side 76 i denne artikkelen fra norges kanske fremste ekspert på arbeidsrett:



                        Noe å ta med seg nå som vi har Nordlie som trener...

                        Kommentar

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎