Vil vi at Cupen skal dø?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    Vil vi at Cupen skal dø?

    Limer inn Sveas blogg fra VG:

    http://www.vgb.no/11236/perma/206223

    Interessante tanker, og i omtrent samme gate som de tanker Fjøra luftet i RB for et par dager siden:

    "Vil vi at Cupen skal dø?

    Skrevet av Svea 21. mai 2007, klokken 14.12

    Det hevdes at England og Norge er blant landene som har de beste tradisjonene for cup, der cupen virkelig betyr noe og der folk virkelig bryr seg om den turneringen.
    I går var jeg på Flisa og så Lillestrøm vinne komfortabelt 6-3 over 3.divisjonslaget. Resultatet høres mer spennende ut enn det var. LSK hadde full kontroll. De kunne scoret flere mål også, om de hadde behøvd det. Det var nærmere 2000 mennesker der, vafler, frivillige og loddsalg. Vinnerloddene ble lest opp mot slutten av kampen, som det skal gjøres i små, lokale fotballklubber. Det er kultur. Jeg tror faktisk vinnerloddet var 6-3 også, som kampresultatet.
    Et av argumentetne for å "sette opp" de tre første rundene i NM i stedet for å trekke er akkurat dette; det gir de små klubbene årets happening, et møte med en storhet på hjemmebane. Masse mennesker får sine 90 minutter i rampelyset før teppet går ned og livet går videre. Eliteserieklubben er i 2. runde, Askeladden er slått ut. Sånn har det vært siden Lyn røk ut i 1. runde i 1993. Det var siste gang en toppklubb ikke kom seg videre til 2. runde.
    Fotballen har endret seg siden småklubbene kunne detonere store og små bomber på 70- og 80-tallet. Avstanden er blitt så stor nå at det teoretisk sett faktisk ikke lenger er mulig. Det viser statistikken jeg nettopp nevnte. Hva gjør NFF med det?
    Ingen ting. Eller; de legger 1. runde til en helg, for å få litt mer oppmerksomhet rundt en turnering som en gang var stor og viktig i norsk fotball.
    - Det går på økonomi, svarer NFF alltid når noen roper ut om trekning og større rettferdighet. I tillegg kan NFF da ikke garantere en klubb som Flisa de 90 minuttene i søkelyset.
    Men hva hvis vi snur på det, og ser til FA-cupen i England. Jeg vet at klubbene ikke kommer inn før i 3. runde der, men utgangspunktet blir det samme; det trekkes fra første gang topplagene kommer med. Det trekkes både motstander og hjemme- og bortebane.
    Da øker muligheten - veldig - for at Flisa kunne kommet seg forbi 1. runde, og kanskje til og med 2. runde, om de var heldige med trekningen. Kanskje de da heller hadde fått LSK hjemme i 3. runde. Hørte jeg 2000 mennesker? Jeg tror heller vi dobler. For DA er det garantert interesse i hele distriktet. Det er jo ikke mange kampene fra Ullevaal...
    Og hovedpoenget bør da alltid være å komme lengst mulig i cupen, ikke få en god motstander hjemme i 1. runde?
    I tillegg har du hensynet til TV. I 1. runde i cupen denne helgen sendte TV 2 Lisleby mot Fredrikstad og Toten mot Vålerenga. Det må kalles kamper for spesielt interesserte. Nå har ikke jeg sett TV-tallene, men jeg tror jeg kan garantere at de var ganske så lave.
    Ved trekning kunne TV 2 kanskje sendt Rosenborg-Viking i 1. runde? Og Start-Lillestrøm i 2. runde. I tillegg kunne vi kanskje fått tilbake Askeladden i norsk fotball, et lag som - ved hjelp av heldig trekning, kom langt i cupen. Jeg husker ikke når et lag fra lavere divisjoner sist var i en kvarfinale, men det er veldig lenge siden.
    I England har avstanden mellom de beste og de fra lavere divisjoner også blitt større og større de siste 15 årene. Men fortsatt har de små en mulighet - i FA-cupen, fordi det trekkes. Og vi har hatt flere lag fra lavere divisjoner langt i FA-cupen de siste 10 årene enn i den norske cupen.
    Vil vi ha det sånn vi har det? Kan cupen dø om det hvert år er igjen 14 lag fra Eliteserien og to lag fra 1. divisjon i en åttendesfinale, som det nesten garantert blir om det ikke trekkes før i 4. runde? I tillegg skal de måles med bånd om hvem som har reist flest kilometer, for at ingen må reise mer enn andre.
    Første lag opp av hatten får hjemmebane, mener jeg. Da blir det ingen diskusjoner om verken kilometer eller urettferdighet.
    Akkurat nå er det norske cupen så kjedelig som det får blitt."
  • Jørn
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Dec 2006
    • 659

    #2
    Syns så absolutt at cupen bør trekkes fra runde 1. Selv om de mindre laga fortsatt ikke har store sjanser får de da vært med på moroa litt lenger.
    Trommer er for bønder

    Kommentar

    • koppen
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Dec 2006
      • 456

      #3
      tror at trekning fra første runde vil by på store problemer for mange.. tenk deg hvis f.eks vindbjart trekker alta i første runde.. tenk på de utgiftene det ville blitt for borte laget.. det pleier som regel ikke økonomien til et 3. div lag å tillate.. mens det at f.eks flisa "får" lillestrøm på hjemmebane bidrar til en god del penger i kassa! husk at her er økonomi det STORE problemet..
      "en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"

      Kommentar

      • LasseN
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2005
        • 1610

        #4
        Opprinnelig skrevet av koppen
        tror at trekning fra første runde vil by på store problemer for mange.. tenk deg hvis f.eks vindbjart trekker alta i første runde.. (..)
        Det kunne vært løst med en "delt" trekning, slik at i f.eks. de 2 første rundene ble kampene trukket, men man kunne bare få lag fra samme landsdel. Man kunne delt opp i Nord/Sør/Øst/Vest/Midt-Norge eller noe liknende.
        LasseN

        Kommentar

        • RoyVaadal
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2004
          • 4055

          #5
          Opprinnelig skrevet av koppen
          tror at trekning fra første runde vil by på store problemer for mange.. tenk deg hvis f.eks vindbjart trekker alta i første runde.. tenk på de utgiftene det ville blitt for borte laget.. det pleier som regel ikke økonomien til et 3. div lag å tillate.. mens det at f.eks flisa "får" lillestrøm på hjemmebane bidrar til en god del penger i kassa! husk at her er økonomi det STORE problemet..
          Det blir en ekstrakostnad. Men så har vi andre kommersielle inntekter som veier opp. Det å få storkamper i hver runde vil gi interessante TV-kamper hele veien. Ekstrainntekter fra disse kampene kan brukes til å sponse lag som får lang reisevei.

          I sum så kan det godt hende at økonomien blir bedre. For ikke å snakke om hvor sportslig rettferdig det blir. Alle har like muligheter. Men det er vel kanskje underordnet i disse kommersielle tider?
          RoyVaadal.

          Kommentar

          • koppen
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2006
            • 456

            #6
            hadde det enda vært så vel roy.. tror de allerede rike og store klubbene ville tjent mest på den ordningen! tror et 3. div lag vil ryke ut mot et eliteserie lag enn å risikere å møte et uinteressant 2. div lag og alikevel kanskje ryke ut..
            økonomisk sett er dette den riktige løsningen tror jeg

            men når det gjelder det sportslige er jeg enige med dere i at trekning fra 1. runde ville være det mest interessante..
            "en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"

            Kommentar

            • reka
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Aug 2005
              • 13272

              #7
              Ser for meg Ronny fra Dølenga IL sette inn en tofots takling bakfra på kippe men han roper "Dø for enga!" Ronny er ute for resten av året, men kan drikke gratis på bohemen.....

              Kommentar

              • Fridtjof
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2005
                • 2120

                #8
                Opprinnelig skrevet av RSP
                Avstanden er blitt så stor nå at det teoretisk sett faktisk ikke lenger er mulig.
                Skal man bli tatt seriøst bør man klare å luke bort slike språklige feil. Det er forskjell på teori og praksis, som vi alle vet.

                Opprinnelig skrevet av RSP
                Da øker muligheten - veldig - for at Flisa kunne kommet seg forbi 1. runde, og kanskje til og med 2. runde, om de var heldige med trekningen. Kanskje de da heller hadde fått LSK hjemme i 3. runde. Hørte jeg 2000 mennesker? Jeg tror heller vi dobler. For DA er det garantert interesse i hele distriktet. Det er jo ikke mange kampene fra Ullevaal...
                Det er bare spekulasjoner, og jeg har store problemer med å akseptere det som et argument. Dersom Tippeligalagene først kommer inn i tredje runde, vil det ikke kunne garanteres at det er lag som Flisa igjen til alle Tippeligalagene. Det er bedre at 14 lag rundt omkring i Norge får oppleve 2000 tilskuere på kampen sin, enn at to lag får oppleve 4000.

                Opprinnelig skrevet av RSP
                I tillegg skal de måles med bånd om hvem som har reist flest kilometer, for at ingen må reise mer enn andre.
                Første lag opp av hatten får hjemmebane, mener jeg. Da blir det ingen diskusjoner om verken kilometer eller urettferdighet.
                Akkurat nå er det norske cupen så kjedelig som det får blitt."
                Frem til dette punktet klarte forfatteren å forholde seg sånn noenlunde nøytral, i forhold til hvilket lag han/hun holder med, men så sprakk det. Dette som nevnes her er vel ikke nevnt i årets "hva skal vi gjøre med cupen"-debatt? Dette er bare tull som henger igjen fra kvartfinale-trekningen i 2004 da en gruppe Lillestrøm-supportere oppfattet Rosenborg for å sutrete fordi Rosenborg på noe urimelig grunnlag krevde å få hjemmebane mot LSK.

                Nei, dette var egentlig ganske dårlig...
                Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

                Kommentar

                • e.d
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2005
                  • 688

                  #9
                  jeg mener at de 2 første rundene kan settes opp slik som nå. Fra og med 3. runde er det trekning og hvor laget som blir trukket først får hjemmekamp.
                  synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                  Kommentar

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎